De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Op de E313 (ter hoogte van Ham / Tessenderlo geloof ik) ligt er een relatief nieuw wegdek. Lijkt beton, maar heeft zo van die smalle langsgroeven. Iemand een idee wat daar het nut van is?

Voelt vrij sketchy aan om met de moto over te rijden.
Vind dat zelfs vrij sketchy om er met een auto over te rijden, vooral als het nat is.

Dan zijn de vingers voor de instructeur hé, je moet nog een beetje aanvoelen wanneer er een extra sessie technische wagenbeheersing nodig is ergens veilig op een parking.

Heb zo ook eens achter zo een rijschoolwagen gestaan aan een kruispunt, pas bij de derde keer groen effectief erdoor geraakt (was er wel elke keer maar kort groen, maar toch)
Gemakkelijk gezegd voor iemand die al kan rijden. Er zijn er genoeg die op een afgelegen terrein goed rijden, maar in het verkeer last krijgen van de stress en beginnen stil vallen.

Het zou geen invloed hebben op de veiligheid, in Nederland en Duitsland gebruiken ze het ook al.
Dit kan wel enkel op plaatsen waar het wegdek in beton ligt, dat is maar een deel van het Belgische wegdek.
Ik heb daar toch mijn twijfels bij. Een stuk van de veiligheid van uw auto gaat over het contactoppervlak tussen uw banden en het wegdek. (Anders zou iedereen met veel kleinere en goedkopere banden rijden ...)
Die groeven halveren dat contactoppervlak. Het is quasi onmogelijk dat dat geen impact zou hebben

Gemakkelijk gezegd voor iemand die al kan rijden. Er zijn er genoeg die op een afgelegen terrein goed rijden, maar in het verkeer last krijgen van de stress en beginnen stil vallen.
Agree to disagree dan...
Voor mij moet je een basis controle over de wagen hebben en je stress/paniek toch minstens een beetje kunnen in toom houden.
Ga je dezelfde opmerking maken als die leerling in volle stress op het gaspedaal gaat en een voetganger meeneemt?
Zo snel gaat de instructeur in zo een situatie ook niets kunnen corrigeren, handrem gaat al niet veel doen bij een plankgas scenario...

Let op hé, ik spreek ook niet van één of twee keer je motor te laten stilvallen hé, overkomt de beste ervaren chauffeur al eens (andere wagen met een wat ongewoon reagerende koppeling bijvoorbeeld), maar 7 of 8 keer in een rij...

Agree to disagree dan...
Voor mij moet je een basis controle over de wagen hebben en je stress/paniek toch minstens een beetje kunnen in toom houden.
En hoe ga je dat leren? Zoals ik letterlijk al zei: er zijn er enorm veel die perfect technisch rijden om een afgelegen weg of terrein, om te flippen eens ze verkeer zien. Hoe kan je dat 1: weten zonder in het verkeer te gaan er mee en 2: aanleren dat het allemaal meevalt? Gewoon door te doen toch?

Ga je dezelfde opmerking maken als die leerling in volle stress op het gaspedaal gaat en een voetganger meeneemt?
Zo snel gaat de instructeur in zo een situatie ook niets kunnen corrigeren, handrem gaat al niet veel doen bij een plankgas scenario...
Waar denk je dat onze dubbele bediening voor dient? In zo'n situatie duwen wij gewoon koppeling en rem in hoor.

Let op hé, ik spreek ook niet van één of twee keer je motor te laten stilvallen hé, overkomt de beste ervaren chauffeur al eens (andere wagen met een wat ongewoon reagerende koppeling bijvoorbeeld), maar 7 of 8 keer in een rij...
Dat gebeurt nu eenmaal tijdens het leerproces. Dat jij dat misschien in jouw tijd niet tegenkwam, wil niet zeggen dat dat plots voor iedereen zo is. In druk verkeer ga ik dat ook niet laten gebeuren, maar je hebt er duidelijk geen idee van hoe de gemiddelde leerling-chauffeur zich voelt als hij/zij de eerste keer de weg op gaat.

