De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Sluikstorters. Op sommige op- en afritten is het al een stort van de lege blikken, flessen,... maar vanochtend op een plaats 3 grote zwarte vuilniszakken gezien (zo elk van 50 liter of meer) die gewoon in de berm gedumpt zijn. :mad:

Deze ochtend een klojo die duidelijk zijn kas aant opfretten was vanaf de oprit van de E17 in Kruibeke.

Ik reed uiterst rechts omdat ik niet meteen links kon opschuiven, aan zo'n 70/u (borden gaven 50 aan), achter een motor (die achter een camion reed). Meneer slingerde heel de tijd van links naar rechts op zoek naar een moment om mij voorbij te raken (al bumperklevend uiteraard). Toen ik een gat vond om naar links te gaan, stoof hij mij snel snel voorbij, half uit zijn raam hangend om vanalles te roepen en te gesticuleren.

Ik denk dan: gast, WTF wilt ge dat ik doe? Ik kan moeilijk ophouden met bestaan...
Nu ja, 5 sec mijn claxon in zijn wezen zal hem geen deugd gedaan hebben!

Camion op de E17 Kortrijk richting Aalbeke efkes dacht dat hij aan het racen was. Rechts inhalen, vergooien van vak, bumperkleven. Heel slim om met 20 ton efkes dom te gaan doen in volle spits, tis ook niet dat er niet om de vijf botten accidenten gebeuren op dat stuk. Had ik zijn firmanaam kunnen lezen, er was een berichtje richting de firma vertrokken. Totaal onverantwoord.

Altijd blij wanneer ik met de fiets kan gaan werken en niet door die shit moet.

Camion op de E17 Kortrijk richting Aalbeke efkes dacht dat hij aan het racen was. Rechts inhalen, vergooien van vak, bumperkleven. Heel slim om met 20 ton efkes dom te gaan doen in volle spits, tis ook niet dat er niet om de vijf botten accidenten gebeuren op dat stuk. Had ik zijn firmanaam kunnen lezen, er was een berichtje richting de firma vertrokken. Totaal onverantwoord.

Altijd blij wanneer ik met de fiets kan gaan werken en niet door die shit moet.
Heb je een idee van type camion, kleuren of eventueel logo? Als het een Belg is, gaat die rap te vinden zijn.

Op de ring rond Mechelen kom ik bijna aan een kruispunt als de lichten net op rood zijn gesprongen. Ik rij op het linkse vak. Wat verder voor mij iemand die op het rechtse vak rijdt maar dan merkt dat ze achter een vrachtwagen aan de lichten zal staan en dus nog snel naar het linkse vak gaat en dus voor mij komt. Je denkt dan dat zo iemand wel zal aansluiten en volgen. Maar nee, vervolgens traag vertrekken (ook aan het kruispunt erna), niet aansluiten en gaten laten dat je nog eens voor het rood zou kunnen staan. Geen moment heeft ze die vrachtwagen dus ingehaald.
Om dan vervolgens 2 kruispunten verder bijna aan de lichten goed op de rem te gaan staan en vervolgens terug naar het rechtse vak te gaan vlak achter de vrachtwagen die ze een stuk terug dus dacht in te halen om dan rechtsaf te slaan aan het kruispunt. Manoeuvres die 0,0 hebben uitgehaald maar een ander wel zitten hinderen.
Dat getaffel, daar krijg ik het toch soms van. Je moet zeker niet té hard rijden of gekke stoten uithalen maar gewoon wat opletten en aansluiten. Dat kan toch niet moeilijk zijn.

Op de ring rond Mechelen kom ik bijna aan een kruispunt als de lichten net op rood zijn gesprongen. Ik rij op het linkse vak. Wat verder voor mij iemand die op het rechtse vak rijdt maar dan merkt dat ze achter een vrachtwagen aan de lichten zal staan en dus nog snel naar het linkse vak gaat en dus voor mij komt. Je denkt dan dat zo iemand wel zal aansluiten en volgen. Maar nee, vervolgens traag vertrekken (ook aan het kruispunt erna), niet aansluiten en gaten laten dat je nog eens voor het rood zou kunnen staan. Geen moment heeft ze die vrachtwagen dus ingehaald.
Om dan vervolgens 2 kruispunten verder bijna aan de lichten goed op de rem te gaan staan en vervolgens terug naar het rechtse vak te gaan vlak achter de vrachtwagen die ze een stuk terug dus dacht in te halen om dan rechtsaf te slaan aan het kruispunt. Manoeuvres die 0,0 hebben uitgehaald maar een ander wel zitten hinderen.
Dat getaffel, daar krijg ik het toch soms van. Je moet zeker niet té hard rijden of gekke stoten uithalen maar gewoon wat opletten en aansluiten. Dat kan toch niet moeilijk zijn.

Vanochtend ook achter zo iemand gezeten die zich aan de lichten elke keer links van een 20+ tonner zette, om dan als een slak op te trekken en zelfs over meerdere kilometers niet boven de 55 km/u te gaan waar je 70 mag, zodat hij die vrachtwagen nergens voorbij geraakte. Maar wel links blijven - en het was niet dat hij in de eerste kilometers linksaf moest slaan.

