De grote BBQ thread

Ik heb hier die Premium staan en het grootste verschil is inderdaad dat hitteschild dat je er bij krijgt, die is echt wel handig.
Voor de rest, ja... het scharnierend deksel, dat heeft voor- en nadelen maar is uiteindelijk maar wat je gewoon bent, dat maakt geen verschil. Je kan dat trouwens ook zeer makkelijk los maken.
Dus zeker geen spijt hebben, top ding hoe dan ook!
 
Ik heb momenteel al een paar jaar zo een Weber master touch staan en ik ben hier wel heel tevreden van. Ook een paar keer Pulled Pork gemaakt en het was een hele opgave en gedoe met temperatuurmetingen, maar uiteindelijk wel goede resultaten mee behaald.
Ik wil me wel nog wat meer gaan verdiepen in het Low en Slow-cooking en ben wat aan het kijken naar een Kamado om dat dat op het eerste zicht wel makkelijker lijkt te werken qua temperatuur behouden, etc. Ik moet wel zeggen dat de prijzen enorm zijn. Als ik iets zie naar mijn zin dan zit al snel te kijken naar 1500-2000 euro. Dat is een enorme smak geld ivm een bbq van 300 euro (wat ik destijds ook al stevig vond, maar uiteindelijk wel zijn geld waard).
Begrijp me niet verkeerd, ik kan er perfect inkomen dat die toestellen zoveel kosten. Ik vraag mij alleen af of het een meerwaarde is voor mij. Momenteel lijkt gebruiksgemak wat temperatuur betreft een voordeel, maar geen 1000 euro voordeel.
Zijn er hier mensen die een Kamado hebben en mij nog voordelen kunnen opnoemen die ik over het hoofd zie omdat ik nog nooit met zo een ding gewerkt heb? Wat heeft jullie destijds overtuigd om zo een grote som geld neer te tellen voor een kooktoestel (want dat is het in essentie)?
 
Voor low and slow heb je geen kamado nodig.
Je gewone weber master touch kan ook al heel veel doen. Iedere BBQ moet je leren zeker met temperatuurscontrole.

Ik zou eerst proberen met je weber paar dingen low and slow. Je kan dan nog altijd later kiezen voor een 'upgrade'
 
Wat kan je dan meer met een kamado dat je niet met een Weber kan? Waar zit het verschil?
Het ene is keramiek en het andere is metaal. Daar lijkt mij het grote verschil in te zitten.
Ik zou niet weten wat je meer kunt met een kamado wat je niet met een weber zou kunnen.
 
Een kamado lijkt me zuiniger in verbruik en blijft langer warm. Ik heb er zelf geen ervaring mee, ‘t is maar van te lezen/horen.
Maar zoals gezegd kan je met de Weber MT ook perfect stabiele temperaturen hebben.
 
Ja maar het is soms hard werken en bezorgt mij veel stress. Ik denk dat ik sowieso eerst eens ga investeren in een goeie draadloze probe. Iemand ideeën en ervaringen?
 
Voor low and slow heb je geen kamado nodig.
Je gewone weber master touch kan ook al heel veel doen. Iedere BBQ moet je leren zeker met temperatuurscontrole.

Ik zou eerst proberen met je weber paar dingen low and slow. Je kan dan nog altijd later kiezen voor een 'upgrade'
klopt als een bus, zelf eigenaar van een primo oval xl maar je kan gerust hetzelfde met een weber.
 
Heeft er iemand ervaring met zeevruchten op de BBQ? Dat is iets dat ik nog nooit gedaan heb.

Ben op zoek naar wat tips, dingen die ik zeker moet proberen, lekkere marinades, etc?

Zat te denken aan een mix van gamba's, zivierkreeftjes, wat inktvisjes, st Jacobsvruchten, scheermesjes.
 
Hier is het de yakiniku 19" ingeworden. Spannend :)

Ben trouwens uiteindelijk gaan kijken in VB center in Bonheiden. Daar hebben ze zowel de yakiniku als de bastard staan (waar ik tussen twijfelde), samen met ook veel broil kings en een aantal BGE's.
 
