De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Geen directe ergernis van mezelf, maar wel omtrent een voorval van een collega eerder deze week in verband met een accident op één van de parkings van de luchthaven:
...
Het is niet aan de politie om uitspraken te doen over wie in fout is of wie moet betalen.

Werd er PV opgesteld en werd uw collega al verhoord? Als hij nog verhoord moet worden: laat hem in zijn verhoor opnemen dat hij wenst dat de andere camerabeelden vanop de parking bekeken worden met het oog op achterhalen van de kentekenplaat van de aanrijder.

Als er geen PV werd opgemaakt, uw collega zo snel mogelijk aangifte laten doen. Beelden blijven niet eeuwig bewaart. Het kan trouwens wel zijn dat het kenteken niet leesbaar is hoor. Zeker van voertuigen in beweging zijn de details vaak wazig.

Maar nu zou mijn collega moeten opdraaien voor alle schade, want het effectieve contact tussen beide moto's is net niet zichtbaar op de camerabeelden? :unsure: :wtf: Is dit serieus? Dit kan toch niet?
Is dat niet dezelfde situatie als bv een kop-staart aanrijding met meerdere voertuigen? Iemand rijdt in uw gat en gij botst vervolgens op uw voorligger. Dan ben je toch gewoon aansprakelijk voor de schade aan je voorligger?

Is dat niet dezelfde situatie als bv een kop-staart aanrijding met meerdere voertuigen? Iemand rijdt in uw gat en gij botst vervolgens op uw voorligger. Dan ben je toch gewoon aansprakelijk voor de schade aan je voorligger?
Nee, ik heb exact de situatie uit uw voorbeeld voorgehad een aantal jaar geleden: ochtendspits op de ring rond Brussel, opeens een sterk remmaneuver van mijn voorligger: ik kan nog op tijd tot stilstand komen, maar de vrachtwagen achter mij niet meer --> die vliegt vol in mijn achterkant en ik word daardoor tegen mijn voorligger geduwd.

Dat verhaal werd bevestigd door beide andere partijen en ik (noch mijn verzekering) heb gewoon niks moeten betalen voor die schade. Schuld werd (terecht) volledig bij de vrachtwagen gelegd.

Ik denk dat het ook afhangt van de situatie. Als je aan een rood licht of in een stilstaande file onvoldoende ruimte voor u laat en ge wordt tegen de voorligger geduwd is er kans dat ge toch verantwoordelijk zijt, afhankelijk van de snelheid van de achterligger natuurlijk. (een ex-collega van mij had dit voor). Daarom dat ikzelf ook meestal stop op een afstand waarbij ik de achterwielen nog kan zien van mijn voorligger (en het haat als iemand op 20cm van mij stopt, zeker als ik met de motor ben.).
In een situatie zoals Hellbull89 lijkt het me dan weer logisch van niet, aangezien hij op tijd kon stoppen, wat bewijst dat hij voldoende ruimte had voorzien, maar de achterligger niet.

Ik denk dat het ook afhangt van de situatie. Als je aan een rood licht of in een stilstaande file onvoldoende ruimte voor u laat en ge wordt tegen de voorligger geduwd is er kans dat ge toch verantwoordelijk zijt, afhankelijk van de snelheid van de achterligger natuurlijk. (een ex-collega van mij had dit voor). Daarom dat ikzelf ook meestal stop op een afstand waarbij ik de achterwielen nog kan zien van mijn voorligger (en het haat als iemand op 20cm van mij stopt, zeker als ik met de motor ben.).
In een situatie zoals Hellbull89 lijkt het me dan weer logisch van niet, aangezien hij op tijd kon stoppen, wat bewijst dat hij voldoende ruimte had voorzien, maar de achterligger niet.
Hoe bepalen ze dat? Er staat toch nergens in de wegcode hoeveel afstand je moet houden aan een rood verkeerslicht?
Stoppen dat je de wielen nog ziet wordt idd zo aangeleerd en doe ik ook, maar dat is geen regel.

Ik denk dat ze in zo'n gevallen zich ook laten leiden door de regels die bijv. door autoscholen en zo worden aangeleerd, de gangbare norm dus.

• Nee aan 'bumperlovers': de voorgeschreven afstand tussen twee wagens in een file is twee tot drie autolengtes. Probeer dus voldoende afstand te houden, zodat je bij een staartaanrijding niet plots gekatapulteerd wordt en tegen je voorligger belandt
dit is natuurlijk meer tijdens het file rijden en in praktijk ondoenbaar want er smijt zich er dan altijd wel een in dat gat, maar goed... de richtlijn is wel: hou voldoende afstand.
2. Hoeveel afstand moet je houden van de auto voor je, bij een rood verkeerslicht?

