De energiethread

Fucking Fluvius...

Na maanden gezever, 10 telefoons en een technieker(die op verveelde toon zei dat het toch niets met de hardware, maar achterliggend in fluvius hun systeem moet zijn) hadden we eindelijk de mogelijkheid om de meter terug af te lezen via mijn fluvius en zo het verbruik te zien.

Nu sturen ze opnieuw een mailtje dat ze de digitale meter niet kunnen uitlezen "omwille van redenen van technische aard"

"
Een klein aantal digitale meters kunnen niet van op afstand worden aangestuurd.

Dit omdat ze bijvoorbeeld diep in een kelder zitten waar geen telecombereik is of omdat ze in een afgelegen gebied staan zonder telecomontvangst
. (Dit is niet hetzelfde telecomnetwerk als de gsm)"

Onze meter staat in een niet te dikke kast op het gelijkvloers.... lijkt me sterk dat die geen ontvangst zou hebben. We wonen hier anderhalf jaar en hebben het eerste jaar zonder probleem altijd ons verbruik kunnen volgen op de meter en op Mijn Fluvius...

"
Als eventueel alternatief zou je je energieverbruik kunnen opvolgen via een energiebeheersysteem, gekoppeld aan je gebruikerspoort, lokaal op de digitale meter.

Deze gebruikerspoort kan je gratis laten activeren.

Hiervoor dient u een aanvraag te doen via het klantenportaal Mijn Fluvius.

Na deze aanvraag is het belangrijk dat u de poort opent d.m.v. het verschuiven van de knop in het portaal

Gezien uw meter niet communiceert, kan de opening van de poort niet vanop afstand gebeuren.

Er zal n.a.v. uw aanvraag een werkopdracht worden aangemaakt, waarna een technieker ter plaatse komt voor het openen van de gebruikerspoort."

Wat ze nu concreet willen zeggen, snap ik niet... Gaan ze de mogelijkheid wegnemen om via mijn fluvius het verbruik in de mot te houden, tenzij ge hun app gebruikt of betaalt om extra apparatuur te laten aansluiten? Of kunnen ze mijn meter plots niet meer uitlezen omdat zogezegd dat ding geen bereik heeft?

Ik huiver bij het gedacht om hun klantendienst opnieuw te bellen waar ge continu doorverbonden wordt, niemand ooit een log lijkt te maken op uw profiel en het eeuwen duurt voor hun debiele backoffice een simpel issue uitklaart.
 
Fucking Fluvius...

Er zal n.a.v. uw aanvraag een werkopdracht worden aangemaakt, waarna een technieker ter plaatse komt voor het openen van de gebruikerspoort."
Wat ze nu concreet willen zeggen, snap ik niet... Gaan ze de mogelijkheid wegnemen om via mijn fluvius het verbruik in de mot te houden, tenzij ge hun app gebruikt of betaalt om extra apparatuur te laten aansluiten? Of kunnen ze mijn meter plots niet meer uitlezen omdat zogezegd dat ding geen bereik heeft?
Het klinkt alsof inderdaad de meter de verbruiken niet kan doorsturen naar Fluvius.
Ze stellen voor om via de P1 poort een energiebeheersysteem (simpelste/goedkoopste is iets zoals dit) te gebruiken om je verbruik te kunnen opvolgen.
Ik vermoed niet dat ze zulk systeem gaan schenken aan jou, maar je kan altijd eens proberen.
Om die P1 poort te kunnen gebruiken zet je die normaal op mijn.fluvius.be open (letterlijk een knopje duwen ergens in het webportaal) en dan krijgt je meter een bericht dat die poort mag uitgelezen worden.
Dat berichtje kan die dan waarschijnlijk ook niet ontvangen omdat ie hoogstwaarschijnlijk geen bereik heeft, dus sturen ze een technieker om dat op een of andere manier lokaal te regelen.
Dus het lijkt langs hun kant waarschijnlijk dat die meter geen bereik heeft, waardoor er ook waarschijnlijk jaarlijks ofzo iemand langskomt om die uit te lezen? Ik weet eigenlijk niet wat er in zo'n geval gebeurt (naast de optie om door een gat in je gevel een buitenantenne te laten plaatsen).

