De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Omdat zelfs wegbeheerders de wegcode niet afdoende beheersen.
Dan zit je op zo'n dun lijntje dat je ook kan zeggen : technisch gezien zat ik op de meest rechtse rijstrook vlak voor ik de rotonde verliet.

Als je het zo strikt interpreteert zoals jullie dan heb je automatisch file bij elk rond punt bij enige drukte? Want die zijn doorgaans zo klein dat je amper 10 meter hebt sinds de vorige afrit. Veel plezier met invoegen dan. Dus oftewel gaat iedereen reeds rechts, ook al moeten ze pas de tweede of derde afslag nemen, oftewel verdoem je de mensen op de binnenste rijstrook ook al kunnen die perfect veilig afslaan. Want die hebben immers geen voorrang, moeten dus een rondje nemen en hebben dan nog steeds geen voorrang en moeten hopen op ridderlijk gedrag van een automobilist of moeten stilstaan... De facto is de binnenste band dan enkel nuttig zonder verkeer, wat gek zou zijn.

Beter nog, dan kom je soms zelfs in dat vaarwater terecht dat je langs rechts wordt voorbij gestoken.

En opnieuw : ik had die ruimte om het al te doen op de rotonde in dit geval, maar besloot om het niet te doen omdat invoegen terwijl mensen aan een stuurtje draaien sneller fout zal lopen dan in de rechte lijn die er op volgt imo. Blijft veiliger ook imo.

Maar goed, liefst heb ik dat élk rond punt met nadrukkelijk voorsorteren gebeurt.

Je deelt zelf de wegcode die stelt dat je enkel vanaf de rechter rijstrook mag afslaan,

De tweede rijstrook mag je gewoon oprijden vanaf de rechter rijstrook
Dat zou dan enkel kunnen in een file, waar het ook zeer onlogisch zou zijn (en effectief extra nuttig om van binnenste ring af te slaan naar linker rijvak) en m.i. wel effectief nadrukkelijk tegen de regels?

Maar bon, voor mij is het minstens grijze zone en ik denk niet dat we elkaar gaan kunnen overtuigen van elkaars gelijk. Maar juridisch zie ik een opening en praktisch haast een noodzakelijkheid voor de flow van het verkeer.

Als je het zo strikt interpreteert zoals jullie dan heb je automatisch file bij elk rond punt bij enige drukte?
Ja. De wegcode is niet voorzien op zaken zoals turborotondes en rechts afslaan via de linkerrijstrook. Wie op veilig wil spelen in België, moet op een rotonde altijd op de rechterrijstrook rijden.
De facto is de binnenste band dan enkel nuttig zonder verkeer, wat gek zou zijn.
Zo is dat inderdaad.

Ja. De wegcode is niet voorzien op zaken zoals turborotondes en rechts afslaan via de linkerrijstrook. Wie op veilig wil spelen in België, moet op een rotonde altijd op de rechterrijstrook rijden.

Zo is dat inderdaad.
Zeer veilig spelen : yes, maar als je het kan doen zonder iemand te hinderen en zonder een voorrang te miskennen... Geen probleem imo. De andere optie is o.a. theoretisch rondjes draaien tot het verkeer oplost of dat het zo erg wordt dat het stil gaat staan en dat je mag ritsen van een brave mens.

Turborotondes geen probleem toch, want dat is met nadrukkelijk voorgesorteerde en afgebakende rijstroken? Of vergis ik mij hier in?

Zeer veilig spelen : yes, maar als je het kan doen zonder iemand te hinderen en zonder een voorrang te miskennen... Geen probleem imo. De andere optie is o.a. theoretisch rondjes draaien tot het verkeer oplost of dat het zo erg wordt dat het stil gaat staan en dat je mag ritsen van een brave mens.

Turborotondes geen probleem toch, want dat is met nadrukkelijk voorgesorteerde en afgebakende rijstroken? Of vergis ik mij hier in?
Volgens de wegcode mag het niet, zelfs als het veilig kan mag het niet. Je rijdt toch ook niet door een rood licht als het veilig kan.

