De energiethread

Ik weet niet direct voor wie dit bericht bedoelt is.
De bedragen die je daar ziet staan bij "facturen" zijn niet de werkelijke bedragen die van je rekening gaan. Dat is net wat ik wil zeggen met dat het nogal onduidelijk is.
Ik heb het voor alle duidelijkheid over de browser "mijn luminus", niet over de app. Die heb ik niet en kan ik niks over zeggen.
Jawel toch?
Vorige maand stond er "384 euro in mijn voordeel". Daarvan is dan mijn voorschot van december afgenomen.
Nu staat er nog het restbedrag.
En dan rechts zie je betaalde (voorschot)facturen en openstaande facturen (dat zijn de premies van november en december), waar heel duidelijk federaal basispakket bij staat.

Overigens is het basispakket van januari tot maart nog niet officieel officieel, dus dat zal nog wel ff duren voor dat bij iedereen erdoor komt.
 
Die eerste premie van 100eur is normaal verrekend met voorschotten van juni of juli dacht ik.
In november en december zijn er verrekeningen gebeurd in de voorschotten met de federale steunpakketten
Helaas hier pas november op de site gekomen pas nadat ik mijn gegevens via de overheid heb doorgegeven. Dus ik verwacht opnieuw mijn gegevens te moeten doorgeven om dan vaak later mijn geld te krijgen...
 
@cege @TYPHOON-online
Luminus verrekent die premies in de voorschotten of afrekening (Of mengeling). Maar je ziet dat niet in het online overzicht. Dat bedrag dat er staat is niet altijd het bedrag dat van je rekening gaat. Je moet dan echt de detail pdf openen.

Zeker een werkpunt van Luminus om dat duidelijker te maken..

Ik heb kwartaal voorschotten... de vorige was begin Nov... afrekening was ook begin Nov.
 
Bij mij is die premie er 27 december gekomen, althans dat is de datum dat ik er bij zie staan in de Luminus app. Geen idee of dat de precieze datum is.
Het is momenteel een soep in mijn facturenlijst, ze verrekenen de voorschotten direct met die premie en het is echt niet zo overzichtelijk meer.
 
Je ziet dat normaal wel apart bij Luminus, zelf gezien bij mijn ouders.
Ikzelf en kennis van mij bij Luminus hebben dit nog niet gekregen dus zullen er wsl ook achter moeten vragen *zucht*

Ik quote hier even @makila die vorige maand in Energieleveranciers topic toonde hij het er bij hem uitziet.

Screenshot-2022-12-26-175713.jpg
https://www.beyondgaming.be/threads/energieleveranciers.1140/page-325#post-868689
 
Jawel toch?
Vorige maand stond er "384 euro in mijn voordeel". Daarvan is dan mijn voorschot van december afgenomen.
Nu staat er nog het restbedrag.
En dan rechts zie je betaalde (voorschot)facturen en openstaande facturen (dat zijn de premies van november en december), waar heel duidelijk federaal basispakket bij staat.

Overigens is het basispakket van januari tot maart nog niet officieel officieel, dus dat zal nog wel ff duren voor dat bij iedereen erdoor komt.
Er staat bij mij elke maand het bedrag van het voorschot in de lijst "facturen". Het is pas als je de pdf opent die erachter zit, dat je ziet dat er minder aangerekend wordt (soms).
Nogmaals, heb het over de browser, niet over de luminus app.
 
Er staat bij mij elke maand het bedrag van het voorschot in de lijst "facturen". Het is pas als je de pdf opent die erachter zit, dat je ziet dat er minder aangerekend wordt (soms).
Nogmaals, heb het over de browser, niet over de luminus app.
Hier ook gewoon in de browser hoor.

392 basispakket - 205 euro voorschot is nog 187 euro over voor het volgende voorschot.
En ik verwacht dus binnenkort dat daar nog eens 588 euro basispakket bij komt.
 
Bij mij niet in de browser en niet in de pdf. Maandag eens informeren. Vorige keer zaten we nog bij engie. Nu is het de eerste keer dat we het van luminus moeten krijgen.
 
Bij mij niet in de browser en niet in de pdf. Maandag eens informeren. Vorige keer zaten we nog bij engie. Nu is het de eerste keer dat we het van luminus moeten krijgen.
Maar wat bedoel je met 'nu'?
De premies van november en december zijn uitgedeeld, op die van januari tot maart gaat iedereen nog even moeten wachten.
 
Ja lap, niks gekregen. De elektriciteit bij ecopower is wel vlot verlopen...

Mag ik weer postbode gaan spelen omdat de overheid zijn werk niet kan doen...
 
Bij engie gewoon gekregen begin december
Mn voorschot van 200 op 350 gezet.
Ze hebben nog 42 euro op mijn rekening gestort van de 392 euro
 
Ah OK, omdat we onze factuur van januari al kunnen zien, maar daar stond nog geen premie afgetrokken.
Basispakket januari, februari & maart 2023
Ook voor de maanden januari, februari en maart 2023 zal er een basispakket worden toegekend.
Elk gezin dat op 31/12/2022 een variabel energiecontract heeft, of een vast contract dat afgesloten of vernieuwd werd met een prijs vanaf 1 oktober 2021, komt in aanmerking.
Voor de maanden januari, februari en maart bedraagt de premie in totaal € 405 voor gas en voor elektriciteit € 183.

