De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Geldt alleen voor een fietspad aangegeven met D7, niet voor een fietspad met bord D9 of D10 , want "Op een fietspad aangegeven met D9 of D10 mogen bestuurders geen voetgangers in gevaar brengen." En fietsers zijn ook bestuurders...
Het ene, "Wanneer voetgangers het fietspad volgen, verlenen zij doorgang aan de andere weggebruikers die zich hierop bevinden."
sluit het andere, "mogen bestuurders geen voetgangers in gevaar brengen" toch niet uit?
Want bij een D7 kan je ook zeggen dat art. 7.1 van toepassing is.
 
Ergernis! Wanneer mensen niet over hun schouder kijken als ze een parking of oprit willen oprijden. Vaak moeten ze dan over een voet of fietspad rijden.
Ik was gewoon aan het fietsen toen een oudere dame een parking van een supermarkt opdraaide. Ze vond dat ze niet hoefde te kijken of er eventueel fietsers of voetgangers aankomen. Heb serieus moeten remmen of ik zat bij haar op de passagiersstoel.
 
Een vrouw met naast haar kleine dochter die op de Liersesteenweg richting Mechelen heel de tijd maar terug vertraagde en dan weer beetje sneller reed, heel de tijd door. Echt niet aan het opletten. Aan verkeerslichten bij een groen licht heel traag vertrrekken enz.
Komen we bijna aan deze lichten die nog op groen staan maar door haar getaffel zullen we toch nog voor het rood staan gelet op de afstand. Het springt op oranje en ze geeft ineens gas bij waardoor ze net door het rood rijdt. Ik sta natuurlijk voor het rood licht te koekeloeren. En dan zie ik haar vervolgens aan de lichten onder de fly-over net hetzelfde doen. Dat is dus 2x na mekaar door een rood licht. Ongelooflijk.
 
Waarom zou een fietser rekening moeten houden met een wandelaar met honden?
Ik heb het ook al vaak meegemaakt dat een hond een onvoorspelbaar manoeuvre doet, dat echt wel gevaarlijk is voor fietsers.
Lol..

Ge geeft het antwoord direct zelf...



Edit: Vorige week, ik reed met m'n speed pedelec vlotjes aan 45km/h op het fietspad van een steenweg. Ik zie in de verte een wandelaar met hond, die wandelde op het fietspad aangezien er geen voetpad was, enkel gras dat enorm lang stond. Ik ben mooi vertraagd, en ben hem stapvoets gepasseerd. Terwijl hij even met z'n hond in de graskant ging staan. In het passeren hebben we eens naar elkaar geknikt.

Beetje respect van beide kanten, zoals het hoort...
 
Elke weggebruiker dient rekening te houden met elke ander weggebruiker.
Veel simpeler kan ik het niet uitleggen.
En dat is dan ook mijn ergernis: hondeneigenaars houden vaak geen rekening met andere weggebruikers, terwijl ze gewoon te gast zijn op dat fietspad.
Elementaire basisprincipes, zoals je hond aan de kant van de berm houden (zodat de wandelaar zelf tussen mij en de hond blijft), je hond aan de leiband houden, je hond niet aan de andere kant van de weg laten lopen met leiband, je donkerharige honden 's nachts op zijn minst voorzien van wat reflecterend materiaal, het lijkt voor velen gewoon moeilijk.
 
En als je op de binnenstrook rijdt en je moet eraf, en de rechterstrook is bezet, sta je stil, en strop je het op voor iedereen achter je, ook asociaal gedrag. Rechts blijven is doorgaans gewoon de snelste en veiligste manier. Don't blame me, blame the government. De overgrote meerderheid van de dubbele rotondes in België zijn overigens toch te klein van diameter dat het binnenste vak een meerwaarde is.

Aan de achterkant van het station van Brugge is zo'n rotonde met dubbele rijstrook. Toen ik aanschoof aan die rotonde, stond ik aan de rechterkant, met een auto aan mijn rechterkant. De rotonde is effe vrij en zowel ik als de wagen naast mij vertrekken. Ik verwachtte dat die wagen op de linkse rijstrook van de rotonde ging rijden terwijl ik op mijn rijstrook zou blijven rijden, maar hij sneed mij de pas af en reed op de rechterrijstrook. Ik mocht hard remmen en weer wachten tot de rotonde vrij was.

