De grote (flits)boetes thread

Bah, ik vind vooral de poging tot verdediging wat zwakjes.

Het stoort me vooral dat ik geen tweede kans heb gekregen. Meteen acht boetes in de bus. Als je er één krijgt, kun je van jezelf zeggen dat je overdreven hebt, en kun je je rijstijl aanpassen.

Snap ik niet goed. Je overtreedt bewust want er is geen sprake van een verstopt bord of iets dergelijks, het feit dat je 8 boetes krijgt betekent dat je het structureel doet.
Dan betekent bovenstaande zoveel als "ah maar ze hadden mij wel kunnen verwittigen dat ik kon beboet worden door bewust te rap te rijden". Whut :)

Hier in de buurt ook zo'n trajectcontrole. Is al een half jaar geinstalleerd ofzo, staat duidelijk aangegeven, pas onlangs actief geworden, veel mensen hebben een boete ontvangen want ja. "ze mogen wel eens laten weten wanneer ze die activeren, hoe moeten wij dat nu weten, ze hebben weer geld nodig zeker".

Het is niet dat ik nooit te snel rij, maar damn ik ga er nooit over zagen toch want ik WEET dat ik het soms doe en dat gebeurt dan ook bewust.
 
Het is niet dat ik nooit te snel rij, maar damn ik ga er nooit over zagen toch want ik WEET dat ik het soms doe en dat gebeurt dan ook bewust.
Volledig akkoord met uw post behalve dat je hier -indirect- zegt dat je nooit onbewust een bordje mist.
De kans dat je echt nooit een bordje mist op al de jaren dat je rijdt, is gewoon 'nihil' he. ;)

Maar ja, dan is dat pech zeker, als je een boete in de bus krijgt?
 
Volledig akkoord met uw post behalve dat je hier -indirect- zegt dat je nooit onbewust een bordje mist.
De kans dat je echt nooit een bordje mist op al de jaren dat je rijdt, is gewoon 'nihil' he. ;)

Maar ja, dan is dat pech zeker, als je een boete in de bus krijgt?

Ik denk eigenlijk niet dat ik al ooit een boete gehad heb omdat ik wel de juiste snelheid wou rijden, maar een bord gemist had :)
Nu, ik ben er wel vast van overtuigd dat ik al wel eens een bord gemist heb ooit, gewoon nooit geflitst op dat ogenblik.

In elk geval, stel dat dat dan gebeurt, dan zou ik nog niet foeteren op anderen maar gewoon op mijzelf. Want tenzij het dan echt om een bord gaat dat niet zichtbaar is ofzo ligt de fout nog altijd bij mezelf om niet oplettend genoeg te zijn, en dan vind ik nog altijd dat er terecht beboet wordt. Ik vind een bord missen voor mezelf zelfs een grotere fout dan bewust eens wat sneller rijden, want borden missen zorgt ervoor dat je mogelijk echt gevaarlijke dingen kan doen terwijl sneller rijden (ik zeg maar iets, 150 op een lege autosnelweg) dat niet per sé hoeft te zijn.
 
Ik vind een bord missen voor mezelf zelfs een grotere fout dan bewust eens wat sneller rijden, want borden missen zorgt ervoor dat je mogelijk echt gevaarlijke dingen kan doen terwijl sneller rijden (ik zeg maar iets, 150 op een lege autosnelweg) dat niet per sé hoeft te zijn.
In België zijn ze daar echter wel expert in, om bordjes net in de dode hoek te plaatsen, aan de rechterzijde van de weg, net in een bocht. :tongue:
En dikwijls ook zo van die kleine 30km/u bordjes.

Er staat bijvoorbeeld ook een bordje 30km/u dichtbij het station Heist Op Den Berg als je van de zijstraat komt. Ik weet waar het staat en toch mis ik het zelfs dan nog 9/10. Dan vraag ik mij echt af: Staat dit bordje wel goed opgesteld? Mmm ...

MAAR ik weet dat het bordje er staat, dus ik rijd daar dan maar 30km/u he.

