Wielersport De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    50
Zijn er pedalen die je zowel met MTB (SPD) schoenen kan gebruiken als met sportschoenen?
Bv één kant plat en één kant SPD? Of opzetstukken die wat breder zijn die ik op mijn huidige SPD pedallen kan zetten,…?
Shimano heeft bv combi-pedalen (PD-M324 SPD bv). Maar als het bv maar is om even naar de bakker te fietsen of zo, dan lukt dat met een spd-pedaal met een beetje van een body ook. Op PD-M520 pedalen kan ik ook gerust een stuk rijden met sportschoenen...
 
Ja dat bestaat, ik heb er zo staan op mijn gravelfiets, ene kant plat voor gewoon mee naar de winkel etc te bollen, andere kant kliksysteem voor lange / gravel ritjes :)
Is idd om samen met mijn vriendin (e-bike) eens een toertje te doen of naar de bakker te rijden.
Weet je toevallig welke pedalen dat juist zijn?
Bedenk me nu alleen net dat het dan met een rugzak zal zijn 😄
Shimano heeft bv combi-pedalen (PD-M324 SPD bv). Maar als het bv maar is om even naar de bakker te fietsen of zo, dan lukt dat met een spd-pedaal met een beetje van een body ook. Op PD-M520 pedalen kan ik ook gerust een stuk rijden met sportschoenen...
De M520 heb ik ook. Is misschien goed om mee naar de bakker te gaan, maar niet ideaal voor een langer tochtje.
beiden bestaan...

hoewel dat interessant lijkt is dat wel écht het slechtste van 2 werelden.

Ik zou voor een afklikbaar platformpje gaan.

https://www.bikester.be/shimano-sm-...KtelbQi3SG95cX3WfOnAc0X16tuWUSVhoCVBAQAvD_BwE
Interssant! Zijn die er gemakkelijk terug af te klikken?
 
Is idd om samen met mijn vriendin (e-bike) eens een toertje te doen of naar de bakker te rijden.
Weet je toevallig welke pedalen dat juist zijn?
Bedenk me nu alleen net dat het dan met een rugzak zal zijn 😄

De M520 heb ik ook. Is misschien goed om mee naar de bakker te gaan, maar niet ideaal voor een langer tochtje.

Interssant! Zijn die er gemakkelijk terug af te klikken?
er is een klein uitsparingkje voorzien waar je een dunne schroevendraaier insteekt en dan met een beetje hefboomwerking klikt dat zo los.

Ik heb die ook, maar dat is natuurlijk niet geschikt voor elke dag mee te commuten.

Je moet kijken naar wat je grootste gebruik is. Is dat 95% van de tijd op de MTB/Gravelbike met spd schoenen is dat perfect geschikt. Als je naar 50/50 gaat zijn die plastic opzetstukjes zeker niet het beste. Dan kijk je beter naar een duopedaal, maar in het veld (zeker op de MTB) ga je daar vaak op vloeken :)
 
Is idd om samen met mijn vriendin (e-bike) eens een toertje te doen of naar de bakker te rijden.
Weet je toevallig welke pedalen dat juist zijn?
Bedenk me nu alleen net dat het dan met een rugzak zal zijn 😄
'k Zal straks eens kijken, zijn er wel geen van Shimano alleszins.
En voor de boodschappen staat er bij mij een bagagerek op, sommigen vinden het vloeken in de kerk, maar is zo praktisch en tijdens gravelritten ook geen last van :p
 
'k Zal straks eens kijken, zijn er wel geen van Shimano alleszins.
En voor de boodschappen staat er bij mij een bagagerek op, sommigen vinden het vloeken in de kerk, maar is zo praktisch en tijdens gravelritten ook geen last van :p
Ik wist niet dat dat kon. Dat mag je mij ook gerust eens delen 😉
 
er is een klein uitsparingkje voorzien waar je een dunne schroevendraaier insteekt en dan met een beetje hefboomwerking klikt dat zo los.

Ik heb die ook, maar dat is natuurlijk niet geschikt voor elke dag mee te commuten.

