De grote (flits)boetes thread

Wat is de maximum veilige "waze-snelheid" binnen een trajectcontrole op de autostrade?

Ik ben een paar maand geleden geflitst geweest aan 129km/h gemeten, gecorrigeerd naar 121km/h. Dus ik zou op basis daarvan vermoeden dat 128km/h op Waze "veilig" is?
 
Wat is de maximum veilige "waze-snelheid" binnen een trajectcontrole op de autostrade?

Ik ben een paar maand geleden geflitst geweest aan 129km/h gemeten, gecorrigeerd naar 121km/h. Dus ik zou op basis daarvan vermoeden dat 128km/h op Waze "veilig" is?
128 gemeten wordt gecorrigeerd naar 120, dus geen boete.

Maar of dat veilig is is een andere vraag, die 6% technische marge, de "correctie", dient net om te vermijden dat je beboet wordt wanneer de meting in je wagen (snelheidsmeter) of de meting door het trajectcontrole systeem of de flitspaal/mobiele flitser er een "beetje" naast zit. Geen enkele meting is altijd 100% correct!

Dus als je exact 128 rijdt op Waze (wat eigenlijk alles is tussen 127.50 en 128,49 voor Waze) dan rij je na correctie ergens tussen 119.86 en 120.78.

Voor de boetes rond men volledig naar beneden af, dus 120.9 is OK, 121 niet.

In bovenstaand scenario (de 128 op Waze) is in het slechtste geval een afwijking bij Waze of bij het meetsysteem van 0.3 km/h reeds voldoende om je een boete te geven.

En aangezien je maar 120 mag kan je niet gaan klagen dat je aan "slechts" 128 een boete hebt gekregen :oi22:

Ik hou het meestal op 125 GPS snelheid, dan heb je zelf nog wat marge...
 
128 gemeten wordt gecorrigeerd naar 120, dus geen boete.

Maar of dat veilig is is een andere vraag, die 6% technische marge, de "correctie", dient net om te vermijden dat je beboet wordt wanneer de meting in je wagen (snelheidsmeter) of de meting door het trajectcontrole systeem of de flitspaal/mobiele flitser er een "beetje" naast zit. Geen enkele meting is altijd 100% correct!

Dus als je exact 128 rijdt op Waze (wat eigenlijk alles is tussen 127.50 en 128,49 voor Waze) dan rij je na correctie ergens tussen 119.86 en 120.78.

Voor de boetes rond men volledig naar beneden af, dus 120.9 is OK, 121 niet.

In bovenstaand scenario (de 128 op Waze) is in het slechtste geval een afwijking bij Waze of bij het meetsysteem van 0.3 km/h reeds voldoende om je een boete te geven.

En aangezien je maar 120 mag kan je niet gaan klagen dat je aan "slechts" 128 een boete hebt gekregen :oi22:

Ik hou het meestal op 125 GPS snelheid, dan heb je zelf nog wat marge...
Ik klaag niet hoor. Maar wil gewoon zo snel mogelijk thuis zijn na m'n werk zonder boetes te riskeren. En quasi de volledige E17 die ik moet nemen daarvoor is trajectcontrole. Ik rij er op van aan Ghelamco en moet er af in Beervelde.

Kga dan miss 126-127 op Waze eens proberen en zien of ik een boete binnen krijg 😅


Die boete die ik gekregen had was voor ik wist dat daar trajectcontrole was op het stuk na de brug van Gentbrugge en voor ze terug begint net voorbij Destelbergen.
 
Ik klaag niet hoor. Maar wil gewoon zo snel mogelijk thuis zijn na m'n werk zonder boetes te riskeren. En quasi de volledige E17 die ik moet nemen daarvoor is trajectcontrole. Ik rij er op van aan Ghelamco en moet er af in Beervelde.

Kga dan miss 126-127 op Waze eens proberen en zien of ik een boete binnen krijg 😅


Die boete die ik gekregen had was voor ik wist dat daar trajectcontrole was op het stuk na de brug van Gentbrugge en voor ze terug begint net voorbij Destelbergen.
Ik rij praktisch altijd op de marge (+6km/h bij <=100km/h of +6% bij >100km/h) (Waze snelheid) in de trajectcontroles en nog nooit een boete ontvangen. Wel zien natuurlijk dat je een vaste voet hebt of een limiter/cruise control gebruikt, want foutenmarge heb je niet meer. En zelfs dan zie ik nog veel wagens mij inhalen op sommige stukken (bvb trajectcontrole bij Wommelgem). Als die trajectcontrole actief is, brengt die mooi op.
 