Ik neem aan dat dat fout was van die wagen? Als ik een halve seconde trager reageerde zat ik waarschijnlijk in zijn zijkant. Ik was gelukkig op mijn hoede want ik vertrouw het rijgedrag van andere chauffeurs sowieso niet, en al zeker niet op een rotonde.
 
je donkerharige honden 's nachts op zijn minst voorzien van wat reflecterend materiaal, het lijkt voor velen gewoon moeilijk.
Tja , dat kan je evengoed over fietsers zeggen , zelfs hun verlichting aansteken is soms nog te moeilijk ….
De keren dat ik nog juist ben kunnen stoppen met den auto omdat daar in het donker een fietser reed die volledig donkere kleding aanhad en zelfs rondreed zonder verlichting ….en dan soms nog denke dat ze voorrang hebben ondanks dat er zo van die kleine driehoekjes op het fietspad geschilderd zijn , denk dat ze dat gewoon doen ter decoratie . ;)

Soit , kwestie hondjes , bij mij gaat het gewoonlijk voor 99% goed hoor en hou ik wel degelijk rekening met de fietsers of de lopers , het zijn echt enkelingen en gewoonlijk als ik u heb horen of zien aankomen dan houd ook de hondjes kort of ga ook in het gras lopen en meestal sta ik dan gewoon stil en nee ik ben daar niet te gast want voor mij is dit ook dan de enige verharde weg die ik kan nemen en die weg is bedoelt voor zowel fietsers als wandelaars . ;)
 
Soit , kwestie hondjes , bij mij gaat het gewoonlijk voor 99% goed hoor en hou ik wel degelijk rekening met de fietsers of de lopers , het zijn echt enkelingen en gewoonlijk als ik u heb horen of zien aankomen dan houd ook de hondjes kort of ga ook in het gras lopen en meestal sta ik dan gewoon stil en nee ik ben daar niet te gast want voor mij is dit ook dan de enige verharde weg die ik kan nemen en die weg is bedoelt voor zowel fietsers als wandelaars . ;)
Een hond kan natuurlijk wel uit het niets beginnen blaffen ook al heeft de eigenaar de hond onder controle.

Gisteren toevallig een wielrenner zien rijden en hij passeerde iemand met een hond. Die hond blafte plots luidop waarop die wielrenner asap gewoon afstapte en verhaal ging halen. JA NE HOND BLAFT. GET OVER IT DUDE. :tongue:

Ne blaffende hond <> ne hond onder controle kunnen houden he. (Wat hier het geval was. Ik was zelf getuige)
 
Tja , dat kan je evengoed over fietsers zeggen , zelfs hun verlichting aansteken is soms nog te moeilijk ….
Dat doet er dus totaal niet toe. Gewoon een beetje idioot whataboutism.
De keren dat ik nog juist ben kunnen stoppen met den auto omdat daar in het donker een fietser reed die volledig donkere kleding aanhad en zelfs rondreed zonder verlichting ….en dan soms nog denke dat ze voorrang hebben ondanks dat er zo van die kleine driehoekjes op het fietspad geschilderd zijn , denk dat ze dat gewoon doen ter decoratie . ;)
Daar gaan we weer. Goed dat alle automobilisten wel voorrang geven aan fietsers, nooit op een fietspad parkeren, en altijd voldoende afstand houden en zich aan de snelheidslimieten houden.
Soit , kwestie hondjes , bij mij gaat het gewoonlijk voor 99% goed hoor en hou ik wel degelijk rekening met de fietsers of de lopers , het zijn echt enkelingen en gewoonlijk als ik u heb horen of zien aankomen dan houd ook de hondjes kort of ga ook in het gras lopen en meestal sta ik dan gewoon stil en nee ik ben daar niet te gast want voor mij is dit ook dan de enige verharde weg die ik kan nemen en die weg is bedoelt voor zowel fietsers als wandelaars . ;)
Je moet daar gewoon voorrang geven aan fietsers, wat je dus ook doet. Mijn ergernis betreft de velen die dat gewoon niet doen.
 
probleem is dat voor de meeste baasjes een hond geen dier meer is maar een klein mensje.
Het is hun “kindje” dat niks verkeerd kan doen, waar ze zeker niet durven tegen ingaan en strenge opvoeding vergeet het maar.