En hoe ga je dat leren? Zoals ik letterlijk al zei: er zijn er enorm veel die perfect technisch rijden om een afgelegen weg of terrein, om te flippen eens ze verkeer zien. Hoe kan je dat 1: weten zonder in het verkeer te gaan er mee en 2: aanleren dat het allemaal meevalt? Gewoon door te doen toch?

Waar denk je dat onze dubbele bediening voor dient? In zo'n situatie duwen wij gewoon koppeling en rem in hoor.

Dat gebeurt nu eenmaal tijdens het leerproces. Dat jij dat misschien in jouw tijd niet tegenkwam, wil niet zeggen dat dat plots voor iedereen zo is. In druk verkeer ga ik dat ook niet laten gebeuren, maar je hebt er duidelijk geen idee van hoe de gemiddelde leerling-chauffeur zich voelt als hij/zij de eerste keer de weg op gaat.
Ah, OK, ik was niet op de hoogte dat de leswagens dubbele bediening hadden... Is dit verplicht tegenwoordig?
In mijn tijd (old fart) alvast bestond dit zelfs niet eens....

Ik ben wel nog steeds niet akkoord met de "stress" reactie, er zijn enorm veel situaties waar een stressfactor geen (of zeer gelimiteerd) negatief effect mag hebben, of toch zoveel mogelijk gemitigeerd moet kunnen worden.
Dus er bestaan zeer zeker opleidingsmethodes waar die stressfactor weggewerkt kan en moet zijn, alvorens de activiteit "real life" uitgevoerd kan/mag worden.

Mijn sport (skydiving) is er zo eentje!

Ah, OK, ik was niet op de hoogte dat de leswagens dubbele bediening hadden... Is dit verplicht tegenwoordig?
In mijn tijd (old fart) alvast bestond dit zelfs niet eens....
Dan moet je al een hele old fart zijn. :p
De dubbele bediening zit er al bijna eeuwig in, in de jaren 60 hadden ze zelfs 2 sturen.
Kan ook goed zijn dat jij aanleg had en de instructeur het nooit heeft gebruikt, die krijgen we natuurlijk ook in onze auto.

Ik vertel eigenlijk ook alleen maar tegen heel onzekere kandidaten dat dat er op zit, dan zijn ze al wat meer op hun gemak als ze weten dat ik alles kan corrigeren. Of bij mensen die werkelijk niets kunnen en van nul af komen, om voor te tonen hoe het moet. Wie komt met al een basis via de ouders, heeft dat niet nodig natuurlijk.

Het "schrikeffect" is ook groter als je eens op de rem drukt als iemand een overtreding maakt en ze weten niet dat je dat kan. :unsure:

Nu, jij hebt waarschijnlijk je eerste lessen op een privé-terrein gehad ook? Toen moest dat, terwijl nu alles op de openbare weg moet, dat is ook al een verschil.

Goh, geboren in de jaren 60, toen ik heb leren rijden gebeurde dit voor 90% door de ouders met de familie wagen, leren rijden met een rijschool was weggelegd voor de rijkeren in de maatschappij.
Waarschijnlijk bij de eerste generaties die een rijbewijs moesten behalen, mijn ouders (geboren einde 2de wereldoorlog) hebben hun rijbewijs zo mogen gaan oppikken...
Ik herinner me die dubbele sturen wel, en zal misschien onderbewust het verdwijnen van die sturen gekoppeld hebben met ook het verdwijnen van de dubbele pedalen.

Nu, jij hebt waarschijnlijk je eerste lessen op een privé-terrein gehad ook? Toen moest dat, terwijl nu alles op de openbare weg moet, dat is ook al een verschil.
Inderdaad, met de ouders was dat op een zondag op een parking van een grootwarenhuis ergens, rijscholen hadden daar hun eigen terreinen voor.
Ook eenmalig naar zo een rijschool geweest om op hun terrein de "tips en tricks" voor parallel parkeren mee te krijgen...

