De grote (flits)boetes thread

Wat bedoel je dan met een voorafgaand bord? Een bord die zegt over 500 meter dat het 30km/u is? Want dat is er ook niet altijd.
Remake heeft gelijk, dat is hier op BG nog al ooit ter sprake gekomen:
Een snelheidsbeperking van meer dan 20 km/h minder dan de vorige snelheidsbeperking moet altijd voorafgegaan worden door een waarschuwing (in dit geval zo'n bord met 70, met een onderbord wat zegt over hoeveel meter dat is). Het lijkt me dus dat ze daar niet gaan flitsen, anders zou iedereen die boete kunnen aanvechten. Ik zou niet weten of je dat zeker gaat winnen, maar aangezien de borden niet reglementair staan zou je ervan uit kunnen gaan dat ze niet geldig zijn?

Bij wegenwerken wordt dat wel eens vergeten, zo zou je eventueel onder een boete uit kunnen komen. Al is dat de laatste jaren bij grote werken wel nagenoeg altijd in orde.
Ik weet overigens nog altijd niet zeker of het ook het geval is als ge een nieuwe straat in rijdt, maar de wettekst spreekt niet over kruispunten of dergelijke. Ik vermoed dus dat in bovenstaande situatie die borden van 30km/h niet gelden. Ik heb mij ook al afgevraagd wat er gebeurt als je 120 mag, en dan staan er borden 90 en daarna 70, maar zonder aankondiging van die 90. Volgens mij is de beperking van 70 ook niet geldig, want omdat die van 90 niet geldig is gaat het dus eigenlijk van 120 naar 70.

De wettekst:
Wanneer een snelheidsbeperking wordt opgelegd buiten de bebouwde kom, moet het eerste verkeersbord C43 aangekondigd worden door een gelijkaardig verkeersbord, aangevuld met een onderbord van het type Ia van bijlage 2 tot dit besluit, indien het verschil tussen de maximale toegelaten snelheid en de opgelegde snelheidsbeperking meer dan 20 km/u. bedraagt.
 
En dan een (zone) 30 bord achter wat takken van ne boom die ze nooit gesnoeid hebben. Flits!
Gelukkig zetten ze in Wallonië vaak reusachtige torens om middeleeuwse muren te bestormen als flitspalen en vaak kan je erg ver doorkijken. In bebouwde buurten moet je wel heel erg oppassen want daar hebben ze zeer stiekeme gevalletjes, maar waar er huizen staan rijd ik altijd voorzichtig.
 
Verkeersborden aan de werken op de R4 gemist en geflitst aan 115 (108 gecorrigeerd) waar je maar 90 mag. Dat paar loopschoenen dat ik ging kopen is plots dubbel zo duur geworden.
 
Remake heeft gelijk, dat is hier op BG nog al ooit ter sprake gekomen:

Ik weet overigens nog altijd niet zeker of het ook het geval is als ge een nieuwe straat in rijdt, maar de wettekst spreekt niet over kruispunten of dergelijke. Ik vermoed dus dat in bovenstaande situatie die borden van 30km/h niet gelden. Ik heb mij ook al afgevraagd wat er gebeurt als je 120 mag, en dan staan er borden 90 en daarna 70, maar zonder aankondiging van die 90. Volgens mij is de beperking van 70 ook niet geldig, want omdat die van 90 niet geldig is gaat het dus eigenlijk van 120 naar 70.

De wettekst:
70 km/u. Even later een verlicht bord (aan een school): 30 km/u. Dat is dus aanvechtbaar als je daar te hard rijdt?
Of is zo'n verlicht bord dan DE waarschuwing?

Nope blijkbaar mag dit inderdaad niet en moet er eerst een bordje 50 km/u staan, zo niet dan is dit effectief aanvechtbaar.
Ah dat wist ik niet ..
 
70 km/u. Even later een verlicht bord (aan een school): 30 km/u. Dat is dus aanvechtbaar als je daar te hard rijdt?
Of is zo'n verlicht bord dan DE waarschuwing?

Nope blijkbaar mag dit inderdaad niet en moet er eerst een bordje 50 km/u staan, zo niet dan is dit effectief aanvechtbaar.
Ah dat wist ik niet ..
Waar weet jij zo'n situatie?
 
