De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Ge zou u ook als een normaal persoon kunnen gedragen en;

- Eens bellen
- Iets zeggen
- Uitwijken en u niet aanstellen als een kleuter
Ik stel met niet aan, en als ik iets moet zeggen en onverwacht voor elke volwassen kleuter die niet recht kan wandelen moet gaan uitwijken en bellen is het al te laat eh.

Ik haat mensen. Hoe kan je je nu voortbewegen in een auto maar totaal geen besef hebben van wat er rond je gebeurt, zelfs al kijk je in die richting?
Dat je met je neus op het doorlopende fietspad gaat staan omdat je geen kloten kunt zien, alle begrip voor. Dat je niet achteruit wil of kan rijden om plaats te maken, ja ook daar ga ik nog in mee.
Maar ga dan niet in slow-motion toch ineens vertrekken op het moment dat ik een manoeuvre maak om voor uw auto door te rijden op het strookje tussen het fietspad en de baan ernaast. Volgens mij heeft die mij nooit gezien, hoewel ik bijna tegen haar venster plakte. Al zijdelings slippend een aanrijding kunnen vermijden.

Wake & bake op de fiets is nu ook niet het einde van de wereld. Ik heb dat ook al een paar keer gespot rond de Kennedytunnel, waren wel geen fietsers.
Net zoals van automobilisten verwacht ik dar ook van anderen dat ze niet onder invloed aan het verkeer deelnemen. Het loopt daar juist langs een spoorweg ook die ze daarna zijn overgestoken en daarna reden ze de industriezone in.

Ze kunnen ook onderweg zijn naar huis na de nachtshift.
Na het passeren reden reden ze de industriezone in dus wel op weg naar het werk. Hopelijk moeten die geen vorkheftruck besturen.

Bij/in de Craeybeckxtunnel (komende van Gent, richting Brussel) hebben ze er nu niets beter op gevonden dan de volle witte lijn vanaf de R1 helemaal door te trekken tot dik halverwege de tunnel. Ik begrijp dat het niet wenselijk is dat iedereen direct na het mergen van de oprit en de E19 naar links gaat vlammen, maar om dan maar meteen die lijn door te trekken tot halverwege de tunnel... Het effect is op zich niet anders want je kan daar ook evengoed aan het einde van de lijn naar links vlammen. En het nadeel is natuurlijk dat indien daar opstopping is (mogelijk door/met vrachtwagens) je daar een heel eind vast zit.

Ik dacht echt even dat iemand een practical joke had uitgehaald met een pot witte verf.

En daarnaast weer een leuke agressieveling tegengekomen. Ik zit op de E17 op het middenvak, wil invoegen links, ik begin met pinken, er was een wagen op het linkervak maar die was nog ver verwijderd. Wanneer de wagen die links van mij zat voorbij is begin ik op te schuiven, doe dit rustig. De wagen die al links zat kwam met een rotvaart afgevlogen (ik reed 120, hij moet er minstens 170-180 gedaan hebben) en ondanks hij mij echt al van ver ziet opschuiven EN er sowieso een wagen voor mij zat waarvoor hij had moeten afremmen, maakt hij er een punt van om vol gas te houden tot hij quasi in mijn kont klapte om dan alles toe te gooien om dan rechts voorbij te gaan. Wat niet lukte, want daar reed een vrachtwagen en voor mij zat het ook vol 🤷‍♂️
Claxonneren en dan zelfs rechts voorbij die vrachtwagen op het middenvak gewrongen.

Voor er iemand zegt "je mag niet hinderen met je manoeuvre": ik ben echt niet het type dat zich op het linkervak gooit in de baan van een andere wagen, maar mijn manoeuvre werd ingezet met een heel veilige tussenafstand en de enige reden waarom er een "situatie" ontstond was omdat hij gedurende mijn manoeuvre gewoon 180 bleef vlammen zodat hij uiteindelijk wel kort op mij zat.

Bij/in de Craeybeckxtunnel (komende van Gent, richting Brussel) hebben ze er nu niets beter op gevonden dan de volle witte lijn vanaf de R1 helemaal door te trekken tot dik halverwege de tunnel. Ik begrijp dat het niet wenselijk is dat iedereen direct na het mergen van de oprit en de E19 naar links gaat vlammen, maar om dan maar meteen die lijn door te trekken tot halverwege de tunnel... Het effect is op zich niet anders want je kan daar ook evengoed aan het einde van de lijn naar links vlammen. En het nadeel is natuurlijk dat indien daar opstopping is (mogelijk door/met vrachtwagens) je daar een heel eind vast zit.

