De energiethread

In de VS lijken SMR geen toekomst meer te hebben. NuScale heeft aangekondigd dat ze niet meer verder gaan met het uitwerken hun design. Merk op dat dit het bedrijf was waarvan hun design werd goedgekeurd door de U.S. Regulatory Commission. Dat investeerders zelf weinig vertrouwen hebben is te zien aan de meer dan 80% daling op 1 jaar van de beurskoers. Er is geen enkel succesvol businessplan voor de bouw nieuwe kernreactoren, ook niet voor SMRs.

 
Hoi Hoi Hoi


Batterij wordt weeral wat interessanter
 
Hoi Hoi Hoi

Wat een verrassing! not ..
 
Echt jammer om dit te lezen. Dit is echt ontmoedigend voor mensen wie een warmtepomp overwegen maar het kostenplaatje niet zien zitten.

Er moet duidelijk iets gebeuren want met al de extra kosten die bij elektriciteit zitten zullen veel mensen niet meedoen met de elektrificatie.
 
Echt jammer om dit te lezen. Dit is echt ontmoedigend voor mensen wie een warmtepomp overwegen maar het kostenplaatje niet zien zitten.

Er moet duidelijk iets gebeuren want met al de extra kosten die bij elektriciteit zitten zullen veel mensen niet meedoen met de elektrificatie.

Zolang onze energie niet van nucleair, wind, zon, water of iets anders hernieuwbaar komt maakt dat eigenlijk niet zoveel uit. Al vraag ik mij wel af of het in principe niet goedkoper zou zijn naar de toekomst toe indien we geen apart gasnet meer zouden moeten onderhouden en vernieuwen maar dat budget kunnen steken in het verstevigen van de elektriciteitsbackbone. Al ben je dan wel weer wat kwetsbaarder.

Belangrijker zou eigenlijk geweest zijn dat mensen hun woningen isoleren en aanpassen naar A. Of je in een A woning op gas of elektriciteit verwarmt, ja dat is +/- beter, maar dat zie ik toch nog altijd eerder als detail.
Ik heb het vooral gedaan omdat ik elektriciteit veel praktischer vind om mee te werken of aan te werken dan mazoutbrander of gas. Gas doet mij toch nog altijd een beetje huiveren elke keer ik bij mijn grootmoeder een nieuwe gasbidon moet aansluiten voor haar gasfornuis...

Sowieso gaan er in de toekomst meer en meer mensen gedwongen worden om dit te doen aangezien de alternatieven verbannen worden (zie vb verbod op plaatsen mazoutketel)
 
Zolang onze energie niet van nucleair, wind, zon, water of iets anders hernieuwbaar komt maakt dat eigenlijk niet zoveel uit. Al vraag ik mij wel af of het in principe niet goedkoper zou zijn naar de toekomst toe indien we geen apart gasnet meer zouden moeten onderhouden en vernieuwen maar dat budget kunnen steken in het verstevigen van de elektriciteitsbackbone. Al ben je dan wel weer wat kwetsbaarder.
Dat het niets uitmaakt vind ik nu niet volledig waar. Uiteindelijk verbruikt uw warmtepomp minder.
Een warmtepomp die gevoed wordt door een gascentrale zal minder uitstoten dan als er een gasketel zou hangen. De vraag naar energie zal ook dalen. Maar zoals je terecht aanwijst, eerst zorgen voor isolatie.

Als je kijkt naar de net kosten die je betaald voor het gasnet, valt dat ook goed mee. Zeker in vergelijk met elektriciteit. Gasnet lijkt mij dus een goedkoop net.
Ik zou eerder denken behoud het. In mijn ogen is het iets goed om net ons elektriciteitsnet mee te ontlasten, laat groot verbruikers nog gebruik maken van het "gasnet",...... .
Wil daarom niet zeggen dat je er aardgas over moet pompen. In de toekomst kun je er andere gassen over steken of mengen. Ik kom toch regelmatig artikels tegen dat ze verschillende type gassen aan het testen zijn om over dat net te transporteren. Vaak zonder veel aanpassingen aan het huidig net.