Op een of andere manier heb ik precies ontzettend veel chance met boetes. Heb intussen 19 jaar mijn rijbewijs (rij jaarlijks tussen 20000 en 30000km) en in al die jaren 2 boetes gehad. Beiden een jaar of 12 geleden (eentje voor even te bellen aan de lichten en andere voor 57 in zone 50).

En moet eerlijk bekennen dat ik niet de hele tijd op die snelheidsmeter zit te turen. Ik vlam uiteraard ook niet als een zottin door de bebouwde kom, maar op een grotere baan zit'k er toch al snel over.
 
Wist niet dat ze dat ook in zone 50 deden. Hier in de streek toch ook wel een aantal, maar allemaal in zone 70.
Yep, hier vlakbij zelfs in een zone 30. Buurvrouw reed er elke dag 2 keer door voor woon-werk en ongeveer 2 weken nadat die controle actief werd, kwamen er ongeveer dagelijks 2 boetes binnen. Telkens minimum boete, maarja wel over een periode van die 2 weken. In totaal een kleine 1000 euro 👌
 
Vandaag drie flitsboetes in de bus gehad, allemaal van op dezelfde plaats.

Op die plaats hebben ze in 2019 camera's gehangen voor trajectcontrole, maar die is pas geactiveerd van begin dit jaar. Met als gevolg dat ik dus op één week tijd daar 3 geflitst ben. Het gaat wel 3x om slechts 1 km/h te hard. :unsure:

Bestaat hier geen mogelijkheid om deze drie boetes te herleiden tot 1 boete?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag drie flitsboetes in de bus gehad, allemaal van op dezelfde plaats.

Op die plaats hebben ze in 2019 camera's gehangen voor trajectcontrole, maar die is pas geactiveerd van begin dit jaar. Met als gevolg dat ik dus op één week tijd daar 3 geflitst ben. Het gaat wel 3x op slechts 1 km/h te hard. :unsure:

Bestaat hier geen mogelijkheid om deze drie boetes te herleiden tot 1 boete?
Kans lijkt me klein dat parket of eventuele politierechter dat zou volgen als je het aanvecht; betreft boetes van verschillende dagen waarbij je telkens het bord van trajectcontrole gepasseerd bent (en het dus geacht bent te weten). Maar je kan proberen met bezwaar in te dienen. Als dat niet aanvaard wordt, kost het je maar 10 euro extra in minnelijke schikking. Verder gaan dan dat (politierechtbank) is met m.i. groot risico dat het je (veel) meer gaat kosten dan 3x de minimumboete.
 
Wist niet dat ze dat ook in zone 50 deden. Hier in de streek toch ook wel een aantal, maar allemaal in zone 70.
De Lostraat in Heist Op Den Berg - 50km/u over een lengte van enkele kilometer = Gewoon trajectcontrole en ja deze is actief want een paar kennissen kregen een leuke enveloppe in de bus.
 
Wel, het is exáct deze plaats op mijn laatste boete.
Ah ja, ik vind dat echt een schijtlocatie (toch NA het sportcentrum, dat het daar 50 is, lijkt mij evident). Iedereen die daar onbekend is, en daar in de avond rijdt + het bordje mist, rijdt daar dus al snel vlotjes 70.

Dat is echt een cashcow locatie voor de gemeente. Dat heeft daar niks met de verkeersveiligheid te maken.
 
Aaah is dat daar. Ja idd was laat op de avond en bordje sowieso gemist. Nog een mirakel dat ik daar maar 60 reed.
 
Waze staat hier op vanaf ik meer dan 10min ver rij.
Maar niet specifiek voor te flitsen, want ik rij zelden nog meer dan de toegelaten snelheid.
Enkel op boereweggetjes waar niemand te zien is durf ik wel eens wat meer te doen, maar daar heb ik ook nog nooit een flitser meegemaakt eigenlijk.

Coyote ook nog gebruikt vroeger, maar ik vind dat toch al jaren lang te duur geworden. Ze zijn niet echt meegegaan met de prijsdalingen van telecom. En Waze is een best goed alternatief.

Flitsmeister gebruik ik niet, ik dacht dat dit vooral in Nederland zeer actief is. En daar hou ik me altijd aan de toegelaten snelheid.
 
Terug
Bovenaan