De energiethread

We wonen hier sinds April en heeft paar maanden leeg gestaan wegens verbouwingen tussen januari en april. Maar er heeft hier 3mnd een diepvriezer 10kwh per dag getrokken, dus dat zou moeten compenseren... sinds de vriezer vervangen is, redelijk consistent ~200kwh/mnd.

Sinds november zonnepanelen. Volgend jaar zal verbruik dus een pak lager zijn, geen idee waar we gaan uitkomen

Elektriciteit: 2683 kwh

Gas is heel laag. De chauffage is niet aan geweest sinds we hier wonen tot eind oktober. Warm water is tot in oktober enkel zonneboiler geweest.

Gas: 2814 kwh (275m3)



Om eerlijk te zijn, geen idee hoe mensen aan dergelijke hoge verbruiken komen. Ik ben vandaag alleen thuis met 2 kinderen en het is kut weer. De lampen branden al heel de dag, de tv staat al 2h aan, vaatwasser is 2e beurt bezig, daarjuist soep gekookt en de zonnepanelen brengen niks op. Zit aan 3.2 kwh voor vandaag (en 0.6kwh uit de panelen gebruikt).
 
PC (750 W voeding) + randapparatuur trekt er ook serieus wat door.

12 uur per dag * 365 dagen * 750 W / 1000 = 3285 Kwh / 2 (want in praktijk wordt gemiddeld 50% van die 750 W voeding gebruikt) = 1642,5 Kwh
En dit is dan alleen nog maar de PC, exclusief de randapparatuur.

Je staat er niet altijd bij stil, maar er zijn bepaalde toestellen als je deze dikwijls gebruikt, dan loopt dit toch heel hard op.
Een PC verbruikt geen 750W de hele dag door hoor... Tenzij je met meerdere grafische kaarten crypto mijnt ofzo. Anders kom je bijlange niet aan de max die je voeding kan leveren.
 
Een PC verbruikt geen 750W de hele dag door hoor... Tenzij je met meerdere grafische kaarten crypto mijnt ofzo. Anders kom je bijlange niet aan de max die je voeding kan leveren.
Dat staat er toch?

/ 2 (want in praktijk wordt gemiddeld 50% van die 750 W voeding gebruikt)
/ 2 = gedeeld door twee he :)
 
Mijn laptop met 3 21 inch schermen van mijn home office zijn 200 of 300 W. Vraag me af wat je met een 750W voeding doet. Akkoord als je eens wat wil gamen, dat je wat piek gaat trekken.

Maar dat spel trekt toch niet 12h per dag 750 of 750/2 W, elke dag? Staat die computer elke dag 12h aan? 8 tot 20h. Weekends, verlof, ... ?
 
Dat staat er toch?

/ 2 (want in praktijk wordt gemiddeld 50% van die 750 W voeding gebruikt)
/ 2 = gedeeld door twee he :)
Precies over dat stukje gelezen. Maar dan nog heel veel hoor. Mijn desktop met 27incher verbruikt met gewoon web en kantoorwerk tussen de 55-70W.
 
Lijstjes, mijn favoriet. Dus ook eens wat zaken bijeen gezet.

  • Vrijstaande woning van 1986 met 220m2 bewoonbare oppervlakte.
  • Gerenoveerd in 2012 met omschakeling van elektrische accumulatieverwarming naar gas met luchtkanalen (inclusief stevige subsidie om gas te gaan gebruiken... :)). Geen bijkomende energetische renovaties.
  • In 2020/2021 woonuitbreiding gedaan tot 240m2, inclusief nieuwe vloeren op benedenverdieping. Hierbij wel de vloerisolatie aangevuld tot 18cm (max haalbare, was 12cm hiervoor) + airco in de volledige woning.
  • Gezin met 2 kindjes.
  • Er is 4 dagen per week iemand fulltime thuis. Verwarming staat op 21°C als er iemand aanwezig is (6.30 tot 22.00) en op 18°C als er niemand is. Volledige benedenverdieping wordt verwarmd, op het verdiep enkel de badkamer.

Elektriciteit
2018 - 6574 kWh
2019 - 6320 kWh
2020 - 8201 kWh (verbouwingen in Q4 2020 - leven in garage met elektrische verwarming)
2021 - 10023 kWh (verbouwingen in Q1/Q2 2021 - leven in garage met elektrische verwarming)
2022 - 2108 kWh (zonnepanelen vanaf 6de maand)

Gas
2018 - 11900 kWh
2019 - 11550 kWh
2020 - 13180 kWh
2021 - 14190 kWh
2022 - 9500 kWh

Valt wel op dat ik al die jaren ongeveer hetzelfde jaarbedrag betaal.
 

