De grote "mijn ergernissen op de weg"-thread

Heel het doel van die verkeersregels is dat als iedereen ze volgt, het absoluut niet nodig is om hoffelijk te doen, want iedereen krijgt zijn rechten en doet zijn plichten.

Ik ga niet zeggen dat het absoluut niet kan, maar velen creëren gewoon een nog meer gevaarlijke situatie door hun voorrang af te staan dan niet "hoffelijk" te doen en gewoon de regels te volgen.
De regel is dat een fietser voorrang moet verlenen.
De regel is dat de automobilist de hem verleende voorrang mag, maar niet moet, nemen.
Whatever de automobilist beslist, nemen of niet nemen, is binnen de regels.

De achterligger dient daar rekening mee te houden.

Dat is allemaal binnen de regels.

Rekening houdend dat er nog andere regels zijn, zoals verplicht snelheid matigen aan een oversteekplaats, is het enige mogelijke gevaar waarschijnlijk afkomstig van de ongeduldige achterligger die duidelijk de regels zelf niet kent.

Pff, niet te doen hoeveel er zijn die op sommige plaatsen hun voorrang van rechts niet kennen. Meestal zijn het fietsers die doorvlammen terwijl ik van rechts kom, maar daarnet nu zelfs een automobilste. En dan naar mij claxonneren alsof ik haar coupeer. Ik ben normaal zeer rustig in het verkeer, maar nu ben ik toch ook effen midden in het kruispunt gestopt en naar haar geroepen dat het voorrang van rechts is.
En da's dus dagelijkse kost (altijd dezelfde plek).

Heel het doel van die verkeersregels is dat als iedereen ze volgt, het absoluut niet nodig is om hoffelijk te doen, want iedereen krijgt zijn rechten en doet zijn plichten.

Ik ga niet zeggen dat het absoluut niet kan, maar velen creëren gewoon een nog meer gevaarlijke situatie door hun voorrang af te staan dan niet "hoffelijk" te doen en gewoon de regels te volgen.

Over het algemeen akkoord. Ik kan mij ook frustreren aan mensen die "hoffelijk" willen zijn en hun voorrang afstaan, maar in werkelijkheid gewoon de boel vertragen. Bv. ne pipo voor mij die iemand op de voorrangsweg tussen laat, terwijl er achter mij niemand afkomt en het dus voor iedereen sneller zou zijn mochten we gewoon de voorrang toepassen (want nu moeten 2 voertuigen vertragen, dan wachten tot die andere door heeft dat hij voorrang krijgt, zijn hand opsteekt, optrekt, draait, en eindelijk op kruissnelheid is).

Maar er zijn ook situaties die gewoon geen goeie oplossing hebben in de verkeersregels.

Stel je komt met 4 ongeveer tegelijk aan op een +-vormig kruispunt. Iedereen moet 1 iemand anders voorrang verlenen. Een deadlock heet dat in de informatica.

Stel je rijdt op een baan waar er obstakels zijn (bv. auto's parkeren). Als er dan langs elke kant een obstakel staat met een ruimte tussen, en er is redelijk veel passage, dan kan je deze situatie krijgen:

dan1DqH.jpg

Ik heb redelijk vaak dit soort situatie (bijna) voor, meestal door geparkeerde voertuigen of van die plantenbakken om het verkeer te vertragen. Altijd heb je van die kalvers met 0,0 verkeersinzicht die hunne voorrang pakken ook al zetten ze zo iedereen, zichzelf inclus, block. En dan begint het spel...

Aan alle bezitters van een BMW, Audi of Mercedes: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/10/19/richtingaanwijzers-wanneer-gebruik-je-die/

LEER het nu eens!!! :angry:
Gisterenochtend in Merelbeke nog ene zien 2 vakken in 1 keer opschuiven zonder pinker. Hier. Het is daar al zo druk 's morgens en dan nog eens zo een debiel manoeuvre doen... echt waar. Het was een Range Rover trouwens :)

En deze ochtend ergernis op de R4 richting Mariakerke. Blijkbaar een camion die in panne stond, dus maar 1 vak vrij. In Mariakerke moet er dan ook nog eens een accident gebeurt zijn of zo. Gelukkig kon ik er in Vinderhoute af of ik stond daar nog te koekeloeren.

De verkeersregels zijn nu ook wel niet waterdicht hé zeg.

Laten we allemaal geheel theoretisch de verkeersregels volgen tot op de letter. Kruispunt overal voorrang van rechts. Overal komt iemand uit.

HA JA, DAT WORDT TE VOET E

Pff, niet te doen hoeveel er zijn die op sommige plaatsen hun voorrang van rechts niet kennen. Meestal zijn het fietsers die doorvlammen terwijl ik van rechts kom, maar daarnet nu zelfs een automobilste. En dan naar mij claxonneren alsof ik haar coupeer. Ik ben normaal zeer rustig in het verkeer, maar nu ben ik toch ook effen midden in het kruispunt gestopt en naar haar geroepen dat het voorrang van rechts is.
En da's dus dagelijkse kost (altijd dezelfde plek).