Je mag toch naar de linkerstrook als de rechterstrook vol zit.
Dan zit je evenzeer 'zo rechts mogelijk' als de persoon die van linkerrijvak naar linkerrijvak gaat imo, in het kader van de flow van het verkeer en op voorwaarde dat je de volle lijn die meteen begint niet kruist.

Volgens de wegcode mag het niet, zelfs als het veilig kan mag het niet. Je rijdt toch ook niet door een rood licht als het veilig kan.
Ok pakweg dat we jouw interpretatie als zwart-wit-correct beschouwen, wat ik ook niet uitsluit hoor. Dan nog overtreed ik technisch liever een regel dan dat ik met verkeer invoeg in die korte ruimte tussen afritten, zelfs met voldoende ruimte zoals in dit geval. Zoals gezegd was er een redelijk gat, ik had daar zeker tussen gekund, maar ik opteerde om het pas te doen op het stuk rechte baan en dus sowieso extra ruimte te geven in de bocht, kwestie van extra zekerheid om niemand te hinderen die alsnog plankgas geeft (en mij dus langs rechts voorbij steekt). Lijkt me steeds veiliger op die plek en in die situatie. Want als ik daar alleen passeer gebruik ik gewoon de buitenkant steeds.

En aangezien tal van combi's mij dat nog nooit kwalijk heeft genomen daar neem ik aan dat het gedoogd wordt. Neemt niet weg dat het eigenlijk ging om iemand die mij op het rechte stuk baan langs rechts weer probeert te passeren natuurlijk.

Je hebt ook van die rotondes en rondpunten waar net daarvoor er altijd een heel grote file staat op het meest rechtse rijvak. 1 probleem: Dat rijvak leidt niet altijd tot aan de rotonde of rondpunt maar het kan ook goed zijn dat je dan net van de rotonde wegrijdt :tongue:

Als je dan helemaal rechts staat aan te schuiven dan ben je bescheten en geraak je nooit meer de rotonde / rondpunt op want niemand gaat u er terug tussen laten.

Voorts heb je soms dat nét voor een rotonde / rondpunt er 2 rijvakken zijn en plots worden dat er 3 (omdat 1 rijbaan net voor de rotonde splitst van 1 naar 2 rijvakken). Let je niet goed op en twijfel je dan sta je bij druk verkeer 'plots' op het middenste rijvak ipv helemaal rechts. ;) Véél geluk om dan nog helemaal rechts te geraken (soms niet want men laat u er dan niet altijd meer tussen).

En dan heb je nog locaties zoals Sint Gillis waar je rotondes / rondpunten hebt zonder enige belijning maar waar minstens 5 wagens in passen en men misbruikt dit dan bij fileleed. Dat is echt merde shit want men rijdt dan letterlijk tot op ne cm van uw koetswerk. Ik probeer die punten echt te vermijden.

Je hebt ook van die rotondes en rondpunten waar net daarvoor er altijd een heel grote file staat op het meest rechtse rijvak. 1 probleem: Dat rijvak leidt niet altijd tot aan de rotonde of rondpunt maar het kan ook goed zijn dat je dan net van de rotonde wegrijdt :tongue:

Als je dan helemaal rechts staat aan te schuiven dan ben je bescheten en geraak je nooit meer de rotonde / rondpunt op want niemand gaat u er terug tussen laten.

Voorts heb je soms dat nét voor een rotonde / rondpunt er 2 rijvakken zijn en plots worden dat er 3 (omdat 1 rijbaan net voor de rotonde splitst van 1 naar 2 rijvakken). Let je niet goed op en twijfel je dan sta je bij druk verkeer 'plots' op het middenste rijvak ipv helemaal rechts. ;) Véél geluk om dan nog helemaal rechts te geraken (soms niet want men laat u er dan niet altijd meer tussen).

En dan heb je nog locaties zoals Sint Gillis waar je rotondes / rondpunten hebt zonder enige belijning maar waar minstens 5 wagens in passen en men misbruikt dit dan bij fileleed. Dat is echt merde shit want men rijdt dan letterlijk tot op ne cm van uw koetswerk. Ik probeer die punten echt te vermijden.
Wat bedoel je met misbruiken bij fileleed? Als een rotonde breed genoeg is om er met meerderen naast elkaar te rijden, mag dat gewoon, ook al staan er geen lijnen.

