De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Het is niet van mijn gewoonte maar daarstraks toch enkele kilometers op het middenvak blijven rijden op de A12 richting Antwerpen. Tussen de oprit in Meise en het kruispunt in Londerzeel een beetje voor de industriezone is het rechtse vak echt een heel slecht lappendeken. Schandalig eigenlijk hoe de baan er daar bij ligt.

Ik kom daarnet met de fiets naar huis. Uit de andere richting komen twee auto's, de eerste wil opdraaien op een oprit. De tweede auto heeft geen geduld dus haalt hem maar in over het andere baanvak, maar wijkt zo ver uit dat hij met 2 wielen op het verhoogde fietspad komt rijden aan mijn kant 🫣

André en Josiane van de +70 club. Ik denk dat ze mij zelfs niet eens gezien hebben.

Awel, er staat nergens in de regels dat die moto dat niet mag doen, daar begint het mee. Zolang er geen tegenliggers zijn, is die gewoon aan het inhalen of voorbijrijden. De enige fout die hij op dat moment maakt, is eigenlijk dat hij bij het begin van zijn manoeuvre niet goed kan inschatten of hij tijdig terug naar rechts kan.
Die auto die plots beslist van linksaf te slaan, moet dan weer voorrang verlenen aan voertuigen die hem aan het inhalen zijn en moet zich vergewissen dat hij niemand hindert bij het manoeuvre.
Wat de auto doet, is dus veel zwaarwichtiger, ook al omdat je de fout van de moto nooit kunt aantonen, want misschien kon hij 2 auto's verder wel naar rechts zonder tegenliggers te hinderen.
Moest dat nu rijdend verkeer zijn, zou dat rapper 50/50 worden, maar bij filevorming is het vrij rechtlijnig.
Heb zelf zo een ongeval gehad op een parking, waarbij ik in fout werd verklaard. Parking van een shopping (A12 shopping), en ik zocht naar parkeerplek. Toen ik één vond en wou indraaien, haalde een motard mij in langs links (en reed ook te snel voor een parking waar je 10km/u mag rijden). Omdat ik niet aan het pinken was (ik had hem eerlijk gezegd ook helemaal niet gezien), ben ik in fout verklaard. Inhalen op een (eenrichtings)parking tegen overdreven snelheid was blijkbaar niet voldoende in my own defence.. Moest ik gepinkt hebben, had de situatie misschien anders geweest?

Heb zelf zo een ongeval gehad op een parking, waarbij ik in fout werd verklaard. Parking van een shopping (A12 shopping), en ik zocht naar parkeerplek. Toen ik één vond en wou indraaien, haalde een motard mij in langs links (en reed ook te snel voor een parking waar je 10km/u mag rijden). Omdat ik niet aan het pinken was (ik had hem eerlijk gezegd ook helemaal niet gezien), ben ik in fout verklaard. Inhalen op een (eenrichtings)parking tegen overdreven snelheid was blijkbaar niet voldoende in my own defence.. Moest ik gepinkt hebben, had de situatie misschien anders geweest?
Misschien zou dat anders geweest zijn, het had in elk geval geholpen, want pinken is een van de zaken die verplicht zijn als je links afslaat, ook om te parkeren.

Geen idee, soms zijn zo'n uitspraken niet te volgen imo.
M'n vader heeft ooit een ongeval gehad: iemand verlaat een parkeerplaats parallel met de weg, kijkt niet uit en m'n vader moet uitwijken. Van de rijstrook naar de middenstrook (waar op dat punt niemand mag rijden).

Iets voor diegene die weg rijdt, rijdt er ook iemand uit haar parkeerplek weg en die wil de andere richting uit. Op't moment dat m'n vader moet uitwijken zit die ook op de middenste strook en hij ramt die vol in de zijkant.

In eerste instantie 50/50 oordeel. Na een hele hoop gezever m'n vader volledig in fout. Hij mocht daar niet rijden en hij reed te snel.
Het feit dat hij daar reed om iets te ontwijken was niet van tel, het feit dat zij daar ook reed, ook niet. Het feit dat zij een manoevre uitvoerde ook niet. En over het te snel rijden: hij reed 90. Op het moment van het ongeval mocht je daar nog 90. Terwijl die procedure liep, is de maximum snelheid die daar mocht rijden aangepast van 90 naar 70. Dus volgens de rechter duidde dat erop dat hij maar trager had moeten rijden want die aanpassing is met een reden gemaakt.