Ik dacht echt even dat iemand een practical joke had uitgehaald met een pot witte verf.

En daarnaast weer een leuke agressieveling tegengekomen. Ik zit op de E17 op het middenvak, wil invoegen links, ik begin met pinken, er was een wagen op het linkervak maar die was nog ver verwijderd. Wanneer de wagen die links van mij zat voorbij is begin ik op te schuiven, doe dit rustig. De wagen die al links zat kwam met een rotvaart afgevlogen (ik reed 120, hij moet er minstens 170-180 gedaan hebben) en ondanks hij mij echt al van ver ziet opschuiven EN er sowieso een wagen voor mij zat waarvoor hij had moeten afremmen, maakt hij er een punt van om vol gas te houden tot hij quasi in mijn kont klapte om dan alles toe te gooien om dan rechts voorbij te gaan. Wat niet lukte, want daar reed een vrachtwagen en voor mij zat het ook vol 🤷‍♂️
Claxonneren en dan zelfs rechts voorbij die vrachtwagen op het middenvak gewrongen.

Voor er iemand zegt "je mag niet hinderen met je manoeuvre": ik ben echt niet het type dat zich op het linkervak gooit in de baan van een andere wagen, maar mijn manoeuvre werd ingezet met een heel veilige tussenafstand en de enige reden waarom er een "situatie" ontstond was omdat hij gedurende mijn manoeuvre gewoon 180 bleef vlammen zodat hij uiteindelijk wel kort op mij zat.
Het zou mij echt niet verwonderen dat een groot deel zo'n figuren (en dat zijn er zoveel tegenwoordig) onder invloed van het één of ander achter het stuur zit.

De wereld was bijna 1 Karen en 1 bakfiets armer. Allez ja, lees: rijker.

zonder signaal te geven, zonder kijken, gewoon snok voor mijn auto de straat over. Voor hetzelfde geld rij ik daar een bijhorend kind dood.

Een 4-tal auto's achter mij zie ik een ziekenwagen met zwaailichten aan redelijk hoge snelheid afkomen. Ik zet me aan de kant (parkeerstrook met zeker nog plaats voor heel de rij auto's).
Die 3 of 4 auto's achter mij rijden liever door want die zwaailichten in hun achteruitkijkspiegel, dat is toch kerstverlichting? En die sirene (die ondertussen aan ging omdat die maar in de weg bleven rijden), dat klinkt toch precies als jingle bells :rolleyes:

Tegen dat ze eindelijk aan de kant gingen, waren ze al de bebouwde kom binnen gereden met veel manoeuvres op het fietspad en een kruispunt, veel praktischer dan een parkeerstrook natuurlijk.

Vanavond was die lijn helemaal doorgetrokken tot voorbij de tunnel :wtf:.
Dat ziet er echt belachelijk uit, alsof ze die machine per ongeluk op volle lijn hebben gezet. Maar als het gisteren nog maar tot in de helft was, zou ge verwachten dat ze hun fout inzien en de rest wel onderbroken schilderen. 🤔 Als daar een vrachtwagen of auto 70 of zo rijdt, gaan er volgens mij heel veel over die volle lijn gaan ipv daar heel de lengte van de tunnel achter te blijven taffelen.

Nog iets over de infrastructuur. Ik ben de voorbije week nog eens langs twee alternatieve wegen naar 't werk gereden die ik al een tijdje niet meer bezigde.
  1. In Diepenbeek is een overweg vervangen door een gigabrug over het spoor. Dit om spoorlopers te vermijden (hoe bedenken ze het). Omdat er daar onvoldoende plek was voor een normale brug is het er eentje met een erg ambitieuze hellingsgraad voor fietsers (veel fietsers stappen te voet naar boven). En op de brug ligt het fietspad aan de Westerzijde, achter de brug lag het fietspad al aan de Oosterzijde. Fietsers mogen nu dus twee keer een drukke baan oversteken wanneer ze richting Genk rijden...
  2. In Halen hebben ze de verkeerslichten conflictvrij gemaakt, die lichten zijn dus nooit meer groen voor fietsers, je mag stoppen aan het licht, op een knopje duwen, > 1 min wachten tot het groen wordt, en dan kan je doorrijden. Op mijn weg kom ik op 5 km 4 van die lichten tegen, een geweldige stap in de promotie van het fietsverkeer
  3. Op de fietssnelweg van Tienen naar Halen kruis je op een bepaald ogenblik een landbouwweg. Er stond al langer een stopbord voor de fietsers, maar ééntje dat iedereen negeerde wegens goed uitzicht op het kruispunt en nooit verkeer op die half verharde weg. Nu hebben ze nog bijkomende barrières aangebracht waar je als fietser moet doorheen slalommen zodat je toch meer moet vertragen
    Echt, wie bedenkt zo'n dingen??