Ik herinner me die dubbele sturen wel, en zal misschien onderbewust het verdwijnen van die sturen gekoppeld hebben met ook het verdwijnen van de dubbele pedalen.
Gelukkig niet, dat redt dagelijks mijn leven. :unsure:
Je moet er ook nog verschillende andere factoren bijnemen vind ik. Ik heb mijn rijlessen gedaan in 2003. Toen was er minder verkeer en waren de opgefokte types ook minder aanwezig. Daarbij kregen we nog eens onze eerste lessen op afgesloten terrein. Nu in 2024 moet je alles op de openbare weg aanleren, is het drukker en heeft niemand nog 4 seconden tijd waardoor de leerling regelmatig opgefokt raakt en in de stress slaat.
Daarbij moet je ook eens kijken naar wie er rijles volgt. Mensen met een goede technische aanleg en ouders die er tijd voor maken, zien wij niet natuurlijk. :p

Ik ben wel nog steeds niet akkoord met de "stress" reactie, er zijn enorm veel situaties waar een stressfactor geen (of zeer gelimiteerd) negatief effect mag hebben, of toch zoveel mogelijk gemitigeerd moet kunnen worden.
Dus er bestaan zeer zeker opleidingsmethodes waar die stressfactor weggewerkt kan en moet zijn, alvorens de activiteit "real life" uitgevoerd kan/mag worden.

Mijn sport (skydiving) is er zo eentje!
De overheid bepaald onze opleidingsmethode. Er zijn een paar zeldzame rijscholen die een simulator hebben om de probleemgevallen een duw in de rug te geven, maar ook dat is niet heiligmakend. We zien er soms die op die simulator goed omgaan met druk verkeer, maar irl het niet meer kunnen.

Ik denk ook dat je een sport moeilijk kan vergelijken. Wie skydiving gaat doen, doet dat vrijwillig en zal iemand zijn die al niet veel schrik heeft in het algemeen. Terwijl autorijden voor veel mensen een noodzaak is, ook voor wie onzeker is. Het is onze taak om die mensen ook zelfzeker en veilig het verkeer in te krijgen, en ik mag gerust zeggen dat ik daar toch altijd vrij goed in slaag tegen het einde van het traject, maar dat houdt regelmatig in dat ze eens over hun grenzen moeten gaan, wat voor vreemde situaties kan zorgen.
Het lichtbord op ons dak maakt natuurlijk ook duidelijk dat ander verkeer zich aan dergelijke situaties kan verwachten.
Maar zoals ik al zei: mij ga je niet betrappen op 7-8x stil vallen aan een verkeerslicht, of het zou moeten zijn dat er echt niemand achter staat en ik tijd heb om het rustig te laten oplossen.

Laatst bewerkt:
Het zou geen invloed hebben op de veiligheid, in Nederland en Duitsland gebruiken ze het ook al.
Dit kan wel enkel op plaatsen waar het wegdek in beton ligt, dat is maar een deel van het Belgische wegdek.
Met de moto voelt dat om de 1 of andere reden glibberig aan. Kan ook zijn dat dit mentaal is ;)

De dubbele bediening zit er al bijna eeuwig in, in de jaren 60 hadden ze zelfs 2 sturen.
Kan ook goed zijn dat jij aanleg had en de instructeur het nooit heeft gebruikt, die krijgen we natuurlijk ook in onze auto.

Ik vertel eigenlijk ook alleen maar tegen heel onzekere kandidaten dat dat er op zit, dan zijn ze al wat meer op hun gemak als ze weten dat ik alles kan corrigeren. Of bij mensen die werkelijk niets kunnen en van nul af komen, om voor te tonen hoe het moet. Wie komt met al een basis via de ouders, heeft dat niet nodig natuurlijk.

