De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

3 woorden: vrachtwagens + middenvak + regen.

Is dat nu zo moeilijk om de verkeersregels te volgen. Absurde toestanden weeral gezien vandaag.

Het was eigenlijk op een oprit, maar met de auto dus ik zet het maar hier.

Daarnet moest ik de jongste zoon van school halen, maar hij was bij m'n schoonouders gaan slapen dus ben ik eerst daar om zijn gerief gereden.
Terwijl ik daar was liet ik de motor van de auto draaien, want ik zou gewoon binnenspringen, gerief pakken en weer weg gaan. Maar schoonvader is al blij dat hij volk ziet, dus die begint te babbelen.
Al bij al 10' binnen geweest en als ik buitenkwam hoorde ik luid gezoem van de koeling/ventilator denk ik, en een soort gepiep. De moment dat ik een beetje gas gaf stopte het gepiep. (Dit heb ik nog al gehad als hij even stilstond met draaiende motor)

Maar, toen ik begon te manoeuvreren om af de oprit te rijden wou hij niet sturen. Ik moest met volle kracht aan het stuur draaien.
Auto even afgezet en terug gestart, hielp niet.

Dus heel traag en rustig naar de school gereden (1,2km in een boerendorpje) in de hoop dat het zou goedkomen mits wat wrijving en koeling door de wind. Niet dus.

Dus heel rustig tot bij mijn ouders gereden (2km) en hem daar achter gelaten want ik durfde er niet mee tot thuis rijden. M'n pa heeft ons naar huis gevoerd.

Ik ga hem een nachtje laten rusten/afkoelen in de (ijdele) hoop dat het morgen terug in orde is.

Kan ik zelf ergens gemakkelijk controleren of er genoeg nog genoeg stuurbekrachtigingolie is? En dat evt bijvullen met een bus uit de Auto5 of zo?
Anders rustig naar een garage in de buurt rijden om er naar te laten kijken. Maar de kans om iemand te vinden die daar direct naar kan/wil kijken lijkt me heel klein.

Hopelijk is het dan opgelost met de olie bij te vullen. Want ik wil er geen kosten meer aan maken.

Het gaat om onze 2e auto, Ford Focus 1.8tdci (Euro 4) van 2006. 245.000km. bijna 5j geleden gekocht voor 1250€.

Klotige is dat hij woensdag naar de keuring moet, en ik sowieso er niet gerust in ben dat hij erdoor gaat geraken. (Los van dit huidige probleem)

Ik kan evt het risico nemen, de afspraak bij de keuring annuleren, en hem achter te laten bij een garagist tot die tijd heeft.
En dan van daar even ongekeurd recht naar de keuring te rijden. (Hoe groot is de kans dat ik net dan zou gecontroleerd worden)

Maar ja, welke garagist wil naar een auto kijken waar geen kosten aan mogen gemaakt worden

We zijn sowieso aan het twijfelen om hem weg te doen.
Hij kost ons 1100€/j aan taksen en verzekeringen, en ik heb er het afgelopen jaar 4000km mee gereden.
We hebben eigenlijk geen 2 auto's nodig. Ik werk 3 dagen per week van thuis, en m'n vrouw voorlopig full-time, we wonen op 3km van het station met een rechtstreekse lijn naar ons werk. We hebben met ons beide auto's samen 12000km gereden afgelopen jaar. 2x op een volledig jaar dat we tegelijk met een auto weg waren, en dat was puur omdat het kon.
Maar ik rij 100x liever met die Ford dan met onze Peugeot, en hij heeft een trekhaak.

Pfff.... What to do, what to do...

Onoplettende chauffeurs die niet door hebben dat er vertraagd verkeer/file is en dan vol in de remmen moeten om dan last minute toch maar naar het rechter rijvak moeten manoevreren omdat ze dan een langere afstand hebben om te vertragen.

Zie ik echt te vaak manman, m'n hart iedere keer.

Daarnet moest ik de jongste zoon van school halen, maar hij was bij m'n schoonouders gaan slapen dus ben ik eerst daar om zijn gerief gereden.
Terwijl ik daar was liet ik de motor van de auto draaien, want ik zou gewoon binnenspringen, gerief pakken en weer weg gaan. Maar schoonvader is al blij dat hij volk ziet, dus die begint te babbelen.
Al bij al 10' binnen geweest en als ik buitenkwam hoorde ik luid gezoem van de koeling/ventilator denk ik, en een soort gepiep. De moment dat ik een beetje gas gaf stopte het gepiep. (Dit heb ik nog al gehad als hij even stilstond met draaiende motor)

Maar, toen ik begon te manoeuvreren om af de oprit te rijden wou hij niet sturen. Ik moest met volle kracht aan het stuur draaien.

