De energiethread

Wat te denken van het volgende?

Eind augustus, letterlijk op de laatste dag, teken ik in op Optifix Eli augustus. Krijg al gauw een mail die de aanvraag bevestigd.
September, oktober, november en december zijn inmiddels voorbijgegaan zonder Optifix. App bleef steevast Basic vermelden, wat met de dalende tarieven eigenlijk in mijn voordeel is .. gisteren sturen ze mij doodleuk een mail met daarin het contract Optifix en de boodschap dat ze het tarief augustus retro-Actief toepassen vanaf 21 september.

Kan dit nog? Dit overschrijdt toch hun contractuele verplichting? Heb alvast gebeld om dit ongedaan te maken. Wacht nog op een reactie. Nog iets anders ondernemen? Kreeg al met heel veel moeite uitgelegd dat ik het contract met terugwerkende nietig wou verklaren. Aan telefoon wouden ze mij "helpen" door het gewoon vanaf heden aan te passen.
 
Het was je originele bedoeling om Optifix Augustus te hebben dus je was bereid die prijzen te aanvaarden.
Er nu extra profijt uit proberen halen door een fout in hun administratie zou ik persoonlijk niet doen maar hey dat ben ik.
 
Uit principe dan?
Een overeenkomst bestaat uit rechten en plichten. Na vier maanden is de willekeur van hun kant minstens even groot als het opportunisme dat ik uit de situatie wil putten (wat niet per se zo is gezien de impact op mijn jaarfactuur beperkt is).

Het was idd mijn intentie om vast te zetten aan prijs augustus Optifix. Anderzijds plaatsen ze mij voor een voldongen feit door zo maar even vier maand in de tijd terug te gaan. Bij een normale gang van zaken had ik al sneller naar een variabel of tarief naar keuze kunnen schakelen. Hier loopt ik x-maand + 21 dagen achter de feiten aan.
 
Uit principe dan?
Een overeenkomst bestaat uit rechten en plichten. Na vier maanden is de willekeur van hun kant minstens even groot als het opportunisme dat ik uit de situatie wil putten (wat niet per se zo is gezien de impact op mijn jaarfactuur beperkt is).

Het was idd mijn intentie om vast te zetten aan prijs augustus Optifix. Anderzijds plaatsen ze mij voor een voldongen feit door zo maar even vier maand in de tijd terug te gaan. Bij een normale gang van zaken had ik al sneller naar een variabel of tarief naar keuze kunnen schakelen. Hier loopt ik x-maand + 21 dagen achter de feiten aan.
Je had toch in september al terug kunnen veranderen naar een ander contract?
 
Het was je originele bedoeling om Optifix Augustus te hebben dus je was bereid die prijzen te aanvaarden.
Er nu extra profijt uit proberen halen door een fout in hun administratie zou ik persoonlijk niet doen maar hey dat ben ik.

Ja want die arme energiemaatschappijen hebben het toch al zo moeilijk :unsure: Als het van 1 sector is waarvan ik het me totaal niet zou aantrekken zou het toch die zijn.
 
Uit principe dan?
Een overeenkomst bestaat uit rechten en plichten. Na vier maanden is de willekeur van hun kant minstens even groot als het opportunisme dat ik uit de situatie wil putten (wat niet per se zo is gezien de impact op mijn jaarfactuur beperkt is).

Het was idd mijn intentie om vast te zetten aan prijs augustus Optifix. Anderzijds plaatsen ze mij voor een voldongen feit door zo maar even vier maand in de tijd terug te gaan. Bij een normale gang van zaken had ik al sneller naar een variabel of tarief naar keuze kunnen schakelen. Hier loopt ik x-maand + 21 dagen achter de feiten aan.
Heb je een maandelijkse afrekening of gewoon op jaarbasis?

Ik zie nie in wat het probleem is dat uw app het niet aangeeft.
Je weet wat je bent aangegaan en indien jaarfactuur kan je toch zelf je voorschotten aanpassen.

Ze kunnen evengoed zeggen "technisch probleem met de app" en daar sta je dan.
 
Uit principe dan?
Een overeenkomst bestaat uit rechten en plichten. Na vier maanden is de willekeur van hun kant minstens even groot als het opportunisme dat ik uit de situatie wil putten (wat niet per se zo is gezien de impact op mijn jaarfactuur beperkt is).

Het was idd mijn intentie om vast te zetten aan prijs augustus Optifix. Anderzijds plaatsen ze mij voor een voldongen feit door zo maar even vier maand in de tijd terug te gaan. Bij een normale gang van zaken had ik al sneller naar een variabel of tarief naar keuze kunnen schakelen. Hier loopt ik x-maand + 21 dagen achter de feiten aan.
Niets hield je tegen om in de tussentijd al een tariefwissel aan te vragen.
Het is niet omdat hun app niet de accurzte info weergeeft dat hun facturatie niet correct kan gebeuren he.
Je wil onder je getekende contractvoorwaarden uitkomen. Je hebt geen poot op op te staan.
Wees volwassen en deal with the consequences of YOUR choices.
 