Op strand ook zichtbaar. Ze komen op strand, direct de leiband los (ook al mag het niet), hond loopt weg natuurlijk en dan moet je ze eens horen roepen en fluiten en gebaren maken.
Honden zijn gewoon in de meeste gevallen losgeslagen projectielen.

Ik ben niet tegen honden, maar waarom hebben eigenaars hun hond niet meer onder controle?
 
Dat doet er dus totaal niet toe. Gewoon een beetje idioot whataboutism.
Dat zou ik toch niet zeggen en ik dacht dat het nog altijd verplicht was om met verlichting te rijden wanneer het donker is . Mijn hondjes hebben een reflecterende halsband aan maar ze hebben ook lang haar en om te kunnen reflecteren moet daar nog altijd ergens van licht opvallen ….(en ja in de winter hadden ze ook nog van die knipperende lichtjes aan de halsband dat het soms leek dat ik met een kerstboom aan het wandelen was . ;) )

Daar gaan we weer. Goed dat alle automobilisten wel voorrang geven aan fietsers, nooit op een fietspad parkeren, en altijd voldoende afstand houden en zich aan de snelheidslimieten houden.
Nee hoor maar ik zeg u gewoon dat dit wederzijds is en dat jij als fietser ook hoffelijk moet zijn en de verkeersregels moet volgen en toepassen …ik spreek dus niet voor alle fietsers maar jij ook niet voor alle automobilisten , ik zeg enkel wat ik soms dagelijks meemaak en zeker in een stadsomgeving …
Je moet daar gewoon voorrang geven aan fietsers, wat je dus ook doet. Mijn ergernis betreft de velen die dat gewoon niet doen.
Tja , zoals hier al gezegd kan een beetje hoffelijkheid langs 2 kanten al veel doen maar ja, ik erger mij soms ook nog aan andere hondenbezitters ook .
 
probleem is dat voor de meeste baasjes een hond geen dier meer is maar een klein mensje.
Het is hun “kindje” dat niks verkeerd kan doen, waar ze zeker niet durven tegen ingaan en strenge opvoeding vergeet het maar.
Dat sommige mensen hun hondjes zien als kinderen en dan kleedjes en dergelijke aandoen …akkoord ,dat dan soms de opvoeding te wensen laat , akkoord maar je haalt hier wel alle hondenbezitters over dezelfde kam blijkbaar …. Mijn hondjes zijn in weze ook mijn “kinderen” omdat ik daar zorg moet voor dragen (want anders haal je geen dier in huis ) maar het blijven nog altijd hondjes hoor …en die krijgen naar hun voeten als ze iets doen wat niet mag en die worden vrij kort gehouden …en nu ga ik mij weer niet populair maken ….ik denk soms dat mijn hondjes beter zijn opgevoed dan sommige mensen hun kinderen (maar die discussie kunnen we misschien beter in het hondentopic houden en niet hier )
Ik ben niet tegen honden, maar waarom hebben eigenaars hun hond niet meer onder controle?
Wederom scheer je weer alle hondeneigenaars over dezelfde kam maar hier in mijn straat lopen er verschillende honden eigenaars die hun hond wel degelijk onder controle hebben hoor maar er zijn er natuurlijk ook die dat niet kunnen …net zoals er ouders zijn die hun kroost (of zichzelf) niet onder controle kunnen houden ….maar wederom ik spreek enkel voor mezelf en niet voor iedereen . ;)

En ja , je mag me waarschijnlijk eens verwachten op het strand en dan lopen mijn beestjes ook los maar enkel waar het kan (en ja ik zal het vuil dan wel opkuisen en terug me naar huis nemen als er geen vuilbakken in de buurt zijn ) …dus misschien tot binnenkort hee >
 
En ja , je mag me waarschijnlijk eens verwachten op het strand en dan lopen mijn beestjes ook los maar enkel waar het kan (en ja ik zal het vuil dan wel opkuisen en terug me naar huis nemen als er geen vuilbakken in de buurt zijn ) …dus misschien tot binnenkort hee >
Honden mogen niet loslopen. Alleen op privaat domein, tijdens jacht en in hondenweides.
 
Terug
Bovenaan