De energiethread

Ik lees daar niets waar wij niet aan voldoen eerlijk gezegd 🤔

Wij hebben geen aardgas premie (wegens vast contract €75/m tot 2024

Niemand die weet dat wij de airco op warm zetten
 
Tariefkaarten van luminus comfy februari zijn ondertussen goedkoper dan wat ik in juni 2021 had afgesloten. Wat wel opvalt is dat de prijs voor elektriciteit een klein beetje goedkoper is dan in juni maar de injectievergoedingen liggen wel een pak lager. Waar de injectievergoeding in juni 21 nog ongeveer 50% van de prijs was (30.69 c€/kWh voor geleverde energie vs 16.74 voor injectievergoeding) is dat nu in februari gedaald naar ongeveer 25% (respectievelijk 28,09 en 7,58)
 
Ik heb vandaag al ineens mijn volledige facturatie gehad. Duurste jaar voor energie ooit... tja...

Facturatie van 08.01.2022 tem 15.01.2023:

Voorschotten gas en elektriciteit: 3620.78 euro

Kostprijs gas: 1247.41 euro
Kostprijs elektriciteit: 815.65 euro (zonnepanelen vanaf 07/22)

Subtotaal: 2063.06 euro
Terugstorting Luminus: 1557.72 euro

Premies overheid: 100 euro + 392 euro = 492 euro

Effectieve kostprijs: 1571.06 euro = 130.92 euro / maand
 
Miljardeninvesteringen zetten netbeheerder Elia aan tot hogere tarieven


Wat als we toch es onze reeds betaalde nettarieven uit het verleden hiervoor hadden ingezet ipv uitgerangeerde politici van wat zakgeld te voorzien?
 
Miljardeninvesteringen zetten netbeheerder Elia aan tot hogere tarieven


Wat als we toch es onze reeds betaalde nettarieven uit het verleden hiervoor hadden ingezet ipv uitgerangeerde politici van wat zakgeld te voorzien?
Ik dacht dat dat geld grotendeels gegaan is naar oa. de gemeenten zodanig dat zij minder taksen moesten heffen. En we daarvoor dus in ruil lagere belastingen hadden.

Dat er ook wel wat politici in aanwezig waren in de raad van bestuur, zal ik niet ontkennen. Maar mij lijkt dat niet de primaire oorzaak te zijn voor de fondstekorten.
 
Ik dacht dat dat geld grotendeels gegaan is naar oa. de gemeenten zodanig dat zij wat voor sinterklaas konden spelen en het geld konder verbrassen aan onnozelheden. En we daarvoor dus in ruil meer geld te besteden hadden.

Dat er ook wel wat politici in aanwezig waren in de raad van bestuur, zal ik niet ontkennen. Maar mij lijkt dat niet de primaire oorzaak te zijn voor de fondstekorten.
FTFY
 
Even de historische dividenden van Elia op een rij: https://www.investing.com/equities/elia-system-op.-dividends
ex-dividend datumdividend
May 30, 20220.80%
May 28, 20211.32%
May 28, 20201.17%
May 29, 20191.80%
May 30, 20182.12%
May 30, 20172.08%
May 30, 20162.44%
Jun 01, 20152.89%
May 30, 20142.95%
May 31, 20133.27%
May 25, 20123.44%
May 20, 20113.41%
May 21, 20103.74%
May 22, 20093.59%
May 28, 20083.40%
May 23, 20073.08%
May 24, 20063.05%

Ik kan echt letterlijk geen enkele reden bedenken waarom iets als een hoogspanningsnetbeheerder een dividend zou moeten uitkeren.
Dat is cruciale strategische infrastructuur. Niet de zoveelste cash cow die moet dansen op de noten van aandeelhouders (zelfs als dat uitgerangeerde politiekers of gemeenten zijn).
 