Heb ik dan geen poot? Een les in moraliteit kan je mij dan wel geven maar het discours hier was nog maar weinig factueel.

Ik kreeg tem december voorschotfacturen Luminus Basic. Mijn contract Optifix werd pas op 13 januari middels mail met bijlagen oa. Bijz. Vw. bevestigd. Toch wel heel laat dag neen?
 
Vrijdag betaalde Luminus plots de rest van de federale bijdrage uit op onze rekening. Hebben ze dus eenmalig een stuk afgehouden als voorschot voor december. Beetje onnozel, want nu krijg ik vandaag de voorschotfactuur van januari opgestuurd. Ipv gewoon het saldo daarvan af te trekken en de rest te factureren als voorschot...
 
Vrijdag betaalde Luminus plots de rest van de federale bijdrage uit op onze rekening. Hebben ze dus eenmalig een stuk afgehouden als voorschot voor december. Beetje onnozel, want nu krijg ik vandaag de voorschotfactuur van januari opgestuurd. Ipv gewoon het saldo daarvan af te trekken en de rest te factureren als voorschot...
De premie moest uitbetaald zijn voor 18 januari als ik het goed heb, dis wat je ziet lijkt me niet meer dan logisch.
 
De premie moest uitbetaald zijn voor 18 januari als ik het goed heb, dis wat je ziet lijkt me niet meer dan logisch.
Hier 0 gezien. Kan via de overheid bij luminus gaan bedelen...
Zie hier voor meer info:

Gewoon online formuliertje invullen, moeilijk is dat niet.
 
Zie hier voor meer info:

Gewoon online formuliertje invullen, moeilijk is dat niet.

Mijn naam matchen ook niet. Bij ecopower geen probleem, bij luminus wel.

Alsof dat snel en efficient zal gaan via die link van de overheid....
 
Mijn naam matchen ook niet. Bij ecopower geen probleem, bij luminus wel.

Alsof dat snel en efficient zal gaan via die link van de overheid....
Via dit forum gaat het helemaal niet snel en efficient verlopen, dus ik denk dat dat formulier wel beter gaat zijn.

Er zijn zoveel redenen waarom dat bij Luminus niet gelukt is. Heb je ze het al gevraagd?
 
Sigh Sigh, not steeds geen premie ontvangen voor nov/dec. Nu nieuwe leverancier vanaf jan. wordt er ook niets van premie vermeld... Ga er weer zelf achteraan kunnen :sop:
 
Via dit forum gaat het helemaal niet snel en efficient verlopen, dus ik denk dat dat formulier wel beter gaat zijn.

Er zijn zoveel redenen waarom dat bij Luminus niet gelukt is. Heb je ze het al gevraagd?

3x een uur aan de telefoon wachtmuziek en via de website op de link van de overheid terecht gekomen.

Dat is zoals bij Pidpa je domicilie wijzigen "we contacteren je binnen de 10 werkdagen". 2 maand later....
 
Sigh Sigh, not steeds geen premie ontvangen voor nov/dec. Nu nieuwe leverancier vanaf jan. wordt er ook niets van premie vermeld... Ga er weer zelf achteraan kunnen :sop:
Zeker dat je aan de voorwaarden voldoet?
Op 30/09 had ik bv nog vast contract van vorig jaar dat herzien was in Augustus 2021 dus val ik erbuiten.

Iedereen die voor zijn woning een residentieel contract voor elektriciteit heeft, kan van het basispakket elektriciteit genieten, als het contract op de referentiedatum:
  • variabel is of
  • vast is, maar na 30 september 2021 afgesloten of vernieuwd is en
  • niet afgesloten is aan het sociaal tarief
De premie bedraagt
  • 122 euro voor november en december 2022 (de referentiedatum is 30 september 2022)
  • 183 euro voor januari tot maart 2023 (de referentiedatum is 31 december 2022)
Die bedragen worden in mindering gebracht van de voorschot- of afrekeningsfacturen of direct op een bankrekening gestort worden.

De referentiedatum is de datum waarop aan de voorwaarden moet voldaan zijn om voor het basispakket elektriciteit in aanmerking te komen.
 
Ik heb hier even een vraag in verband met gasverbuik.

Gisteren een verbruik van 15m3 - dit moet ik dan x 11 doen om te converteren naar Kwh?
15 x 11 x 8,8 cent (prijs voor gas) -> 14,52 euro. Of is dit niet de prijs die ik moet betalen?

Dank voor de uitleg!
 
Terug
Bovenaan