Via die link kan je pdf downloaden. TLDR:

- elektriciteitsproductie van kernenergie daalt onder de 50%, een daling van 6TWh tov 2021.
- op basis van gas steeg van met 1TWh.
- hernieuwbare elektriciteitsproductie blijft stevig toenemen. Komende jaren voornamelijk door onshore wind & zonne-energie.
- enkele windstille zomermaanden in '22 tov winderige zomermaanden in '21 maakt dat offshore wind minder elektriciteit gegenereerd heeft vorig jaar.
- nog nooit zoveel elektriciteit geëxporteerd als vorig jaar (6,6TWh netto export). Die doemberichten van enkele politici (blackout etc etc) mogen toch de vuilbak in.

We zijn er nog lang niet, maar het gaat toch de goede kant uit.
 
- nog nooit zoveel elektriciteit geëxporteerd als vorig jaar (6,6TWh netto export). Die doemberichten van enkele politici (blackout etc etc) mogen toch de vuilbak in.
Export op jaarbasis heeft niets te maken met potentiële blackouts. Als er bv in de zomer gigantisch veel overschot is, hoeft dat niet te betekenen dat er in de winter genoeg is.
 
Heb vandaag de nieuwe factuur gekregen van Engie. Was het niet zo dat het basis pakket energie verlengd was tot en met maart 2023? Of moet dat nog beslist worden? Kan niet meteen iets vinden online, enkel dit https://www.vlaanderen.be/energiefa...id-naar-aanleiding-van-de-hoge-energieprijzen
Bij Luminus zijn ze al up to date, op de website van Engie zie ik nog niets staan


Opmerking: Blijkbaar wordt de premie bij Luminus verrekend vanaf midden februari, dus dit zal bij Engie dan ook zo zijn.
 
geen basis pakket 392 euro gekregen van total power energies… zal 23 januari weer kunnen aanvragen, net als vorige keer bij de 100 euro.

De leveranciers zullen die bedragen uiterlijk op 18 januari 2023 van uw voorschotten of jaarlijkse afrekeningen aftrekken of u de verschuldigde bedragen (vaste tarieven voor november en december) terugbetalen.

Als u recht heeft op die steun, maar u heeft op 18 januari 2023 nog niets ontvangen, moet u vanaf 23 januari 2023 een aanvraag indienen bij de FOD Economie.
 
Reeds verrekend in het voorschot van november en dit voor zowel nov-dec met als gevolg dat ik een tegoed had op het voorschot van deze maand.
 
@cege @TYPHOON-online
Luminus verrekent die premies in de voorschotten of afrekening (Of mengeling). Maar je ziet dat niet in het online overzicht. Dat bedrag dat er staat is niet altijd het bedrag dat van je rekening gaat. Je moet dan echt de detail pdf openen.

Zeker een werkpunt van Luminus om dat duidelijker te maken..
 
@cege @TYPHOON-online
Luminus verrekent die premies in de voorschotten of afrekening (Of mengeling). Maar je ziet dat niet in het online overzicht. Dat bedrag dat er staat is niet altijd het bedrag dat van je rekening gaat. Je moet dan echt de detail pdf openen.

Zeker een werkpunt van Luminus om dat duidelijker te maken..
Die 100 euro staat nochtans in het overzicht. Maar ook pas nadat ik het via de overheid heb aangevraagd en verrekend met het voorschot van december.
 
Hier staat dat toch heel duidelijk bovenaan het tabblad 'mijn facturen' op My Luminus. Je kan er eigenlijk niet naast kijken.
 
Hier staat dat toch heel duidelijk bovenaan het tabblad 'mijn facturen' op My Luminus. Je kan er eigenlijk niet naast kijken.
Ik weet niet direct voor wie dit bericht bedoelt is.
De bedragen die je daar ziet staan bij "facturen" zijn niet de werkelijke bedragen die van je rekening gaan. Dat is net wat ik wil zeggen met dat het nogal onduidelijk is.
Ik heb het voor alle duidelijkheid over de browser "mijn luminus", niet over de app. Die heb ik niet en kan ik niks over zeggen.
 
Die 100 euro staat nochtans in het overzicht. Maar ook pas nadat ik het via de overheid heb aangevraagd en verrekend met het voorschot van december.
Die eerste premie van 100eur is normaal verrekend met voorschotten van juni of juli dacht ik.
In november en december zijn er verrekeningen gebeurd in de voorschotten met de federale steunpakketten
 
Terug
Bovenaan