De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Tot een dik jaar geleden "reageerde" ik ook op dat soort gedrag (gewoon mijn weg vervolgen als er iemand zat te bumperkleven, of eventueel zelf eens met mijn lichten flitsen als reactie op irritant gedrag, zoals in uw eerste voorbeeld met die Seat).

Na verschillende aanvaringen met agressieve gekken (mij achtervolgen, proberen mij van de baan te rijden, brake checks etc) als reactie daarop, probeer ik dit soort zever nu zoveel mogelijk te vermijden door dat type idioten gewoon te laten doen. Als ze nu bumperkleven, ga ik zo snel mogelijk (als het veilig kan) aan de kant en laat ik ze passeren. Gewoon geen zin meer in al dat gedoe.
Paar maand geleden ook iets gelijkaardig voorgehad.

Ik reed naar eindhoven voor een concert te zien, en ergens op de E34 begint daar een kerel in mijn gat te rijden en te flashen met zijn grootlichten, ik rijd al 127 op GPS dus ik ga niet extra versnellen, dus ik blijf gewoon braaf verder rijden tot ik op zij kan.

Nu was daar een muur aan camions dus duurt wel even vooraleer ik opzij kon gaan, haalt die zot mij in om dan voor mij alles toe te smijten, hand uit het raam met middelvinger etc, en die heeft nog een aantal kilometer lang mij van de baan proberen te rijden en te brake checken. uiteindelijk heb ik gewoon even goed doorgetrokken tot hij niet meer kon volgen. Toen zag ik ook dat er op de afrit iets verder een kantoor was van de Federale wegpolitie (in Turnhout). daar dus even gestopt en de beelden van mijn Tesla gehaald en een klacht neergelegd.

Die situatie is van begin maart.

Begin Juni krijg ik een brief in de bus van de lokale politie hier dat ik moet binnenkomen voor verhoor omtrent die situatie. Ik maak een afspraak, ga op verhoor, krijg te horen dat ze die clown verhoord hebben en dat die beweerde dat A) ik degene was die aan het brake checken was en hem van de baan aan het rijden was, en B) dit in opdracht van zijn Ex-vrouw.

Ik had de beelden gelukkig nog op de tesla staan, dus ook maar weer afgegeven hier, de hele rit staat er quasi op vanaf de ring van antwerpen tot in turnhout dus daar is mooi te zien dat ik zelfs niet eens vertraag of ook maar iets verkeerd doe naar die persoon toe.
Vroeger zou ik nog wel gewoon vertraagd hebben naar 115 voor zo'n figuren, maar doe ik nu dus ook al een tijdje niet meer om verkeersagressie te vermijden.

Toch wel blij dat de politie hier ook gewoon gevolg aan gegeven heeft en ik hoop dat die mongool een stevige boete gekregen heeft, niet enkel voor de kwaadwillige belemmering van het verkeer, maar ook voor een kennelijk leugenachtige verklaring af te leggen bij de politie.

Dashcam filmpje maken en aan de politie bezorgen samen met een klacht wegens verkeersagressie is misschien beter dan negeren.
Doet de politie wel iets met dashcam beelden? Zeker als er niks gebeurd is?

Tis mij nog redelijk vaag hoe dashcams behandeld worden (vooral juridisch) in ons landje.

Gent Dampoort, altijd een avontuur.
Ik rijd hier op het vak dat splitst en moet naar links. Arrogant 50-jarig wijf in haar dikke Porsche SUV rijdt net links voor mij op het binnenste vak. Beslist doodleuk om in de bocht, dus over de volle lijn, al naar rechts te gaan omdat ze richting Oostakker moest. Dat ik daar al rij doet er niet toe, eerste noodstop mogen maken.
Enkele seconden later zit ze hier vast in een file op het middenvak. Ik was ondertussen al volledig naar rechts opgeschoven en had al terug wat snelheid. Beslist die om vanuit stilstand haar op mijn vak te gooien zonder te pinken, dat was noodstop twee. Intussen al twee keer een klein claxon en faren concert van mij want ik was echt aan het koken :angry::angry: Iedereen maakt eens een foutje maar dit was duidelijk een geval van arrogant zijn en de anderen maar gewoon van de baan duwen.
Net iets verder zit ik er hier naast en begint die nog een paar keer in mijn vak te sturen om mij van de baan te rammen.

