De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    51
Brillen met transparante lenzen zijn precies moeilijk te vinden? Iemand die een redelijk goedkope bril kan aanraden?
Meestal draag ik mijn koers zonnebril, maar die is eigenlijk te donker voor de bosritjes met de Grizl.
Je hebt ook brillen met gekleurde glazen die niet dienen om de zon tegen te houden maar om contrast te bieden in bosrijke en dus schaduwrijke omgevingen.

 
Iemand die een redelijk goedkope bril kan aanraden?
Jan_Raas_1978_cropped.jpg

Even naar de Action en wat met een boortje je amuseren.
 
Je hebt ook brillen met gekleurde glazen die niet dienen om de zon tegen te houden maar om contrast te bieden in bosrijke en dus schaduwrijke omgevingen.

De prizm trail lezen van Oakley bedoel je dan? Dat zijn de tegenhangers van de Prizm Road lenzen die elk ervoor zorgen dat specifieke kleuren naar voor getrokken worden om inderdaad meer contrast te geven.

Voor de weg ben ik alleszins grote fan van Prizm Road. Photochromic lijkt mij wel nice maar de reactie in de lens is wrs te traag. Photochromic is niet gemaakt voor snelle wisselingen in lichtintensiteit denk ik. Eerder voor: vertrekken bij bewolking maar geleidelijk donker worden als de zon feller wordt.
 
Dienen zandbak.. Uhg, ik ken het maar al te goed (op 2km van daar opgegegroeid). Voor gravel-gravel daar rij ik altijd door naar Hoogerheide (via de polders door naar Berendrecht).
 
Na 2 opeenvolgende ritten waar ik met de Grail lek stond (de 2 rit zelfs 3 keer..) dan toch maar besloten om de fiets tubeless te zetten. Heeft toch wat voeten in de aarde gehad. Zowel vooraan als achteraan bleven de velgen lucht verliezen net op de plaats waar de velg in elkaar gezet was. Tijdens de rit was dat geen enkel probleem maat elke morgen voelde je toch dat de band een beetje platter stond. De latex melk dichtte deze gaten blijkbaar niet. Misschien omdat het gat in de velg zat en niet in de band. De banden er terug af genomen en met wat fijn schuurpapier de velgen wat vlakker geschuurd en dat heeft soelaas gebracht. Geen lekken meer langs de velgrand.
Wel zijn er nog 2 minieme gaten in de achterband, net op de plaats waar de bruine zijkant van de band overgaat in het loopvlak. Nadeel van zo een skinwall tyre zeker. Een volledig zwarte band is uit 1 stuk, zo een skinwall niet. Misschien raken die gaten wel nog gedicht mettertijd.
 
Na 2 opeenvolgende ritten waar ik met de Grail lek stond (de 2 rit zelfs 3 keer..) dan toch maar besloten om de fiets tubeless te zetten. Heeft toch wat voeten in de aarde gehad. Zowel vooraan als achteraan bleven de velgen lucht verliezen net op de plaats waar de velg in elkaar gezet was. Tijdens de rit was dat geen enkel probleem maat elke morgen voelde je toch dat de band een beetje platter stond. De latex melk dichtte deze gaten blijkbaar niet. Misschien omdat het gat in de velg zat en niet in de band. De banden er terug af genomen en met wat fijn schuurpapier de velgen wat vlakker geschuurd en dat heeft soelaas gebracht. Geen lekken meer langs de velgrand.
Wel zijn er nog 2 minieme gaten in de achterband, net op de plaats waar de bruine zijkant van de band overgaat in het loopvlak. Nadeel van zo een skinwall tyre zeker. Een volledig zwarte band is uit 1 stuk, zo een skinwall niet. Misschien raken die gaten wel nog gedicht mettertijd.
Dat lekken langs de lasnaad ebben er veel, ik incl. Eigenlijk ging het vanzelf wel sealen door wat extra sealant toe te voegen en een paar dagen geduld te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: _Pe_
Welk merk zijn de standaard velgen? Is niet echt een teken van kwaliteit imo
Merk is - voor mij alvast - geen indicator geweest tot nu toe. Heb op ~twee maand tijd tot nu toe meer miserie gehad met DT Swiss velgen/Schwalbe ventielen/Vittoria Mezcal tubeless dan met drie verschillende velgen en evenveel buitenbanden met binnenband op bijna drie jaar.

Toch niet volledig overtuigd van tubeless in alle eerlijkheid. Ja, het verhelpt in theorie vaak de problemen op zichzelf, maar uitvissen waar de oorzaak juist ligt wanneer het mis loopt en het probleem vervolgens verhelpen is een pak meer gedoe/tijdverlies dan met een binnenband, en tot nu toe heb ik enkel de tweede optie mogen meemaken. De teller staat nu op twee lekke banden en 15 zeer gezapige minuten op 2-3 jaar voor de binnenband en vier keer miserie en 1-2u tijdverlies onderweg op 2 maand voor tubeless.
 
