Kleine vragen: economie & recht

Hoe wordt er typisch voor een kind gespaard (i.e. pamperrekening)?
Is dat een (gedeelde) rekenening op naam van de ouders, of op naam van het kind (als dat uberhaupt al kan)?
 
Vraagje: ik wil mijn spaargeld van klassieke Belfius spaarrekening overzetten naar hun Fidelity spaarrekening, die heeft iets betere voorwaarden. Ik lees dat je tot drie keer toe per jaar geld kan overzetten tussen spaarrekeningen bij dezelfde bank op dezelfde naam zonder verlies van getrouwheidspremie. Moet je daar iets speciaals voor doen of gebeurt dit automatisch bij overschrijven als aan de voorwaarden wordt voldaan? Ik zie geen indicatie in hun app dat dit geactiveerd wordt ofzo als ik wil overschrijven.
 
Is het nog interessant om als 40 jarige te beginnen als zelfstandige?


Ik ga waarschijnlijk in september beginnen aan opleiding verpleegkunde. (huidige job combineren met opleiding)
Na module 1 en 2 kan ik al als zorgkundige beginnen en na 4 jaar schakel ik over naar de thuisverpleging (zelfstandige basis)
Mijn vriendin zit nu in de thuisverpleging (ook zelfstandig)
Bedoeling is om een praktijk op te richten.
 
Is het nog interessant om als 40 jarige te beginnen als zelfstandige?


Ik ga waarschijnlijk in september beginnen aan opleiding verpleegkunde. (huidige job combineren met opleiding)
Na module 1 en 2 kan ik al als zorgkundige beginnen en na 4 jaar schakel ik over naar de thuisverpleging (zelfstandige basis)
Mijn vriendin zit nu in de thuisverpleging (ook zelfstandig)
Bedoeling is om een praktijk op te richten.
Waarom zou het niet interessant zijn? Er staat daar geen leeftijd op.
 
Dat gaat sowieso het plan zijn.
Volgens de boekhouder van vriendin moet ze er over nadenken om in een venootschap te gaan.
Verdient eigenlijk te veel. Dus die piste ga ik zelf ook even moeten uitpluizen tegen dan
 
Weet iemand als het vermogensbeheer bij Keytrade interessant is voor een 66 jarige? ( kan blijkbaar al vanaf 15k )

Mijn pa heeft wat geld staan op zijn spaarrekening dat hij niet nodig heeft ( mens leeft heel zuinig :) )

Dacht dan bv aan een heel defensieve instelling met een kleine beleggingshorizon? Of zijn hiervoor betere alternatieven, of is het gewoonweg de moeite niet meer :thinking:
 
Een (waarschijnlijk dom) klein vraagje.

Kan je een schuldsaldoverzekering laten uitbetalen zonder te sterven?


Wij hebben indertijd een lening aangegaan bij bank A. Na enkele jaren zijn we naar bank B overgestapt. Bij bank A heb ik nu dus een schuldsaldoverzekering nog staan waar een kleine 3000€ op staat. (Idem bij mijn vrouw)

Kunnen wij dat geld eventueel opnemen?
Wordt dat uitbetaald we zouden sterven?
Of is dat geld "kwijt"? Aangezien we bij die bank geen lening leer hebben lopen.
 
Een (waarschijnlijk dom) klein vraagje.

Kan je een schuldsaldoverzekering laten uitbetalen zonder te sterven?


Wij hebben indertijd een lening aangegaan bij bank A. Na enkele jaren zijn we naar bank B overgestapt. Bij bank A heb ik nu dus een schuldsaldoverzekering nog staan waar een kleine 3000€ op staat. (Idem bij mijn vrouw)

Kunnen wij dat geld eventueel opnemen?
Wordt dat uitbetaald we zouden sterven?
Of is dat geld "kwijt"? Aangezien we bij die bank geen lening leer hebben lopen.
Als je nog geen nieuwe SSV hebt kan je vragen of bank A de oude SSV wilt aanpassen zodat die (een deel van) het nieuwe risico dekt. Anders is het geld weg ja. Het is geen levensverzekering, je verzekert een specifiek risico.
Je kan eventueel vragen of de premie vermindert kan worden (als je per jaar betaalt) of deels terugbetaald, maar dat zou dan een commerciële geste zijn, geen recht.
 
Een (waarschijnlijk dom) klein vraagje.

Kan je een schuldsaldoverzekering laten uitbetalen zonder te sterven?


Wij hebben indertijd een lening aangegaan bij bank A. Na enkele jaren zijn we naar bank B overgestapt. Bij bank A heb ik nu dus een schuldsaldoverzekering nog staan waar een kleine 3000€ op staat. (Idem bij mijn vrouw)

Kunnen wij dat geld eventueel opnemen?
Wordt dat uitbetaald we zouden sterven?
Of is dat geld "kwijt"? Aangezien we bij die bank geen lening leer hebben lopen.
Bij het stoppen van een lening moet de bank op jouw vraag de resterende dekking op de schuldsaldoverzekering terugbetalen indien je het in 1 keer betaald had. Zie onderste op deze pagina:

 
Als je nog geen nieuwe SSV hebt kan je vragen of bank A de oude SSV wilt aanpassen zodat die (een deel van) het nieuwe risico dekt. Anders is het geld weg ja. Het is geen levensverzekering, je verzekert een specifiek risico.
Je kan eventueel vragen of de premie vermindert kan worden (als je per jaar betaalt) of deels terugbetaald, maar dat zou dan een commerciële geste zijn, geen recht.

Bij het stoppen van een lening moet de bank op jouw vraag de resterende dekking op de schuldsaldoverzekering terugbetalen indien je het in 1 keer betaald had. Zie onderste op deze pagina:

We zijn pakweg 5 jaar geleden veranderd van bank voor ons lening. En betaalden het SSV via ons pensioensparen maandelijks.

Dus wat ik wel dacht, dat geld is "kwijt". Ergens wel logisch ook denk ik.
 
Ik ben toen blijven volhouden dat de nieuwe bank de SSV moest overnemen (dus zij werden begunstigde bij overlijden) - is na lang aandringen wel gelukt.
 
Bij het stoppen van een lening moet de bank op jouw vraag de resterende dekking op de schuldsaldoverzekering terugbetalen indien je het in 1 keer betaald had. Zie onderste op deze pagina:
Klopt, wij hebben in het verleden het andere scenario gekozen om de oude SSV gewoon te laten doorlopen.
Uw percentage van dekking stijgt dan tov het nog openstaand bedrag.
 
Vind geen andere thread hierover dus even hier proberen.

Ik heb bij mijn oude bank nog 4 rekeningen (mix spaarrekeningen, zichtrekeningen) en ook nog een autolening lopen.
Ik zou met een bankoverstap al die rekeningen willen stopzetten en het geld overzetten naar mijn huidige bank.
Maar ik vraag mij nu af of dit wel kan met die autolening. Moet ik hiervoor geen rekening houden bij mijn oude bank?
Ik heb in de voorwaarden gekeken en daar staat wel bij :
'Is het, met het oog op het verkrijgen van het krediet, in voorkomend geval op de geadverteerde voorwaarden, verplicht om
een verzekering ter waarborging van het krediet, of een andere nevendienst af te nemen?' NEE.
Lijkt me dus van niet.

Iemand hier ervaring mee? Ervaring met een bankoverstap ook? (wist zelfs niet dat dit bestond tot een week geleden)
 
Terug
Bovenaan