En ja daar staan ze natuurlijk regelmatig te flitsen. Mijn nonkel had prijs. :D
 
Ik begrijp die vrouw dan weer heel goed. Het doel van een boete is (volgens de overheid) om gedragsverandering te bekomen. De vrouw heeft echter geen tijd gehad om haar gedrag te veranderen na de eerste boete voor ze de volgende boetes kreeg, dus het lijkt me niet meer dan normaal dat ze dit niet juist vindt en niet alle boetes moet betalen. Ik zou ook naar de rechtbank trekken en ik schat de kans hoog in dat ik minder zal moeten betalen. Anders gaat de geloofwaardigheid van de overheid fameus naar omlaag (kan dat nog wel?) en verstoppen ze het zelfs niet meer dat het puur geldgewin is.

Het verwijderen (of niet meer plaatsen) van trajectcontrole bordjes is nog zo'n smerige streek van onze overheid. Bij mijn weten zijn wij het enige land waar ze dit doen. Ben alleszins in nog geen enkel ander land geweest waar trajectcontroles niet duidelijk aangegeven waren.
 
Het verwijderen (of niet meer plaatsen) van trajectcontrole bordjes is nog zo'n smerige streek van onze overheid. Bij mijn weten zijn wij het enige land waar ze dit doen. Ben alleszins in nog geen enkel ander land geweest waar trajectcontroles niet duidelijk aangegeven waren.
Waarom moeten daar eigenlijk bordjes voor staan dat er traject controle is? Het enige wat je moet weten is de toegelaten snelheid.
 
De volgende boete die ik ga hebben is er 1 van verkeersagressie.

Ik wil gerust de snelheidsborden volgen maar veel achterliggers achter mij niet.
Ze zouden beter eens de agressieve bumperklevers aanpakken.
 
Waarom moeten daar eigenlijk bordjes voor staan dat er traject controle is? Het enige wat je moet weten is de toegelaten snelheid.
Als je doel als overheid is om mensen hun gedrag aan te passen, is visibiliteit van snelheidscontroles belangrijk. Als je doel als overheid is om zoveel mogelijk geld binnen te rijven niet.

In Nederland communiceert de overheid zelfs duidelijk wanneer een bepaalde trajectcontrole wordt uitgeschakeld of actief wordt. Ook staan alle trajectcontroles duidelijk aangegeven met borden.
 
Trajectcontrole is gevaarlijker. Hoeveel ik er tussentijdse sprintjes zie trekken om daarna op de rem te gaan staan om toch maar onder het gemiddelde te blijven ?
 
In het huidige verkeer is een trajectcontrole nutteloos. De trajectcontrole van en naar m'n werk op de A12 richting Antwerpse haven staat als sinds januari actief. Ik rij redelijk vlot, mijn cc staat meestal op 134 ingesteld en vaak gaat het nog een pak vlotter. Nu heb ik op dat traject maar 2 boetes van binnen gekregen, een heen en terug traject op een zondag met de vroege shift. Van alle andere ritten heeft die niets geregistreerd terwijl ik 100% met zekerheid weet dat de 160 er paar maal is aangetikt. Vaak hang je daar even achter een vrachtwagen die aan het voorbij steken is of de nieuwe frustratie op de baan: een Nederlander die 100 links tuft. Dat haalt je gemiddelde zo naar beneden dat je de rest van de rit al zo vlot moet gaan om iets binnen te krijgen... 120km/u is toegelaten, tolerantie van 8km/u + afwijking op de teller van +/- 5km/u (op GPS gemeten) zorgt er ook al voor dat je gemiddeld op de teller 133km/u is.
 
Ik begrijp die vrouw dan weer heel goed. Het doel van een boete is (volgens de overheid) om gedragsverandering te bekomen.

Ik durf vermoeden dat ze haar ingesteldheid van "ik overtreed rustig en bewust de wet tot ik eens een boete krijg en dan zie ik wel weer" nu wel zal bijstellen.

Mission accomplished.
 
Ik durf vermoeden dat ze haar ingesteldheid van "ik overtreed rustig en bewust de wet tot ik eens een boete krijg en dan zie ik wel weer" nu wel zal bijstellen.