We verrekenen deze premies vanaf midden februari 2023.
https://www.luminus.be/nl/prive/overheidsmaatregelen/

Na de voorwaarden nog eens te herlezen zou het normaal kunnen zijn dat ik niets krijg voor November / December.
Mijn oude leverancier waar ik voordelig vast contract had van onbepaalde duur wou mij laten switchen naar variabel vanaf 1 Oktober.
Daarom Optifix Augustus contract aangegaan dat inging vanaf die datum.

Op site van Luminus staat het volgende
Basispakket november & december 2022
Elk gezin dat op 30/09/2022 een variabel energiecontract heeft, of een vast contract dat afgesloten of vernieuwd werd met een prijs vanaf 1 oktober 2021, krijgt voor november en december 2022 een tegemoetkoming voor gas en/of elektriciteit. Voor de maanden november en december bedraagt de premie voor gas in totaal € 270, die voor elektriciteit bedraagt € 122.


De laatste prijsaanpassing aan mijn oude contract was in Augustus 2021 als ik het goed heb dus dan val ik er buiten.

Op de site van fgov nog wat verdere verduidelijking
U komt in aanmerking voor het basispakket voor gas (270 euro), als u beantwoordt aan een van deze twee situaties:
1e geval: op 30 september 2022 had u een gascontract op uw naam, en op die datum is dat contract:
- afgesloten voor uw wettelijke verblijfsadres
- actief
- van het type "residentieel"
- afgesloten aan een vast tarief, maar verlengd na 30 september 2021, of afgesloten aan een variabel tarief
niet afgesloten aan het sociaal tarief

https://economie.fgov.be/nl/themas/.../regeringsmaatregelen-en/basispakket-voor-gas
 
Basispakket januari, februari & maart 2023
Ook voor de maanden januari, februari en maart 2023 zal er een basispakket worden toegekend.
Elk gezin dat op 31/12/2022 een variabel energiecontract heeft, of een vast contract dat afgesloten of vernieuwd werd met een prijs vanaf 1 oktober 2021, komt in aanmerking.
Voor de maanden januari, februari en maart bedraagt de premie in totaal € 405 voor gas en voor elektriciteit € 183.

We verrekenen deze premies vanaf midden februari 2023.
https://www.luminus.be/nl/prive/overheidsmaatregelen/

Na de voorwaarden nog eens te herlezen zou het normaal kunnen zijn dat ik niets krijg voor November / December.
Mijn oude leverancier waar ik voordelig vast contract had van onbepaalde duur wou mij laten switchen naar variabel vanaf 1 Oktober.
Daarom Optifix Augustus contract aangegaan dat inging vanaf die datum.

Op site van Luminus staat het volgende
Basispakket november & december 2022
Elk gezin dat op 30/09/2022 een variabel energiecontract heeft, of een vast contract dat afgesloten of vernieuwd werd met een prijs vanaf 1 oktober 2021, krijgt voor november en december 2022 een tegemoetkoming voor gas en/of elektriciteit. Voor de maanden november en december bedraagt de premie voor gas in totaal € 270, die voor elektriciteit bedraagt € 122.


De laatste prijsaanpassing aan mijn oude contract was in Augustus 2021 als ik het goed heb dus dan val ik er buiten.

Op de site van fgov nog wat verdere verduidelijking
U komt in aanmerking voor het basispakket voor gas (270 euro), als u beantwoordt aan een van deze twee situaties:
1e geval: op 30 september 2022 had u een gascontract op uw naam, en op die datum is dat contract:
- afgesloten voor uw wettelijke verblijfsadres
- actief
- van het type "residentieel"
- afgesloten aan een vast tarief, maar verlengd na 30 september 2021, of afgesloten aan een variabel tarief
niet afgesloten aan het sociaal tarief

https://economie.fgov.be/nl/themas/.../regeringsmaatregelen-en/basispakket-voor-gas

Thx 👌
 
Gisteren mijn verbruik geplot op de graaddagen, alleen de maanden oktober tot en met mei omdat de vergelijking anders niet opging (te weinig graaddagen en hoge waarden door het warm water). Sinds 2020 zaten we gemiddeld rond 10kwh per graaddag. Sinds dit jaar zitten we gemiddeld rond de 5kwh. We zijn de zolder (slaapkamer) beginnen verwarmen met airco, temperatuur schema aangepast en de gevraagde temperatuur met 1,5 graad verlaagd.
Vorig jaar december 3734 kWh verbruikt, december dit jaar zijn we gestrand op 1900 kWh. (Isolatie standaard in 1998, halfopen bewoning, gasketel van 4 jaar oud)
 
Gisteren mijn verbruik geplot op de graaddagen, alleen de maanden oktober tot en met mei omdat de vergelijking anders niet opging (te weinig graaddagen en hoge waarden door het warm water). Sinds 2020 zaten we gemiddeld rond 10kwh per graaddag. Sinds dit jaar zitten we gemiddeld rond de 5kwh. We zijn de zolder (slaapkamer) beginnen verwarmen met airco, temperatuur schema aangepast en de gevraagde temperatuur met 1,5 graad verlaagd.
Vorig jaar december 3734 kWh verbruikt, december dit jaar zijn we gestrand op 1900 kWh. (Isolatie standaard in 1998, halfopen bewoning, gasketel van 4 jaar oud)
Wat is een graaddag?
 
Terug
Bovenaan