Ik snap trouwens niet dat er geen echte bedrade (UTP) optie is, zodat die meter gewoon op je netwerk zit en via je reguliere internetverbinding zijn gegevens kan doorsturen. Ik snap dat daar allemaal weer addertjes onder dat groene gras zitten, maar ik had die oplossing helemaal niet erg gevonden eerlijk gezegd...
Ik huiver bij het gedacht om hun klantendienst opnieuw te bellen waar ge continu doorverbonden wordt, niemand ooit een log lijkt te maken op uw profiel en het eeuwen duurt voor hun debiele backoffice een simpel issue uitklaart.
Niet mijn ervaring, maar misschien is dit regio-afhankelijk.
 
Het klinkt alsof inderdaad de meter de verbruiken niet kan doorsturen naar Fluvius.
Ze stellen voor om via de P1 poort een energiebeheersysteem (simpelste/goedkoopste is iets zoals dit) te gebruiken om je verbruik te kunnen opvolgen.
Ik vermoed niet dat ze zulk systeem gaan schenken aan jou, maar je kan altijd eens proberen.
Om die P1 poort te kunnen gebruiken zet je die normaal op mijn.fluvius.be open (letterlijk een knopje duwen ergens in het webportaal) en dan krijgt je meter een bericht dat die poort mag uitgelezen worden.
Dat berichtje kan die dan waarschijnlijk ook niet ontvangen omdat ie hoogstwaarschijnlijk geen bereik heeft, dus sturen ze een technieker om dat op een of andere manier lokaal te regelen.
Dus het lijkt langs hun kant waarschijnlijk dat die meter geen bereik heeft, waardoor er ook waarschijnlijk jaarlijks ofzo iemand langskomt om die uit te lezen? Ik weet eigenlijk niet wat er in zo'n geval gebeurt (naast de optie om door een gat in je gevel een buitenantenne te laten plaatsen).

Ik snap trouwens niet dat er geen echte bedrade (UTP) optie is, zodat die meter gewoon op je netwerk zit en via je reguliere internetverbinding zijn gegevens kan doorsturen. Ik snap dat daar allemaal weer addertjes onder dat groene gras zitten, maar ik had die oplossing helemaal niet erg gevonden eerlijk gezegd...

Niet mijn ervaring, maar misschien is dit regio-afhankelijk.
Ik heb uiteindelijk gereageerd op hun mailtje en kreeg reactie dat ze zich vergist hadden bij de EAN-codes. Alles werkt nog naar behoren. :p
 
Waar krijg je nog een deftige vergoeding voor alles wat je op het net steekt? Ik steek hier de laatste dagelijks meer dan 40 kWh op het net terwijl ik er maar maximaal 5 kWh afhaal. En toch is mijn verbruik in Euro's uitgedrukt nog altijd licht positief, vaak tussen de 0 en de 1 Euro. Ik produceer echt stroom voor de zak van de leveranciers momenteel.
 
Waar krijg je nog een deftige vergoeding voor alles wat je op het net steekt? Ik steek hier de laatste dagelijks meer dan 40 kWh op het net terwijl ik er maar maximaal 5 kWh afhaal. En toch is mijn verbruik in Euro's uitgedrukt nog altijd licht positief, vaak tussen de 0 en de 1 Euro. Ik produceer echt stroom voor de zak van de leveranciers momenteel.

Ik steek momenteel alles in de zwembadverwarming. Goe rendement zo.
 
Ook een schoontje gehoord dit weekend.
Ik was mijn tante gaan bezoeken en daar in de buurt zijn ze een windmolen aan het bouwen, dus we zijn eens naar de funderingen gaan kijken. Ze vertelde mij dat er vanuit de wijk veel protest was geweest, inclusief een buurtcomité en juridische stappen. Argumenten?

De gezondheid. Schets ter situatie: de windmolen wordt gebouwd op 400 meter van het dichtste huis en op 30 meter van de E40. De E40 lift daar al sinds de jaren '60 en de woonwijk is gebouwd in de jaren '70. Dus iedereen die daar woont kijkt al sinds het begin uit op velden die uitlopen in de E40. En krijgt er de vervuiling gratis bij.

Lawaaihinder. Veel geluk om ooit een windmolen te 'horen' met het achtergrondgeruis van de E40 (zonder geluidswerende schermen, trouwens).

Slagschaduw. Had al m'n vermoeden en inderdaad. Windmolen staat pal in het noorden. Serieuze verschuiving van de aardas heb je nodig om
slagschaduw te krijgen van een windmolen die in het noorden staat...