Mission accomplished.
Dat is het 'm net. Het mag geen schrikbewind zijn en ook geen geldkoe. Een boete is logisch als je de wet overtreedt, maar ze moet binnen proportie blijven + je moet tijd krijgen om je aan te passen en daar is hier geen sprake van. Het is niet voor niets dat je in Brussel de tweede LEZ boete pas 3 maanden na je eerste kunt krijgen. Dan hebben ze de tijd om de eerste boete te verwerken en heeft de persoon die deze krijgt voldoende tijd om zich aan te passen. Bij snelheidsovertredingen zou hetzelfde moeten gelden.

HOEVEEL BEDRAAGTDE BOETE?​

Wie de criteria voor toegang tot de lage-emissie-zone niet naleeft, krijgt een boete van € 350. Om u na een eerste boete de tijd te geven zich aan te passen, kan pas na drie maanden een nieuwe boete worden uitgeschreven.

Bron: https://sjtn.brussels/nl/de-gemeente/mobiliteit-parkeren/de-lageemissiezonein-de-praktijk

Waarom kan dit bij LEZ boetes wel en bij andere boetes niet?
 
Dat is het 'm net. Het mag geen schrikbewind zijn en ook geen geldkoe. Een boete is logisch als je de wet overtreedt, maar ze moet binnen proportie blijven + je moet tijd krijgen om je aan te passen en daar is hier geen sprake van. Het is niet voor niets dat je in Brussel de tweede LEZ boete pas 3 maanden na je eerste kunt krijgen. Dan hebben ze de tijd om de eerste boete te verwerken en heeft de persoon die deze krijgt voldoende tijd om zich aan te passen. Bij snelheidsovertredingen zou hetzelfde moeten gelden.

Niet elk soort boete is hetzelfde. Genoeg mensen die onbewust een LEZ binnenrijden bvb, of zelfs niet eens weten dat hun wagen niet in een LEZ binnen mag. Dat is heel iets anders dan iemand die zich bewust is van de geldende snelheid maar kiest om die niet te volgen. Dan moeten ze in mijn ogen ook achteraf niet komen wenen als er een aantal boetes op korte tijd zijn verzameld.

Verbrandt uw gat, zit op de bladeren. Zoals ik zeg: wedden dat ze nu wel 2 keer gaat nadenken?

Ze zal ook niet letterlijk elke keer geflitst zijn dat ze daar reed, of het zouden er nog meer geweest zijn. We kunnen gerust even discussiëren of het proportioneel is om 500ish euro boete te betalen om basically continu je gat te vegen aan de richtlijnen. Ik denk niet dat dat een unanieme "nee" oplevert :)
 
Niet elk soort boete is hetzelfde. Genoeg mensen die onbewust een LEZ binnenrijden bvb, of zelfs niet eens weten dat hun wagen niet in een LEZ binnen mag. Dat is heel iets anders dan iemand die zich bewust is van de geldende snelheid maar kiest om die niet te volgen. Dan moeten ze in mijn ogen ook achteraf niet komen wenen als er een aantal boetes op korte tijd zijn verzameld.

Verbrandt uw gat, zit op de bladeren. Zoals ik zeg: wedden dat ze nu wel 2 keer gaat nadenken?

Ze zal ook niet letterlijk elke keer geflitst zijn dat ze daar reed, of het zouden er nog meer geweest zijn. We kunnen gerust even discussiëren of het proportioneel is om 500ish euro boete te betalen om basically continu je gat te vegen aan de richtlijnen. Ik denk niet dat dat een unanieme "nee" oplevert :)
Dan kunnen we ook gaan discussiëren of ze echt bewust haar gat aan de regels veegde, want dat is een insinuatie van jouw kant. Dan kan je evengoed zeggen dat er mensen zijn die bewust hun gat aan de LEZ regels vegen. Daarvoor moeten de mensen die dit onbewust doen niet opdraaien. Als je tot het autistische toe alle regeltjes tot op de letter gaat opvolgen en beboeten, gaan we er echt niet op vooruit als maatschappij. We blijven mensen en zijn geen robotten.
 
