ugar
Well-known member
Vlaanderen is een netwerk van fietssnelwegen aan 't uitbouwen. Doel was om snel en veilig met de fiets van de ene stad naar de andere stad te kunnen rijden, of om snel en veilig naar 't werk te kunnen fietsen.
De strategie die daar bij gevolgd wordt is oh zo cynisch (ik spreek nu over de provincie Vlaams-Brabant, maar kan me voorstellen dat dat op andere plekken niet anders is)
Tussen Leuven en Mechelen en Hasselt en Genk, Herentals en Hasselt, Antwerpen en Herentals, .. krijg je dus fietssnelwegen waar je voor een groot minder snel mag rijden dan op een normaal fietspad. ZIjn dat dan wel fietssnelwegen, of fietstraagwegen? De veiligste weg voor mij loopt 20km langs jaagpaden, maar die gebruik ik dus niet want te traag (ook wanneer ik met de koersfiets rijd).
Let wel, ik heb geen probleem met de idee dat er stukken fietssnelweg zijn waar je maar 30 km/h mag rijden (bvb op plekken waar het druk is). Maar over hele trajecten
De strategie die daar bij gevolgd wordt is oh zo cynisch (ik spreek nu over de provincie Vlaams-Brabant, maar kan me voorstellen dat dat op andere plekken niet anders is)
- De eerste stap is logisch, men bepaalt tussen welke steden er een fietssnelweg moet komen en zoekt naar goede stukken fietspad die kunnen opgenomen worden in die fietssnelweg.
- De tweede stap is dan bepalen hoe we die stukken met mekaar kunnen verbonden worden
- En dan komt het wat minder gelukkige gedeelte : men start met het plukken van het laaghangend fruit. Eerst worden de al vrij goede, bestaande stukken, verder ge-upgrade (maar zoek zelf maar uit hoe je van 't ene stuk naar 't andere stuk fietst), daarna worden de missing links aangelegd.
Van deze strategie één mooi voorbeeld : in Sint-Truiden zijn twee goede fietspaden verder ge-upgrade en verbreed, maar je moet wel een zeer drukke baan over steken (N80) en een 2 km rondrijden om de 750m afstand tussen beide stukken af te leggen (en dat gaat echt nog even duren voor dat klaar is).
Tussen Leuven en Mechelen en Hasselt en Genk, Herentals en Hasselt, Antwerpen en Herentals, .. krijg je dus fietssnelwegen waar je voor een groot minder snel mag rijden dan op een normaal fietspad. ZIjn dat dan wel fietssnelwegen, of fietstraagwegen? De veiligste weg voor mij loopt 20km langs jaagpaden, maar die gebruik ik dus niet want te traag (ook wanneer ik met de koersfiets rijd).
Let wel, ik heb geen probleem met de idee dat er stukken fietssnelweg zijn waar je maar 30 km/h mag rijden (bvb op plekken waar het druk is). Maar over hele trajecten