Wat bedoel je met misbruiken bij fileleed? Als een rotonde breed genoeg is om er met meerderen naast elkaar te rijden, mag dat gewoon, ook al staan er geen lijnen.
Je weet wat ik bedoel. Het is dan echt ne warboel. Voor u staan ze dan bijvoorbeeld met 7. Achter u met 8. En naast u met 4. :tongue: Zolang het past wringt men zich er dan tussen.

Zo'n punten heb ik gewoon echt niet graag ..

Ritsen en voorsorteren.
Werken op de bisschoppenhoflaan in Deurne, het rechter rijvak is daar afgesloten.
Ik ben 33 wagens voorbij gereden die op het linkse rijvak stonden. 33! Op't eind, vlak voor het vak verdwijnt, stond er een BWM, half geritst op het linkervak. De wagen waarvoor hij invoegt is een Mercedes, daar achter staat een camionet.

Die camionet ziet me afkomen (aan 30 per uur, fyi, ik vlieg daar niet als ne zot langs) en gaat aan de bumper van die Mercedes kleven.
Gelukkig was de mens die achter die camionet reed nog wat normaal en liet die me er tussen.

Ritsen en voorsorteren.
Werken op de bisschoppenhoflaan in Deurne, het rechter rijvak is daar afgesloten.
Ik ben 33 wagens voorbij gereden die op het linkse rijvak stonden. 33! Op't eind, vlak voor het vak verdwijnt, stond er een BWM, half geritst op het linkervak. De wagen waarvoor hij invoegt is een Mercedes, daar achter staat een camionet.

Die camionet ziet me afkomen (aan 30 per uur, fyi, ik vlieg daar niet als ne zot langs) en gaat aan de bumper van die Mercedes kleven.
Gelukkig was de mens die achter die camionet reed nog wat normaal en liet die me er tussen.
Vorige week was ik in Spanje.
2-vaksbaan waar linker rijvak wegvalt.
Tot enkele honderden meters ervoor stond het rondpunt buitenzijde vast omdat niemand de rijstrook nam die verderop wegviel.
Ik kon gewoon doorrijden en invoegen op het einde zonder problemen.
Onbegrijpelijk hoe niemand dat inziet?

´werken´ op e34 in vrasene. Stuk van 100 meter, nooit iets van werken te zien en ge moogt er maar 70

Daarvoor flitsen ze nog zelden omdat dan zo goed als iedereen te hard rijdt.

Ik heb dat ooit eens in de krant gelezen dat ze dit een keertje gedaan hadden. Het gevolg was: Extreem veel dossiers (ik vermoed tienduizenden dossiers of zo) van identiek dezelfde locatie richting de rechtbank en het gevolg was dat ze daar letterlijk verzopen in het werk.

De straffen die de rechter toen uitsprak waren naar het schijnt ook héél erg licht omdat die mens daar niet mee kon lachen.

Da's echt een absurde situatie daar. Ze hebben de afrit verlengd tot op de huidige pechstrook (omdat er heel af en toe fileterugslag is tot op de autostrade) en daarvoor een soort van versmalde rijstroken en snelheidsbeperking van 70 gemaakt. De rijvakken en pechstrook van de E34 zijn op zich al zodanig breed dat dit totaal overbodig is. Elke avond is dat daar dus een gewring omdat iedereen die daar dagelijks passeert en de situatie kent gewoon aan 90 of 120 wil verderrijden (want ja, er zijn daar nu eenmaal geen werken), in combinatie met de verdwaalde hollander, andere toerist, verstokte regelnever of iemand die schrik heeft voor een boete die daar toch 70 op de teller rijdt.
Tis wachten op een accident daar, kwestie van tijd. Een beperking tot pakweg 90 per uur was ook meer dan goed geweest om de vele camions daar niet te hinderen.

