Nieuwe vertraging en miljarden meerkosten voor Britse kerncentrale
De Britse kerncentrale Hinkley Point C, een project dat 3,2 gigawatt (GW) elektriciteit moet opwekken, kost al bijna 54 miljard euro en zal pas in 2029 klaar zijn.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Veel is de schuld van de politiek, in het VK is dat ook een compleet nieuw type van reactor dus logisch dat de kinderziektes en kosten daar naar zijn.Dit is toch ook weer een compleet drama geworden. Al het positivisme over kernenergie staat toch in schril contrast met de realiteit ervan. Ik geloof nog wel in kernenergie in Europa, maar het zal niet van EDF en Framatome komen. Compleet disfunctionele bedrijven, lijkt me.![]()
De Britse kerncentrale Hinkley Point C, een project dat 3,2 gigawatt (GW) elektriciteit moet opwekken, kost al bijna 54 miljard euro en zal pas in 2029 klaar zijn.www.standaard.be
Het grote probleem lijkt me dat men continue de veiligheidsvoorzieningen wil aanpassen aan de meest recente normen.Dit is toch ook weer een compleet drama geworden. Al het positivisme over kernenergie staat toch in schril contrast met de realiteit ervan. Ik geloof nog wel in kernenergie in Europa, maar het zal niet van EDF en Framatome komen. Compleet disfunctionele bedrijven, lijkt me.![]()
De Britse kerncentrale Hinkley Point C, een project dat 3,2 gigawatt (GW) elektriciteit moet opwekken, kost al bijna 54 miljard euro en zal pas in 2029 klaar zijn.www.standaard.be
Ik verplaats de discussie even omdat die niet echt thuishoort bij de Vlaamse verkiezingen en omdat ik mijn eigen energietransitie-thread wil bumpenDe kern van de zaak is wat ik hierboven zei: N-VA is altijd al voor kernenergie geweest en tegen de sluiting van de kerncentrales.
Ik heb het hier al eerder gezegd: er is al voor meer dan 30 miljard euro subsidies naar hernieuwbare energie gevloeid in al die tijd. Voor dat geld hadden we al drie kerncentrales kunnen neerplanten en dan zaten we nu met een overschot van elektriciteit en waren we klimaat-neutraal.

Het gaat niet om netto-exporteur te zijn. Het gaat erom dat er elektrische energie moet zijn op de momenten dat het verbruikt wordt en te veel is ook niet goed. Energie-opslag is vandaag en het komende decenium minimaal. Dit vereist een diversificatie van je energienetwerk en is de reden bij uitstek waarom zelfs gascentrales nog zullen blijven nodig zijn.Ik verplaats de discussie even omdat die niet echt thuishoort bij de Vlaamse verkiezingen en omdat ik mijn eigen energietransitie-thread wil bumpen
Hinkley Point C in het VK, kost al meer dan 54 miljard. Dat is een grote reactor (evengroot als Doel 1+2+3+4), maar zelfs met 3GW aan productie zijn we nog láng niet klimaatneutraal, hoor.
Als 20% van onze totale energieconsumptie nu door nucleair voorzien wordt, zou dat met de bouw van een dergelijke reactor naar 30-35% gaan.
Bovendien zijn we nu al een netto-exporteur van elektriciteit.
SomeDude verbeterde me in een pm door te zeggen dat we in 2023 weldegelijk energie-importeur waren. (ik zat nog met de cijfers van 2022 in mijn hoofd).Het gaat niet om netto-exporteur te zijn. Het gaat erom dat er elektrische energie moet zijn op de momenten dat het verbruikt wordt en te veel is ook niet goed. Energie-opslag is vandaag en het komende decenium minimaal. Dit vereist een diversificatie van je energienetwerk en is de reden bij uitstek waarom zelfs gascentrales nog zullen blijven nodig zijn.
De AI-hype (als het al een hype is, volgens mij zal de groei wel wat afvlakken maar weg gaat het niet meer) zal de wereldwijde energievraag omhoog duwen, al vraag ik me af of dat ook in België het geval hoeft te zijn. AI-rekencapaciteit lijkt me een zeer globaal verhandeld goed te zijn. Je kunt in België makkelijk rekencapaciteit kopen uit datacenters in subtropische streken waar zonne-energie quasi gratis is. Wat voor zin of economische meerwaarde heeft het voor ons om het hier vol datacenters te zetten? Europa is bij uitstek een energie-arme regio.
Dat wordt vandaag al gedaan (waar mogelijk) in de grotere datacenters.Daarnaast is er ook de vraag of de energie uit datacenters niet gewoon hergebruikt kan worden voor andere doeleinden. Alle energie voor datacenters wordt immers voor quasi 100% omgezet in warmte, dus kan je een datacenter beschouwen als een elektrische kachel die kan worden aangesloten op warmtenetten, zwembaden, industrie...