Dus heel traag en rustig naar de school gereden (1,2km in een boerendorpje) in de hoop dat het zou goedkomen mits wat wrijving en koeling door de wind. Niet dus.

Dus heel rustig tot bij mijn ouders gereden (2km) en hem daar achter gelaten want ik durfde er niet mee tot thuis rijden. M'n pa heeft ons naar huis gevoerd.

Ik ga hem een nachtje laten rusten/afkoelen in de (ijdele) hoop dat het morgen terug in orde is.

Kan ik zelf ergens gemakkelijk controleren of er genoeg nog genoeg stuurbekrachtigingolie is? En dat evt bijvullen met een bus uit de Auto5 of zo?
Anders rustig naar een garage in de buurt rijden om er naar te laten kijken. Maar de kans om iemand te vinden die daar direct naar kan/wil kijken lijkt me heel klein.

Hopelijk is het dan opgelost met de olie bij te vullen. Want ik wil er geen kosten meer aan maken.

Het gaat om onze 2e auto, Ford Focus 1.8tdci (Euro 4) van 2006. 245.000km. bijna 5j geleden gekocht voor 1250€.

Klotige is dat hij woensdag naar de keuring moet, en ik sowieso er niet gerust in ben dat hij erdoor gaat geraken. (Los van dit huidige probleem)

Ik kan evt het risico nemen, de afspraak bij de keuring annuleren, en hem achter te laten bij een garagist tot die tijd heeft.
En dan van daar even ongekeurd recht naar de keuring te rijden. (Hoe groot is de kans dat ik net dan zou gecontroleerd worden)

Maar ja, welke garagist wil naar een auto kijken waar geen kosten aan mogen gemaakt worden

Hij kost ons 1100€/j aan taksen en verzekeringen, en ik heb er het afgelopen jaar 4000km mee gereden.
We hebben eigenlijk geen 2 auto's nodig. Ik werk 3 dagen per week van thuis, en m'n vrouw voorlopig full-time, we wonen op 3km van het station met een rechtstreekse lijn naar ons werk. We hebben met ons beide auto's samen 12000km gereden afgelopen jaar. 2x op een volledig jaar dat we tegelijk met een auto weg waren, en dat was puur omdat het kon.
Maar ik rij 100x liever met die Ford dan met onze Peugeot, en hij heeft een trekhaak.

Met dat piepen er bij, klinkt het eerder als een losgelopen V-riem dan een probleem met de vloeistoffen. De servopomp wordt ook aangedreven door een V-riem.
Normaal kan je die riem zien als je de motorkap open zet (als je vanaf de voorkant kijkt, meestal links van de motor, dus rechterkant van de auto). Ik zou hem eens starten met de motorkap open en kijken of alles dat op die riem zit ook effectief meedraait.

En over je bezorgdheid om ongekeurd van garage naar keuring te rijden: dat mag gewoon. Je mag ongekeurd een driehoek woning-herstelplaats-keuring rijden. Daar moet je dus zeker niet mee inzitten.

Ze mogen toch een speciaal plaatsje in de hel reserveren voor mensen die zich 4 of 5 verkeerslichten na elkaar op het linkervak zetten om geen enkele van die keren ook maar voorbij 1 auto op het rechtervak te geraken, zelfs als die tussen die lichten door 10 km/u trager rijden dan toegelaten.

Daarnet ook wel het andere uiterste, iemand die vond dat zijn Ford Galaxy de geschikte racemachine is om aan de lichten in een zone 50 met doorslippende en piepende banden te vertrekken. Om dan nog voorbij gestoken te worden door een EV rechts van hem, die zonder zo'n drama veel vlotter vertrok.

Als ik uw wagen opzoek lijkt het nog een mechanische servopomp om de alternatorriem. Deze:
Controleer eens het reservoir dat met een leiding naar die pomp verbonden is. Als deze leeg is, ga dan naar de lokale autoparts en voor een liter servo olie voor uw wagen. Dit zal normaal niet veel kosten. Kap dat reservoir vol tot aan de maximum en dan moet je de wagen starten en beginnen helemaal stuur afdraaien naar links en rechts uitersten. Na een paar keer zou je terug servo moeten hebben.
Dat gezoem is van een pomp die met te weinig/ geen olie draait.
Weet dan ook wel dat je waarschijnlijk met een lek zit. Als er druppels zichtbaar zijn waar je parkeert, is het waarschijnlijk een leiding. Zie je niet direct een lek, dan is waarschijnlijk uw stuurhuis lek en loopt de olie in die harmonicarubbers waar uw spoorstangen verbinden met uw wielen.
Ik denk dat uw accessoireriem er nog wel op ligt, anders zou uw lampje batterij ook branden omdat uw alternator de accu niet oplaad.