Even de historische dividenden van Elia op een rij: https://www.investing.com/equities/elia-system-op.-dividends
ex-dividend datumdividend
May 30, 20220.80%
May 28, 20211.32%
May 28, 20201.17%
May 29, 20191.80%
May 30, 20182.12%
May 30, 20172.08%
May 30, 20162.44%
Jun 01, 20152.89%
May 30, 20142.95%
May 31, 20133.27%
May 25, 20123.44%
May 20, 20113.41%
May 21, 20103.74%
May 22, 20093.59%
May 28, 20083.40%
May 23, 20073.08%
May 24, 20063.05%

Ik kan echt letterlijk geen enkele reden bedenken waarom iets als een hoogspanningsnetbeheerder een dividend zou moeten uitkeren.
Dat is cruciale strategische infrastructuur. Niet de zoveelste cash cow die moet dansen op de noten van aandeelhouders (zelfs als dat uitgerangeerde politiekers of gemeenten zijn).
Wees blij dat het tenminste in Belgische handen is. In Duitsland wordt een derde van het net beheerd door dezelfde Belgische Elia (via dochter 50Hertz), inclusief Berlijn en alles wat errond ligt. Een ander derde door TenneT, de Nederlandse transmissienetbeheerder. Een gek idee dat de gemeente Nederoverheenbeek meer te zeggen heeft over de stroom die Berlijn binnenkomt dan Berlijn zelf. (niet echt waar, want 50Hertz is wel voor 10% in handen van overheidsbank van Duitsland)

@Plutus en @Tweak37
Is het zinnig om de naam van dit topic te veranderen naar iets als 'Energiebeleid: heden en toekomst van onze energievoorziening'?
Voor de crisis met Rusland en de verplaatsing naar het subforum was dit namelijk een topic om het over de grotere schaal te hebben ipv meterstanden en leveranciers. Daar zijn al andere topics voor.
 
Laatst bewerkt:
Fluxys is ook gewoon deels in handen van een pensioenfonds in Canada hoor.

En waarom dat soort kritische infrastructuur niet gewoon in staatshanden is? Omdat kiezers gestemd hebben op partijen die voor privatisering zijn...en dat de kiezers dit nog steeds doen.
 
Fluxys is ook gewoon deels in handen van een pensioenfonds in Canada hoor.

En waarom dat soort kritische infrastructuur niet gewoon in staatshanden is? Omdat kiezers gestemd hebben op partijen die voor privatisering zijn...en dat de kiezers dit nog steeds doen.
Da's een beetje het probleem van de huidige democratie he.
Mensen stemmen voor mensen/partijen om een of andere reden, of omdat ze dit soort zaken als NOODZAKELIJK uitleggen, zonder eigenlijk de volle implicaties erbij te zetten (of zelfs denken te kennen). Of de stemmende mensen denken er gewoon niet over na.

Er zouden voor economisch-geostrategische beslissingen toch wat meer objectieve criteria als basis meegenomen worden in die debatten.
Maar uiteindelijk komt dat altijd neer op de stemmen van de parlementariërs. En die kunnen simpelweg al die harde feiten en argumenten naast zich neer leggen. Without consequence (rechtstreeks voor hen dan toch).
 
Elektriciteitverbruik van okt 2021 tem feb 2022 = 3349 Kwh (8037 Kwh / jaar)
Elektriciteitverbruik van okt 2022 tem feb 2023 = 2724 Kwh (6537 Kwh / jaar)

Nog steeds veel te veel wegens een heel gaming station dat hier staat en blah blah blah, maar wel 625 Kwh minder op 150 dagen = 4.17 Kwh minder per dag tov een jaar geleden.

Het enige dat ik daarvoor dus gedaan heb is een kapotte ijskast uitgeschakeld. :tongue:
 
ik heb tussentijds afgerekend (sinds de plaatsing van digitale meters en stopzetten gas begin feb wegens warmtepomp)

ik heb al mijn voorschotten die ik sinds september betaald heb (optifix aug) opgeteld
daar heb ik vanaf getrokken: de premies van de staat (federale basispakketten)
bij de afrekening heb ik ook geld teruggetrokken dat ik teveel betaald heb in voorschotten (zuinig geweest + bank gespeeld)

totaalsom energie van september tot eind januari

46 euro ofte 9,2 euro per maand :laugh:

het mag zo nog es een energiecrisis zijn.
 