Alles op 1 paard wedden lijkt mij ook niet goed. Ik zie eerder toekomst in een energiemix. Elektriciteit is niet voor alles de beste oplossing.

Nuja, ik ben geen expert. :)
 
Laatst bewerkt:
Zolang onze energie niet van nucleair, wind, zon, water of iets anders hernieuwbaar komt maakt dat eigenlijk niet zoveel uit. Al vraag ik mij wel af of het in principe niet goedkoper zou zijn naar de toekomst toe indien we geen apart gasnet meer zouden moeten onderhouden en vernieuwen maar dat budget kunnen steken in het verstevigen van de elektriciteitsbackbone. Al ben je dan wel weer wat kwetsbaarder.

Dat afschaffen van het gasnet is wss nog niet voor de eerste 30-50 jaar. Niet alle huizen zijn geschikt voor een warmtepomp en er zullen dus vermoedelijk meer hybridesystemen komen (hybryde gas en warmtepomp).

Ik ga van gas over naar een warmtepomp als mij dat financieel voordeliger uitkomt. Mijn gasketel is nog nieuw (krap 3 jaar oud), dus het is wachten tot gas veel duurder wordt tov elektriciteit. De shift van accijnzen van elektriciteit naar gas zal voor mij een drijfveer zijn.
Ben het eens dat gas voor mijn huis niet de beste keuze was, ik zou wss zelf geopteerd hebben voor een warmtepomp.
 
Dat afschaffen van het gasnet is wss nog niet voor de eerste 30-50 jaar. Niet alle huizen zijn geschikt voor een warmtepomp en er zullen dus vermoedelijk meer hybridesystemen komen (hybryde gas en warmtepomp).

Ik ga van gas over naar een warmtepomp als mij dat financieel voordeliger uitkomt. Mijn gasketel is nog nieuw (krap 3 jaar oud), dus het is wachten tot gas veel duurder wordt tov elektriciteit. De shift van accijnzen van elektriciteit naar gas zal voor mij een drijfveer zijn.
Ben het eens dat gas voor mijn huis niet de beste keuze was, ik zou wss zelf geopteerd hebben voor een warmtepomp.
Ook belangrijk: hoe oud is uw huis? En dan vooral: hoe energiezuinig is uw huis? Als uw energiebehoefte sowieso laag is dan was gas toch niet de meest verstandige keuze?

Mijn warmtepomp is 3 jaar geleden geplaatst. Ik heb heel bewust niet meer voor gas gekozen als verwarmingsbron, hoewel wij nog wel een gasaansluiting hebben omdat mijn vriendin een gasfornuis wou.
 
Kan het niet lezen, maar ik lees elders dat het om 3-4euro per maand zou gaan voor een gemiddeld gezin. Dus misschien het dubbele voor iemand met een warmtepomp. Dan valt het mogelijks wel nog mee?
Klopt, het gaat over een te verwaarlozen bedrag op mijn totaalfactuur.
 
Ook belangrijk: hoe oud is uw huis? En dan vooral: hoe energiezuinig is uw huis? Als uw energiebehoefte sowieso laag is dan was gas toch niet de meest verstandige keuze?

Mijn warmtepomp is 3 jaar geleden geplaatst. Ik heb heel bewust niet meer voor gas gekozen als verwarmingsbron, hoewel wij nog wel een gasaansluiting hebben omdat mijn vriendin een gasfornuis wou.

Huis is gebouwd in 2020 en bewoond in 2021, redelijk energiezuinig met EPC 2, overal vloerverwarming. Dus een warmtepomp zou een verstandige keuze zijn. Maar ik heb het dit jaar gekocht en niet zelf gebouwd.
Het huis dat ik gebouwd heb in 2016 heb ik dit jaar verkocht.
 
Huis is gebouwd in 2020 en bewoond in 2021, redelijk energiezuinig met EPC 2, overal vloerverwarming. Dus een warmtepomp zou een verstandige keuze zijn. Maar ik heb het dit jaar gekocht en niet zelf gebouwd.
Het huis dat ik gebouwd heb in 2016 heb ik dit jaar verkocht.
Ah ok, dat verklaart wel één en ander ja.
 
Terug
Bovenaan