De energiethread

Luminus rekent het jaarlijks bedrag volledig aan als je binnen het jaar weggaat.
Verder staat Luminus ook wel bekend om relatief lage injectievergoedingen te geven - natuurlijk enkel relevant als je zonnepanelen hebt.
Tot slot zijn de promoties bij Luminus pas verworven na een jaar. Niet pro-rata, maar alles of niets. Als de prijzen dus nog verder zouden zakken (of stijgen als je variabel zou nemen) en je verandert, heb je geen korting.
 
heb net mijn jaarafrekening gehad met mijn verbruik. Als ik dit nu ingeef op mijnenergie kom ik op luminus optimal uit die 150EUR+ goedkoper is dan de rest door promoties. Zijn er hier addertjes onder het gras?

Zou na een jaar dan opnieuw verhuizen van leverancier.
mijnenergie toont verre van alle mogelijke contracten. Luminus Basic ga je er bijvoorbeeld niet vinden, en dat is significant goedkoper dan Optimal. Die korting die je krijgt is omdat het een duurder contract is.

Check zeker ook gewoon de vtest.
 
mijnenergie toont verre van alle mogelijke contracten. Luminus Basic ga je er bijvoorbeeld niet vinden, en dat is significant goedkoper dan Optimal. Die korting die je krijgt is omdat het een duurder contract is.

Check zeker ook gewoon de vtest.

ja via Vtest kom ik goedkoopste uit bij Bolt aan 750eur per jaar.
Via mijn energie die luminus optimal aan 490 per jaar (door 340euro korting), ik vertrouw het gewoon niet echt.
Toch doen?
 
ja via Vtest kom ik goedkoopste uit bij Bolt aan 750eur per jaar.
Via mijn energie die luminus optimal aan 490 per jaar (door 340euro korting), ik vertrouw het gewoon niet echt.
Toch doen?
Ga je - ongeachte wat de markt doet - minstens een jaar blijven? Dan doen.
Nee? Dan niet doen.
 

Samenvatting via ChatGPT:

Germany's move to phase out nuclear power plants and rely on renewables, called Energiewende, in 2011 is now harming its climate ambitions. The country is facing an energy crisis that led to the recent return to coal mining, factory closures, significant layoffs, and warnings of deindustrialization. Despite warnings and studies, Germany continued to shut down reactors and send nuclear energy workers home, actively harming its climate ambitions. German industry has been struggling for some time, and it may never recover. The wind industry itself has admitted that Germany will need to erect six wind turbines a day to meet its 2030 goal.
 
Het moge dan een geluk zijn dat de mening van de algemene bevolking over nucleair weer wat in de positieve richting is bijgedraaid. Al is het niet zo dat ze hun doelstellingen met twee vingers in de neus zouden halen moesten ze nog wat meer kerncentrales openhouden. Hernieuwbare energie in Duitsland genereert nu 40% van de jaarlijkse elektriciteitsproductie, en da's al een pak meer dan kernenergie ooit op de piek heeft opgeleverd (31% in 1997). Trouwens, in 2011 (jaar van Fukushima) zat de elektriciteitsproductie uit nucleair nog maar op 17%, terwijl de totale elektricteitsproductie niet significant steeg. Behoorlijk raar dat dat incident steeds aangehaald wordt als de oorzaak van de Duitse aversie jegens nucleair.
Bron: https://ourworldindata.org/energy/country/germany

Hoe dan ook, als iedereen plots bijdraait over nucleair, zullen we serieus in gang moeten schieten om alternatieve bronnen voor onze nucleaire brandstof te vinden, gezien we het
1) vooral importeren uit Rusland,
2) de globale voorraden momenteel geschat worden 8 miljoen ton, terwijl we nu al 60k per jaar verbruiken. Aan huidig gebruik is dat ok -> Op in 133 jaar. Bij een vertienvoudiging is dat dus nog maar 13.3 jaar.

Hoe je het ook draait of keert; voor de energietransitie is nog een pak innovatie nodig. Of het nu over batterijtechnologie of waterstof of breeder-reactoren gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg 2 weken geleden bericht dat ik 588 van de overheid gestort krijg en afgelopen weekend bericht van Elegant van afrekening dat ik 500 euro te veel heb betaald. Krijg ik dan 1000 euro gestort of wordt dit herrekend?
 
Ik zie bij luminus. Dat bij hun vast contract

22.95/pkwh stroom
En 8.95/pkwh gas zou zijn.

Kan dat kloppen of ben ik totaal verkeerd aan het kijken.
Ik dacht dat alles terug goedkoop geworden is?
 
