15 of meer, in de nieuwe wegcode zelfs vanaf 10 fietsersVeel mensen weten dit niet maar dat mag wettelijk in bepaalde gevallen (Namelijk vanaf 16 fietsers)
MEER DAN 15 FIETSERS
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
15 of meer, in de nieuwe wegcode zelfs vanaf 10 fietsersVeel mensen weten dit niet maar dat mag wettelijk in bepaalde gevallen (Namelijk vanaf 16 fietsers)
MEER DAN 15 FIETSERS
Of moet echt zijn dat er een treintje van een vijftal wagens gewoon allemaal beslist om collectief door het rood te rijden. 

Da's ook weer zo'n heerlijk consistent kruispunt:Ik kom hier aan het verhoogde punt (en rij op de voorrangsweg). Komt er daar een fietsster van rechts aan, stopt niet en steekt daar vlak voor mijn neus over. Stopstreep voor dat fietspad, wat is dat?! blijkbaar optioneel...
Ze had geluk dat ik al traag aan het rijden was omwille van de drempel en dus nog kon stoppen. Ze stak haar hand dan op om te bedanken dat ik stopte, waarop mijn enige respons dan mijn gapende mond van verbazing was.
Mis ik iets met die noord-westelijke arm waar je over spreekt? Waarom moeten auto's daar bij het afrijden geen voorrang verlenen aan de fietsers?Da's ook weer zo'n heerlijk consistent kruispunt:
Oostelijke arm: fietsers hebben voorrang voor beide richtingen van de auto's
Noord-oostelijke arm: auto's hebben voorrang van beide richtingen
Noord-westelijke arm: auto's hebben voorrang als ze van het kruispunt rijden, maar moeten voorrang geven aan fietsers als ze het kruispunt oprijden
Westelijke arm: er is geen oversteekplaats voor fietsers
Mis ik iets met die noord-westelijke arm waar je over spreekt? Waarom moeten auto's daar bij het afrijden geen voorrang verlenen aan de fietsers?

Aha, op die manier.Omdat er een STOP-streep staat voor de fietsers.
Ik zie nu dat het geen stop-streep is, maar een streep van het fietspad![]()

Hoe zit dat hier dan met een fietser die vanuit NO (fietspad rechterkant van de weg) naar links (Oost) gaat, waar een tweerichting fietspad ligt, voor de fietser dan aan de linkerkant van de weg? Die ziet dan toch alleen een stopstreep, geen stopbord?Aha, op die manier.
Nu, een stopstreep zonder stopbord is ook niet rechtsgeldig, handig weetje voor moest je ooit nog eens twijfelen.![]()
Maar er ligt ook geen fietspad, die anderskleurige stenen op die plek hebben nul komma nul waarde. Tweek reed op de hoofdweg en die fietser stak die gewoon over zonder voorrang te verlenen.Hoe zit dat hier dan met een fietser die vanuit NO (fietspad rechterkant van de weg) naar links (Oost) gaat, waar een tweerichting fietspad ligt, voor de fietser dan aan de linkerkant van de weg? Die ziet dan toch alleen een stopstreep, geen stopbord?
Of met andere woorden, als wat jij zegt klopt, dan was @Tweek in de fout en de fietser niet, want er staat geen stopbord?
Je hebt gelijk.Maar er ligt ook geen fietspad, die anderskleurige stenen op die plek hebben nul komma nul waarde. Tweek reed op de hoofdweg en die fietser stak die gewoon over zonder voorrang te verlenen.
Volledig akkoord. Het probleem ligt ook bij gemeentes die hun verkeersplan laten uittekenen door iemand die zelf onvoldoende kennis heeft van het reglement.Je hebt gelijk.
Maar dit soort constructies leidt dus tot verwarring.
Volledig akkoord. Het probleem ligt ook bij gemeentes die hun verkeersplan laten uittekenen door iemand die zelf onvoldoende kennis heeft van het reglement.
) dat toen die wegverhoging er niet eens was, maar de hoofdbaan van west <-> oost liep en als men dan naar NO wilde, dat men moest stoppen en afslaan.
Is dit serieus? Dit kan toch niet?Rechtsbijstand via zijn verzekering aanspreken lijkt me het beste.Geen directe ergernis van mezelf, maar wel omtrent een voorval van een collega eerder deze week in verband met een accident op één van de parkings van de luchthaven:
Mijn collega stond daar geparkeerd met zijn moto en op een gegeven moment krijgen wij een melding dat één van de moto's op die parking is omgevallen tegen een andere auto. Wij gaan kijken. Inderdaad, zijn moto lag daar volledig tegen een grote BMW met op het eerste zicht enkel aanzienlijke schade aan de zijkant van die BMW (deur gans ingedeukt en meerdere diepe krassen). Mijn collega wou direct zijn moto rechttrekken, ik heb hem aangeraden om eerst de politie erbij te halen vooraleer dat te doen. Het was ook zeer duidelijk dat die moto niet uit zichzelf tegen die BMW is terechtgekomen natuurlijk. Politie is dan gekomen. Ik kon niet ter plaatse blijven dus hij heeft mij achteraf verteld hoe de vork aan de steel zit. Een andere motorrijder had zich op hetzelfde vak als hem gezet vlak naast zijn moto. Die is dan later terug vertrokken en heeft daarbij mijn collega zijn moto geraakt die dan tegen de auto ernaast is gevallen.
Ze hebben dan de camerabeelden geraadpleegd en wat blijkt nu? Gezien de camera vanuit een scherpere hoek geplaatst stond was mijn collega zijn moto niet zichtbaar. Ze zien echter wel duidelijk de andere motorrijder vertrekken, ze zien hem achterom kijken en ze zien ook dat de BMW bewoog door de impact van het contact.
Maar nu zou mijn collega moeten opdraaien voor alle schade, want het effectieve contact tussen beide moto's is net niet zichtbaar op de camerabeelden?![]()
Is dit serieus? Dit kan toch niet?
Ze kunnen blijkbaar ook de nummerplaat van de andere motorrijder niet lezen (nochtans camera's genoeg op de rest van de parking) en dat die persoon duidelijk vluchtmisdrijf pleegt laten ze precies ook passeren.
Zou mijn collega eventueel nog iets anders kunnen doen? Eventueel de politie algemeen mailen, naar zijn lokale politie gaan of misschien wat proberen te fixen via zijn verzekering? Ik zou het hier alleszins niet bij laten moest dit bij mij zijn voorgevallen. Lijkt mij een duidelijk geval van die politieagenten in kwestie dat ze hier niet veel tijd en moeite in wouden steken...