De energiethread

Correct, behalve dat de echte factor wat regio-afhankelijk is (en meestal iets van een 11,5 is voor hoogcalorisch gas), en je bij de prijs voor gas ook moet de distributietarieven en dergelijke moet bijrekenen indien je dat niet gedaan had, dus niet enkel met je kale "energieprijs" rekenen.
 
Ik heb hier even een vraag in verband met gasverbuik.

Gisteren een verbruik van 15m3 - dit moet ik dan x 11 doen om te converteren naar Kwh?
15 x 11 x 8,8 cent (prijs voor gas) -> 14,52 euro. Of is dit niet de prijs die ik moet betalen?

Dank voor de uitleg!
Is wel echt hoog verbruik lijkt mij? Groot huis?
 
Vreemde bemerking bij ons verbruik.
Is nu al meer dan 10 dagen zo dat er één dag verbruik zit tussen 60-70kWh en de dag erna tussen 35-45kWh om dan weer 60-70 en dan weer 35-45.

Komt dat door de manier van meten of hoe zou dit komen?
 
Vreemde bemerking bij ons verbruik.
Is nu al meer dan 10 dagen zo dat er één dag verbruik zit tussen 60-70kWh en de dag erna tussen 35-45kWh om dan weer 60-70 en dan weer 35-45.

Komt dat door de manier van meten of hoe zou dit komen?
Net even gekeken naar mijn verbruik in de app: deze week een Gausscurves te zien met een top op woensdag en vorige week op dinsdag een top en de rest redelijk gelijk. Dus aan het weer lijkt het me dan niet te liggen.
Ervan uitgaande dat het over gas gaat. 😉
 
Net even gekeken naar mijn verbruik in de app: deze week een Gausscurves te zien met een top op woensdag en vorige week op dinsdag een top en de rest redelijk gelijk. Dus aan het weer lijkt het me dan niet te liggen.
Ervan uitgaande dat het over gas gaat. 😉
Gas inderdaad
De week voordien zag er ongeveer hetzelfde uit

 
Screenshot-2023-01-20-16-20-21-266-com-vaillantgroup-enduserapp-vaillant.jpg
mijn verbruik ziet er anders uit... Mss om de dag een bad ginder?
 
Zeker dat je aan de voorwaarden voldoet?
Op 30/09 had ik bv nog vast contract van vorig jaar dat herzien was in Augustus 2021 dus val ik erbuiten.

Iedereen die voor zijn woning een residentieel contract voor elektriciteit heeft, kan van het basispakket elektriciteit genieten, als het contract op de referentiedatum:
  • variabel is of
  • vast is, maar na 30 september 2021 afgesloten of vernieuwd is en
  • niet afgesloten is aan het sociaal tarief
De premie bedraagt
  • 122 euro voor november en december 2022 (de referentiedatum is 30 september 2022)
  • 183 euro voor januari tot maart 2023 (de referentiedatum is 31 december 2022)
Die bedragen worden in mindering gebracht van de voorschot- of afrekeningsfacturen of direct op een bankrekening gestort worden.

De referentiedatum is de datum waarop aan de voorwaarden moet voldaan zijn om voor het basispakket elektriciteit in aanmerking te komen.

vast contract bij engie van okt 2021- okt 2022
vast contract luminus optifix nov-dec 2022

variabel engie jan 2023
 
Nu hebben ze ineens mijn Optifix die ik 08/2022 had aangevraagd goedgekeurd.
Dat terwijl mijn variabel contract veel lager is dan Optifix.

Heb ik dat WEER moeten aanpassen van Optifix naar het variabel dat ik had. Wat een gedoe toch allemaal.
En het ergste is dat ik die dagen waarbij ik nu bij Optifix zit, ook zo ga moeten betalen.

Prutsers :cautious:
 
Ze hebben dus gewoon hun achterstand ingehaald.

Lijkt mij voor de rest niet meer dan logisch dat hetgeen je op 8/2022 hebt aangevraagd ook effectief van toepassing is.
Als ja dan daarna nog een ander contract hebt genomen, dan zou het toch duidelijk moeten zien dat ze dan niet het contract ervoor nog moeten gaan hanteren.

Als ik naar de bakker ga en ik bestel en wit brood, maar nog voor dat dat gesneden is, vraag ik alsnog een grijs brood i.p.v. wit, dan geven ze mij toch gewoon dat grijs brood zonder nog eens achteraf dat wit brood te geven :D
 
Als ja dan daarna nog een ander contract hebt genomen, dan zou het toch duidelijk moeten zien dat ze dan niet het contract ervoor nog moeten gaan hanteren.

Als ik naar de bakker ga en ik bestel en wit brood, maar nog voor dat dat gesneden is, vraag ik alsnog een grijs brood i.p.v. wit, dan geven ze mij toch gewoon dat grijs brood zonder nog eens achteraf dat wit brood te geven :D
Opzegtermijn van zo'n contract is doorgaans 1 maand. Dus 14 dagen na je het contract bent aangegaan is het spreekwoordelijke brood dus al gesneden.
 
