Stoten met Fransozen: deel 98.
Knooppunt op de R0 om de E19 op te gaan richting Antwerpen. Dat zijn twee rijvakken, waarbij er in de bocht een derde rijvak links ontspruit om richting Schaarbeek te rijden, zeker 200m lang voor het verdrijvingsvak.
18h30, het ergste van de spits is gedaan, het was nog steeds druk, maar het verkeer verliep op zich redelijk vlot. Een muur van vrachtwagens op de rechterstrook die terug snelheid moesten maken nadat ze met een slakkengang van de R0 naar het weefvak geschoven zijn. Ik rij dus op de minder drukke linker strook, tegen nét geen 70 (de maximumsnelheid in dat stuk... Voor de BMW's & Rangerovers: de minimumsnelheid). Op de rechterstrook bolt een zilver Toyota Aygo'tje van een paar iteraties terug, met een Franse plaat erop. Wij rijden in die bocht (ik 70, hij ~50 vanwege die vrachtwagens).
Wat presteert diene foemp? Meneer besloot dat hij last-minute liever naar Schaarbeek wilde dan richting Antwerpen, dus brakecheckt hij eerst een vrachtwagen door te vertragen naar <30 (ik was iets achter, en zag de vrachtwagen schokken, maar zag de Toyota nog niet), en knalt dan, zonder te kijken
quasi dwars over mijn rijvak om zo de afrit te pakken. Ik heb denk ik mijn rempedaal tot in de radiator geduwd, en 't school centimeters (mijn gordels trokken zich al aan mijn ruit ging naar boven,...)... En ik denk zelfs dat het geen centimeters waren.
Diene mens, als ne patattenzak achter het stuur (zag ik toen ik aan dat bord van 70 kwam), zich van geen enkel kwaad bewust. En omdat het nog niet genoeg was: kindje los op de achterbank aan het hurken. Als ik er tegen had gezeten vloog ze fijntjes via het zijraampje op mijn dak (best case). En als de vrachtwagen een volle oplegger meehad, dan stak hij met zijn koekblik eronder.