Dan kunnen we ook gaan discussiëren of ze echt bewust haar gat aan de regels veegde, want dat is een insinuatie van jouw kant. Dan kan je evengoed zeggen dat er mensen zijn die bewust hun gat aan de LEZ regels vegen. Daarvoor moeten de mensen die dit onbewust doen niet opdraaien. Als je tot het autistische toe alle regeltjes tot op de letter gaat opvolgen en beboeten, gaan we er echt niet op vooruit als maatschappij. We blijven mensen en zijn geen robotten.
Wat een bullshit. Dat je nog niet pleit om verplicht eerst een brief te krijgen om te vragen of je wel wist dat daar een trajectcontrole stond. Ze heeft meermaals de wet overtreden en zal daar dan ook de gevolgen moeten van dragen. Of gaan we serieverkrachters, dealers, inbrekers enz ook enkel maar hun 1ste misdrijf aanrekenen voor de straf gezien we hun nooit expliciet gezegd hebben dat ze dat niet mochten doen en ze de tijd niet gehad hebben om hun gedrag aan te passen. :sarcastic:
 
Wat een bullshit. Dat je nog niet pleit om verplicht eerst een brief te krijgen om te vragen of je wel wist dat daar een trajectcontrole stond. Ze heeft meermaals de wet overtreden en zal daar dan ook de gevolgen moeten van dragen. Of gaan we serieverkrachters, dealers, inbrekers enz ook enkel maar hun 1ste misdrijf aanrekenen voor de straf gezien we hun nooit expliciet gezegd hebben dat ze dat niet mochten doen en ze de tijd niet gehad hebben om hun gedrag aan te passen. :sarcastic:
Ohja, laten we een snelheidsovertreding gelijkstellen aan verkrachting en inbreken. En dan zou ik bullshit verkondigen. :rofl:
 
Verbrandt uw gat, zit op de bladeren. Zoals ik zeg: wedden dat ze nu wel 2 keer gaat nadenken?
Wat mij wel frustreerd is dat al heel veel jaren, de meeste wagens automatisch melden, wat de maximale snelheid is voor de weg waar je rijdt.
Alleen 5 keer op 10 klopt deze gewoon niet.

Als ik héél zelden, een keertje een bordje mis en ik zie 70km/u staan op mijn dashboard, 9 kansen op 10 dat ik dan wat later een bordje tegen kom: Einde zone 50. :support:

Ik vind dat dit anno 2023 toch erg triestig dat die snelheid heel dikwijls niet correct is.
 
Dan kunnen we ook gaan discussiëren of ze echt bewust haar gat aan de regels veegde, want dat is een insinuatie van jouw kant.

Allez kom toe. Ze woont daar. Natuurlijk weet ze hoe snel je daar mag.

Wel serieus blijven he :)

Als je tot het autistische toe alle regeltjes tot op de letter gaat opvolgen en beboeten, gaan we er echt niet op vooruit als maatschappij. We blijven mensen en zijn geen robotten.

De waarde van dit soort catch-all redeneringen is in deze discussie nogal beperkt hoor. Het gaat hier totaal niet om "alle regeltjes tot op het autistische te beboeten". Het gaat hier om 1 regel - max toegelaten snelheid - waarvan we allemaal weten dat deze geautomatiseerd gecontroleerd en beboet kunnen worden. Take your chances, sure, maar de mogelijke gevolgen zijn op voorhand gekend.
 
Wat mij wel frustreerd is dat al heel veel jaren, de meeste wagens automatisch melden, wat de maximale snelheid is voor de weg waar je rijdt.
Alleen 5 keer op 10 klopt deze gewoon niet.

Als ik héél zelden, een keertje een bordje mis en ik zie 70km/u staan op mijn dashboard, 9 kansen op 10 dat ik dan wat later een bordje tegen kom: Einde zone 50. :support:

Ik vind dat dit anno 2023 toch erg triestig dat die snelheid heel dikwijls niet correct is.

Altijd bekijken als een hulpmiddel, nooit als een mechanisme om de eigen verantwoordelijkheden te kunnen vergeten 🙂
 
Terug
Bovenaan