Als je bij het rood verkeerslicht stopt achter een ander voertuig. Moet je nog net kunnen zien waar de achterbanden van het voertuig voor je de grond raken.
Dit is wat rijscholen u in principe aanleren en daardoor ergens een 'soft wet' zou je kunnen zeggen? Defensief rijden is namelijk wel verplicht en valt onder de eerste regel van de wegcode:

§ 1. Elke weggebruiker moet zich ten allen tijde zo gedragen dat hij geen gevaar of hinder veroorzaakt voor de andere weggebruikers.

Elke weggebruiker moet zijn gedrag aanpassen aan de plaatsgesteldheid en de belemmering ervan, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de weersomstandigheden, de aard, de staat en de lading van zijn voertuig en de aanwezigheid van andere weggebruikers.
als je op 20cm van je voorganger gaat staan, dan weet je dat je een gevaar kan vormen aangezien er geen buffer meer is, dus op dat moment overtreedt je eigenlijk regel 1 van de wegcode. Ik snap trouwens niet waarom men aan een rood licht perse op zo'n korte afstand van de andere gaat staan. Dat is in mijn ogen een van de meest nutteloze gedragingen in het verkeer.

Sjonge jonge, in Wit-Rusland rijden ze toch best wel graag in 't midden... Zwaar irritant als je kilometers aan een stuk niemand kan inhalen omdat iedereen aan 100 ipv 120 links en in 't midden plakt. Zo een hele reeks aan 180 ingehaald gvd.

Komt mede door vrachtwagens, maar die zijn er in 't weekend haast niet, en ook eventuele invoegende wagens vanaf opritten...

Gelukkig geen trajectcontrole, politiecontroles en enorme aantallen flitspalen zoals in Vlaanderen...

@kinxton : bestaat er daar ook autokeuring? Al dan niet voor wet euro’s een attestje voor een jaar?
Ja, maar aan sommige wagens te zien die in België niet door de keuring zouden geraken en hier wel, stel ik me toch vragen. Ook over het feit dat ik af en toe wagens zonder enkele nrplaat in het verkeer zie en tot op het bot veroeste voertuigen...
Ook milieukeurmerk ver te zoeken hier, roet en nog eens roet door m'n neus.
Lijkt me dat ze hier goedkopere herstellingen uitvoeren zonder wakker te liggen van de milieu impact.

Een van de perks van elektrisch te rijden is dat je op de bus/taxi lane mag rijden en gratis mag publiek mag parkeren waar het betalend is.

Vannacht aan het rijden en ik kom samen met een andere auto aan een stopstreep. Hij rijdt verder en ik wil ook verder rijden waarop ik opeens een schurend geluid hoor & mijn sensoren beginnen te flippen dat het gene naam heeft. Eerst even een stukje achteruit gereden om te zien of er niets voor mijn auto lag of ik per toeval iets had meegesleurd of zo. Niets te zien, dus ik stap uit: mijn nummerplaat hing er nog maar halvelings geplooid aan :unsure:

Er zat niets anders op dan ze er ter plaatse even af te halen en verder te rijden naar huis. Ergens nog positief dat het zo gebeurd is en dat ze er niet is afgevlogen tijdens het rijden zonder dat ik het gemerkt zou hebben.

Inderdaad. Anders mag je nog naar de politieg gaan voor een verklaring dittes en dattes... En mag je de auto even thuis laten staan toch?

Vandoor of vanachter ?
Als he die van vanachter was dan had je een probleem kunnen hebben maar denk wel dat als ze u tegen hielden en je uw plaat kon laten zien dat ze niet echt moeilijk zouden doen .

Die vandoor kon je eventueel achter de vooruit gelegd hebben .
Is ook niet echt reglementair maar toont toch dat je geen verkeerde intenties hebt en buiten een verwittiging met eventueel terug langskomen op het bureel lom te tonen dat ze er terug ophing …
T(is niet dat uw verzekering ineens vervalt omdat de plaat er niet reglementair ophangt (ge moet soms die z-platen eens zien hangen als ze naar de controle rijden …)

Ne wielerterrorist die zonder te kijken uit een smal zijweggetje komt gereden, oversteekt en denkt voorrang te hebben tov de hoofdweg.

Vandoor of vanachter ?
Als he die van vanachter was dan had je een probleem kunnen hebben maar denk wel dat als ze u tegen hielden en je uw plaat kon laten zien dat ze niet echt moeilijk zouden doen .

