De energiethread

Van november tot nu hebben we 24 m3 gas verbruikt. Als ik wat opzoekwerk doe online lijkt dit heel weinig te zijn.

Kan dit kloppen. We verwarmen met een gashaard in de living en koken op gas.
Uw gasverbruik in m3 is gelijk aan 278.4 kWh.

met mijn warmtepomp verbruik ik 1700kwh om mijn woning te verwarmen. Maar begrijpbaar, jij verwarmt enkel uw living, en niet de volledige oppervlakte.
 
Uw gasverbruik in m3 is gelijk aan 278.4 kWh.

met mijn warmtepomp verbruik ik 1700kwh om mijn woning te verwarmen. Maar begrijpbaar, jij verwarmt enkel uw living, en niet de volledige oppervlakte.
1700kWh met uw warmtepomp is wel grofweg 8500kWh thermisch.

278kWh gas is pakweg 250kWh thermisch. Dat is erg weinig. Lijkt bijna alsof de meter niet goed meet.
 
1700kWh met uw warmtepomp is wel grofweg 8500kWh thermisch.

278kWh gas is pakweg 250kWh thermisch. Dat is erg weinig. Lijkt bijna alsof de meter niet goed meet.
Ik schommel eerder rond de 6000-6700kwh thermisch.

Wij weten natuurlijk niet op welke temperatuur hij het heeft ingeschakeld, of hij bijwarmt met pellets/hout,... maar dat is laag ja. Ik zou verwacht hebben dat het vermeld cijfer enkel hetgeen is dat gebruikt wordt om te koken.
Gemiddeld verbruikt een gaskookplaat jaarlijks 37 m3 gas. (https://energiebespaarders.nl/blog/dit-kan-je-doen-aan-de-stijgende-prijs-van-energie)

Het vermelde verbruik is echt zeer laag.
 
Van november tot nu hebben we 24 m3 gas verbruikt. Als ik wat opzoekwerk doe online lijkt dit heel weinig te zijn.

Kan dit kloppen. We verwarmen met een gashaard in de living en koken op gas.
En hoe verwarm je uw warm water?

verbruik is niet realistisch. Denk dat er iets mis is met de teller.
 
Sinds vorige week vrijdag is er bij ons een digitale meter geïnstalleerd.

Ik vond er niet direct een thread over, dus eventueel staat dit hier verkeerd, maar zijn er bepaalde energie apps die jullie gebruiken/aanbevelen om je verbruik beter te monitoren? https://maakjemeterslim.be/ems
 
Ik veronderstel dat dit enkele dagen duurt vooraleer je het verbruik bij Fluvius kan opvragen?

Sinds deze ochtend heb ik digitale meters maar Fluvius meldt dat dit niet waar is. :tongue:
(Voor deze EAN-code is er geen digitale meter gekend)
 
Ik veronderstel dat dit enkele dagen duurt vooraleer je het verbruik bij Fluvius kan opvragen?

Sinds deze ochtend heb ik digitale meters maar Fluvius meldt dat dit niet waar is. :tongue:
(Voor deze EAN-code is er geen digitale meter gekend)

Jaja, dat duurt efkes. Bij mij bijna een maand voor dat dat in orde was.
 
Sinds vorige week vrijdag is er bij ons een digitale meter geïnstalleerd.

Ik vond er niet direct een thread over, dus eventueel staat dit hier verkeerd, maar zijn er bepaalde energie apps die jullie gebruiken/aanbevelen om je verbruik beter te monitoren? https://maakjemeterslim.be/ems
Koppelen aan energieID. Daar zat al 10 jaar aan historische data in bij mij (manueel tellerstanden invoeren), nu gaat het automatisch. Kost niks. Maar de tellerstanden komen van Fluvius en komen dus altijd een paar dagen achter.
Wil je onmiddellijk verbruik zien: een homewizard, kost niet zoveel maar vooral handig om sluimerverbruik op te sporen. In combo met zonnepanelen kan je dan wel leuke dingen gaan doen mits je betaalt voor het abonnement (12tal euro per jaar): Stopcontacten schakelen op basis van overschot zonnestroom bijvoorbeeld, ze verkopen daar sockets voor die je ook kan gebruiken als kWh meter op één stopcontact.
 
Koppelen aan energieID. Daar zat al 10 jaar aan historische data in bij mij (manueel tellerstanden invoeren), nu gaat het automatisch. Kost niks. Maar de tellerstanden komen van Fluvius en komen dus altijd een paar dagen achter.
Wil je onmiddellijk verbruik zien: een homewizard, kost niet zoveel maar vooral handig om sluimerverbruik op te sporen. In combo met zonnepanelen kan je dan wel leuke dingen gaan doen mits je betaalt voor het abonnement (12tal euro per jaar): Stopcontacten schakelen op basis van overschot zonnestroom bijvoorbeeld, ze verkopen daar sockets voor die je ook kan gebruiken als kWh meter op één stopcontact.

Opgelet @makila als je zo een p1 meter koopt voor homewizard. Je kan ook pas de P1 poort laten activeren in mijn fluvius als de digitale meter actief is bij hen. Dus ook een maand wachten.
 