'tis eigenlijk al de zoveelste situatie waarbij ik mezelf voor de kop sla dat ik nog steeds geen dashcam heb gekocht. Dan had ik in de tweede situatie geen volle noodstop uitgevoerd maar gewoon tegen haar rechter voorkant gereden, zo zullen zulke sujetten het misschien ooit eens leren.

Druk verkeer op de E17, ik rijd op het linkervak aan 120 km/u in een rij van auto's. Een Ioniq die niet kon wachten, gooit zich aan minder dan 100 km/u ertussen, zo weet ik ook weer hoe mijn noodremsysteem klinkt :mad:

Maar ik hou nog altijd vast aan mijn goed voornemen, niet geclaxonneerd, geflitst, geen teken gedaan wanneer ik hem daarna voorbij reed,... Straks gaat mijn claxon nog verslijten van nauwelijks gebruikt te worden!

Tot een dik jaar geleden "reageerde" ik ook op dat soort gedrag (gewoon mijn weg vervolgen als er iemand zat te bumperkleven, of eventueel zelf eens met mijn lichten flitsen als reactie op irritant gedrag, zoals in uw eerste voorbeeld met die Seat).

Na verschillende aanvaringen met agressieve gekken (mij achtervolgen, proberen mij van de baan te rijden, brake checks etc) als reactie daarop, probeer ik dit soort zever nu zoveel mogelijk te vermijden door dat type idioten gewoon te laten doen. Als ze nu bumperkleven, ga ik zo snel mogelijk (als het veilig kan) aan de kant en laat ik ze passeren. Gewoon geen zin meer in al dat gedoe.
Beter zo eerlijk gezegd.

Met de lichten flitsen als iemand voor u iets gevaarlijks doet en/of als je denkt dat ze u niet hebben gezien is nog wel normaal ergens.

Maar goed, iemand zit in uw gat en het is zo een gefrustreerde zot of zo een kerel die half gesmolten in zijn stoel zit te stinken met een blik op oneindig. Ge hebt daar echt 0,0 baat bij om met het vingertje te gaan wijzen als die u voorbijgaat. Hij heeft net bewezen dat hij bereid is jullie levens op het spel te zetten omdat jij niet snel genoeg zou gaan volgens hem. Dan kan je stellen dat de kans redelijk groot is dat die nog wel gekke dingen zal willen doen als jij in zijn ogen de burgerpolitie gaat spelen.

Je hebt ook geen idee wie er in de wagen zit he. Ik had het vorige week ook even héél moeilijk om me te beheersen. Momenteel is het volle bak op het werk, thuis is een doodbrave en lieve baby die desondanks flink wat energie slurpt, de ene sociale verplichting na de andere en vanalle externe factoren die de druk er niet minder op maken. Ik had ook een intense werkdag er op zitten en helaas had ik mezelf betrapt op een fout en was ik extreem gefrustreerd. Maar op zich kon ik me nog beheersen, ik was eigenlijk gewoon aan het chillen achter het stuur.

En dan ben ik dus rustig tegen 125 op de CC aan het rijden omdat ik iemand voorbijsteek en het is relatief rustig, dus geen haast. Er zijn namelijk 4 baanvakken en ik zit op het tweede links, de twee baanvakken rechts van mij zijn aanzienlijk drukker. Verderop wordt het 100 met eerst een flitscamera en dan trajectcontrole meteen. Maar ik moet in die trajectcontrole helemaal rechts eindigen om mijn afslag te pakken. Het voorbijrijden gaat traag tegen de toegelaten snelheid en omdat ze niet genoeg afstand houden moet ik eigenlijk ineens 2 wagens passeren want voor hen is meer ruimte om in te voegen dan achter hen en ik ga niet graag plots in de remmen om dan achter iemand in te voegen. Ik versnel even en voeg MINSTENS 10 meter voor die eerst rijdende wagen in en pas mijn ACC aan naar 100 zodat die over de komende 100-150 meter vertraagt naar de snelheid van de flitscamera / trajectcontrole. En die begint daar te flitsen en te doen. Ik krijg het al half op mijn kloten want ik haat als iemand door zijn dak gaat omdat ik iets compleet normaal en ongevaarlijk doe.