Die vandoor kon je eventueel achter de vooruit gelegd hebben .
Is ook niet echt reglementair maar toont toch dat je geen verkeerde intenties hebt en buiten een verwittiging met eventueel terug langskomen op het bureel lom te tonen dat ze er terug ophing …
T(is niet dat uw verzekering ineens vervalt omdat de plaat er niet reglementair ophangt (ge moet soms die z-platen eens zien hangen als ze naar de controle rijden …)
Vooraan.

Voor beide gevallen kan je trouwens een boete krijgen had ik opgezocht. Als je toevallig een agent tegenkomt die puur de letter van de wet volgt en geen begrip toont voor de situatie heb je 't vlaggen.

Ik moest gelukkig nog maar een vijftal km tot thuis, dus ik heb maar het (kleine) risico genomen. Ik had echt geen zin om daarvoor speciaal iemand te bellen om af te komen met een paar vijzen en een boormachine :unsure:

Edit: andere ergernis na het lezen van de volgende artikels:

https://www.hln.be/nieuws/belg-86-r...nder-dat-er-geen-ongeval-is-gebeurd~a4c5b276/

https://www.hln.be/brugge/vrouw-88-...n-maakt-dan-plots-fatale-beslissing~a022ad64/

Het wordt toch echt hoogtijd om te beginnen met bestuurders te testen om te bepalen of ze nog wel rijgeschikt zijn.

Laatst bewerkt:
Wegversmallingen, een regelmatig terugkerende ergernis. Maar dan specifiek mensen die de voorrangsborden negeren en toch doorrijden, ook al zien ze dat er verkeer (met voorrang) uit de andere richting aan komt.
Zeker als het SUVs zijn die voldoende hoog zitten om het verkeer uit de andere richting te zien.

Aan de positieve kant: nadat er vanochtend 2 zo'n chauffeurs doorreden, besliste de 3e van toch te remmen - was nochtans een camionette :p

Eentje van zaterdagavond (rond 23u). Gezin van moeder, vader en twee kinderen (7-10 schat ik ze) zonder licht op de fiets op een onverlichte weg. Vertraagd en naast de vader gaan rijden, raam open en geroepen dat hij lichten moet kopen. Kerel was nog kwaad ook. Ik vond het echt een van de schandaligste dingen die ik recent tegenkwam op de baan.

Rij je met de motor mooi 30km/h in de zone 30 en dan wordt je vlot ingehaald door een speedelec. Lol, waar zijn we toch mee bezig.

als je op 20cm van je voorganger gaat staan, dan weet je dat je een gevaar kan vormen aangezien er geen buffer meer is, dus op dat moment overtreedt je eigenlijk regel 1 van de wegcode. Ik snap trouwens niet waarom men aan een rood licht perse op zo'n korte afstand van de andere gaat staan. Dat is in mijn ogen een van de meest nutteloze gedragingen in het verkeer.
Als ik het voorsorteervak naar links of rechts net niet kan bereiken en nog een extra rondje rood licht moet wachten omdat de pipo voor mij het nodig vindt om 2 meter tussen te laten of tergend traag verder te bollen, dan krijg ik het wel op mijn heupen ja.
Als ik hetzelfde zie gebeuren in m'n spiegel probeer ik wel genoeg plaats te maken. Maar ja, quasi iedereen zit op z'n gsm bezig of ziet het wel maar who gives a shit about others.

Net zoals onlangs de eerste voor het licht zo veel achter de stopstreep stond te wachten dat hij niet op de sensor in het wegdek stond. Na 2 minuten hem ingehaald en voor hem gaan staan, die ging natuurlijk compleet door de rooie omdat die dacht dat ik een asociale dickmove deed :crazy:

Van afgelopen vrijdag rond 22:30.

Het is al vrij donker, ik rij op een vrij grote weg, 2 rijvakken per richting met een middenberm, waar je 90 mag.

Vrijwel niemand meer op de baan, behalve politie achter mij met zwaailichten aan. Ze steken mij voorbij en 'naderen' een kruispunt met verkeerslichten. Op een goeie 300-400m voor het kruispunt zetten ze ook hun sirenes aan en het licht springt net op oranje, logischerwijze gevolgd door rood.

Meer dan 10 sec staat hun sirene aan, hun blauwe lichten staan aan (wat in de schemering serieus wat licht geeft), geen verkeer op de baan die het zicht kon belemmeren en toch slaagt er iemand ,die van rechts kwam en voor de rode lichten stond te wachten, in om zich voor de politie te schieten waardoor die moeten stoppen.

Aja, het licht sprong op groen, groen is rijden é... Ik begrijp soms echt niet hoe sommige mensen hun rijbewijs gehaald hebben/kunnen behouden.

Terug
Bovenaan