Iemand een idee hoe ik het geluid aan krijg bij een melding van flitspalen op waze?
Ik krijg wel geluid bij alle andere meldingen, behalve bij een flitspaal..

Of is dit bewust gedaan? Hoorde laatst wel eens dat waze flitspalen niet meer zou mogen vermelden in de toekomst dus misschien heeft het daar iets mee te maken?
 
Iemand een idee hoe ik het geluid aan krijg bij een melding van flitspalen op waze?
Ik krijg wel geluid bij alle andere meldingen, behalve bij een flitspaal..

Of is dit bewust gedaan? Hoorde laatst wel eens dat waze flitspalen niet meer zou mogen vermelden in de toekomst dus misschien heeft het daar iets mee te maken?

Bij instellingen:

Stem & Geluid: alle of meldingen
Waarschuwingen & Meldingen: vaste flitspalen of mobiele controles 'toon waarschuwing' aanvinken
 
128 gemeten wordt gecorrigeerd naar 120, dus geen boete.

Maar of dat veilig is is een andere vraag, die 6% technische marge, de "correctie", dient net om te vermijden dat je beboet wordt wanneer de meting in je wagen (snelheidsmeter) of de meting door het trajectcontrole systeem of de flitspaal/mobiele flitser er een "beetje" naast zit. Geen enkele meting is altijd 100% correct!

Dus als je exact 128 rijdt op Waze (wat eigenlijk alles is tussen 127.50 en 128,49 voor Waze) dan rij je na correctie ergens tussen 119.86 en 120.78.

Voor de boetes rond men volledig naar beneden af, dus 120.9 is OK, 121 niet.

In bovenstaand scenario (de 128 op Waze) is in het slechtste geval een afwijking bij Waze of bij het meetsysteem van 0.3 km/h reeds voldoende om je een boete te geven.

En aangezien je maar 120 mag kan je niet gaan klagen dat je aan "slechts" 128 een boete hebt gekregen :oi22:

Ik hou het meestal op 125 GPS snelheid, dan heb je zelf nog wat marge...
In het kort nu: Ik rijd altijd 127km op de teller en ik heb nog nooit een boete gehad op een autostrade.
 
In het kort nu: Ik rijd altijd 127km op de teller en ik heb nog nooit een boete gehad op een autostrade.
Idd, wanneer ik 125 gps rijd, zit mijn teller op 127-128, ook nog nooit boete gehad.

Ik gebruik eigenlijk altijd gps snelheid, tellerafwijking kan nogal stevig verschillen tussen wagens/merken.
Mijn vorige wagen (BMW G20) zat de teller er bijna boek op, dus daar zou 128 al link worden...

Ook rekening houden, het is nog niet zolang dat ze effectief beboeten op de limiet +6%, het heeft altijd bijvoorbeeld 130 (+6%) op autostrades geweest, gewoonweg omdat ze anders de administratie niet rond kregen.
 
Juist na lange tijd nog eens boetes binnen...
Blijkbaar is de trajectcontrole van en naar NL op de A12 actief. Op 1 dag heen en terug 'gepakt' 🙈.
121km/u en 123km/u...
 
Staan beide aan maar werkt niet.
Reed je te snel? Als je niet te snel rijdt, krijg je geen geluid bij de melding. Zeer frustrerend, want als je nog niet te snel rijdt wanneer Waze de flitspaal zou aankondigen en wel te snel aan de flitspaal omdat je aan het optrekken was, heeft Waze dus niets geholpen.

Heb dit al gemeld bij Waze, maar "works as designed" zeggen ze. Is om het aantal audiomeldingen laag te houden. In sommige landen lossen ze dit op door de max toegelaten snelheid bij alle flitspalen zeer laag te zetten, zodat je zogezegd altijd te snel rijdt en dus altijd een audiomelding krijgt.
 
Khad graag dat je in waze een pre warning krijgt van snelheidsborden

Nu zie ik enkel het einde van zone 30 meestal. 😬.

En dan nog als ik in een zone 30 rij dan duurt het een 2 tal seconden eer ik de warning ontvange datk te snel rij en dat we in een zone 30 zitten

( dit geld natuurlijk voor alle snelheidswijzigingen)
 
Reed je te snel? Als je niet te snel rijdt, krijg je geen geluid bij de melding. Zeer frustrerend, want als je nog niet te snel rijdt wanneer Waze de flitspaal zou aankondigen en wel te snel aan de flitspaal omdat je aan het optrekken was, heeft Waze dus niets geholpen.