@Remake @wiseguy444 beiden merci!

Het oliepeil stond onder het minimum.
Bijgevuld en na het starten zelfs niet een paar keer links/rechts moeten draaien. Het was direct een pak soepeler. Soepeler dan het ooit geweest is sinds ik ermee rij eigenlijk :LOL:

Wel dom dat ze enkel een fles van 5L hadden en ik blijkbaar maar een paar geuten nodig had.

Achteraf gezien besef ik dat het sturen al een tijdje minder soepel ging, maar het was heel geleidelijk en me nooit echt opgevallen tot ik zie hoe vlot hij nu stuurt. Dus wss zat dat oliepeil al een tijdje rond het minimum.

Ik heb nu wel gezien dat de koelvloeistof ook een eindje onder de min staat.
Is dat ook auto-specifiek, of kan ik gewoon iets universeel uit bvba de gamma erin kappen?

Als de auto door de keuring geraakt gaat hij op onderhoud, maar ik wil die vloeistof toch al bijvullen, want het lijkt me niet gezond om zo te blijven rondrijden...

Bijgevuld en na het starten zelfs niet een paar keer links/rechts moeten draaien. Het was direct een pak soepeler. Soepeler dan het ooit geweest is sinds ik ermee rij eigenlijk :LOL:

Wel dom dat ze enkel een fles van 5L hadden en ik blijkbaar maar een paar geuten nodig had.

Achteraf gezien besef ik dat het sturen al een tijdje minder soepel ging, maar het was heel geleidelijk en me nooit echt opgevallen tot ik zie hoe vlot hij nu stuurt. Dus wss zat dat oliepeil al een tijdje rond het minimum.

Is dat ook auto-specifiek, of kan ik gewoon iets universeel uit bvba de gamma erin kappen?

Als de auto door de keuring geraakt gaat hij op onderhoud, maar ik wil die vloeistof toch al bijvullen, want het lijkt me niet gezond om zo te blijven rondrijden...
Koelvloeistof is ook auto-specifiek. Gemakkelijkste te herkennen aan het kleur meestal. Als ik zo vlug kijk zou het roze moeten zijn.
(je hebt, blauw, groen, geel, rood..) https://www.winparts.be/blog/welke-koelvloeistof-moet-er-in-mijn-auto

Koelvloeistof is ook auto-specifiek. Gemakkelijkste te herkennen aan het kleur meestal. Als ik zo vlug kijk zou het roze moeten zijn.
(je hebt, blauw, groen, geel, rood..) https://www.winparts.be/blog/welke-koelvloeistof-moet-er-in-mijn-auto

Zoals Realflub zegt, kleurspecifiek maar als het maar een beetje bijvullen is, mag daar ook (gedeminiraliseerd)water bij.
Standaard gaat pure koelvloeistof tot -40°C, als je dat een klein beetje verdund met water, gaat deze tot -36°C ofzo. Das nog ruim voldoende in België.
Meer dan 1x water toevoegen zou ik uiteraard niet doen.

Mensen die geen snelheid kunnen houden. Drie keer haasje over met dezelfde dame in een BWM SUV. Ik reed op CC, dus zij telkens sneller en dan weer trager. Why?

Ik stop altijd voor een voetganger die wil oversteken aan een zebrapad. Maar dan moet ge het ook wel duidelijk maken. Als ge blijft wachten achter het fietspad en op uw GSM staat te turen, denk ik niet dat oversteken uw plan is. Wanneer ik voorbij het zebrapad rij moet ge ni opkijken en van uw oren maken. Ik heb vertraagt en ge bleef maar op die GSM turen, dan ga ik niet stoppen.

Mensen die voorwaarts parallel parkeren en een stuk fietspad meenemen of er nu iemand fietst of niet. Leer gewoon eens deftig parkeren.

Onlangs in de file gestaan omwille van een ongevalletje in dé bottleneck van dit land: de Kennedy-tunnel. Duizenden mensen geïmpacteerd. Onnoemelijk veel tijdsverlies. Onnoemelijk veel economische schade. Enzovoort.

Dan vraag je je toch ook altijd af waarom dat direct zo'n monsterfiles creëert.