Als ja dan daarna nog een ander contract hebt genomen, dan zou het toch duidelijk moeten zien dat ze dan niet het contract ervoor nog moeten gaan hanteren.

Als ik naar de bakker ga en ik bestel en wit brood, maar nog voor dat dat gesneden is, vraag ik alsnog een grijs brood i.p.v. wit, dan geven ze mij toch gewoon dat grijs brood zonder nog eens achteraf dat wit brood te geven :D
Zo werkt het niet.

Uw herroepingsrecht is 14 dagen. Niet meer, niet minder. Had de huidige prijs * 50 geweest dan had je gehamerd op het feit dat uw contract van 8/2022 had doorgegaan. Want dat was toch logisch hoor. Nu dat het in uw nadeel is, wens je onder uw contract uit te komen. Dat is gewoon niet correct.

Desondanks is er een manier met een relatief beperkte kost om toch onder uw contract te geraken. Gebruik dat dan ook gewoon.
 
Opzegtermijn van zo'n contract is doorgaans 1 maand. Dus 14 dagen na je het contract bent aangegaan is het spreekwoordelijke brood dus al gesneden.
Maar in praktijk zat ik tot een paar dagen geleden niet met dat contract. Als ik dan in tussentijd een ander contract ben aangegaan bij dezelfde leverancier lijkt het mij toch van de pot gerukt om dan ineens dat contract te gaan vervangen door een contract van augustus 2022 (ongeacht of zij daar vertraging hadden of niet, dat is mijn zorg niet).
 
Zo werkt het niet.

Uw herroepingsrecht is 14 dagen. Niet meer, niet minder. Had de huidige prijs * 50 geweest dan had je gehamerd op het feit dat uw contract van 8/2022 had doorgegaan. Want dat was toch logisch hoor. Nu dat het in uw nadeel is, wens je onder uw contract uit te komen. Dat is gewoon niet correct.

Desondanks is er een manier met een relatief beperkte kost om toch onder uw contract te geraken. Gebruik dat dan ook gewoon.
Maar als ik dan 11/2022 een ander contract afsluit bij dezelfde leverancier, waarom heeft dat dan geen voorrang op dat contract van 08/2022?
Want dat contract van 11/2022 was 14d later al in orde.

Dat is toch compleet niet logisch.
 
Maar in praktijk zat ik tot een paar dagen geleden niet met dat contract. Als ik dan in tussentijd een ander contract ben aangegaan bij dezelfde leverancier lijkt het mij toch van de pot gerukt om dan ineens dat contract te gaan vervangen door een contract van augustus 2022 (ongeacht of zij daar vertraging hadden of niet, dat is mijn zorg niet).
Je "zit" met een contract vanaf de moment dat je het aangaat. Of de levering later ingaat of niet maakt echt geen hol uit voor de gesloten overeenkomst. De leverancier gaat andere verbintenissen aan om hun verplichtingen na te kunnen komen vanaf je contract start (bvba extra capaciteit aankopen op de termijnmarkt), dus is het niet meer dan logisch dat er effectief iets van jouw kant tegenover staat.

Bij Luminus heb je een overgangstermijn van 21 dagen tussen tarieven. Staat in hun bijzondere voorwaarden (je tariefkaart).
Dus daar val je ook nog eens onder.
 
Je "zit" met een contract vanaf de moment dat je het aangaat. Of de levering later ingaat of niet maakt echt geen hol uit voor de gesloten overeenkomst. De leverancier gaat andere verbintenissen aan om hun verplichtingen na te kunnen komen vanaf je contract start (bvba extra capaciteit aankopen op de termijnmarkt), dus is het niet meer dan logisch dat er effectief iets van jouw kant tegenover staat.

Bij Luminus heb je een overgangstermijn van 21 dagen tussen tarieven. Staat in hun bijzondere voorwaarden (je tariefkaart).
Dus daar val je ook nog eens onder.
Dus mijn contract dat ik 11/2022 afsloot, daar gelden dan andere wetten voor?

Ik zal het nog even schetsen:
Ik zit bij contract A voor 2 jaar.
08/2022 doe ik een wijziging naar contract B
10/2022 is er nog steeds geen wijziging doorgevoerd en zit ik nog steeds op contract A
11/2022 doe ik een wijziging naar contract C (omdat de prijzen van contract A veel te hoog zijn).
11/2022+14d gaat contract C in.
01/2023 wijzigen ze mijn contract C naar contract B.
 
Dus mijn contract dat ik 11/2022 afsloot, daar gelden dan andere wetten voor?

Ik zal het nog even schetsen:
Ik zit bij contract A voor 2 jaar.
08/2022 doe ik een wijziging naar contract B
10/2022 is er nog steeds geen wijziging doorgevoerd en zit ik nog steeds op contract A
11/2022 doe ik een wijziging naar contract C (omdat de prijzen van contract A veel te hoog zijn).
11/2022+14d gaat contract C in.
01/2023 wijzigen ze mijn contract C naar contract B.
Dat laatste lijkt inderdaad een foutje in hun boekhouding.
Meldt dat gewoon effe en als de eindafrekening niet klopt, betwist die dan?
Dit is toch niet het einde van de wereld?
Of betaal je maandelijkse afrekeningen? Dan betwist je die al onmiddellijk.
Je zit van 8 tot 10 2022 op contract B, en vanaf 11/22 op contract C.
 