Daarna iemand die overal 55 reed, of je nu 70 mocht, 50 of zelfs in een zone 30. Overal 55 :rolleyes:

Algemene rijvaardigheid. Mensen lijken soms gewoon andere niet op te merken en hebben precies geen controle over hun voertuig.
Vanochtend:

• Iemand die van links komt en rechtsaf slaagt, ze neemt haar bocht zo groot , dat ze deels op mijn baanvak komt.
  • Ik word voorbij gestoken terwijl ik netjes 70, voegt voor me in en we slaan volgend kruispunt beide naar rechts. Ook een baan waar je 70 mag en daar gaat mijn voorligger dan ineens maar 65 rijden.
  • Verkeerslichten: het wordt groen en de Mercede EQB schuin links achter me blijft staan. Voor me een Nissan, daarvoor een vrachtwagen. De Nissan merkt het gat links op, zet netjes de pinker op en schuift op. De EQB heeft eindelijk door dat het groen is (wsl eindelijk de GSM aan de kant gelegd) en besluit dan maar de sprintcapaciteit van z'n EV te testen. Dus hij probeert zo rap mogelijk het gat dat hij heeft laten vallen dicht te knallen, uiteraard heeft die niet door dat die Nissan aan't opschuiven is. 't scheelde niet veel of die zaten tegen elkaar.
  • Ring rond Antwerpen, voor me een witte Passat. We rijden ongeveer 70-75. Links voor ons zet er ene zijne pinker op om naar rechts te komen. Knalt die Passat gewoon alles dicht om die er tussen te laten. Van 70 naar nog geen 35.

• Ring rond Antwerpen, voor me een witte Passat. We rijden ongeveer 70-75. Links voor ons zet er ene zijne pinker op om naar rechts te komen. Knalt die Passat gewoon alles dicht om die er tussen te laten. Van 70 naar nog geen 35.
Ik vermoed dat zo'n dingen soms door ACC komen. M'n Octavia kan dat ook soms doen als er iemand wat lijkt uit te wijken - moet je altijd snel even ACC uitzetten en overnemen.

Die groeven vind ik ook iets verdacht, zogezegd zou dat geen impact hebben op de grip, maar bij regenweer voel je inderdaad je banden constant "zoeken". En ze maken mij niet wijs dat je met minder contactoppervlak evenveel grip kan hebben. Ze zouden beter wat minder tijd en geld steken in dat frezen, en het wegdek deftig onderhouden zodat er niet elke paar maanden stukken uit loskomen :rolleyes:
Ik ben blij dat ik niet meer met de moto rijd. Dat moet echt katastrofe zijn om over te rijden, om nog te zwijgen van als je daar op zou vallen. Da's gewoon als vallen op een gigantische kaasrasp vrees ik.
Maar ja, waarom zouden we investeren in kwalitatief asfalt he...

Sluikstorters. Op sommige op- en afritten is het al een stort van de lege blikken, flessen,... maar vanochtend op een plaats 3 grote zwarte vuilniszakken gezien (zo elk van 50 liter of meer) die gewoon in de berm gedumpt zijn. :mad:
Ik heb ooit afval geruimd in de straat van mijn ouders op een soort actiedag van Ivago. Hun straat ligt een stukje aan een oprit dus ik heb toen ook daar in de berm gestaan. Die straat is 500 meter lang. We hebben toen meer dan 20 zakken afval opgehaald. Echt absurd. Zwerfvuil lijkt mee te vallen tot je eens zo een actie begint. Wat er aan die oprit allemaal lag dat kan je je niet voorstellen. Het is alsof iedereen zijn gerief snel uit zijn auto gooit aan een oprit.

Laatst bewerkt:
Ik sta hier op de Desguinlei: https://www.google.com/maps/@51.194...try=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTEyNC4xIKXMDSoASAFQAw==

Wie dat punt kent weet dat er daar vaak wel wat volk staat aan te schuiven om dan links/rechts de Antwerpse Ring op te rijden. 3 wagens voor mij verbreedt dat ene vak dus naar 2 vakken. Linkervak was nog wel een stuk vrij maar het rechtse deel van het linksafslaanvak stond vol en blokkeerde toegang naar linkse vak dat erbij komt.

Nu, de wagen 2 voor mij schiet zich toch links, rijdt grotendeels in die berm met gras, rechterwielen nog net op de baan zelf, om zo verder door te kunnen op het linkse vak. Leek goed te gaan.
De wagen voor mij (kleinere wagen a la C3 of iets dergelijk) dacht "ha tof idee" maar wist nog niet dat ze niet genoeg bodemvrijheid had, want: dat stuk links van de borduur ligt eigenlijk wel gevoelig lager dan de borduur zelf.

Gevolg: die schiet zich erover (en nog niet traag ook), wagen schuurt verschillende keren LUID met de onderkant op de borduur, schudde ook van links naar rechts (langs de verticale as dus de bovenkant ging echt van links naar rechts) en ze is er dus in geslaagd om daardoor met de zijkant/bovenkant van de wagen de camionette te raken die de toegang naar het linkervak blokkeerde.

