De grote (flits)boetes thread

Zijn we zeker dat die palen altijd flitsen en dat deze niet dienen indien men een snelheidslimiet zou instellen?
Ik heb het nu een tijdje niet meer gezien maar er zijn periodes dat er wel een snelheidslimiet geld.
Ik meen mij te herinneren dat dit omwille van een bepaalde milieureden was maar ik ben niet zeker meer. Indien dit van toepassing is dan staat dit gewoonlijk mee op de matrixborden die de snelheid limiteren.

edit: Ik heb ooit iemand gekend die geflitst was op de autobahn omdat hij te kort op zijn voorganger reed, hoe ze dit doen geen idee, maar de persoon in kwestie heeft toen wel degelijk een foto ontvangen en is voor de rechter moeten komen.
 
edit: Ik heb ooit iemand gekend die geflitst was op de autobahn omdat hij te kort op zijn voorganger reed, hoe ze dit doen geen idee, maar de persoon in kwestie heeft toen wel degelijk een foto ontvangen en is voor de rechter moeten komen.
Klopt, maar ik dacht dat ze daar enkel mobiele flitsers voor hadden en geen vaste flitspalen.
 
Op 11 jaar tijd 2 snelheidsboetes gehad en deze week ineens 2 keer geflitst 😶

Craeybeckxtunnel richting Antwerpen de dynamische borden op 90 niet gezien, maar wel de flits toen ik aan 100km/u (op cc) passeerde… en dan gisteren op de ring in Lier aan 72km/u, maar aangezien je daar 70 mag lijkt mij daar iets zijn misgegaan.
Zou het kunnen liggen aan het feit dat ik van rijstrook wisselde net aan de lussen?

Benieuwd of ik iets in de bus krijg 😅
 
Op 11 jaar tijd 2 snelheidsboetes gehad en deze week ineens 2 keer geflitst 😶

Craeybeckxtunnel richting Antwerpen de dynamische borden op 90 niet gezien, maar wel de flits toen ik aan 100km/u (op cc) passeerde… en dan gisteren op de ring in Lier aan 72km/u, maar aangezien je daar 70 mag lijkt mij daar iets zijn misgegaan.
Zou het kunnen liggen aan het feit dat ik van rijstrook wisselde net aan de lussen?

Benieuwd of ik iets in de bus krijg 😅
Ik heb toch ooit een boete gekregen voor te vroeg de autostrade op te rijden en daardoor de volle lijn te passeren.
En die boete was echt niet min. (Tegenwoordig toch alweer 174€). Je moet al 149km/u rijden op de autosnelweg wil je meer moeten betalen dan dat bedrag.

Dus hopelijk heb je nergens een lijn overschreden op de ring waar dit niet mag, want de boete daarvoor is niet mals.
Ik vind de boete in verhouding tot te snel rijden buiten propertie, en daar wordt wel eens misbruik van gemaakt om de kas te vullen.
 
Op 11 jaar tijd 2 snelheidsboetes gehad en deze week ineens 2 keer geflitst 😶

Craeybeckxtunnel richting Antwerpen de dynamische borden op 90 niet gezien, maar wel de flits toen ik aan 100km/u (op cc) passeerde… en dan gisteren op de ring in Lier aan 72km/u, maar aangezien je daar 70 mag lijkt mij daar iets zijn misgegaan.
Zou het kunnen liggen aan het feit dat ik van rijstrook wisselde net aan de lussen?

Benieuwd of ik iets in de bus krijg 😅
De flitspalen op de Ring van Lier aan de Boomlaarstraat staan ervoor bekend om in het wilde weg te flitsen. Is al jaren zo en nog steeds niet opgelost. Als je niet te snel reed zal je ook geen boete krijgen. ;)

Ik heb toch ooit een boete gekregen voor te vroeg de autostrade op te rijden en daardoor de volle lijn te passeren.
En die boete was echt niet min. (Tegenwoordig toch alweer 174€). Je moet al 149km/u rijden op de autosnelweg wil je meer moeten betalen dan dat bedrag.