Ik parkeer mij met de ACC achter de volgende wagen en cruise verder.

Komt die kerel links van mij rijden om haast uit zijn passagiersraam te komen hangen om het gebaar te doen dat ik gek ben. Ik maak geen grap, ik zag de spetters speeksel tegen zijn passagiersraam vliegen als ik zou blijven kijken hebben. :unsure: En dat zag er dan uit als een boekhouder die postzegels verzamelde.

Ik kan je verzekeren, als dat aan een rood licht was gebeurd ipv de snelweg dan was ik op het nieuws gekomen. En ik was zéééééér verleid om die kerel even een peer te stoven. En op die manier gebeuren er ergere zaken.

Laatst bewerkt:
Doet de politie wel iets met dashcam beelden? Zeker als er niks gebeurd is?
Jazeker.
Hangt er vanaf wat je definitie is van "niks gebeurd" Hoeft daarom niet per se in het kader van een ongeval te zijn hé.
Vorige week nog een complete zot doorgegeven die vier auto's tegelijk inhaalde (waaronder mezelf als vierde in de rij) en dan doodleuk links van de vluchtheuvel op het andere rijvak ging rijden om zijn "maneuver" te voleindigen... Vespa die van de andere kan kwam moest uitwijken naar het fietspad.

Ik krijg soms ook de drang om mensen uit de genenpoel te verwijderen wanneer ik met de wagen pendel, maar voor mijn mentale en fysieke gezondheid is een grote portie gelatenheid daar toch aangewezen.

De wagen doet iets vreemd met mensen op psychologisch vlak, binnen die beschermde bubbel denken mensen dat ze onaantastbaar zijn, en wordt zelfs een brave huismoeder iemand die haar eigen leven en het leven van anderen riskeert omdat ze HIER wil invoegen en niet DAAR.

Jazeker.
Hangt er vanaf wat je definitie is van "niks gebeurd" Hoeft daarom niet per se in het kader van een ongeval te zijn hé.
Vorige week nog een complete zot doorgegeven die vier auto's tegelijk inhaalde (waaronder mezelf als vierde in de rij) en dan doodleuk links van de vluchtheuvel op het andere rijvak ging rijden om zijn "maneuver" te voleindigen... Vespa die van de andere kan kwam moest uitwijken naar het fietspad.
Uw voorbeeld is idd eentje die ik zou beschrijven als "niks gebeurd" want er zijn geen ongelukken van gekomen. Ik heb regelmatig de indruk dat de politie pas in actie schiet als er effectief iets gebeurd is, en veel minder de "voorkomen is beter dan genezen"-regel hanteert.

Als dat niet zo is, zoveel te beter. Hopelijk hebben ze die zot in uw voorbeeld aangepakt.

Uw voorbeeld is idd eentje die ik zou beschrijven als "niks gebeurd" want er zijn geen ongelukken van gekomen. Ik heb regelmatig de indruk dat de politie pas in actie schiet als er effectief iets gebeurd is, en veel minder de "voorkomen is beter dan genezen"-regel hanteert.

Als dat niet zo is, zoveel te beter. Hopelijk hebben ze die zot in uw voorbeeld aangepakt.
Wel, ik geef regelmatig eens iets door en het via hoofd van de dienst verkeer van onze lokale PZ weet ik dat er toch regelmatig pv's worden opgemaakt aan de hand van filmpjes. Wat er dan verder mee gebeurt ligt in handen van het parket.