Ik blijf dat echt crazy beslissing vinden.

On topic: gisteren met de auto voorgestoken door een pedelec in een zone 30.
Die 30 telt daar voor iedereen maar als ge op ne fiets zit, zijn de regels blijkbaar niet van toepassing voor u.

Die 30 telt daar voor iedereen maar als ge op ne fiets zit, zijn de regels blijkbaar niet van toepassing voor u.
Niet opnieuw. Ga eens aan 30 km/u fietsen in een zone 30, ge zult wat meemaken, o.a.:
  • spatbordklevers
  • ingehaald worden in blinde bochten
  • ingehaald worden op <30 cm zijdelingse afstand
  • ...

Niet opnieuw. Ga eens aan 30 km/u fietsen in een zone 30, ge zult wat meemaken, o.a.:
  • spatbordklevers
  • ingehaald worden in blinde bochten
  • ingehaald worden op <30 cm zijdelingse afstand
  • ...
30 is er voor iedereen, maar dan moet iedereen ook beseffen dat een pedelec op de weg mag rijden in een zone 50.

frustraties zijn er altijd naar andere weggebruikers. Het is juist of ik de enige ben die goed/juist kan rijden ;)

Geen idee, soms zijn zo'n uitspraken niet te volgen imo.
M'n vader heeft ooit een ongeval gehad: iemand verlaat een parkeerplaats parallel met de weg, kijkt niet uit en m'n vader moet uitwijken. Van de rijstrook naar de middenstrook (waar op dat punt niemand mag rijden).

Iets voor diegene die weg rijdt, rijdt er ook iemand uit haar parkeerplek weg en die wil de andere richting uit. Op't moment dat m'n vader moet uitwijken zit die ook op de middenste strook en hij ramt die vol in de zijkant.

In eerste instantie 50/50 oordeel. Na een hele hoop gezever m'n vader volledig in fout. Hij mocht daar niet rijden en hij reed te snel.
Het feit dat hij daar reed om iets te ontwijken was niet van tel, het feit dat zij daar ook reed, ook niet. Het feit dat zij een manoevre uitvoerde ook niet. En over het te snel rijden: hij reed 90. Op het moment van het ongeval mocht je daar nog 90. Terwijl die procedure liep, is de maximum snelheid die daar mocht rijden aangepast van 90 naar 70. Dus volgens de rechter duidde dat erop dat hij maar trager had moeten rijden want die aanpassing is met een reden gemaakt.

Ik blijf dat echt crazy beslissing vinden.

Triest verhaal.

In sommige gevallen is het blijkbaar beter om los door te rijden in plaats van dat je een logische reflex maakt :sarcastic:

Triest verhaal.

In sommige gevallen is het blijkbaar beter om los door te rijden in plaats van dat je een logische reflex maakt :sarcastic:
De bewijslast is hier dan het probleem denk ik. De veroorzaker van het ongeval (diegene die plots de weg op komt) rijdt in zo'n geval meestal gewoon weg want heeft zelf geen schade, terwijl het wel die is die voor de rechter zo moeten staan.

In mn gat gereden door een Nederlandse camionette aan wegenwerken waar je maar 70 mocht rijden (E40 Drongen).
Afgaand op hoe de achterkant van mijn auto er nu uitziet gaat hij gewoon +- 100 gereden hebben zonder verder te vertragen. :headshake:

Leukste aan heel de situatie is dat hij niet 1, maar 2 keer in mn achterkant gereden heeft vooraleer hij het besefte.. :wallbash:
GSM of in slaap, ik durf het niet zeggen. Ik mag nu 2 maand gaan rondbollen met een auto waarvan de koffer niet openkan, maar het kon ook een pak erger geweest zijn.