Dus hopelijk heb je nergens een lijn overschreden op de ring waar dit niet mag, want de boete daarvoor is niet mals.
Ik vind de boete in verhouding tot te snel rijden buiten propertie, en daar wordt wel eens misbruik van gemaakt om de kas te vullen.
Het overschrijden van een volle witte lijn is idd een belachelijk hoge boete in verhouding tot wat je misdoet. Ben zo zelf ook al eens opgeschreven door een agent buiten zijn dienst in een gebied dat totaal niet tot de politiezone behoorde waar hij werkzaam was. Dat zoiets wettelijk mag weet ik, maar dan vraag ik me echt af waar het fout is gegaan in die mens zijn leven dat hij zelfs in zijn vrije tijd pestboetes uit ligt te schrijven. :sarcastic:
 
Het overschrijden van een volle witte lijn is idd een belachelijk hoge boete in verhouding tot wat je misdoet. Ben zo zelf ook al eens opgeschreven door een agent buiten zijn dienst in een gebied dat totaal niet tot de politiezone behoorde waar hij werkzaam was. Dat zoiets wettelijk mag weet ik, maar dan vraag ik me echt af waar het fout is gegaan in die mens zijn leven dat hij zelfs in zijn vrije tijd pestboetes uit ligt te schrijven. :sarcastic:
Dat is weer zo een variabele hé, er zijn plaatsen waar men regelmatig over de volle lijn gaat, en waar dat echt gevaarlijk kan zijn, of een hele hoop verkeersellende kan geven.
Voorbeeld is zo een "wisselstrook" waar twee autostrades samenkomen.
Er zijn natuurlijk ook plaatsen en momenten waar het helemaal geen risico creëert naar verkeersveiligheid toe.

Maar is net hetzelfde met flitsboetes hé, midden in de nacht alleen op een autosnelweg 150 rijden geeft vermoedelijk ook maar een héél klein verhoogd risico, maar moet het dan mogen? Of moet men dan klagen wanneer je door een flitspaal (of mobiele flitser) geflitst wordt?

Want dan gaan op de duur alle verkeersregels geïnterpreteerd worden door hoe individuele chauffeurs het risico inschatten, en het is onmogelijk op die basis verkeersregels te gaan handhaven.
 
Dat is weer zo een variabele hé, er zijn plaatsen waar men regelmatig over de volle lijn gaat, en waar dat echt gevaarlijk kan zijn, of een hele hoop verkeersellende kan geven.
Voorbeeld is zo een "wisselstrook" waar twee autostrades samenkomen.
Er zijn natuurlijk ook plaatsen en momenten waar het helemaal geen risico creëert naar verkeersveiligheid toe.

Maar is net hetzelfde met flitsboetes hé, midden in de nacht alleen op een autosnelweg 150 rijden geeft vermoedelijk ook maar een héél klein verhoogd risico, maar moet het dan mogen? Of moet men dan klagen wanneer je door een flitspaal (of mobiele flitser) geflitst wordt?

Want dan gaan op de duur alle verkeersregels geïnterpreteerd worden door hoe individuele chauffeurs het risico inschatten, en het is onmogelijk op die basis verkeersregels te gaan handhaven.
Klopt, ik zeg niet dat de boete onterecht was he. Ik deed iets fout volgens de letter van de wet. Anders had ik die ook gewoon aangevochten. Ik vind alleen dat de boete voor het overschrijden van een volle witte lijn buiten proportie is. Zeker nu ze op vele kaarsrechte banen stippellijnen vervangen door volle witte lijnen en je er opeens niet meer mag inhalen, terwijl dat net veilige stukken zijn om in te halen. Daarnaast zijn er dan weer bochtige stukken waar je wel gewoon mag inhalen. Dan haal ik liever in op een recht stuk met een volle witte lijn dan wat verder waar het mag maar bochtig is en dus veel gevaarlijker is. Voor mij staat veiligheid boven de letter van de wet en dan vind ik het idd krom dat ik daar een hoge boete voor krijg.