Wel, ik geef regelmatig eens iets door en het via hoofd van de dienst verkeer van onze lokale PZ weet ik dat er toch regelmatig pv's worden opgemaakt aan de hand van filmpjes. Wat er dan verder mee gebeurt ligt in handen van het parket.
Zou dat dan na verhoor zijn waarbij men het filmpje laat zien en de "verdachte" toegeeft dat hij het is en er eventueel een draai aan geeft, of zou dat filmpje effectief wettelijke waarde hebben?
Is jouw dashcam geregistreerd trouwens? Collega heeft er ene geplaatst in zijn leswagen en geregistreerd als opnames voor lesmateriaal, bij een geval van verkeersagressie hebben ze die beelden ook gebruikt, maar hij moet wel niet afkomen met een filmpje van een overtreding, dat bekijken ze zelfs niet.

ik heb het echt gehad met sommige mensen op de baan.
vandaag, ik rij op de E40 aan 120, dus gewone snelheid. ik passeer een seat. een halve minuut komt die mij voorbij gevlogen.. ok ja, whatever. hij is dan een goeie 50m voor mij, voegt weer in, en gaat dan remmen, tot een snelheid dat ik weer snellen ben dan hem. ik doe 1 keer met mijn faren om te laten merken dat dat een idioot manoeuvre is, en rij hem weer voorbij. voegt hij recht achter mijn bumper weer in, om vol met zijn faren te gaan flikkeren. om mij dan rechts in te halen, druk gesticuleren dat ik een idioot ben.
Of omgekeerd zoals gisteren. Een chauffeur voor mij rijdt chronisch +-100 op de autosnelweg op het middenrijvak. (Rechts zijn er voornamelijk vrachtwagens). Ik wil die dus voorbij steken. Knalt die mens ineens door aan 125 op het middenrijvak.

Ik geraak er dus niet voorbij en ik besluit terug achter hem te rijden. Remt die pipo asap terug af en rijdt ie terug chronisch +-100.

Zou dat dan na verhoor zijn waarbij men het filmpje laat zien en de "verdachte" toegeeft dat hij het is en er eventueel een draai aan geeft, of zou dat filmpje effectief wettelijke waarde hebben?
Is jouw dashcam geregistreerd trouwens? Collega heeft er ene geplaatst in zijn leswagen en geregistreerd als opnames voor lesmateriaal, bij een geval van verkeersagressie hebben ze die beelden ook gebruikt, maar hij moet wel niet afkomen met een filmpje van een overtreding, dat bekijken ze zelfs niet.

Als ze het erg genoeg vinden gaan ze die persoon uitnodigen voor verhoor Salduz 2 en dan mag hij zijn uitleg doen. Nadien al dan niet PV. Hangt er denk ik ook sterk van af welke agent er naar kijkt en of hij/zij tijd en zin heeft om er mee aan de slag te gaan.

Mijne is niet geregistreerd, maar hoeft ook niet zolang je je aan de Privacywet houdt (dus niet op publieke forums, Youtube of Vimeo edm gooien).
Iets doorgeven aan de politie is geen overtreding van de Privacywet want je zet de beelden niet openbaar.
In een taxi is weer wat anders, daar geldt de Camerawet, voor leswagens weet ik niet.

Of omgekeerd zoals gisteren. Een chauffeur voor mij rijdt chronisch +-100 op de autosnelweg op het middenrijvak. (Rechts zijn er voornamelijk vrachtwagens). Ik wil die dus voorbij steken. Knalt die mens ineens door aan 125 op het middenrijvak.

Ik geraak er dus niet voorbij en ik besluit terug achter hem te rijden. Remt die pipo asap terug af en rijdt ie terug chronisch +-100.
Dan zet ik hem even in sport en straal ik er voorbij. Ik snap dat voor geen meter. Soms ben ik nog even 100 aan het rijden als ik op onbekend terrein ben en het gaat weer naar 120 en dan zal ik wel versnellen naar 120 als ik links zie dat iemand afkomt en mijn euro valt.

Maar die mensen wiens ego het niet aankan dat iemand voorbij kreffelt begrijp ik totaal niet.

Gisteren had ik ook zo eentje die ik voorbijstak (CC op 125 zodat ik nergens tegend traag achter hang en bij het voorbijgaan ff gas bij om het te versnellen) en ik was het beu want ik begin dan te veel te letten op mijn achteruitkijkspiegel omdat die telkens weer voorbij kwam.

