De energiethread

mm bedankt alvast, maar die 0.6c€ heeft amper tot geen gevolg op de berekening (die de site van Vreg doet he).
Klopt, dat is gewoon een beperkte vaste component. Is vooral iets dat men heeft toegevoegd tgv absurd lage gasprijzen. Om dan toch nog vb kostendekkend te zijn voor hun administratieve last of risico's of...

het verchil is die Index*1.1 dat gigantisch word, en dat op de andere contracten Index*0.1 lijkt te zijn.
Ze werken allemaal met een andere index. Wat de beste index is, is koffiedik kijken.

Dus eigenlijk verschilt dat allemaal niet gek veel..
Op het eerste zicht niet neen.
 
Vanaf nu kan je in de engie app ook je piekverbruik zien.
70% van de maanden zitten we boven de drempel waarbij het goedkoper zou zijn. Met andere woorden, het zal voor ons dus duurder worden. :p

1,02kWh is het kantelpunt. We hebben maanden van 1,2 tot 1,44…
 
ik zie die piek value niet op mijn digitale meter, zou onder 1.6.0 moeten staan. De enige in de buurt is 1.7.0
 
Vanaf nu kan je in de engie app ook je piekverbruik zien.
70% van de maanden zitten we boven de drempel waarbij het goedkoper zou zijn. Met andere woorden, het zal voor ons dus duurder worden. :p

1,02kWh is het kantelpunt. We hebben maanden van 1,2 tot 1,44…

Bedankt voor de tip, bij ons op 1,17.
 
Vanaf nu kan je in de engie app ook je piekverbruik zien.
70% van de maanden zitten we boven de drempel waarbij het goedkoper zou zijn. Met andere woorden, het zal voor ons dus duurder worden. :p

1,02kWh is het kantelpunt. We hebben maanden van 1,2 tot 1,44…
Op mijn fluvius toch ook ?
 
Vanaf nu kan je in de engie app ook je piekverbruik zien.
70% van de maanden zitten we boven de drempel waarbij het goedkoper zou zijn. Met andere woorden, het zal voor ons dus duurder worden. :p

1,02kWh is het kantelpunt. We hebben maanden van 1,2 tot 1,44…
bedoel je dan 1,02 kw per kwartier of 250w per kwartier?
 
bedoel je dan 1,02 kw per kwartier of 250w per kwartier?
Op de engie app staat het als kWh aangegeven.
Dat is in feite het piekenergieverbruik gedurende een kwartier. Van t0 tot t+15min heb je dus 1,02kWh verbruikt en is uw teller dus 1,02kWh gestegen.
Uw piekvermogen is dus 1,02*4= 4,08kW
 
Op de engie app staat het als kWh aangegeven.
Dat is in feite het piekenergieverbruik gedurende een kwartier. Van t0 tot t+15min heb je dus 1,02kWh verbruikt en is uw teller dus 1,02kWh gestegen.
Uw piekvermogen is dus 1,02*4= 4,08kW
Ik heb de engie app niet. Dus het kantelpunt ligt bij 4.08 kw. Dat is hetgeen ik wou weten. Hier zal dat dus ook wel wat meer duiten gaan kosten.
 
Vanaf nu kan je in de engie app ook je piekverbruik zien.
70% van de maanden zitten we boven de drempel waarbij het goedkoper zou zijn. Met andere woorden, het zal voor ons dus duurder worden. :p

1,02kWh is het kantelpunt. We hebben maanden van 1,2 tot 1,44…
December: 1,43... Op ne zondagochtend van 8:45 tot 9u.
 
Ik heb de engie app niet. Dus het kantelpunt ligt bij 4.08 kw. Dat is hetgeen ik wou weten. Hier zal dat dus ook wel wat meer duiten gaan kosten.
Dat kantelpunt ligt bij iedereen anders. Want hoe meer je verbruikt, hoe meer voordeel je hebt door het wegvallen van de nettarieven.
 
Op mijn fluvius toch ook ?
Idd. Heb net eens gekeken voor afgelopen jaar.

Sinds we geen elektrisch vuurtje meer gebruiken, komen de pieken hier niet boven de 3kW meer uit. December was bvb maar 2,5kW. Ik denk dat we rond de 2.75kW gaan uitkomen voor gemiddelde maandpiek, wat niet zoveel boven het minimumtarief zal uitkomen.
 
Jaarverbruik 2021 - 6090 Kwh
Jaarverbruik 2022 - 8196 Kwh

Door mijn ijskast uit te schakelen (die was dus stuk vandaar voor een deel, het veel hogere verbruik), zit ik op schema om opnieuw gemiddeld 130 Kwh per maand minder te verbruiken. (1560 Kwh - 390 sinds de correctie gedurende de laatste 3 maand = 1170 Kwh per jaar)

Reken daar nog de mobiele airco bij, die ik voor de zomer gekocht hebt, en dan klopt mijn verbruik straks voor 2023, normaal gezien wel opnieuw met 2021. Ik zal de airco in de zomer dan ook maar iets minder opzetten he.
 
Laatst bewerkt:
Jaarverbruik 2021 - 6090 Kwh
Jaarverbruik 2022 - 8196 Kwh

Door mijn ijskast uit te schakelen (die was dus stuk vandaar voor een deel, het veel hogere verbruik), zit ik op schema om opnieuw gemiddeld 130 Kwh per maand minder te verbruiken. (1560 Kwh - 390 sinds de correctie gedurende de laatste 3 maand = 1170 Kwh per jaar)

Reken daar nog de mobiele airco bij, die ik voor de zomer gekocht hebt, en dan klopt mijn verbruik straks voor 2023, normaal gezien wel opnieuw met 2021. Ik zal de airco in de zomer dan ook maar iets minder opzetten he.
Toch nog steeds vrij veel eigenlijk
 
Jaarverbruik 2022 elektriciteit hier was 3.345kwh - (gezin met 2 kinderen)

Daar moet nog een 600kwh afkunnen door de energieverslindende Amerikaanse mastodont van een koelkast/diepvriezer te vervangen.
 
Toch nog steeds vrij veel eigenlijk
PC (750 W voeding) + randapparatuur trekt er ook serieus wat door.

12 uur per dag * 365 dagen * 750 W / 1000 = 3285 Kwh / 2 (want in praktijk wordt gemiddeld 50% van die 750 W voeding gebruikt) = 1642,5 Kwh
En dit is dan alleen nog maar de PC, exclusief de randapparatuur.

Je staat er niet altijd bij stil, maar er zijn bepaalde toestellen als je deze dikwijls gebruikt, dan loopt dit toch heel hard op.
 
Het vorig jaar is weer om dus tijd om het overzichtje aan te vullen.
Info: open bebouwing uit 1974. 2 volwassenen & 2 kinderen (°2019 + °2022)

Afgelopen jaar vanaf september wat opgelet met gasverbruik en meer hout gestookt.
Er is nog wel wat ruimte voor verbetering.

Aardgas:
  • 2019: 38.988 kWh
  • 2020: 35.859 kWh
  • 2021: 39.053 kWh
  • 2022: 29.737 kWh

Elektriciteit:
  • 2019: 4.222 kWh
  • 2020: 3.980 kWh
  • 2021: 3.899 kWh
  • 2022: 4.017 kWh
 
In 2022 afgeklopt op 4.014 kWh elektriciteit en 8.039kWh gas,.
Gasverbruik is duidelijk hoger in december/januari, in de zomer is dit een pak minder.
 
Terug
Bovenaan