De windmolen is dus in aanbouw en bij het buurtcomité proberen ze ondertussen het geld voor de advocaat te recupereren bij de mensen die de petitie hebben ondertekend.
 
Ook een schoontje gehoord dit weekend.
Ik was mijn tante gaan bezoeken en daar in de buurt zijn ze een windmolen aan het bouwen, dus we zijn eens naar de funderingen gaan kijken. Ze vertelde mij dat er vanuit de wijk veel protest was geweest, inclusief een buurtcomité en juridische stappen. Argumenten?

De gezondheid. Schets ter situatie: de windmolen wordt gebouwd op 400 meter van het dichtste huis en op 30 meter van de E40. De E40 lift daar al sinds de jaren '60 en de woonwijk is gebouwd in de jaren '70. Dus iedereen die daar woont kijkt al sinds het begin uit op velden die uitlopen in de E40. En krijgt er de vervuiling gratis bij.

Lawaaihinder. Veel geluk om ooit een windmolen te 'horen' met het achtergrondgeruis van de E40 (zonder geluidswerende schermen, trouwens).

Slagschaduw. Had al m'n vermoeden en inderdaad. Windmolen staat pal in het noorden. Serieuze verschuiving van de aardas heb je nodig om
slagschaduw te krijgen van een windmolen die in het noorden staat...

De windmolen is dus in aanbouw en bij het buurtcomité proberen ze ondertussen het geld voor de advocaat te recupereren bij de mensen die de petitie hebben ondertekend.
Tis toch altijd en overal krek hetzelfde? Niet in mijnen achtertuin! Er moet maar 1 wappie zijn die de boel een beetje begint op te stoken met halve waarheden tot en met flagrante leugens en voor je het weet staan er voor elk huis bordjes...

Ze gaan hier in de buurt, ook langsheen de E40, ook 2 windmolens plaatsen, enfin het zit in procedure. Het dichtste huis staat op ~700m in vogelvlucht, de E40 die daar nog tussenin ligt ligt op ~400m van diezelfde woning, wij zelf zitten op ~1km van de site. Het enige wat aan de overkant van de E40 in de buurt van de windmolen ligt is exact 1 bedrijf, er ligt wat verderop wel een KMO zone maar die ligt honderden meters verderop. Een veel perfectere locatie ga je in een straal van 20km waarschijnlijk gewoon niet vinden maar ook hier natuurlijk massaal protest want "denkt er dan niemand aan de vleermuizen?". :unsure:
 
Tis toch altijd en overal krek hetzelfde? Niet in mijnen achtertuin! Er moet maar 1 wappie zijn die de boel een beetje begint op te stoken met halve waarheden tot en met flagrante leugens en voor je het weet staan er voor elk huis bordjes...

Ze gaan hier in de buurt, ook langsheen de E40, ook 2 windmolens plaatsen, enfin het zit in procedure. Het dichtste huis staat op ~700m in vogelvlucht, de E40 die daar nog tussenin ligt ligt op ~400m van diezelfde woning, wij zelf zitten op ~1km van de site. Het enige wat aan de overkant van de E40 in de buurt van de windmolen ligt is exact 1 bedrijf, er ligt wat verderop wel een KMO zone maar die ligt honderden meters verderop. Een veel perfectere locatie ga je in een straal van 20km waarschijnlijk gewoon niet vinden maar ook hier natuurlijk massaal protest want "denkt er dan niemand aan de vleermuizen?". :unsure:
Idem in Ieper. 1300 bezwaarschriften, met maar 20000 gezinnen die in Groot-ieper wonen :S.

Nu, Luminus had het wel iets te doorzichtig ingepakt. Die molens de naam "Vredesmolens" geven klinkt nogal sterk naar "greenwashing", maar dan in de oorlogvariant.

Wel positief, los van de politieke partij die in het artikel vermeld staat, dat het stadsbestuur niet tegen die molens was, maar ze wel elders wil (wat imho ook wel een iets logischere plaats is, al ben ik niettegen die molens waar ze gepland stonden)
 
Idem in Ieper. 1300 bezwaarschriften, met maar 20000 gezinnen die in Groot-ieper wonen :S.

Nu, Luminus had het wel iets te doorzichtig ingepakt. Die molens de naam "Vredesmolens" geven klinkt nogal sterk naar "greenwashing", maar dan in de oorlogvariant.