Heb dit al gemeld bij Waze, maar "works as designed" zeggen ze. Is om het aantal audiomeldingen laag te houden. In sommige landen lossen ze dit op door de max toegelaten snelheid bij alle flitspalen zeer laag te zetten, zodat je zogezegd altijd te snel rijdt en dus altijd een audiomelding krijgt.
Oh oke bedankt voor de info!
 
In Duitsland zie ik soms flitspalen staan op stukken weg die onbegrensd zijn, iemand een idee waarvoor dit is?
Het zijn niet die grote blauwe flitspalen (want die zijn voor vrachtwagens).
Ik vertraag zelf meestal voor deze flitspalen omdat ik toch bang ben om geflitst te worden, maar heb ook al Duitsers er gewoon volgas voorbij zien rijden..
 
In Duitsland zie ik soms flitspalen staan op stukken weg die onbegrensd zijn, iemand een idee waarvoor dit is?
Het zijn niet die grote blauwe flitspalen (want die zijn voor vrachtwagens).
Ik vertraag zelf meestal voor deze flitspalen omdat ik toch bang ben om geflitst te worden, maar heb ook al Duitsers er gewoon volgas voorbij zien rijden..
Je mag daar ongelimiteerd rijden, en je krijgt daar geen boete voor, maar het is en blijft wel op eigen risico.
Vanaf je sneller rijdt dan 130 km/u kan je mogelijks (deels) aansprakelijk worden gesteld bij een ongeval.

Dus stel je veroorzaakt een zwaar ongeval omdat je op een moment dat het heel druk is onverantwoord, 250km/u rijdt.
Dan kan de snelheid die zo'n flitspaal heeft opgemeten van jou (die 250km/u worst case), tegen jou gebruikt worden.
 
Ook rekening houden, het is nog niet zolang dat ze effectief beboeten op de limiet +6%, het heeft altijd bijvoorbeeld 130 (+6%) op autostrades geweest, gewoonweg omdat ze anders de administratie niet rond kregen.
Het moet al zo'n 10 jaar geleden zijn dat ik een boete kreeg voor een gecorrigeerde snelheid van 120,32 km/u op de autosnelweg 😉
 
In Duitsland zie ik soms flitspalen staan op stukken weg die onbegrensd zijn, iemand een idee waarvoor dit is?
Het zijn niet die grote blauwe flitspalen (want die zijn voor vrachtwagens).
Ik vertraag zelf meestal voor deze flitspalen omdat ik toch bang ben om geflitst te worden, maar heb ook al Duitsers er gewoon volgas voorbij zien rijden..
Je mag daar ongelimiteerd rijden, en je krijgt daar geen boete voor, maar het is en blijft wel op eigen risico.
Vanaf je sneller rijdt dan 130 km/u kan je mogelijks (deels) aansprakelijk worden gesteld bij een ongeval.

Dus stel je veroorzaakt een zwaar ongeval omdat je op een moment dat het heel druk is onverantwoord, 250km/u rijdt.
Dan kan de snelheid die zo'n flitspaal heeft opgemeten van jou (die 250km/u worst case), tegen jou gebruikt worden.
Het is de eerste keer dat ik hoor dat er flitspalen op onbeperkte stukken zouden staan. Zou ook niet logisch zijn. Toevallig een foto van wat je gezien hebt? Ik vermoed dat dat gewoon voor de Maut (tol) van vrachtwagens is (zo'n blauwe paal of een portaal met camera's boven de weg). Ik rijd toch regelmatig in Duitsland en heb nog nooit een flitspaal gezien op een onbeperkte snelweg. Afremmen zou ik er al zeker niet voor doen.

 
Het is de eerste keer dat ik hoor dat er flitspalen op onbeperkte stukken zouden staan. Zou ook niet logisch zijn. Toevallig een foto van wat je gezien hebt? Ik vermoed dat dat gewoon voor de Maut (tol) van vrachtwagens is (zo'n blauwe paal of een portaal met camera's boven de weg). Ik rijd toch regelmatig in Duitsland en heb nog nooit een flitspaal gezien op een onbeperkte snelweg. Afremmen zou ik er al zeker niet voor doen.

Nee het waren niet van die blauwe palen.
Is ergens tussen Maagdenburg en Hannover, weet niet meer exact waar.
Zijn 2 flitspalen langs mekaar die langs voor flitsen.
 
Nee het waren niet van die blauwe palen.
Is ergens tussen Maagdenburg en Hannover, weet niet meer exact waar.
Zijn 2 flitspalen langs mekaar die langs voor flitsen.
Nu ja het maakt weinig uit he. Ze flitsen sowieso niet om u te beboeten, zolang er geen ongeluk gebeurt.
Tenzij je u vergist en je een bordje gemist hebt ;)
 
Terug
Bovenaan