Man Total energies kan me nog steeds geen geupdate tariefformules geven voor mijn contract, afgesloten in 08/2022. Ze bieden de formule genaamd "online" niet meer aan. Nu heet dit Pixes ofzo. Die tariefkaarten zijn wel beschikbaar. Dus ik bel, vraag of ze me de tarieven kunnen doorgeven voor 01/11, 01/02 en 01/05 (3 maandelijkse aanpassing). Zeggen ze dat de tarieven van November tot nu 0,21 cent per kwh zijn. Ik zeg euuuu, de gasprijzen zijn enorm gezakt, hoe kant dit. Men weet daar effe niet wat zeggen en vertellen me dat ze me een mail zullen sturen met tariefkaarten. Ik vraag wanneer. Zij zeggen morgen of overmorgen, like wtf. Ik voel al dat er ergens rook is maar soit.

Ik doe net een test op de vreg, mss is het wel interessant om van leverancier te veranderen, daar vragen ze om je verbruik in gas op jaarbasis in te geven. Wij hebben 1513 m3 verbruikt, oftewel 17550 kwh. Een vermindering van 35% tov vorig jaar trouwens.

Geef ik dit op de vreg in dan stellen ze me nu contracten voor van 175€ per jaar variabelbij bvb Mega, en 199€ per jaar vast Optifix !!! Per jaar ?!? Dat is minder dan ik nu per maand betaal. Klopt dit ?
 
Geef ik dit op de vreg in dan stellen ze me nu contracten voor van 175€ per jaar variabelbij bvb Mega, en 199€ per jaar vast Optifix !!! Per jaar ?!? Dat is minder dan ik nu per maand betaal. Klopt dit ?
Dat klopt niet, ben je zeker dat dat niet per maand is, of dat je de m3 ipv kWh hebt ingegeven?
 
Ik ben begin april overgeschakeld op vast tarief bij Engie, maar zie dat de prijzen toch weer blijven dalen. Iemand idee of het mogelijk is om bijvoorbeeld in juni/juli bij Engie contract te laten aanpassen aan laatste vwden? Of doen ze dat niet? (vraag het even hier, want via tel quasi onmogelijk binnen te geraken)
 
Man Total energies kan me nog steeds geen geupdate tariefformules geven voor mijn contract, afgesloten in 08/2022. Ze bieden de formule genaamd "online" niet meer aan. Nu heet dit Pixes ofzo. Die tariefkaarten zijn wel beschikbaar. Dus ik bel, vraag of ze me de tarieven kunnen doorgeven voor 01/11, 01/02 en 01/05 (3 maandelijkse aanpassing). Zeggen ze dat de tarieven van November tot nu 0,21 cent per kwh zijn. Ik zeg euuuu, de gasprijzen zijn enorm gezakt, hoe kant dit. Men weet daar effe niet wat zeggen en vertellen me dat ze me een mail zullen sturen met tariefkaarten. Ik vraag wanneer. Zij zeggen morgen of overmorgen, like wtf. Ik voel al dat er ergens rook is maar soit.

Ik doe net een test op de vreg, mss is het wel interessant om van leverancier te veranderen, daar vragen ze om je verbruik in gas op jaarbasis in te geven. Wij hebben 1513 m3 verbruikt, oftewel 17550 kwh. Een vermindering van 35% tov vorig jaar trouwens.

Geef ik dit op de vreg in dan stellen ze me nu contracten voor van 175€ per jaar variabelbij bvb Mega, en 199€ per jaar vast Optifix !!! Per jaar ?!? Dat is minder dan ik nu per maand betaal. Klopt dit ?
Neem uw tariefkaart tijdens afsluiten van je contract er bij en vul de formule zelf even in om de prijs te berekenen.
 
Neem uw tariefkaart tijdens afsluiten van je contract er bij en vul de formule zelf even in om de prijs te berekenen.
goeie tip, bleek simpeler dan gedacht :) (0,102 * TTFM + 0,760 c€/kWh (excl. btw))

Aug Average: 235.956 AUG/SEP/OCT (24.827512 c€/kWh)
Sep Average: 201.478
Oct Average: 135.479
Nov Average: 119.336 NOV/DEC/JAN (12.932272 c€/kWh)
Dec Average: 116.169
Jan Average: 63.684
Feb Average: 52.793 FEB/MAR/APR (6.144886 c€/kWh)
March Average: 44.025
April Average: 42.070

Om mijn jaartarief te weten te komen dus even het mei tarief afwachten en dan het gemiddelde van de 4. Wel telkens wa gekloot geweest met de 3 maandelijkse aanpassingen, ma bon.
 
Om mijn jaartarief te weten te komen dus even het mei tarief afwachten en dan het gemiddelde van de 4. Wel telkens wa gekloot geweest met de 3 maandelijkse aanpassingen, ma bon.
Ja gasverbruik wordt (indien je geen maandelijkse afrekening hebt, wat niet zo lijkt, anders had je je tarief al lang geweten), uitgespreid over het jaar volgens een verbruiksprofiel, wat de wintermaanden zwaarder laat doorwegen. Een gemiddelde van de tarieven over het jaar is dus niet hetgeen je gaat betalen.
 
Terug
Bovenaan