Laatst bewerkt:
Hier liggen de ribben op :D ga eens memphis dry rub style proberen, ik ben benieuwd.
 
Een kamado lijkt me zuiniger in verbruik en blijft langer warm. Ik heb er zelf geen ervaring mee, ‘t is maar van te lezen/horen.
Maar zoals gezegd kan je met de Weber MT ook perfect stabiele temperaturen hebben.
Kamado houdt de hitte beter vast en stabiel, lijkt me. Maar bij low and slow lijkt het mij belangrijk om ervoor te zorgen dat je BBQ uit de wind staat. Werk desnoods met windschermen, maar als er wat wind staat ga je véél moeite hebben om de temperatuur op pijl te houden. Als die uit de wind staat blijft die stabieler.

Als ik een upgrade doe is het misschien naar een pellet-BBQ, maar ik zie dat de komende jaren niet meteen gebeuren.
 
Hier is het de yakaniku 19" ingeworden. Spannend :)

Ben trouwens uiteindelijk gaan kijken in VB center in Bonheiden. Daar hebben ze zowel de yakiniku als de bastard staan (waar ik tussen twijfelde), samen met ook veel broil kings en een aantal BGE's.
Wat is eigenlijk het verschil tussen zo'n yakaniku en een Big green egg ? Lijkt mij namelijk hetzelfde systeem te zijn...
 
Ja maar het is soms hard werken en bezorgt mij veel stress. Ik denk dat ik sowieso eerst eens ga investeren in een goeie draadloze probe. Iemand ideeën en ervaringen?
Ik heb mijn BBQ nu bijna een jaar, zonder enige ervaring.
Warm weer, sneeuw,... ik heb nog geen enkele keer problemen gehad met de temperatuur. Het is wat zoeken in het eerste half uur, maar daarna is dat stabiel voor meer dan 8 uren.

Ik gebruik altijd de snake methode en vul mijn alu-opvangbakjes met water. Dat water die verdampt zou blijkbaar heel goed helpen om de temperatuur stabiel te houden. Ik heb nog nooit op een andere manier gewerkt omdat het van den eerste keer top was.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn BBQ nu bijna een jaar, zonder enige ervaring.
Warm weer, sneeuw,... ik heb nog geen enkele keer problemen gehad met de temperatuur. Het is wat zoeken in het eerste half uur, maar daarna is dat stabiel voor meer dan 8 uren.

Ik gebruik altijd de snake methode en vul mijn alu-opvangbakjes met water. Dat water die verdampt zou blijkbaar heel goed helpen om te temperatuur stabiel te houden. Ik heb nog nooit op een andere manier gewerkt omdat het van den eerste keer top was.
Hier is dat stabiel tot ik het moet open doen om te wrappen. Vanaf dat moment begin ik soms te klooien. Dan krijgt het plots een zuurstof injectie omdat de deksel open gaat, schiet te temperatuur de hoogte in en dan moet ik iedere 10 min bijregelen om het terug moo tabiel te krijgen. Soms lukt dat, soms blijf ik regelen tot het klaar is.
 
Hier is dat stabiel tot ik het moet open doen om te wrappen. Vanaf dat moment begin ik soms te klooien. Dan krijgt het plots een zuurstof injectie omdat de deksel open gaat, schiet te temperatuur de hoogte in en dan moet ik iedere 10 min bijregelen om het terug moo tabiel te krijgen. Soms lukt dat, soms blijf ik regelen tot het klaar is.
Goh, gewoon van de ventielen afblijven tot de temperatuur weer stabiliseert? Een kwartier lang wat warmer kan geen kwaad.
 
Als ik een upgrade doe is het misschien naar een pellet-BBQ, maar ik zie dat de komende jaren niet meteen gebeuren.
Klopt, ik heb hetzelfde gevoel; zo'n pellet bbq lijkt mij inderdaad ook heel leuk maar die dingen hebben veel meer volume dan ik nodig heb, en ik zie niet in wat ik er meer met kan dan wat ik nu doe met de Master Touch.
Dus nee, ik hou mijn centjes voorlopig voor andere (nuttigere doch minder leuke) dingen 😛
 
Terug
Bovenaan