Je moet kijken naar wat je grootste gebruik is. Is dat 95% van de tijd op de MTB/Gravelbike met spd schoenen is dat perfect geschikt. Als je naar 50/50 gaat zijn die plastic opzetstukjes zeker niet het beste. Dan kijk je beter naar een duopedaal, maar in het veld (zeker op de MTB) ga je daar vaak op vloeken :)

Ik rijd al jaren met dual-sided pedalen (1 kant spd, andere gewone flat). Ik vind het persoonlijk een heel kleintje om snel met je voet je pedaal om te tikken als die 'verkeerd' staat. Op heel technische stukken waar ik me wat onzeker voel, durf ik als eens te wisselen naar de platte kant (pakweg 1 kilometer op de 1000....). Ik rijd soms ook wel gewoon 'voor de fun' met die fiets, en dan is het uiteraard met de platte kant. Alle logica zou zeggen dat ik naar gewone dual-sided spd zou moeten overgaan, maar ik ben het zó gewoon ondertussen.... (en het waren pedalen van €100 waar ik eigenlijk heel tevreden over ben....).
Enfin, ik wil gewoon zeggen, ik vloek er niet op :)
Ik vind het ook wel fijn om een platform te hebben onder mijn schoenplaatje. Voor het bikepacken is een uber-stijve schoenzool namelijk ook niet ideaal.
 
Ik vind het ook wel fijn om een platform te hebben onder mijn schoenplaatje. Voor het bikepacken is een uber-stijve schoenzool namelijk ook niet ideaal.
Hold my beer zegt crankbrothers!

Dit is een MTB platform. Zo een duo tour pedaal is toch nog anders en zoals poeperman zegt een uitblinker in niks. Als het voor af en toe eens met de madam te rijden is zou ik gewoon even van pedalen wisselen, is op 1minuut gepiept.
 
Hold my beer zegt crankbrothers!

Dit is een MTB platform. Zo een duo tour pedaal is toch nog anders en zoals poeperman zegt een uitblinker in niks. Als het voor af en toe eens met de madam te rijden is zou ik gewoon even van pedalen wisselen, is op 1minuut gepiept.
Ik gebruik de Funn Mamba
https://www.funnmtb.com/products/mamba/
Ook een mtb pedaal, met als voordeel dat die gewone spd plaatjes pakt (i.t.t. crankbrothers met hun eigen model - voor de rest, crankbro's, topspul)
 
Dit is niet wat je wilt zien wanneer je fork bags installeert... Torque sleutel op 2 Nm terwijl het tot 3 zou mogen gaan...

Canyon deze ochtend gecontacteerd ivm garantie en ik heb al reactie terug voor wat meer info, de responstijd is alleszins al in orde.


IMG-3115.jpg
Gelukkig zijn bij de Grizl de gaten voor bosses ingebouwd tijdens de assemblage van de layup, en worden die er naderhand ingekleefd met epoxy. Veel anderen boren nadien in het (plaatselijk versterkte) carbon en gebruiken dan een rivet-systeem. Kans is erg groot dat dit gewoon opnieuw ingekleefd kan worden met 2-part epoxy.
 
Gelukkig zijn bij de Grizl de gaten voor bosses ingebouwd tijdens de assemblage van de layup, en worden die er naderhand ingekleefd met epoxy. Veel anderen boren nadien in het (plaatselijk versterkte) carbon en gebruiken dan een rivet-systeem. Kans is erg groot dat dit gewoon opnieuw ingekleefd kan worden met 2-part epoxy.
Het ziet er geen structurele schade uit, waardoor mijn bikepacking tocht nog kan doorgaan dit weekend.

Ik zou echter wel graag een nieuwe vork krijgen want anders zit ik wel met lakschade die niet mijn schuld is.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Zijn er pedalen die je zowel met MTB (SPD) schoenen kan gebruiken als met sportschoenen?
Bv één kant plat en één kant SPD? Of opzetstukken die wat breder zijn die ik op mijn huidige SPD pedallen kan zetten,…?
Ik heb van die pocket pedal opzetstukken. Vroeger had ik zo'n paar van Shimano, maar dat was serieuzen brol die na enkele keren los kwam en stuk ging. Echt vast zat dat ook nooit.
Die van pocket pedal schuiven over de volledige spd of spd sl pedalen en zitten ook echt vast. Slecht 5 seconden werk.
Het ziet er wat lomp uit als uw fiets er gewoon staat, maar het voordeel is dat je wel een groot platform hebt voor je voeten op te zetten.
Echt wel een aanrader.
 
Van het verlengde weekend gebruik gemaakt om deze route te rijden samen met mijn broer: https://gravelritten.nl/2021/08/08/...4HesyRPi_Q6nwuZAgXTY16DKxBWBuLU9meJ4c74V78uDU

We zijn vertrokken in Vlodrop bij Roermond, de vriendin daar gedropt voor een wellness weekend, de beste manier om haar enthousiast te houden over fietsweekends :D

Dag 1 van Vlodrop (nabij Roermond) naar Venlo gereden, grotendeels door Duitsland, echt schitterende stroken gravel. Slechts 78km omdat we pas rond de middag konden vertrekken in Vlodrop, maar verhoudingsgewijs de meeste hoogtemeters, met die warmte volstond 78km wel.