Maar als ik dan 11/2022 een ander contract afsluit bij dezelfde leverancier, waarom heeft dat dan geen voorrang op dat contract van 08/2022?
Want dat contract van 11/2022 was 14d later al in orde.

Dat is toch compleet niet logisch.
Tuurlijk is dat compleet logisch. Dit is omdat uw herroepingsrecht verlopen is en je dus vast zit aan de minimum switchingtermijn van uw contract.
Je moet ook eerlijk zijn, het is al absurd gemakkelijk, en goedkoop, om een geldend contract eenzijdig te veranderen. Gewoon omdat je vindt dat je dat moet kunnen veranderen.

Dus mijn contract dat ik 11/2022 afsloot, daar gelden dan andere wetten voor?

Ik zal het nog even schetsen:
Ik zit bij contract A voor 2 jaar.
08/2022 doe ik een wijziging naar contract B
10/2022 is er nog steeds geen wijziging doorgevoerd en zit ik nog steeds op contract A
11/2022 doe ik een wijziging naar contract C (omdat de prijzen van contract A veel te hoog zijn).
11/2022+14d gaat contract C in.
01/2023 wijzigen ze mijn contract C naar contract B.

Opletten hé. Ik weet niet welke datum je hebt opgegeven als startdatum voor contract B. Indien je wijzigt van leverancier zit je vast aan minstens 1 maand overgang, en dus contract B. Indien je binnen de energieleverancier blijft, is dit 21 dagen of zoiets.

Die 14 dagen is niet het moment dat uw contract ingaat. Maar de termijn waarop je recht hebt om uw afgesloten contract te herroepen en dus uw contract B of C als onbestaand te achtten.
Dit wil dan ook zeggen dat eens die termijn verlopen is, je contractueel gebonden bent aan het contract in kwestie. Mij lijkt het dan ook logisch dat men :

1) een eindfactuur opstelt voor uw contract A
2) uw contract wijzigt naar contract B
3) een eindfactuur opstelt voor contract B
4) uw contract wijzigt naar contract C en dit ofwel zo snel mogelijk (21 dagen of 1 maand) ofwel op de startdatum die jij hebt aangevraagd (indien groter dan die 2 data)

In mijn ogen zit men in uw geval aan stap 2 en moet de administratieve procedure voor overzetten naar contract C nog gebeuren. Ergo, zit daar vertraging op.

Dit zou gewoon fair en correct zijn. Afspraken zijn nu eenmaal afspraken. Contract is contract. Je bent oud en wijs genoeg om met de consequenties van uw keuzes te leven. Ipv te vinden dat tgv redenen je uw afspraken niet dient te honoreren.

Wat niet wil zeggen, dat je mogelijks met contact op te nemen met hen en met de ombudsman je een tegemoetkoming zou kunnen krijgen. Maar garanderen durf ik dat niet. En zoals al gezegd, er is geen enkele reden voor behalve misschien klantvriendelijkheid. Al helpt het niet dat het tussen 2 verschillende energieleveranciers is, wat dit mijn inziens minstens bemoeilijkt. Aangezien het gerust kan zijn dat luminus daar niets aan kan doen (dus dat het bij engie of fluvius zit waar de vertraging zich heeft opgestapeld).

EDIT:

Opletten,

Dat laatste lijkt inderdaad een foutje in hun boekhouding.
Meldt dat gewoon effe en als de eindafrekening niet klopt, betwist die dan?
Dit is toch niet het einde van de wereld?
Of betaal je maandelijkse afrekeningen? Dan betwist je die al onmiddellijk.
Je zit van 8 tot 10 2022 op contract B, en vanaf 11/22 op contract C.
vast contract bij engie van okt 2021- okt 2022
vast contract luminus optifix nov-dec 2022

variabel engie jan 2023

voor contract B hangt ervanaf welke startdatum hij heeft doorgegeven. En wanneer hij dit heeft besloten. Aangezien hij switched van Engie naar Luminus (beide vast) is er minstens een termijn van 1 maand dat je gebonden bent en normaliter duurt de overgang ook 1 maand voordat uw contract ingaat.

Voor contract C geldt hetzelfde principe hij gaat hier van luminus naar engie variabel, opnieuw minstens 1 maand overgangsperiode voordat uw contract C ingaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik gaf gewoon aan dat ik het hatelijk vond dat ik nu weer moest wisselen van contract omdat ze mij terug op contract B hadden gezet i.p.v. contract C.

Jullie lijken er meer drama van te maken omdat ik het niet logisch vind :D
En ik ben niet veranderd van leverancier @Renegadexxripxx. Contracten A, B en C zitten allemaal bij Luminus.
 
Terug
Bovenaan