2) Voor variatie in vraag en productie over de seizoenen heen is weinig opslag nodig: Omdat het in de winter harder waait, wordt het gebrek aan zon mooi gecompenseerd. Zolang we erover waken dat onze windcapaciteit in verhouding goed blijft groeien tov zonne-energie.
Ik heb natuurlijk zelf geen berekeningen gemaakt, maar ik denk dat kernenergie nog een zéér lange weg te gaan heeft om prijscompetitief te zijn met hernieuwbare energie in de streken waar die het meest beschikbaar is.
Electrificatie verwarming -> Dan bouw je extra wind uit zodat de productiepiek in de winter ligt.En wat dan met elektrificatie van heating? Als je stookolie en aardgas wil uitfaseren (zoals nu het plan is) dan klopt die balans niet meer.
Daar zit ook wat een paradox natuurlijk. Wij Belgen leggen onze daken vol met zonnepanelen maar eigenlijk zijn onze contreien gewoon suboptimaal voor solar.
Leg hetzelfde zonnepaneel in de Egyptische woestijn en de opbrengst gaat maal twee: https://globalsolaratlas.info
Het probleem met dat statement is dat het mij allemaal nogal kort door de bocht lijkt. Je mag, naar mijn mening, de bruto output van 1 zonnepaneel in België niet zomaar vergelijken met datzelfde paneel in (Noord-)Afrika. Je moet imo vooral vergelijken wat er netto overblijft aan de verbruiker. Elektriciteit vervoeren is enorm in-efficient en zorgen voor grote verliezen.Daar zit ook wat een paradox natuurlijk. Wij Belgen leggen onze daken vol met zonnepanelen maar eigenlijk zijn onze contreien gewoon suboptimaal voor solar.
Leg hetzelfde zonnepaneel in de Egyptische woestijn en de opbrengst gaat maal twee: https://globalsolaratlas.info
Je bent in het algemeen te optimistisch over hernieuwbare energie, maar ik heb niet de gewoonte om me mee te laten drijven in oeverloze discussies. Dat ga ik nu dus ook niet doen, maar ik wil enkele zaken waar je de bal mis slaat toch even aanhalen.SomeDude verbeterde me in een pm door te zeggen dat we in 2023 weldegelijk energie-importeur waren. (ik zat nog met de cijfers van 2022 in mijn hoofd).
4) Voor de periodes waar er in heel Europa weinig wind of zon is hebben we opslag nodig, maar dat zal geen batterij-opslag zijn. Deze opslag wordt gekenmerkt door het feit dat we ze op zich weinig nodig hebben maar wel langdurig moeten kunnen opslaan. Dat zorgt ervoor dat de prijs per energie-eenheid minder uitmaakt, maar de prijs om te slaan wel. Dat zorgt ervoor dat energievormen met lage energie-effficientie maar stabiele opslagcapaciteit veel rendabeler zijn dan batterijen. Denk bvb aan waterstof, ammonium, biogas. Voor deze categorie zullen we wsl nog tot 2050 als laatste aardgas blijven gebruiken.
De AI-hype (als het al een hype is, volgens mij zal de groei wel wat afvlakken maar weg gaat het niet meer) zal de wereldwijde energievraag omhoog duwen, al vraag ik me af of dat ook in België het geval hoeft te zijn. AI-rekencapaciteit lijkt me een zeer globaal verhandeld goed te zijn. Je kunt in België makkelijk rekencapaciteit kopen uit datacenters in subtropische streken waar zonne-energie quasi gratis is. Wat voor zin of economische meerwaarde heeft het voor ons om het hier vol datacenters te zetten? Europa is bij uitstek een energie-arme regio. Ik heb natuurlijk zelf geen berekeningen gemaakt, maar ik denk dat kernenergie nog een zéér lange weg te gaan heeft om prijscompetitief te zijn met hernieuwbare energie in de streken waar die het meest beschikbaar is. Daarnaast is er ook de vraag of de energie uit datacenters niet gewoon hergebruikt kan worden voor andere doeleinden. Alle energie voor datacenters wordt immers voor quasi 100% omgezet in warmte, dus kan je een datacenter beschouwen als een elektrische kachel die kan worden aangesloten op warmtenetten, zwembaden, industrie...
"Ik ga niet meediscussieren, ik ga je gewoon even wijzen op je fouten" en vervolgens compleet naast het punt pratenJe bent in het algemeen te optimistisch over hernieuwbare energie, maar ik heb niet de gewoonte om me mee te laten drijven in oeverloze discussies. Dat ga ik nu dus ook niet doen, maar ik wil enkele zaken waar je de bal mis slaat toch even aanhalen.

Electrificatie verwarming -> Dan bouw je extra wind uit zodat de productiepiek in de winter ligt.