Een vraag. Ze hebben de anologe meters in de kelder zo slecht geplaatst dat er geen ruimte is voor extra bedradigingen te leggen naar 1 of meerdere (extra) zekeringskasten(n) (--> de zekeringskasten in de appartementen zijn vanuit de kelder gewoon onbereikbaar)

Hoezo? Ah wel ze hebben de bedrading gelegd tegen het plafond, en dan gewoon de analoge meter zo dicht mogelijk tegen het plafond. Dus er is onvoldoende extra ruimte over voor een elektriciën om hier iets mee te doen. Echter nochtans er is voldoende plaats onderaan (ongeveer nog een meterke plaats) en ze hadden deze meters gerust iets lager geplaatst kunnen hebben, maar ja dat zijn dus vijgen na pasen.

Het gevolg is dat er onmogelijk oa zonnepanelen en laadboxen aangesloten kunnen worden via de individuele meters.

Ik vraag mij af, als Fluvius volgend jaar al die meters gaat vervangen, kan ik ze dan vragen deze zo te plaatsen dat er alvast ruimte is om in de toekomst daar extra bedrading te leggen, want nu is dit dus onmogelijk.

Zo ziet het er momenteel dus uit -->

Mijn meterkast staat natuurlijk ook net in het midden en zoals je kan zien de bedrading ligt daar van boven op ne 'hoop' bijeengepropt.
En dat is dus echt een groot probleem ..
 
Je kan dat vragen. Of ze dat gaan doen weet ik niet. Zal ook wel een beetje afhangen van of met de bekabeling ze die effectief lager kunnen zetten.

Maar normaliter zetten die dat gewoon terug op de originele positie. Ik gok echter wel dat als je dat, wanneer men vraagt om binnen te mogen, en je op voorhand dat vraagt en regelt dat men als het technisch zonder zware kosten kan, dit wel zullen doen.
Indien men omdat de bekabeling te kort is dit technisch niet kan, dan gaat men hier niet even nieuwe bekabeling voor trekken op hun kosten. Maar als je betaalt, dan kan zo'n verplaatsing zeker.
 
Je kan dat vragen. Of ze dat gaan doen weet ik niet. Zal ook wel een beetje afhangen van of met de bekabeling ze die effectief lager kunnen zetten.

Maar normaliter zetten die dat gewoon terug op de originele positie. Ik gok echter wel dat als je dat, wanneer men vraagt om binnen te mogen, en je op voorhand dat vraagt en regelt dat men als het technisch zonder zware kosten kan, dit wel zullen doen.
Indien men omdat de bekabeling te kort is dit technisch niet kan, dan gaat men hier niet even nieuwe bekabeling voor trekken op hun kosten. Maar als je betaalt, dan kan zo'n verplaatsing zeker.
Ja het issue is dat een elektricien zelf niet mag prullen aan de meterkasten (alleen Fluvius mag dit doen). De elektricien mag wel vanuit de bestaande kabels die lopen vanuit de meterkasten, andere kabels afsplitsen en een aparte zekeringskast plaatsen, waar dan de zekeringen kunnen gestoken worden per individuel eigenaar.

Nu is het issue dat de elektriciën NIET voldoende ruimte heeft, om dit te doen (zoals je kan zien op de tekening).

Eigenlijk hadden ze gewoon de kelder iets breder of hoger moeten gemaakt hebben he. Ze hebben de kelder sowieso veel te krap gemaakt.
Maar ja, bij de bouw is het gewoon: Het ligt er, het werkt, klaar!

----

En ik ben zeker dat ik niet de enige ben met een soortgelijk issue. Sterker nog: Volgens de elektriciën viel het nog mee en heeft hij al locaties bezocht waar alles zo dicht op elkaar gepropt stond, dat hij niet meer kon rondwandelen in de kelder omdat het vol stond. :rofl:
 
heb net mijn jaarafrekening gehad met mijn verbruik. Als ik dit nu ingeef op mijnenergie kom ik op luminus optimal uit die 150EUR+ goedkoper is dan de rest door promoties. Zijn er hier addertjes onder het gras?

Zou na een jaar dan opnieuw verhuizen van leverancier.
 
Terug
Bovenaan