Da's echt een absurde situatie daar. Ze hebben de afrit verlengd tot op de huidige pechstrook (omdat er heel af en toe fileterugslag is tot op de autostrade) en daarvoor een soort van versmalde rijstroken en snelheidsbeperking van 70 gemaakt. De rijvakken en pechstrook van de E34 zijn op zich al zodanig breed dat dit totaal overbodig is. Elke avond is dat daar dus een gewring omdat iedereen die daar dagelijks passeert en de situatie kent gewoon aan 90 of 120 wil verderrijden (want ja, er zijn daar nu eenmaal geen werken), in combinatie met de verdwaalde hollander, andere toerist, verstokte regelnever of iemand die schrik heeft voor een boete die daar toch 70 op de teller rijdt.
Tis wachten op een accident daar, kwestie van tijd. Een beperking tot pakweg 90 per uur was ook meer dan goed geweest om de vele camions daar niet te hinderen.
Die laatste kan je toch niets kwalijk nemen? :p

Fietsers die al fietsend op hun gsm bezig zijn - vandaag er zo 3 gezien.
Eentje terwijl ik al joggend in de andere richting liep, op een gedeeld voet- en fietspad. Die keek net op tijd eens voor zich uit zodat ze niet tegen mij reed.

Eerlijk gezegd wens ik die mensen toch eens een goede (solo) valpartij toe, uiteraard niet te ernstig, maar eens tegen een paaltje rijden ofzo, met wat blikschade en een paar goeie schrammen, en een gsm die de berm in vliegt met gebarst scherm tot gevolg :unsure:

Mijn moeder is praktisch doof (-80dB), en heeft een sticker op de achterruit van haar auto gekleefd waarin dat aangegeven staat. Nu had ik die auto nodig vandaag om iets groot te vervoeren... Dus ik rij rustig 71 op een steenweg, komt er een jonge klakmans met een tjoening Ford Fiesta wat in mijn hol boren en constant claxonneren en zijn muziek luider zetten. Echt waar, kleuter!

Gisteren "ruzie" gehad met een mede automobilist op een plaats dat men moet ritsen

Linker rij vak valt weg. Ik rij rechts, zij komt links aangevlogen in een mini.
Verkeer gaat vlot, geen 70 maar wel +-60 maar auto's rijden vrij dicht op elkaar.

In mij ogen is dit geen sterk vertraagd verkeer en niet verplicht te ritsen. Ik ben niet van plan om alles dicht te gooien om voor de juffrouw een gat te laten vallen. Gesticuleren, roepen, claxoneren en flikkeren zijn het gevolg blijkbaar.

Het is toch niet omdat je stunten uithaalt links waardoor je zelf volledig tot stilstand komt op het verdrijvingsvak dat het opeens sterk vertraagd verkeer is 😅

Gisteren "ruzie" gehad met een mede automobilist op een plaats dat men moet ritsen

Verkeer gaat vlot, geen 70 maar wel +-60 maar auto's rijden vrij dicht op elkaar.

In mij ogen is dit geen sterk vertraagd verkeer en niet verplicht te ritsen. Ik ben niet van plan om alles dicht te gooien om voor de juffrouw een gat te laten vallen. Gesticuleren, roepen, claxoneren en flikkeren zijn het gevolg blijkbaar.

Het is toch niet omdat je stunten uithaalt links waardoor je zelf volledig tot stilstand komt op het verdrijvingsvak dat het opeens sterk vertraagd verkeer is 😅
Waarom hou je niet gewoon afstand om te beginnen? Aan 60 moet je 30 meter houden, dat lijkt me voldoende om tussen te raken.

Veel hangt af van de mate hoe die "zij komt links aangevlogen" effectief was maar ik ben hier toch ook van mening van gewoon voldoende afstand te bewaren en eerder defensief te rijden. (Fuck ik word oud en wijs grijs :unsure:)
Uw opjagen in het verkeer lost niets op en zelf de irritante klootzak beginnen uithangen om uw gelijk te halen waarbij een gevaarlijke verkeerssituatie verder escaleert lost al helemaal niks op. In tegendeel, voor hetzelfde geld nog een accident aan uw been met alle miserie van dien. Zo een accident mag dan nog in uw recht zijn, miserie en geloop heb je altijd.

Terug
Bovenaan