Maar als ik dan 11/2022 een ander contract afsluit bij dezelfde leverancier, waarom heeft dat dan geen voorrang op dat contract van 08/2022?
Want dat contract van 11/2022 was 14d later al in orde.
Dat is toch compleet niet logisch.
Tuurlijk is dat compleet logisch. Dit is omdat uw herroepingsrecht verlopen is en je dus vast zit aan de minimum switchingtermijn van uw contract.
Je moet ook eerlijk zijn, het is al absurd gemakkelijk, en goedkoop, om een geldend contract eenzijdig te veranderen. Gewoon omdat je vindt dat je dat moet kunnen veranderen.
Dus mijn contract dat ik 11/2022 afsloot, daar gelden dan andere wetten voor?
Ik zal het nog even schetsen:
Ik zit bij contract A voor 2 jaar.
08/2022 doe ik een wijziging naar contract B
10/2022 is er nog steeds geen wijziging doorgevoerd en zit ik nog steeds op contract A
11/2022 doe ik een wijziging naar contract C (omdat de prijzen van contract A veel te hoog zijn).
11/2022+14d gaat contract C in.
01/2023 wijzigen ze mijn contract C naar contract B.
Opletten hé. Ik weet niet welke datum je hebt opgegeven als startdatum voor contract B. Indien je wijzigt van leverancier zit je vast aan minstens 1 maand overgang, en dus contract B. Indien je binnen de energieleverancier blijft, is dit 21 dagen of zoiets.
Die 14 dagen is niet het moment dat uw contract ingaat. Maar de termijn waarop je recht hebt om uw afgesloten contract te herroepen en dus uw contract B of C als onbestaand te achtten.
Dit wil dan ook zeggen dat eens die termijn verlopen is, je contractueel gebonden bent aan het contract in kwestie. Mij lijkt het dan ook logisch dat men :
1) een eindfactuur opstelt voor uw contract A
2) uw contract wijzigt naar contract B
3) een eindfactuur opstelt voor contract B
4) uw contract wijzigt naar contract C en dit ofwel zo snel mogelijk (21 dagen of 1 maand) ofwel op de startdatum die jij hebt aangevraagd (indien groter dan die 2 data)
In mijn ogen zit men in uw geval aan stap 2 en moet de administratieve procedure voor overzetten naar contract C nog gebeuren. Ergo, zit daar vertraging op.
Dit zou gewoon fair en correct zijn. Afspraken zijn nu eenmaal afspraken. Contract is contract. Je bent oud en wijs genoeg om met de consequenties van uw keuzes te leven. Ipv te vinden dat tgv redenen je uw afspraken niet dient te honoreren.
Wat niet wil zeggen, dat je mogelijks met contact op te nemen met hen en met de ombudsman je een tegemoetkoming zou kunnen krijgen. Maar garanderen durf ik dat niet. En zoals al gezegd, er is geen enkele reden voor behalve misschien klantvriendelijkheid. Al helpt het niet dat het tussen 2 verschillende energieleveranciers is, wat dit mijn inziens minstens bemoeilijkt. Aangezien het gerust kan zijn dat luminus daar niets aan kan doen (dus dat het bij engie of fluvius zit waar de vertraging zich heeft opgestapeld).
EDIT:
Opletten,
Dat laatste lijkt inderdaad een foutje in hun boekhouding.
Meldt dat gewoon effe en als de eindafrekening niet klopt, betwist die dan?
Dit is toch niet het einde van de wereld?
Of betaal je maandelijkse afrekeningen? Dan betwist je die al onmiddellijk.
Je zit van 8 tot 10 2022 op contract B, en vanaf 11/22 op contract C.
vast contract bij engie van okt 2021- okt 2022
vast contract luminus optifix nov-dec 2022
variabel engie jan 2023
voor contract B hangt ervanaf welke startdatum hij heeft doorgegeven. En wanneer hij dit heeft besloten. Aangezien hij switched van Engie naar Luminus (beide vast) is er minstens een termijn van 1 maand dat je gebonden bent en normaliter duurt de overgang ook 1 maand voordat uw contract ingaat.
Voor contract C geldt hetzelfde principe hij gaat hier van luminus naar engie variabel, opnieuw minstens 1 maand overgangsperiode voordat uw contract C ingaat.