Mijn ergernis is er vandaag nog wat groter op geworden. Op die weg waar ik dus voorrang heb, staat er nu een bord 'Gevaarlijk Kruispunt !'. Op die grote weg, als je van links komt, staat er... NIETS. Het is een gevaarlijk kruispunt omdat er zoveel f*cking idioten zijn die van daar komen en gewoon doorvlammen ipv voorrang te verlenen ! *sigh*

Mijn ergernis is er vandaag nog wat groter op geworden. Op die weg waar ik dus voorrang heb, staat er nu een bord 'Gevaarlijk Kruispunt !'. Op die grote weg, als je van links komt, staat er... NIETS. Het is een gevaarlijk kruispunt omdat er zoveel f*cking idioten zijn die van daar komen en gewoon doorvlammen ipv voorrang te verlenen ! *sigh*
Wel een mooie Belgische oplossing om er een bordje te hangen, en dan nog op de foute plek, ipv de essentie van het probleem aan te pakken.

Gisteren wou ik links onze straat inslaan. Pinker op naar links, licht naar rechts uitwijken om mijn draai veilig te doen (hoge borduren, smal straatje), wilt er toch gene slimme mij nog inhalen? Tijdens mijn manoeuvre beiden alles mogen dichtsmijten. Ik maak een gebaar en krijg een verdwaasde blik terug.

Hebben sommigen echt geen 2 sec geduld? 😒

Over het algemeen akkoord. Ik kan mij ook frustreren aan mensen die "hoffelijk" willen zijn en hun voorrang afstaan, maar in werkelijkheid gewoon de boel vertragen. Bv. ne pipo voor mij die iemand op de voorrangsweg tussen laat, terwijl er achter mij niemand afkomt en het dus voor iedereen sneller zou zijn mochten we gewoon de voorrang toepassen (want nu moeten 2 voertuigen vertragen, dan wachten tot die andere door heeft dat hij voorrang krijgt, zijn hand opsteekt, optrekt, draait, en eindelijk op kruissnelheid is).

Maar er zijn ook situaties die gewoon geen goeie oplossing hebben in de verkeersregels.

Stel je komt met 4 ongeveer tegelijk aan op een +-vormig kruispunt. Iedereen moet 1 iemand anders voorrang verlenen. Een deadlock heet dat in de informatica.

Stel je rijdt op een baan waar er obstakels zijn (bv. auto's parkeren). Als er dan langs elke kant een obstakel staat met een ruimte tussen, en er is redelijk veel passage, dan kan je deze situatie krijgen:

dan1DqH.jpg

Ik heb redelijk vaak dit soort situatie (bijna) voor, meestal door geparkeerde voertuigen of van die plantenbakken om het verkeer te vertragen. Altijd heb je van die kalvers met 0,0 verkeersinzicht die hunne voorrang pakken ook al zetten ze zo iedereen, zichzelf inclus, block. En dan begint het spel...
Wat voor een kalf gebruikt nu een 0 in plaats van een O?
:unsure:

Maar allez mensen, het is niet zo moeilijk hoor:
- hoffelijkheid wanneer er een abnormale/hinderlijke situatie is: vooral doen, want ge lost daardoor problemen op.
- hoffelijkheid wanneer er normaal vlot verkeer is: vooral niet doen, want ge creëert problemen.

Niet bij een oprit.

Wanneer moet je ritsen?​

Ritsen is verplicht wanneer er bij sterk vertraagd verkeer sprake is van een wegversmalling. Dit kan zijn door bijvoorbeeld wegenwerken, een ongeval of een rijstrook die ophoudt te bestaan. In zo’n geval is ritsen geen kwestie van hoffelijkheid, maar simpelweg de wet. Je bent dus verplicht het te doen.

Wanneer moet je niet ritsen?​

Ritsen is niet verplicht bij vlot doorgaand verkeer en het oprijden van de snelweg. Opritten, zowel langs links als rechts, worden beschouwd als een kruispunt, en daarop geldt ritsen niet. Je moet voorrang verlenen aan automobilisten die al op de snelweg rijden. Let op, soms bestaat een oprit uit twee rijstroken die overgaan in één rijstrook vooraleer je invoegt op de snelweg. Waar die twee rijstroken smelten, moet je wel ritsen bij sterk vertraagd verkeer, maar bij het invoegen op de snelweg niet meer. Ook bij verkeerswisselaars waar snelwegen elkaar kruisen, is ritsen niet van toepassing. Uiteraard is het in vele situaties wel hoffelijk.

Dit bewijst toch het tegendeel.

edit: fout gelezen :crazy:

Laatst bewerkt:
Opritten, zowel langs links als rechts, worden beschouwd als een kruispunt, en daarop geldt ritsen niet. Je moet voorrang verlenen aan automobilisten die al op de snelweg rijden

Al zou ik het daar wel doen bij file ook al moet het niet.

Lees u eigen quote nog eens opnieuw, want daarin staat duidelijk het volgende:
"Opritten, zowel langs links als rechts, worden beschouwd als een kruispunt, en daarop geldt ritsen niet. Je moet voorrang verlenen aan automobilisten die al op de snelweg rijden."

(@Silence was blijkbaar iets sneller met zijn antwoord)

Ja en er staat toch ook: "ritsen is niet verplicht bij vlot doorgaand verkeer tijdens het oprijden van een snelweg"

Maw: dus wel bij vertraagd verkeer? Enfin, dat leid ik daar toch uit af. Anders zou er moeten staan: "Ritsen is nooit verplicht bij het oprijden van een snelweg" oid.

Plus er staat ook als er sprake van is bij een wegversmalling. Bv stroken die ophouden: een oprit.

Terug
Bovenaan