Ook heb ik moeite met de manier waarop. Agenten die in hun vrije tijd ook agentje zitten te spelen begrijp ik gewoon niet. Om mensen te helpen, sure, maar toch niet om mensen boetes te gaan aansmeren (zonder hen tegen te houden btw). Het was echt in de trend van "Ik was met mijn gezin op de baan in privétijd en zag de wagen met nummerplaat xxx inhalen over een volle witte lijn. Ik kon de wagen niet tegenhouden gezien ik niet met een prioritair voertuig reed". Soit, het zal wel aan mij liggen dat ik echt geen plezier zou kunnen halen uit boetes uitschrijven. Heb het al eerder gezegd, dan is het systeem in de States een pak beter waar ze je effectief moeten tegenhouden en waar je met de agenten in gesprek kan gaan en ze je behandelen als een mens. Hier heb je te maken met automatische systemen of politierobotten die elke nuance negeren en tot het autistische toe de letter van de wet strikt toepassen.
 
Ik kan beide partijen wel ergens volgen.

Men past soms effectief wegen dusdanig aan, om de pakkans te verhogen onder het mom van verkeersveiligheid.
Een stippellijn, overschilderen en een volle lijn er van maken, is nog wel in bijna alle gevallen, discussieerbaar. Daar valt altijd nog wel iets over te zeggen.

Maar ik herinner bijvoorbeeld, nog niet zo lang geleden, iets dat in het nieuws gekomen is, dat men overwoog de verkeersdrempels weg te halen (ergens in Bonheiden) zodat mensen sneller zouden rijden, waardoor men meer kon beboeten en de kas spijzen. Ik weet niet wat van die planning echt van terecht gekomen is?

Ik denk voorlopig nog niets door de stevige kritiek?
--> Ja dus. En men ontkent natuurlijk nu plots alles (na de kritiek ja ..)

Maar zo'n zaken zijn dus wel echt onaanvaardbaar. Dat heeft niks meer te maken met verkeersveiligheid. Juist het tegenovergestelde, je maakt het voor de zwakke weggebruiker net gevaarlijker door verkeersdrempels daar 100% bewust, doodleuk weg te halen he.

Het zou strafbaar moeten zijn voor gemeentes, steden of privéuitbaters van wegen, om 'bewust' wegen gevaarlijker te maken voor voetgangers en fietsers, indien het de intentie is om zo meer geld te kunnen verdienen met boetes te innen.
 
Laatst bewerkt:
Het was echt in de trend van "Ik was met mijn gezin op de baan in privétijd en zag de wagen met nummerplaat xxx inhalen over een volle witte lijn. Ik kon de wagen niet tegenhouden gezien ik niet met een prioritair voertuig reed".

Deze is wel pijnlijk.
Zit die dan ook gegevens te noteren (of eerder door te geven aan familieleden van derden?).
Dan zit moeder de vrouw de nummerplaat te noteren die de papa voorleest?
Blijven die gegevens dan rondslingeren in een privé-voertuig ook?

Dunne lijn. Maar ja, wat doe je eraan.
 
Maar ik herinner bijvoorbeeld, nog niet zo lang geleden, iets dat in het nieuws gekomen is, dat men overwoog de verkeersdrempels weg te halen (ergens in Bonheiden) zodat mensen sneller zouden rijden, waardoor men meer kon beboeten en de kas spijzen. Ik weet niet wat van die planning echt van terecht gekomen is?

Ik denk voorlopig nog niets door de stevige kritiek?
--> Ja dus. En men ontkent natuurlijk nu plots alles (na de kritiek ja ..)