En dan passeer je daar en dan weet je direct waarom. Namelijk omdat wij moeten leven tussen een bende domme idioten. Kerel voor mij rijdt natuurlijk tergend traag dat ongeval voorbij, volop naar rechts kijkend, hongerig op zoek naar scherven, wrakken, bloed en verderf. Ondertussen wordt de kloof met zijn voorligger tientallen meter. Maar meneer natuurlijk wel rustig kijkend, intussen een paar tienduizenden mensen aan het ophouden. :wtf:

Die heb ik getrakteerd op een lichtspel tot hij er een epilepsie-aanval van kreeg en eindelijk zijn gaspedaal had teruggevonden waarna ik hem met mijn linker-pinker rakelings voorbij zoefde.
Ik had ook moeten trompen maar ik wou die mensen in de tunnel niet nog meer stress geven.

Vandaag na een week of 3 nog eens met de fiets naar het werk. Helaas moet ik op mijn fietsroute door Willebroek en omdat er daar altijd wel iets is van werken, kijk ik altijd op voorhand eens op hun website. En ja hoor: https://www.willebroek.be/nl/nieuws/fietspad-stationsstraat-tijdelijk-afgesloten. Op zich heeft dat 0 impact op de rijtijd voor mij. Maar het ding is wel dat het plein aan het station en de omliggende straten daar meer dan 2 jaar (denk ik) heeft opengelegen en opnieuw werd aangelegd (hoe is dan nog een andere kwestie). Nog geen 2 jaar en dan al een verzakking.

Het was een bericht van 10 januari trouwens. Een maand later en het was daar nog afgesloten. Sowieso wordt dat weer opengebroken en wordt dat fietspad, eentje dat eens goed is in Willebroek, snel snel toegegooid daarna.

Heb de voorbije maanden bijna elke weirdo vertraging-zonder-reden op de E19 kunnen herleiden tot vrachtwagen andere vrachtwagen die inhaalt.
Kilometers op voorhand vertraagt iedereen tot ~100-110, en dan op een gegeven moment ziet ge een vrachtwagen een ander inhalen aan 1km/u sneller. Zodra ge daar voorbij zijt kunt ge weer normale snelheid rijden.

Waarom doen ze niet permanent en overal een inhaalverbod voor vrachtwagens?

Heb de voorbije maanden bijna elke weirdo vertraging-zonder-reden op de E19 kunnen herleiden tot vrachtwagen andere vrachtwagen die inhaalt.
Kilometers op voorhand vertraagt iedereen tot ~100-110, en dan op een gegeven moment ziet ge een vrachtwagen een ander inhalen aan 1km/u sneller. Zodra ge daar voorbij zijt kunt ge weer normale snelheid rijden.

Waarom doen ze niet permanent en overal een inhaalverbod voor vrachtwagens?
Omdat je dan een immense wall of trucks krijgt met accordeon effect, met alle gevolgen van dien. Van stilstand tot kopstaartaanrijdingen
Er is een reden dat het algemeen inhaalverbod afgeschaft is

Een vraag waar @Remake hopelijk antwoord op weet. Of iemand anders :)

Een C43 geldt tot het volgende kruispunt.
Op een autostrade gelden op- en afritten als kruispunt. Dus nadien moet het bord herhaald worden.
In theorie is de snelheid op ring van Antwerpen 120 per uur: minstens 2x2 rijstroken gescheiden door een middenberm.
Maar de dynamische borden staan daar op 100, dus mag je daar 100.

Maar vandaag stond die borden vlak na de oprit in Berchem op een groene pijl. Hoe snel mag je daar dan?

Op een autostrade gelden op- en afritten als kruispunt. Dus nadien moet het bord herhaald worden.
In theorie is de snelheid op ring van Antwerpen 120 per uur: minstens 2x2 rijstroken gescheiden door een middenberm.

Maar vandaag stond die borden vlak na de oprit in Berchem op een groene pijl. Hoe snel mag je daar dan?
Als ik mij niet vergis staan over heel de ring op alle plaatsen waar het moet ook borden met 100km/h.

roetbakken. Camionetten met een wolk blauwe damp achter. Oud Mercedes C/E klasse met zwarte wolken. Oude ford focussen…

Van de baan ermee gvd :angry:

Voor zover ik weet zijn afritten geen kruispunten in dit opzicht (er komt (hopelijk) niemand bij, de weg splitst zich gewoon op).
Maar als er na een oprit geen beperking opgelegd wordt, zou ik ook 120 denken.

Wat @Oldschool_Chemist zegt klopt volledig.

Als je twijfelt moet je je voorstellen dat je net van die oprit komt ingevoegd, je hebt dan nergens een beperking gezien van 100, dus mag je 120.

Terug
Bovenaan