Energieleveranciers

Net een mail ontvangen van engie over de aanpassing van hun flow-contract. Ik zoek alleszinds een nieuwe leverancier…

Huidige prijsvoorwaarden Flow
    • Vaste vergoeding elektriciteit (incl. btw 6%): 53 €
    • Vaste vergoeding aardgas (incl. btw 6%): 37,10 €
    • Optie groen (incl.btw 6%): 0,306 €cent/kWh
    • Prijsformule afname (excl. btw) in €cent/kWh:
      • Enkelvoudig = 0,9800 + 0,1067 x EPEX DAM
      • Tweevoudig piek = 0,7900 + 0,1177 x EPEX DAM
      • Tweevoudig dal = 0,5900 + 0,0978 x EPEX DAM
      • Uitsluitend nacht = 0,5900 + 0,0978 x EPEX DAM
      • Aardgas = 0,7600 + 0,1000 x TTF101 (Heren)
    • Prijsformule injectie (excl. btw) in €cent/kWh:
      • Enkelvoudig = -0,3690 + 0,0882 x EPEX DAM
      • Tweevoudig piek = -0,3760 + 0,0994 x EPEX DAM
      • Tweevoudig dal = -0,3480 + 0,0556 x EPEX DAM
Nieuwe prijsvoorwaarden Flow vanaf 1/3/2023
    • Vaste vergoeding elektriciteit (incl. btw 6%): 53 €
    • Vaste vergoeding aardgas (incl. btw 6%): 37,10 €
    • Optie groen (incl.btw 6%): 0,53 €cent/kWh
    • Prijsformule afname (excl. btw) in €cent/kWh:
      • Enkelvoudig = 3,0300 + 0,1085 x EPEX DAM
      • Tweevoudig piek = 2,1500 + 0,1373 x EPEX DAM
      • Tweevoudig dal = 2,1400 + 0,0852 x EPEX DAM
      • Uitsluitend nacht = 2,1400 + 0,0852 x EPEX DAM
      • Aardgas = 1,8000 + 0,1000 x TTF101 (Heren)
    • Prijsformule injectie (excl. btw) in €cent/kWh:
      • Enkelvoudig = 0,0300 + 0,0833 x EPEX DAM
      • Tweevoudig piek = 0,0300 + 0,1001 x EPEX DAM
      • Tweevoudig dal = 0,0300 + 0,0396 x EPEX DAM

is dit enkel voor nieuwe contracten vanaf januari of voor iedereen die een variabele lopen heeft? ik vermoed het 2de, maar een vriend die zweert er bij dat het eerste getal in die formule vast staat vanaf de maand dat je je contract hebt getekend. ik beweer dat heel die formule slechts een maand geldig is. Zijn redenering is dan van " dat kan toch niet, dan kunnen ze daar de maand nadien evengoed 100 Euro zetten ipv 3 cent en u mega in het zak zetten"

zijn redenering lijkt mij bullshit maar toch graag bevestiging...
 
is dit enkel voor nieuwe contracten vanaf januari of voor iedereen die een variabele lopen heeft? ik vermoed het 2de, maar een vriend die zweert er bij dat het eerste getal in die formule vast staat vanaf de maand dat je je contract hebt getekend. ik beweer dat heel die formule slechts een maand geldig is. Zijn redenering is dan van " dat kan toch niet, dan kunnen ze daar de maand nadien evengoed 100 Euro zetten ipv 3 cent en u mega in het zak zetten"

zijn redenering lijkt mij bullshit maar toch graag bevestiging...
Sterker nog ik beweer dat de eerste twee cijfers van de formule een jaar lang vaststaan
  • Enkelvoudig = 0,9800 + 0,1067 x EPEX DAM
Mijn redenering lijkt mij correct maar toch graag bevestiging...
 
Correct, op voorwaarde dat het een contract van bepaalde duur is. Bij onbepaalde duur kan men deze formule veranderen met een inlichtingstermijn van 2 maanden.
Het gaat hier over "Direct"

Uw Contract is van bepaalde duur (Easy, Easy pro, Easy3, Easy3 pro, Direct, Direct pro, Drive, Drive pro, Dynamic, Dynamic pro)

of van onbepaalde duur (Leegstand, UP, UP pro, Flow, Sociaal tarief),
 
Ik heb gisteren een simulatie gedaan op Engie en vergeleken met mijn Optifix van augustus is het verschil maar +-30€/maand. Ik ga nog afwachten tot ik mijn eindafrekening krijg en aan de hand daarvan ga ik beslissen of ik verander of niet.
 
