Dan zit je op zo'n dun lijntje dat je ook kan zeggen : technisch gezien zat ik op de meest rechtse rijstrook vlak voor ik de rotonde verliet.Omdat zelfs wegbeheerders de wegcode niet afdoende beheersen.
Als je het zo strikt interpreteert zoals jullie dan heb je automatisch file bij elk rond punt bij enige drukte? Want die zijn doorgaans zo klein dat je amper 10 meter hebt sinds de vorige afrit. Veel plezier met invoegen dan. Dus oftewel gaat iedereen reeds rechts, ook al moeten ze pas de tweede of derde afslag nemen, oftewel verdoem je de mensen op de binnenste rijstrook ook al kunnen die perfect veilig afslaan. Want die hebben immers geen voorrang, moeten dus een rondje nemen en hebben dan nog steeds geen voorrang en moeten hopen op ridderlijk gedrag van een automobilist of moeten stilstaan... De facto is de binnenste band dan enkel nuttig zonder verkeer, wat gek zou zijn.
Beter nog, dan kom je soms zelfs in dat vaarwater terecht dat je langs rechts wordt voorbij gestoken.
En opnieuw : ik had die ruimte om het al te doen op de rotonde in dit geval, maar besloot om het niet te doen omdat invoegen terwijl mensen aan een stuurtje draaien sneller fout zal lopen dan in de rechte lijn die er op volgt imo. Blijft veiliger ook imo.
Maar goed, liefst heb ik dat élk rond punt met nadrukkelijk voorsorteren gebeurt.
Dat zou dan enkel kunnen in een file, waar het ook zeer onlogisch zou zijn (en effectief extra nuttig om van binnenste ring af te slaan naar linker rijvak) en m.i. wel effectief nadrukkelijk tegen de regels?Je deelt zelf de wegcode die stelt dat je enkel vanaf de rechter rijstrook mag afslaan,
De tweede rijstrook mag je gewoon oprijden vanaf de rechter rijstrook
Maar bon, voor mij is het minstens grijze zone en ik denk niet dat we elkaar gaan kunnen overtuigen van elkaars gelijk. Maar juridisch zie ik een opening en praktisch haast een noodzakelijkheid voor de flow van het verkeer.

Véél geluk om dan nog helemaal rechts te geraken (soms niet want men laat u er dan niet altijd meer tussen).