Het "schrikeffect" is ook groter als je eens op de rem drukt als iemand een overtreding maakt en ze weten niet dat je dat kan. :unsure:

Misschien stomme vraag, maar stond dat niet gewoon in het Theoriehandboek? Ik wist dat in elk geval zonder dat ze dat moesten vertellen.
Nu, die van gisteren reed wel constante (maar wat trage) snelheid, dus vrij zeker dat dat de instructeur was terwijl de student moest leren sturen.

Maar ik word er zot van als mensen dan niet even geduld hebben. Je mag die inhalen he, maar doe dat dan op een moment met geen tegenliggers in zicht en volledig rechte baan. Niet zo rap er tussen ...

Misschien stomme vraag, maar stond dat niet gewoon in het Theoriehandboek? Ik wist dat in elk geval zonder dat ze dat moesten vertellen.
Dat zou kunnen. Het handboek dat wij gebruiken vermeldt dat volgens mij niet, maar er zijn er meerdere natuurlijk.

Nu, die van gisteren reed wel constante (maar wat trage) snelheid, dus vrij zeker dat dat de instructeur was terwijl de student moest leren sturen.
Die kans is groot, allereerste les van iemand met nul ervaring is het idd eerst het sturen leren en positie op de rijbaan terwijl wij de pedalen bedienen. Dan ga je best niet overal de maximaal toegelaten snelheid rijden. :p
Ik kies daarvoor uiteraard altijd rustige wegen uit, maar tussen kantoor en de rustige wegen, moet je altijd wel even door het verkeer.

Maar ik word er zot van als mensen dan niet even geduld hebben. Je mag die inhalen he, maar doe dat dan op een moment met geen tegenliggers in zicht en volledig rechte baan. Niet zo rap er tussen ...
Dat en bumperkleven zijn voor ons de grootste ergernissen. Vooral dat laatste, wij hebben in 2023 6 van onze 30 auto's een nieuwe achterkant mogen geven en dat is ver van uitzonderlijk bij rijscholen. Het lijkt wel alsof er magneten op zitten. Bij mij zat er vorige zomer zelfs een los in mijn koffer toen leerling stopte aan een voorrangsweg, want madam zat op 10m achter ons met haar gsm vast.. Je kan het soms niet bedenken.

Of eens claxonneren als het allemaal wat stroef is, dat helpt natuurlijk altijd.

Dat en bumperkleven zijn voor ons de grootste ergernissen. Vooral dat laatste
Maar dat is toch helemaal niet gelinkt aan die rijschool, ik erger me iedere dag aan mensen die geen afstand houden (terwijl ik eigenlijk altijd de max toegelaten snelheid aanhoud).
Ik zie dat zelfs op de autosnelweg, terwijl ik het middelste vak rijd tegen 120km/h en het linkervak helemaal vrij is, heb je toch altijd van die mongolen die komen bumperkleven ipv gewoon dat linkervak te gebruiken.

Maar dat is toch helemaal niet gelinkt aan die rijschool, ik erger me iedere dag aan mensen die geen afstand houden (terwijl ik eigenlijk altijd de max toegelaten snelheid aanhoud).
Ik zie dat zelfs op de autosnelweg, terwijl ik het middelste vak rijd tegen 120km/h en het linkervak helemaal vrij is, heb je toch altijd van die mongolen die komen bumperkleven ipv gewoon dat linkervak te gebruiken.
Dat wel, maar het is gewoon nog eens idioter dan anders.

Ja met de auto heb je dat gevoel ook wel een beetje. Ik vraag mij af of daar niet net meer water in blijft staan ook.

Met de auto voelt het inderdaad ook wel aan alsof hij continu probeert een spoor te zoeken, heb dat al met verschillende auto's gemerkt op dat stuk op de Antwerpse ring.
Volgens hun eigen reclame zou het veiliger zijn e.d. maar ik heb toch dezelfde twijfel als @anders., dat je grip en remweg slechter wordt bij zoveel minder contact met het wegoppervlak.

Terug
Bovenaan