Maar zo'n zaken zijn dus wel echt onaanvaardbaar. Dat heeft niks meer te maken met verkeersveiligheid. Juist het tegenovergestelde, je maakt het voor de zwakke weggebruiker net gevaarlijker door verkeersdrempels daar 100% bewust, doodleuk weg te halen he.

Het zou strafbaar moeten zijn voor gemeentes, steden of privéuitbaters van wegen, om 'bewust' wegen gevaarlijker te maken voor voetgangers en fietsers, indien het de intentie is om zo meer geld te kunnen verdienen met boetes te innen.
In Emblem is 10 jaar geleden nochtans hetzelfde gebeurd. Er mogen geen verkeerdrempels liggen binnen een trajectcontrole als de snelheidslimiet op de baan hoger is dan 30, want er moet een constante snelheidslimiet gelden over heel de trajectcontrole en dat was daar dus niet het geval. De snelheidslimiet is er 50 en dan hebben ze de verkeersdrempels weggehaald om de trajectcontrole in gebruik te kunnen nemen.

 
In Emblem is 10 jaar geleden nochtans hetzelfde gebeurd. Er mogen geen verkeerdrempels liggen binnen een trajectcontrole als de snelheidslimiet op de baan hoger is dan 30, want er moet een constante snelheidslimiet gelden over heel de trajectcontrole en dat was daar dus niet het geval. De snelheidslimiet is er 50 en dan hebben ze de verkeersdrempels weggehaald om de trajectcontrole in gebruik te kunnen nemen.

Dit is toch echt de omgekeerde wereld? België op zijn best. :tongue:
 

Nu ja, je kan altijd de gok wagen en het voor de rechtbank brengen.
Een rechter kan het bedrag gematigen, naar een lager bedrag, als je alle boetes bundelt en je de rechter kan overtuigen dat ..
Maar dat is wel een risico, een rechter hoeft daar niet in mee te gaan.
Want spijtig genoeg wordt dit gewoon aanzien als 8 beslissingsmomenten.

Maar ze heeft betaald, dus daar stop het in haar scenario al.
 
Ik zie geen enkele reden om het bedrag te verminderen. Ze heeft op 8 verschillende momenten hetzelfde bord van 50 gezien en ook 8 keer bewust gekozen om de geldende snelheidslimiet te overschrijden.

Non bis in idem geldt hier niet omdat het 8 verschillende feiten worden. Had er halfweg de trajectcontrole een flitswagen gestaan, was dat anders.

Ik vind haar gewoon iemand die slecht tegen haar ongelijk kan. Als ik morgen iemand vermoord, tellen de andere moorden tussen de eerste moord en mijn proces dan niet? En moet je eerst iets fout doen om te beseffen dat iets fout is?
 
Ik heb toch ook nie gebeld naar de gazet toen ik boete na boete binnenkreeg van een trajectcontrole :p

En het waren er van 150 patatten per stuk hoor, ik had er maar 3 nodig om aan het bedrag te komen van dat prutsvrouwke :D
 
Ik zie geen enkele reden om het bedrag te verminderen. Ze heeft op 8 verschillende momenten hetzelfde bord van 50 gezien en ook 8 keer bewust gekozen om de geldende snelheidslimiet te overschrijden.

Non bis in idem geldt hier niet omdat het 8 verschillende feiten worden. Had er halfweg de trajectcontrole een flitswagen gestaan, was dat anders.

Ik vind haar gewoon iemand die slecht tegen haar ongelijk kan. Als ik morgen iemand vermoord, tellen de andere moorden tussen de eerste moord en mijn proces dan niet? En moet je eerst iets fout doen om te beseffen dat iets fout is?
Ik ken perfekt de wet hoor, dat zeg ik ook he:
In theorie = Non bis in idem = 8 beslissingsmomenten = 8x betalen!
Echter ik ken toch iemand die het boetebedrag kon doen minderen bij de rechter door de boetes te bundelen.
Het ging over een bordje xx km/u dat echt slecht zichtbaar was, waardoor je tijdens de spitsuren het bordje gemakkelijk kon missen.
Maar het was daar altijd yy km/u.