Dus ik lanceer mij even op een recht stuk waar amper een kat was en ik had een mooie marge. Ik dacht : ok, die is er klaar mee nu. Dus klak, terug normale CC op en op het gemak verder cruisen. Komt er een lange bocht met max snelheid 90, aftakking naar andere autosnelweg. Ik ben al een wkart verder en zie ik plots die mens opduiken terwijl ie alles uit zijn golfke haalt. Ik was nog gewoon 125 aan het rijden en die kwam er snel aan. Die gebruikte beide baanvakken maar was precies half grip aan het verliezen en moest in de remmen gaan... Om dan uiteindelijk tot bij mij te komen en vlak in mijn gat te eindigen want het linkerbaanvak hield er mee op.

Echt gewoon compleet compleet bonkers.

Ik houd snelheid aan en wacht tot links de lijn overgaat van vol naar onderbroken. Die mens ging al over de volle lijn... Begint voorbij te steken... En ik dacht dat die misschien nu verder rijdt als een dolleman dus ik liet maar passeren en voeg er achter in. Nop, die zet weer zijn CC lager dan mij en ik mag weer voorbijgaan. Miljaar. Weer haasje over.

Ik begrijp het echt niet. Dan maar gewoon even een gat geslagen waaar een camion dan een andere camion voorbij kwam steken en even mezelf verwijderd van die stoorzender. Ne mens kan soms al niet gewoon op het gemakje rondzoomen. :unsure:

Daarstraks aan het rijden op de E313 toen ik opeens een vies insect op mijn been voelde waardoor ik verschoot. :wtf: Wat uitgeweken van mijn lijn, gelukkig niemand in de buurt. Vervolgens blijft dat insect, een of andere zwart/rood vliegend insect, mij bestoken. Ik ben dan maar even op de pechstrook gaan staan want zo kon ik niet meer veilig rijden. Tien minuten dat insect proberen te vinden om uit mijn auto te krijgen.

Wtf zeg, je zal op die manier maar een accident veroorzaken. Leg het maar uit hé.

Gelukkig was dat nog vóór die werken op de E313. Hoe smal zijn die rijstroken trouwens gemaakt? :wtf:

In Herenthout iemand van de rijschool, overduidelijk eerste rijles (heel traag, moeite om op de baan te blijven, ...)

Zit er daar volk achter te claxoneren en middelvingers omhoog te steken. Ze zouden die rijschoolbegeleiders de macht moeten geven om rijbewijs van iemand anders af te nemen...

In Herenthout iemand van de rijschool, overduidelijk eerste rijles (heel traag, moeite om op de baan te blijven, ...)

Zit er daar volk achter te claxoneren en middelvingers omhoog te steken. Ze zouden die rijschoolbegeleiders de macht moeten geven om rijbewijs van iemand anders af te nemen...
Bwa, er zijn er die in de tiende les ook nog altijd zo sukkelen hoor. :unsure:

Nieuwe ervaring voor mij vandaag: een politievoertuig dat onvoldoende afstand houdt.
Ik reed 70 km/h GPS waar je 70 km/h mocht, er was zelfs een tweede rijvak, maar neen, politieagent bleef op <<1s achter mij hangen.

Bwa, er zijn er die in de tiende les ook nog altijd zo sukkelen hoor. :unsure:
Dan zijn de vingers voor de instructeur hé, je moet nog een beetje aanvoelen wanneer er een extra sessie technische wagenbeheersing nodig is ergens veilig op een parking.

Heb zo ook eens achter zo een rijschoolwagen gestaan aan een kruispunt, pas bij de derde keer groen effectief erdoor geraakt (was er wel elke keer maar kort groen, maar toch)

Op de E313 (ter hoogte van Ham / Tessenderlo geloof ik) ligt er een relatief nieuw wegdek. Lijkt beton, maar heeft zo van die smalle langsgroeven. Iemand een idee wat daar het nut van is?

Voelt vrij sketchy aan om met de moto over te rijden.

Op de E313 (ter hoogte van Ham / Tessenderlo geloof ik) ligt er een relatief nieuw wegdek. Lijkt beton, maar heeft zo van die smalle langsgroeven. Iemand een idee wat daar het nut van is?

Voelt vrij sketchy aan om met de moto over te rijden.
Die zorgen voor een stiller wegdek. Op de Antwerpse ring hebben ze nu ook een groot deel zo gefreesd.

Terug
Bovenaan