Paradox -> Is dat een paradox, of gewoon een extra nadruk op hoe belachelijk goedkoop zonnepanelen zijn dat je zelfs in onze streek al zot moet zijn er geen te leggen?
Ja, maar als je het over de totale energievraag hebt is dat een ander vraagstuk natuurlijk. Mijn post ging over het gas dat nodig is om de intermittency van hernieuwbaar op te lossen, niet over het verschil tussen wat hernieuwbaar vandaag oplevert en wat de vraag is.De piek in energievraag die momenteel gedekt wordt door fossiele energie (stookolie + aardgas) is enorm. Om dat op te vangen met non-flexible renewables en eventueel storage moet je gigantisch gaan overdimensioneren, wat dan weer dodelijk is voor de kostprijs.
En staat nog los van de vraag waar je al die windmolens zou zetten. En dat staat dan op zich weer los van de vraag of de politiek daar klaar voor is (iemand die wil opzoeken hoeveel windmolens Demir de laatste tijd nog vergund heeft? Voor een minister van een partij die beweert investeringszekerheid hoog in het vaandel te dragen, niet zo heel veel, want je zou wel eens een actiegroep tegen de borst kunnen stoten zo net voor de verkiezingen).
Als je flexible renewables hebt zoals in de Nordics is het natuurlijk een ander verhaal. Maar veel extra hydro gaan we hier in België niet kunnen realiseren.
Voor zover ik het begrijp zijn de grondstoffen voor PV-panelen niet zo gelimiteerd. Vooral aluminium, silicium, en een klein beetje zilver. Ook minieme hoeveelheden van iets zeldzamere materialen in de semiconductors zelf, maar niks uit de rare earth mineral-categorie.Tis vooral een paradox omdat zonnepanelen produceren ook grondstoffen vergt, en je uiteindelijk de gelimiteerde beschikbare grondstoffen zo efficient mogelijk wil ingeschakeld zien.
Die halfgeleiders worden wel gedoteerd met zeldzame metalen zoals indium, germanium en dergelijke. Zonder deze metalen geen (nuttige) band gap en dus geen foton->elektrische stroom/spanning van je zonnepaneel. Deze vallen onder de zeldzame metalen, die in kleine hoeveelheden worden geproduceerd:Ja, maar als je het over de totale energievraag hebt is dat een ander vraagstuk natuurlijk. Mijn post ging over het gas dat nodig is om de intermittency van hernieuwbaar op te lossen, niet over het verschil tussen wat hernieuwbaar vandaag oplevert en wat de vraag is.
Sowieso zullen we in België ook na 2050 nog energie moeten gaan importeren: of het nu in de vorm van elektriciteit via kabels is, ammoniak uit Oman, of uraniumstaven uit Australie. Welke strategisch/financieel het meest interessant is een leuke discussie op zich, daar sta ik redelijk agnostisch tegenover.
Voor zover ik het begrijp zijn de grondstoffen voor PV-panelen niet zo gelimiteerd. Vooral aluminium, silicium, en een klein beetje zilver. Ook minieme hoeveelheden van iets zeldzamere materialen in de semiconductors zelf, maar niks uit de rare earth mineral-categorie.
Ja, maar om dat te relativeren: je hebt slechts 3 gram indium nodig per m2 paneel, da's niet echt een probleem op dezelfde schaal als neodymium dat is bij windturbines. Ik heb vaak de indruk dat mensen 'hernieuwbare energie' soms op een hoop gooien en moeilijk het onderscheid kunnen maken dat verschillende technologieën verschillende voordelen en nadelen hebben.Die halfgeleiders worden wel gedoteerd met zeldzame metalen zoals indium, germanium en dergelijke. Zonder deze metalen geen (nuttige) band gap en dus geen foton->elektrische stroom/spanning van je zonnepaneel. Deze vallen onder de zeldzame metalen, die in kleine hoeveelheden worden geproduceerd:
Daarnaast heb je natuurlijk je klassieke rare earth metals die in de sterke permanente magneten in bvb windturbines zitten.![]()
Rare metals in the photovoltaic industry — RatedPower
What role do rare earths and minor metals play in the clean energy industry? What are the alternatives emerging for solar photovoltaic technologies? Read on to find out.ratedpower.com
Dus ja, hernieuwbare energie maakt toch ook wel gebruik van wat aardse supplies om tot stand te komen.
Dat wat tegenvalt? 'Duurzaamheid' is nogal een vaag woord, he. Er wordt veel nonsens gespuid over het idee dat zonnepanelen gerecycleerd moeten worden, maar dat valt allemaal behoorlijk mee. Arstechnica heeft er nog pas een artikel over geschreven.Zijn er eigenlijk recente cradle-to-cradle onderzoeken naar de duurzaamheid van bvb zonnepanelen of windturbines? Laatste wat ik daar van een ingenieur op leeftijd van hoorde was dat dat allemaal vrij hard tegenviel tov de lifetime energy production.