Een 4-tal auto's achter mij zie ik een ziekenwagen met zwaailichten aan redelijk hoge snelheid afkomen. Ik zet me aan de kant (parkeerstrook met zeker nog plaats voor heel de rij auto's).
Die 3 of 4 auto's achter mij rijden liever door want die zwaailichten in hun achteruitkijkspiegel, dat is toch kerstverlichting? En die sirene (die ondertussen aan ging omdat die maar in de weg bleven rijden), dat klinkt toch precies als jingle bells :rolleyes:

Tegen dat ze eindelijk aan de kant gingen, waren ze al de bebouwde kom binnen gereden met veel manoeuvres op het fietspad en een kruispunt, veel praktischer dan een parkeerstrook natuurlijk.

Voor een ziekenwagen of andere hulpdiensten zonder sirene moet je niet opzij gaan, dat zijn geen prioritaire voertuigen. Het is pas als de sirene en de zwaailichten aanstaan dat je hen voorrang moet geven.

Vanavond was die lijn helemaal doorgetrokken tot voorbij de tunnel :wtf:.

Allez wtf, dat slaat toch helemaal nergens meer op. :)

Als daar een vrachtwagen of auto 70 of zo rijdt, gaan er volgens mij heel veel over die volle lijn gaan ipv daar heel de lengte van de tunnel achter te blijven taffelen.

Inderdaad, gaat potentieel gevaarlijkere situaties geven dan indien ze het gewoon bij het oude lieten. Of gaan we nu na alle opritten kilometerslang verplichten om rechts te blijven?

Voor een ziekenwagen of andere hulpdiensten zonder sirene moet je niet opzij gaan, dat zijn geen prioritaire voertuigen. Het is pas als de sirene en de zwaailichten aanstaan dat je hen voorrang moet geven.

Maar ik heb altijd al wel gevonden dat er een soort ambiguiteit zit. Wat je zegt klopt wettelijk 100%, maar wat je dan vaak ziet is dat die toch sneller rijden dan toegelaten (wat ergens op een spoedgeval wijst), en meestal ga ik dan gewoon liever ook opzij.
Want wat is uiteindelijk de hele waarde van de lichten opzetten maar niet de sirene? Waarom bestaat de mogelijkheid dan op die voertuigen? Meer dan "ik rij hier maar doe gerust verder uw zin" zegt dat dan niet. Het enige dat dit als gevolg heeft is verwarring.

Edit: het verbetert dan ook niet als je zo'n teksten leest:
Staan enkel de zwaailichten aan (en de sirene niet) dan kan je al eveneens reageren alsof het gewone voertuigen zijn. Wees in dat geval wel alert. Flikkert het voertuig bijvoorbeeld met de lichten naar je, maak dan toch dadelijk de rijbaan vrij en geef het voertuig doorgang. Doe hetzelfde als de sirene wordt aangezet.

Het is niet prioritair en je kan reageren alsof het gewone voertuigen zijn, maar als ze flikkeren, ga dan toch maar opzij because... why?

Ik heb gehoord van mensen die zelf met zo'n voertuigen rijden (de MUG in dit geval) dat die echt hoorndol worden van dat geloei van die sirene, dus iedere seconde dat ze dat blérend geluid kunnen uitzetten zullen ze het ook doen.

Als de lichten aan staan en niet de sirene is het een teken dat er een patiënt aan boord is maar dat het niet levensgevaarlijk is .(patiënten vervoer )
Geste is dan om ze door te laten zodat ze zo vlug mogelijk ter plaatste zijn zodat ze klaar staan voor wel dringend vervoer indien nodig .
Maar zoals al gezegd er is dan geen verplichting om ze voor te laten en ze moeten zich houden aan de verkeersregels .