Uiteindelijk kan het op niet veel manieren mislopen:

- Velg: zie dat als je velg 25mm intern is dat je lint gebruikt van 27mm zodat ook de opkanten afgedekt zijn. Bij alu velgen die lekken is dat sowieso het probleem. Af fabriek nemen ze vaak lint dat 'juist goed is'.
- Ventiel: neem een ventiel dat je goed kan aandraaien, die van schwalbe met intern een inbus zijn daar ideaal voor. Écht goed aandraaien.
- Gebruik dikkere melk a la No Tubes race. Ze bestaat, dus waarom gaan voor minder? Enig nadeel is dat je deze niet via het ventiel kan inbrengen. Maar nu we op de racer ook al aan 28mm zitten is om de x aantal maand u band er een stukje af lichten nu ook geen groot probleem. Banden die poreuzer zijn gaan ook vlotter gedicht worden.


Ik begrijp wel dat een binnenband minder fuss is. Ik reed vroeger 1x per jaar lek, wat nu ook niet meteen het einde van de wereld betekende.
 
Laatst bewerkt:
Dikkere sealant is inderdaad de oplossing voor veel. Met die waterachtige heb ik niets dan problemen gehad, maar sinds ik overgeschakeld ben op MucOff NoPuncture (die de consistentie van yoghurt heeft) werkt het schitterend, zelfs op poreuzere banden zoals WTB.
 
Het is ook niet langs de volledige lasnaad. Is maar een speldenprik groot. Anders zou het ook nooit sealen.
Was inderdaad maar een speldenprik groot. Maar na ongeveer een week was het nog niet dicht. Daarom dacht ik dat het te maken had met het feit dat het eigenlijk vlak naast de alu velg lekte. Ik kan me voorstellen dat die sealant minder goed gaat pakken op metaal dan op rubber.
Mij leek het vooral dat het te maken had met de verf die op de velg hangt. Is een redelijke dikke laag verf en net aan die lasnaad zag je duidelijk een gleufje. Even met schuurpapier er over en het was opgelost.

Merk is - voor mij alvast - geen indicator geweest tot nu toe. Heb op ~twee maand tijd tot nu toe meer miserie gehad met DT Swiss velgen/Schwalbe ventielen/Vittoria Mezcal tubeless dan met drie verschillende velgen en evenveel buitenbanden met binnenband op bijna drie jaar.

Toch niet volledig overtuigd van tubeless in alle eerlijkheid. Ja, het verhelpt in theorie vaak de problemen op zichzelf, maar uitvissen waar de oorzaak juist ligt wanneer het mis loopt en het probleem vervolgens verhelpen is een pak meer gedoe/tijdverlies dan met een binnenband, en tot nu toe heb ik enkel de tweede optie mogen meemaken. De teller staat nu op twee lekke banden en 15 zeer gezapige minuten op 2-3 jaar voor de binnenband en vier keer miserie en 1-2u tijdverlies onderweg op 2 maand voor tubeless.
Met de MTb rij ik al jaren tubeless. En eigenlijk, sinds ik tubeless rij nooit nog problemen gehad. Het enige nadeel dat ik zie is dat het wat meer gedoe is wanneer je van band wil wisselen omwille van wisselende weerscondities. Wanneer het nat is heb je graag wat meer profiel dan wanneer het droog is, maar ik kan echt niet de moeite doen om van band te wisselen wanneer je tubeless staat. Wanneer je met een binnenband rijdt is dat 5 minuten werk.
Ik was eigenlijk niet van plan om de gravelbike tubeless te zetten. Maar na in 2 opeenvolgende ritten lek te hebben gestaan ben ik heel snel van gedacht veranderd. Het heeft even wat tijd gekost om het alles mooi dicht te krijgen, maar ik denk dat het nu wel in orde is.

- Ventiel: neem een ventiel dat je goed kan aandraaien, die van schwalbe met intern een inbus zijn daar ideaal voor. Écht goed aandraaien.
- Gebruik dikkere melk a la No Tubes race. Ze bestaat, dus waarom gaan voor minder? Enig nadeel is dat je deze niet via het ventiel kan inbrengen. Maar nu we op de racer ook al aan 28mm zitten is om de x aantal maand u band er een stukje af lichten nu ook geen groot probleem. Banden die poreuzer zijn gaan ook vlotter gedicht worden.
Ik was toevallig in de decathlon en daar lagen Hutchinson ventielen. Aangezien dat ook toch wel een bekend merk is en die er toch lagen (ik moest dus geen ventielen online zitten bestellen) heb ik die dan maar meegenomen. Schwalbe melk had ik hier nog staan dus heb ik die maar gebruikt. Denk wel niet dat die erg dik is.
 
Terug
Bovenaan