Ik heb gisteren een simulatie gedaan op Engie en vergeleken met mijn Optifix van augustus is het verschil maar +-30€/maand. Ik ga nog afwachten tot ik mijn eindafrekening krijg en aan de hand daarvan ga ik beslissen of ik verander of niet.
Ja, ik zie online toch ook geen grote verschillen.
 
Ook al zitten rondkijken. Maar de alternatieven schelen maar een 1 of 2 cent per kWh. Ga denk ik nog volhouden tot mijn zonnepanelen er zijn (maart) dan eventueel switchen.
 
Optifix elektriciteit augustus aan 51c/kWh gisteren opgezegd voor Luminus basic.

Huidige belpex spot prijzen en futures voor de komen maanden / kwartalen zijn de laatste weken ook zo hard gezakt dat het stom zou zijn om dat vast contact aan die tarieven te behouden.
Ik heb een 2-voudig tarief. 58c dag en 45c nacht.
Basic is 55c dag en 38c nacht.

Basic is dus ook nog altijd duur en zoveel ga ik er mij niet door besparen per maand.
 
Ik heb een 2-voudig tarief. 58c dag en 45c nacht.
Basic is 55c dag en 38c nacht.

Basic is dus ook nog altijd duur en zoveel ga ik er mij niet door besparen per maand.
Tarief van Luminus basic is volgende: Dag (dagmeter) = 0,1128 x Belpex + 0,9700
Belpex koers wordt daarbij achteraf per kwartaal berekend. Wat er voor de rest op de tariefkaart staat bij variabel tarief is maar een schatting.

Voor Q4 2022 is belpex momenteel gemiddeld €206,83. 30 en 31 december zitten daar nog niet in verwerkt en gaan dat nog iets verder omlaag trekken. Zie mijn vorige post om aan die gegevens te komen, trek er een excel uit van 1 oktober tot 31 december en pak het gemiddelde van die data.

Tarief (ex btw) zou daarmee dus ongeveer neerkomen op 24,3 cent per kWh. Toch een stevig verschil met 51 cent van optifix augustus.

edit: Q4 begint in oktober, niet in september. Tarief is daarmee nog lager.
 
Ik had naar aanleiding van @HUSKE zijn opmerking eens een contactformulier ingevuld bij Luminus om te vragen of zij een financiële geste zouden kunnen doen naar klanten met Optifix

Zonet telefoon gekregen dat ze me een korting van 80€ willen geven, eenmalig :rofl:
Heb hem gezegd dat ik maandag wel eens zal zien wat de nieuwe vaste contracten zouden geven en ik nadien mijn beslissing neem
 
Ik had naar aanleiding van @HUSKE zijn opmerking eens een contactformulier ingevuld bij Luminus om te vragen of zij een financiële geste zouden kunnen doen naar klanten met Optifix

Zonet telefoon gekregen dat ze me een korting van 80€ willen geven, eenmalig :rofl:
Heb hem gezegd dat ik maandag wel eens zal zien wat de nieuwe vaste contracten zouden geven en ik nadien mijn beslissing neem

Hoe lang heeft het geduurd eer ze geantwoord hebben?
 
Ik had naar aanleiding van @HUSKE zijn opmerking eens een contactformulier ingevuld bij Luminus om te vragen of zij een financiële geste zouden kunnen doen naar klanten met Optifix

Zonet telefoon gekregen dat ze me een korting van 80€ willen geven, eenmalig :rofl:
Heb hem gezegd dat ik maandag wel eens zal zien wat de nieuwe vaste contracten zouden geven en ik nadien mijn beslissing neem

Je betaald wss geen 576€ per maand zoals hier voor gas alleen…
 
Ik had naar aanleiding van @HUSKE zijn opmerking eens een contactformulier ingevuld bij Luminus om te vragen of zij een financiële geste zouden kunnen doen naar klanten met Optifix

Zonet telefoon gekregen dat ze me een korting van 80€ willen geven, eenmalig :rofl:
Heb hem gezegd dat ik maandag wel eens zal zien wat de nieuwe vaste contracten zouden geven en ik nadien mijn beslissing neem
Voila, ook eens geprobeerd 😋
 
Terug
Bovenaan