Dag 2 van Venlo naar Afferden via Groesbeek (Nijmegen). De langste etappe, ook wel de warmste en degene waar het moeilijk was om te bevoorraden. Ik had hier een tip gelezen om voor warme ritten de dag voordien 1 bidon te vullen en in de diepvries te steken zodat die kon ontdooien tijdens het eerste deel van de rit. Na 2u was mijn eerste bidon leeg (1L), toen ik aan de tweede begon was die volledig ontdooid en zelfs niet meer fris... Met wat geluk kort na de middag toch een supermarktje tegengekomen dat ook open was op zondag, die was broodnodig. Nadien toch nog een serieuze klop gekregen van de warmte, ik kon bijna niet meer vooruit en we zaten nog maar aan 80 van de 150km. We hebben toen regelmatig bij mensen aangebeld om bidons te vullen met water zodat we tenminste fris drinken hadden en ook water over ons hoofd konden gieten. Rond kilometer 90 daardoor terug op volle kracht en kunnen genieten van de rit, een ijsje in Groesbeek hielp zeker, de mooie singletracks in Groesbeek bos evenzeer. Eenmaal aangekomen in ons hotel (jaja, salonavonturiers 😅 ) te horen gekregen dat het restaurant gesloten was, het dichtstbijzijnde was 2,5km daar vandaan. Om onze fietsen niet constant in de gaten te moeten houden beslist om daar naartoe te wandelen, niet onoverkomelijk, maar 5km wandelen na 150km en 7u in het zadel was niet mijn idee van rust :D

Dag 3 van Afferden naar Vlodrop. Mijn broer had op dag 2 een insect tussen zijn bril en oog gehad, die heeft dan gestekt/gebeten in zijn wenkbrauw. Dat was even pijnlijk en zijn wenkbrauw stond wat dikker maar niets om echt zorgen over te maken. Op dag 3 zag de helft van zijn gezicht er echter uit zoals Harry Potter na de stinging jinx. Ongelofelijk maar waar kon hij nog steeds goed zien ondanks dat zijn oog bijna dicht was, hij had er ook geen echt ongemak van, vandaar heeft hij beslist om de tocht toch af te werken zoals voorzien. 145km in een wat hoger tempo afgelegd omdat de route er zich meer toe leende, wat vlakker, langere rechte stukken, vrij ideaal voor een laatste dag.

Een aanrader qua tocht of om delen van te rijden. Absoluut niet technisch, het moeilijkste was rijden door het mulle zand dat op veel plaatsen wel aanwezig was dankzij de droogte.

Gevoelsmatig hebben we 90% offroad gereden, Komoot zegt ook 40km asfalt wat grofweg 10% is. Daarnaast is er ook 93km verhard, maar dit zullen da verharde gravelstroken zijn, want wij hebben zeker geen 133km asfalt/beton gedaan.

IMG-3130.jpg


IMG-3181.jpg


298924170-885679889502302-3094883478263620600-n.jpg


298685870-5414717425282735-2479237568754532380-n.jpg
 
Van het verlengde weekend gebruik gemaakt om deze route te rijden samen met mijn broer: https://gravelritten.nl/2021/08/08/...4HesyRPi_Q6nwuZAgXTY16DKxBWBuLU9meJ4c74V78uDU

We zijn vertrokken in Vlodrop bij Roermond, de vriendin daar gedropt voor een wellness weekend, de beste manier om haar enthousiast te houden over fietsweekends :D

[....]

Een aanrader qua tocht of om delen van te rijden. Absoluut niet technisch, het moeilijkste was rijden door het mulle zand dat op veel plaatsen wel aanwezig was dankzij de droogte.

Gevoelsmatig hebben we 90% offroad gereden, Komoot zegt ook 40km asfalt wat grofweg 10% is. Daarnaast is er ook 93km verhard, maar dit zullen da verharde gravelstroken zijn, want wij hebben zeker geen 133km asfalt/beton gedaan.
Ik dacht eraan om in het eerste weekend van oktober de "Brown Divide" in NL te rijden, maar dit is wel een interessant alternatief, zeker om dat het een lus is!
 
Iemand advies voor lichten? Ik heb me er nu al een paar dagen in ingelezen, maar ik heb absoluut geen enkel idee hoeveel lumen/lux nu eigenlijk nodig is.
 
Hangt er wat vanaf hoe lang en waar je gaat rijden. ‘S nachts in het bos is een piek vermogen van minimum 1000Lm wel nodig. 800Lm voor onverlichte veldwegen, 600Lm voor onverlichte verharde wegen.

De prijs zit’m vooral in de batterij. Een lamp maken die 1000Lm kan uitbraken is de moeite/kost niet, maar een batterij voorzien die dat langer dan een half uurtje kan volhouden is iets anders.
 
Terug
Bovenaan