Echt een stevige WTF dat 😅

Beiden nog wel efkes uitgestapt maar de camionette had niet veel, dus doorgereden. Bestuurder van de camionette deed naar de jongedame ook wel teken van "wtf steekt gij nu eigenlijk uit".

het valt mij deze week enorm op hoe weinig mensen nog hun 4 pinkers opzetten als ze aansluiten bij een file.
met als resultaat dat de wagen voor u het al te laat door heeft, stevig in de remmen moet, en gij het al helemaal niet meer ziet. 't is nochtans geen moeite om efkes op die rode driehoek te drukken, denk ik dan?

het valt mij deze week enorm op hoe weinig mensen nog hun 4 pinkers opzetten als ze aansluiten bij een file.
met als resultaat dat de wagen voor u het al te laat door heeft, stevig in de remmen moet, en gij het al helemaal niet meer ziet. 't is nochtans geen moeite om efkes op die rode driehoek te drukken, denk ik dan?
Ge kunt u ogen natuurlijk ook bij het verkeer houden en niet focussen op de vier pinkers 🤷‍♂️

Ge kunt u ogen natuurlijk ook bij het verkeer houden en niet focussen op de vier pinkers 🤷‍♂️
Die pinkers opzetten is verplicht bij file natuurlijk, dus een terechte ergernis. Mensen lopen er altijd maar meer de kantjes af in het verkeer en schuiven alle verantwoordelijkheid door naar de aandacht van de rest.

Die pinkers opzetten is verplicht bij file natuurlijk, dus een terechte ergernis. Mensen lopen er altijd maar meer de kantjes af in het verkeer en schuiven alle verantwoordelijkheid door naar de aandacht van de rest.
Ah is dat zo? Ik lees hier dat het mag. Lijkt me niet dat het moet. Daarmee wil ik ook niet zeggen dat ik het niet doe.

Ik ben benieuwd naar jouw bron.

Kun je dat artikel eens citeren want ik heb nog nooit gehoord dat het gebruik van de 4 pinkers verplicht is om te waarschuwen voor een file.

https://www.politie.be/5998/nl/nieuws/herinnering-aan-het-gebruik-van-de-4-richtingaanwijzers
Ten eerste worden ze gebruikt door schoolbussen om aan te geven dat er kinderen in- of uitstappen...

Ze kunnen ook worden gebruikt om te waarschuwen voor een defect of verongelukt voertuig en voor een ladingverlies. Het is een mogelijkheid en geen verplichting, maar het is uiteraard nuttig om de 4 richtingaanwijzers in die situaties te gebruiken, samen met de gevarendriehoek.

Tot slot kan men ze ook gebruiken om te waarschuwen voor een dreigend ongeval. Het hangt af van geval tot geval, maar het typische voorbeeld is wanneer uw voorligger bruusk remt en u het verkeer achter u wil waarschuwen voor die onverwachte en gevaarlijke vertraging.

Elk ander gebruik is verboden, dus ook bij hinderlijk parkeren of bij het inhalen van files met een motorfiets. In dit tweede geval bestaat er een zekere tolerantie, al kunnen we niet garanderen dat er nooit zal worden bekeurd. Onze correspondent merkt wel terecht op dat de politie het misbruik van de 4 richtingaanwijzers kan toevoegen aan de inbreuk van hinderlijk parkeren.

Ah is dat zo? Ik lees hier dat het mag. Lijkt me niet dat het moet. Daarmee wil ik ook niet zeggen dat ik het niet doe.

Ik ben benieuwd naar jouw bron.

Kun je dat artikel eens citeren want ik heb nog nooit gehoord dat het gebruik van de 4 pinkers verplicht is om te waarschuwen voor een file.

https://www.politie.be/5998/nl/nieuws/herinnering-aan-het-gebruik-van-de-4-richtingaanwijzers

Hmmm, kzal ergens een mag en moet gewisseld hebben in mijn parate kennis.

Bij deze een zeldzame mea culpa. :unsure:

Ik zet mijn vier pinkers niet op als ik file nader. Tenzij het echt heel bagger weer is. Of 't opstropt op de E19 vlak na de bochten rond Mechelen - daar heb je het soms pas heel laat door.

Is dat echt zo algemeen verwacht om bij elke file te doen?

Ik zet mijn vier pinkers niet op als ik file nader. Tenzij het echt heel bagger weer is. Of 't opstropt op de E19 vlak na de bochten rond Mechelen - daar heb je het soms pas heel laat door.

Is dat echt zo algemeen verwacht om bij elke file te doen?
Dat is inderdaad algemeen zo verwacht. Je ziet dat toch ook aan wat andere chauffeurs doen?

Waarom zou je het niet doen?

Stationsbuurt Hasselt.
Zebrapad. Mevrouw komt aan gewandeld en wil oversteken. Ik stop.
Mevrouw is op haar gsm bezig en staat voor het zebrapad. oversteken is opeens geen prioriteit meer blijkbaar

Ze had zelfs niet gezien dat ik er stilstond 😅

Terug
Bovenaan