Opgelet @makila als je zo een p1 meter koopt voor homewizard. Je kan ook pas de P1 poort laten activeren in mijn fluvius als de digitale meter actief is bij hen. Dus ook een maand wachten.
Ik heb die 3 dagen na plaatsing digitale meter kunnen activeren op mijn fluvius. Idem koppeling energieID. Maar zo'n homewizard of andere idd best pas bestellen eens je de poort hebt kunnen activeren op mijn Fluvius.
 
Ik heb die 3 dagen na plaatsing digitale meter kunnen activeren op mijn fluvius. Idem koppeling energieID. Maar zo'n homewizard of andere idd best pas bestellen eens je de poort hebt kunnen activeren op mijn Fluvius.
Volgens mij hangt dat er vanaf of Fluvius zelf alles komt installeren of een onderaanneming. Hier was dat een onderaanneming.

Dan lijkt het mij logisch dat dit langer duurt want die moeten dat dan doorgeven aan Fluvius dat ze dit zijn komen installeren en die geven dat waarschijnlijk maar 1x per maand door ;)
 
Volgens mij hangt dat er vanaf of Fluvius zelf alles komt installeren of een onderaanneming. Hier was dat een onderaanneming.

Dan lijkt het mij logisch dat dit langer duurt want die moeten dat dan doorgeven aan Fluvius dat ze dit zijn komen installeren en die geven dat waarschijnlijk maar 1x per maand door ;)
Die geven dat direct door via een Fluvius toepassing hoor. Die hebben zo'n tablet mee waarop ze alle overzettingen en tellerstanden e.d. registreren. Als het misloopt is het meestal de doorstroming tussen Fluvius en de energieleverancier of omdat ze ergens een verkeerd tellernummer hebben ingevuld.
 
454-FAA44-A03-E-4-F2-D-9-AA7-854-C75024-A61.png
F5-A9-CB02-9223-4-DA7-8-D9-F-62455-EA922-CE.png


Iemand de engie smart app??
Waarom kost energie in de daluren meer dan in de piekuren???😅
Ok de ev overdag dus opladen ... wtf
 
Ik heb die 3 dagen na plaatsing digitale meter kunnen activeren op mijn fluvius. Idem koppeling energieID. Maar zo'n homewizard of andere idd best pas bestellen eens je de poort hebt kunnen activeren op mijn Fluvius.
Activatie is al gelukt na amper 24 uur. Dat is snel. :D
 
Vraagje. Gisteren heeft mijn moeder een sms gekregen dat ze vandaag mazout kwamen leveren (dewelke nog niet betaald is)
Ze kon net op dat tijdstip echter niet thuis zijn. (Héél de week is / was ze thuis maar dat ene venster waar ze niet thuis is ... juist ja ..)

Ondanks een ingesproken berichtje (ze namen niet meer op) en ondanks een emailtje zijn ze toch langsgeweest. Nu stonden ze voor een gesloten deur en hebben ze een factuur in de bus gestoken ivm voorrijkosten (omdat ze langs moesten komen van locatie X) dat die betaalt dienen te worden omdat ze nutteloos voor de deur stonden.

Ik veronderstel dat ze wettelijk geen poot hebben om op te staan?

Maar ja natuurlijk als ze niet betaalt gaan ze de bestelling annuleren en dan is ze met de stijgende prijzen mogelijks duurder af. :frown:
 
Laatst bewerkt:
Log eens in op uw account via het web. Daar kun je ook uw prijzen zien, want dit is wel raar hoor.
Dag 0,214 €/kWh nacht 0,163
September trouwens 0,168 en 0,128
Ik veronderstel dat dit prijzen zijn zonder transport en heffingen.
Een collega heeft dit ook opgemerkt en zelfs een andere maand (augustus) wat ook bij deze maand idem is.

Gas is voor october 0,056 en september was 0,052
 
Vraagje. Gisteren heeft mijn moeder een sms gekregen dat ze vandaag mazout kwamen leveren (dewelke nog niet betaald is)
Ze kon net op dat tijdstip echter niet thuis zijn. (Héél de week is / was ze thuis maar dat ene venster waar ze niet thuis is ... juist ja ..)

Ondanks een ingesproken berichtje (ze namen niet meer op) en ondanks een emailtje zijn ze toch langsgeweest. Nu stonden ze voor een gesloten deur en hebben ze een factuur in de bus gestoken ivm voorrijkosten (omdat ze langs moesten komen van locatie X) dat die betaalt dienen te worden omdat ze nutteloos voor de deur stonden.

Ik veronderstel dat ze wettelijk geen poot hebben om op te staan?
Probeer die voorrijkosten eens met dat verhaal teniet te doen. Gooi er ook wat consumentenbond of Test-Aankoop tegenaan. De inspecteur zou ik voorlopig wel niet doen. :unsure:

Proberen gaat mee.
 
Dag 0,214 €/kWh nacht 0,163
September trouwens 0,168 en 0,128
Ik veronderstel dat dit prijzen zijn zonder transport en heffingen.
Een collega heeft dit ook opgemerkt en zelfs een andere maand (augustus) wat ook bij deze maand idem is.

Gas is voor october 0,056 en september was 0,052
Dat is inderdaad zonder heffingen. Nacht is dus wel goedkoper als dag. Er zal iets mis zijn in de app denk ik.
 
Terug
Bovenaan