Wel positief, los van de politieke partij die in het artikel vermeld staat, dat het stadsbestuur niet tegen die molens was, maar ze wel elders wil (wat imho ook wel een iets logischere plaats is, al ben ik niettegen die molens waar ze gepland stonden)
Bij deze quote stel ik mij toch vragen:
"We willen de windmolens dus liever op één plek, dat levert ook meer energie op."
Is dat wel waar? :unsure: Dat ze liever een cluster willen, bij voorkeur dicht bij bedrijven die meteen ook een redelijk vermogen van die opgewekte energie kunnen afnemen, daar is zeker iets voor te zeggen maar dat een cluster meer energie zou leveren lijkt mij straf. Zeker omdat windmolens toch best x aantal meter uit elkaar opgesteld staan om elkaar niet te storen kwa rendement voor zover ik weet.
Hoe minder ver die energie moet verdeeld worden hoe minder verliezen er optreden dus misschien bedoelen ze dat met meer energie :unsure:
 
Bij deze quote stel ik mij toch vragen:

Is dat wel waar? :unsure: Dat ze liever een cluster willen, bij voorkeur dicht bij bedrijven die meteen ook een redelijk vermogen van die opgewekte energie kunnen afnemen, daar is zeker iets voor te zeggen maar dat een cluster meer energie zou leveren lijkt mij straf. Zeker omdat windmolens toch best x aantal meter uit elkaar opgesteld staan om elkaar niet te storen kwa rendement voor zover ik weet.
Hoe minder ver die energie moet verdeeld worden hoe minder verliezen er optreden dus misschien bedoelen ze dat met meer energie :unsure:
Ik vermoed dat het gaat over het vervangen van de oudere windmolens door die met grotere wieken. Van die oudere zijn er 9, met een capaciteit van 2,3 megawatt elk. De nieuwe die ze willen aanplanten hebben 6 MW elk.
 
Ik begin mijne digitale meter meer en meer verdacht te vinden.. ik heb dus echt een mega simpel huis met een heel duidelijk zicht op mijn verbruik. En toch is er soms (homewizard P1 meter) een idle verbruik van 500w. (Mijn standaard idle verbruik is 45-50w)

Ik heb echt letterlijk op die momenten alle mogelijke verbruikers nagegaan en die staan dan effectief af. (frigo/vriezer/pomp van gasketel/airco/tv's/...)

Ik vind ook dat sinds ik die digitale meter heb mijn maandverbruik zonder noemenswaardige reden is gestegen. Niet veel, maar toch gestegen.
 
Ik heb nog geen enkele energiepremie gekregen. Op mijn burgerprofiel staat dat ik deze wel heb gekregen, maar daar staat de EAN code van mijn ouders. Ik woon echter al sinds 08/2022 op dit adres (en de energiecontracten lopen hier ook). Ik heb ondertussen al 6 maanden geleden een aanvraag aangemaakt voor de premies, ze hebben mij al 4 keer het attest van woonst in 09/2022 laten uploaden en een energiecontract. Nog steeds geen reactie. Bij het bellen naar de dienst economie zeiden ze dat ik Eneco moet bellen (energieleveranciers van mijn ouders). Toen ik zei dat deze er toch niks aan konden doen stuurde hij me door naar de Ombudsdienst energie, die me dan zeiden een online aanvraag in te dienen. En you guessed it, doodstil.

Bij mijn leverancier Elegant reageerde ze enorm snel omdat ze dachte dat zij ook het foute EAN nummer hadden, toen ze de situatie fatsoenlijk begrepen zijn ze ook gestopt met reageren.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen? Het gaat toch over redelijk wat geld.
 
Allez MR stelt voor om nieuwe kerncentrales te bouwen of om op zijn minst in de volgende regering de blokages hiervoor weg te werken.

 
Iemand die dit artikel kan lezen en een beknopte samenvatting kan neerpennen? Alvast bedankt.


Energiefactuur omhoog om “Nederlandse toestanden te vermijden”: zo fel wil Elia de tarieven optrekken.
Bron: HLN

 
Van november tot nu hebben we 24 m3 gas verbruikt. Als ik wat opzoekwerk doe online lijkt dit heel weinig te zijn.

Kan dit kloppen. We verwarmen met een gashaard in de living en koken op gas.
 
Terug
Bovenaan