Enige voordeel, mijn trekhaak zat op, dus ik heb volledig zijn grille eruit getrokken bij de botsing, waardoor hij daar volgens mij nog staat te wachten op pechverhelping. :evil:

Deze week reed ik op E40 van gent naar Aalst, aan de oprit van Erpe komt er een zwaantje opgereden.
Ik reed op het linkse vak aan 130 op teller (126 reëel dus ongeveer), begint die al zeer snel in mijn gat te hangen maar zo vre links om te komen pushen. Hij reed niet prioritair.
Ik kon niet schuiven omdat er eentje op het middenvak bleef rijden, begint hij die kerel aan te manen van opzij te gaan (wat opzich niet slecht is), ik rij gewoon rustig door en haal er nog enkele in die op het middenvak blijven rijden, hij nog steeds aan het boren.
Uiteindelijk maar op mijn rem wat geduwd en er mij in het midden toch even tussen gezet want wou het nu niet verder uitlokken.
Gaat mij voorbij en ik kijk hem zo aan van wat het probleem is (zonder gebaren te doen cuz ook niet uitlokken 😛 ) en doet zo teken met zijn hand dat ik wa vlotter moet door rijden, of dat hij vlotter wou rijden of weet ik veel :rolleyes:
Uiteindelijk bleef die bijna naar elke auto wel iets zwaaien en aan de kant duwen, zelf afrit Aalst bleef die maar bezig, aan het asz ben ik hem dan uit het zicht geraakt.
Wat een eikel was dat seg. Als ge sneller wilt rijden zet u dan prioritair en ik laat u met plezier door.
Tijdje geleden iets gelijkaardigs meegemaakt, in de andere richting, ook in de omgeving van Aalst. Eerst komen in mijn gat komen duwen en daarna in mijn blinde hoek rechtsachter mij blijven rijden zodat ik niet eens meer naar echts kon opschuiven. Ik denk dat er een paar van die mannen met een doodswens rondrijden.
Ik ben 'm zonet weer tegengekomen tussen Aalst en Erpe-Mere. In volle avondspits gaan duwen bij andere wagens die 120 reden en nergens heen konden. Op een dag gaat hij eens in iemands koffer eindigen.

Ik ben 'm zonet weer tegengekomen tussen Aalst en Erpe-Mere. In volle avondspits gaan duwen bij andere wagens die 120 reden en nergens heen konden. Op een dag gaat hij eens in iemands koffer eindigen.
Effectief een zwaantje zoals in het verhaal van Monkeytiger, of een random motard?

Het is niet van mijn gewoonte maar daarstraks toch enkele kilometers op het middenvak blijven rijden op de A12 richting Antwerpen. Tussen de oprit in Meise en het kruispunt in Londerzeel een beetje voor de industriezone is het rechtse vak echt een heel slecht lappendeken. Schandalig eigenlijk hoe de baan er daar bij ligt.

Ik doe dat traject meermaals per week en inderdaad érg herkenbaar. Ik kan middenvaksrijders amper uitstaan maar maak er daar gewoon een uitzondering voor want doe het daar gewoon meestal zelf als het niet druk is. Vanaf een kleine km na afrit Meise tot Londerzeel ligt het er inderdaad écht slecht bij en is dringend aan vernieuwing toe.

Bij uitbreiding gans de snelweg daar eigenlijk. Niet zozeer qua lappendeken op de meeste rijstroken maar is qua rijcomfort, en dan met name rolgeluid, gewoon ondermaats tegenover de meeste snelwegen. Als de wind verkeerd zit kan je de snelweg dan ook nog duidelijk op meer dan 1km verder in vogelvlucht horen met nog bebouwing en bos tussen.

Afwachten of men de toplaag mee zoekt te renoveren wanneer men start aan de werken aan Londerzeel Zuid later dit jaar.

Ik besef plots dat ik nog steeds met winterbanden rondrij. Die zullen waarschijnlijk sneller slijten bij goed weer?

Klopt. Zou naargelang de bron toch 1,5x tot 4x sneller slijten als je daar in volle zomer mee rond rijdt.
Ex-collega was zo eens vergeten van te wisselen van winter- naar zomerbanden en de bandencentrale zei toch dat die winterbanden geen jaar langer zouden meegaan als ze nog eens een zomer door moesten.

Aan de andere kant: bij ons is -nadat de leasingmaatschappij besloten heeft van met een andere bandencentrale te werken- de tijd tussen afspraak vragen en een afspraak krijgen 1,5 maand. Ik heb eind maart gekeken om een afspraak te boeken (een week voordat de leasingmaatschappij de mail stuurde van dat te doen) en het eerste slot was in de 2e week van mei. Dus een maand of anderhalf langer zal precies geen zo'n kwaad kunnen?

Terug
Bovenaan