Remake heeft gelijk, dat is hier op BG nog al ooit ter sprake gekomen:Wat bedoel je dan met een voorafgaand bord? Een bord die zegt over 500 meter dat het 30km/u is? Want dat is er ook niet altijd.
Ik weet overigens nog altijd niet zeker of het ook het geval is als ge een nieuwe straat in rijdt, maar de wettekst spreekt niet over kruispunten of dergelijke. Ik vermoed dus dat in bovenstaande situatie die borden van 30km/h niet gelden. Ik heb mij ook al afgevraagd wat er gebeurt als je 120 mag, en dan staan er borden 90 en daarna 70, maar zonder aankondiging van die 90. Volgens mij is de beperking van 70 ook niet geldig, want omdat die van 90 niet geldig is gaat het dus eigenlijk van 120 naar 70.Een snelheidsbeperking van meer dan 20 km/h minder dan de vorige snelheidsbeperking moet altijd voorafgegaan worden door een waarschuwing (in dit geval zo'n bord met 70, met een onderbord wat zegt over hoeveel meter dat is). Het lijkt me dus dat ze daar niet gaan flitsen, anders zou iedereen die boete kunnen aanvechten. Ik zou niet weten of je dat zeker gaat winnen, maar aangezien de borden niet reglementair staan zou je ervan uit kunnen gaan dat ze niet geldig zijn?
Bij wegenwerken wordt dat wel eens vergeten, zo zou je eventueel onder een boete uit kunnen komen. Al is dat de laatste jaren bij grote werken wel nagenoeg altijd in orde.
De wettekst:
3° Wanneer een snelheidsbeperking wordt opgelegd buiten de bebouwde kom, moet het eerste verkeersbord C43 aangekondigd worden door een gelijkaardig verkeersbord, aangevuld met een onderbord van het type Ia van bijlage 2 tot dit besluit, indien het verschil tussen de maximale toegelaten snelheid en de opgelegde snelheidsbeperking meer dan 20 km/u. bedraagt.