Hij reed daar een heel maand, met als gevolg tientallen boetes die hij dan plots in zijn brievenbus kreeg, want heel de tijd actief, en de boetes werden rijkelijk laat allemaal tegelijkertijd verstuurd .. daar sta je dan ! :oi22:

Hij beargumenteerde dat het altijd (tientallen jaren) yy km/u was en hij het bordje echt nooit gezien had (echt slecht geplaatst zo in een bocht aan de lichten met veel traffic). En dat het oneerlijk was dat hij dan ineens 'als hard werkende mens' die al jaren NOOIT een boete in de bus kreeg, ineens 'quasi' bankroet ging, terwijl hij toch veel opbrengt voor de maatschappij en dat de maatschappij hem de kans niet gunde zich te corrigeren.

Hij heeft toen wel nog een groot deel van het bedrag moeten betalen, maar wel met een korting.
Dus het is wel mogelijk.

In dit geval. 8 boetes, lichtjes te hard, vooraf aangekondigde trajectcontrole (in het gemeenteblad, of dat veronderstel ik toch). Ik vrees in haar geval id weinig kans.
Maar het kan wel hoor .. je moet dan wel stevig in je schoenen staan en goed kunnen zeveren en je boeteschoenen aandoen. :tongue:
 
Laatst bewerkt:
In dit geval. 8 boetes, lichtjes te hard, vooraf aangekondigde trajectcontrole (in het gemeenteblad, of dat veronderstel ik toch). Ik vrees in haar geval id weinig kans.
Maar het kan wel hoor .. je moet dan wel stevig in je schoenen staan en goed kunnen zeveren en je boeteschoenen aandoen. :tongue:
Dat gemeenteboekje is wel iets dat bij veel mensen rechtstreeks vanuit de brievenbus bij het oud papier beland, dus dat dat het daarin gestaan zou hebben is niet echt een goed argument.
 
Dit legt eigenlijk wel een belangrijke tekortkoming bloot van flitsboetes. Het duurt veel te lang voor je voor de daad gestraft wordt.
 
Dit legt eigenlijk wel een belangrijke tekortkoming bloot van flitsboetes. Het duurt veel te lang voor je voor de daad gestraft wordt.
Nieuw bordje - slecht zichtbaar - boetes en masse "tegelijkertijd" en rijkelijk laat versturen zodat je uzelf niet kan aanpassen aan de nieuwe toestand --> Dan heb je in bepaalde scenario's toch wel een punt vind ik. (Ondanks dat de wet zegt dat je geen punt hebt)

Mijn vader was op dat vlak ook een moraalridder. Hij zei steeds dat het uw eigen schuld was en je op de blaren moest zitten, want hij had al 30 jaar geen boete meer gehad. (No offense maar dat is dan gewoon 'geluk' hebben, ik heb ook al 10+ jaar geen boete meer gehad en ja ik let er zoveel mogelijk op, .. daardoor is de kans extreem veel kleiner .. maar ik zal NOOIT zeggen dat het mij niet kan overkomen)

Ik was dan natuurlijk, zo'n pestkopje, die hem dan steeds enkele weken later, voorbij die klote kruispunten stuurde, waar die nieuwe bordjes dan stonden. 1x raden of hij de borden dan gezien had? :oi22:

Natuurlijk NIET, en hij reed er elke keer opnieuw te snel
 
Nieuw bordje - slecht zichtbaar - boetes en masse "tegelijkertijd" en rijkelijk laat versturen zodat je uzelf niet kan aanpassen aan de nieuwe toestand --> Dan heb je in bepaalde scenario's toch wel een punt vind ik. (Ondanks dat de wet zegt dat je geen punt hebt)
Ging het bij die vrouw niet enkel om een trajectcontrole die in gang is gezet, zonder dat er iets gewijzigd is aan de toegelaten snelheid?
 
Terug
Bovenaan