Deze ochtend toen ik naar het werk reed ook wat gezien.
Straat in een dorp waar voor mij een 5tal auto's geparkeerd stonden in een parkeervak. Er komt een tegenligger dus ik zet mijn pinker op (ondanks dat ik met een BMW rijd) en wacht tot die gepasseerd is. Zie ik ineens in mijn spiegel iemand afkomen, de 3 auto's achter mij inhalen aan hoge snelheid en de tegenligger in volle paniek op het voetpad uitwijken. Het duurde enkele seconden voor ik besefte wat ik gezien had.

Klopt, maar als de zwaailichten aan staan en ze rijden sneller dan toegelaten, ben ik toch geneigd om ze door te laten... Zeker omdat direct erna de bebouwde kom volgde met minder uitwijkmogelijkheden, rijen auto's aan verkeerslichten, etc.
In ieder geval ging de sirene vlak erna aan, misschien hadden ze die dus beter wat vroeger aangezet voor de duidelijkheid :)

Maar volgens de letter van de wet heb je gelijk. Ik vind het net zoals @eniac twijfelachtig wanneer ze enkel met zwaailichten rijden en wel duidelijk gehaast zijn.

Ik heb gehoord van mensen die zelf met zo'n voertuigen rijden (de MUG in dit geval) dat die echt hoorndol worden van dat geloei van die sirene, dus iedere seconde dat ze dat blérend geluid kunnen uitzetten zullen ze het ook doen.
Idem van iemand die als ambulancier werkt. Als het verkeer vlot genoeg gaat dan zetten ze die vooral op wanneer het dreigt vast te lopen of wanneer ze kruispunten naderen.

Nog iets over de infrastructuur. Ik ben de voorbije week nog eens langs twee alternatieve wegen naar 't werk gereden die ik al een tijdje niet meer bezigde.
  1. In Diepenbeek is een overweg vervangen door een gigabrug over het spoor. Dit om spoorlopers te vermijden (hoe bedenken ze het). Omdat er daar onvoldoende plek was voor een normale brug is het er eentje met een erg ambitieuze hellingsgraad voor fietsers (veel fietsers stappen te voet naar boven). En op de brug ligt het fietspad aan de Westerzijde, achter de brug lag het fietspad al aan de Oosterzijde. Fietsers mogen nu dus twee keer een drukke baan oversteken wanneer ze richting Genk rijden...
  2. In Halen hebben ze de verkeerslichten conflictvrij gemaakt, die lichten zijn dus nooit meer groen voor fietsers, je mag stoppen aan het licht, op een knopje duwen, > 1 min wachten tot het groen wordt, en dan kan je doorrijden. Op mijn weg kom ik op 5 km 4 van die lichten tegen, een geweldige stap in de promotie van het fietsverkeer
  3. Op de fietssnelweg van Tienen naar Halen kruis je op een bepaald ogenblik een landbouwweg. Er stond al langer een stopbord voor de fietsers, maar ééntje dat iedereen negeerde wegens goed uitzicht op het kruispunt en nooit verkeer op die half verharde weg. Nu hebben ze nog bijkomende barrières aangebracht waar je als fietser moet doorheen slalommen zodat je toch meer moet vertragen
    Echt, wie bedenkt zo'n dingen??
Is het deze brug?

Gisteren met race fiets op hoofdbaan aant rijden, komt er daar een madam uit een zijweg en zonder boe of ba oversteken met de elektrische fiets.
' oei sorry' en née ze had geen voorrang.

Klopt, maar als de zwaailichten aan staan en ze rijden sneller dan toegelaten, ben ik toch geneigd om ze door te laten... Zeker omdat direct erna de bebouwde kom volgde met minder uitwijkmogelijkheden, rijen auto's aan verkeerslichten, etc.
In ieder geval ging de sirene vlak erna aan, misschien hadden ze die dus beter wat vroeger aangezet voor de duidelijkheid :)

Maar volgens de letter van de wet heb je gelijk. Ik vind het net zoals @eniac twijfelachtig wanneer ze enkel met zwaailichten rijden en wel duidelijk gehaast zijn.

Idem, ik geef ze liever het voordeel van de twijfel. Zie ik er ene afkomen met zwaailichten achter mij, ga ik zo snel mogelijk als het kan aan de kant. Op een veilige manier uiteraard.

Terug
Bovenaan