De energiethread

Precies alsof China de Europese markt zou willen kwijtspelen door ze bewust te saboteren. :rolleyes:


Zelfs àls de Chinezen hun omvormers zouden willen saboteren, is dat dan niet gewoon op te lossen door de wifi-adapter van de omvormer uit te trekken? Want zonder die zender kan de omvormer toch niet communiceren met de buitenwereld?
Zou me meer zorgen maken om de componenten van de digitale meter, want die kan wel autonoom communiceren.
 
Zelfs àls de Chinezen hun omvormers zouden willen saboteren, is dat dan niet gewoon op te lossen door de wifi-adapter van de omvormer uit te trekken? Want zonder die zender kan de omvormer toch niet communiceren met de buitenwereld?
Zou me meer zorgen maken om de componenten van de digitale meter, want die kan wel autonoom communiceren.

Er best voor dan denk ik. Opzich kunnen ze wel een nieuwe firmware pushen die het om zeep helpt.
Maar wat daarna? Enkel omvormers leveren in Afrika, Rusland en Noord-Korea? De rest gaat het sowieso nietmeer willen hebben.

Dus nee, dat zal niet gebeuren :). Mss monitoren, maar dat kunnen ze ook op andere manieren aangezien die zaken allemaal naar de cloud gepushed worden.
 
"Data is het nieuwe goud", is een spreekwoord wat je in de big data sector al langer hoort. China had dat als allereerste land door. Niet dat ze alle data even positief gebruiken, maar ze hadden wel als 1e land door wat een berg informatie eruit te halen viel. Dat geldt ook voor de omvormers van Chinese makelij.

Om te beginnen is het zo dat er meerdere Chinese digitale platformen voor omvormers zijn zoals Huawei, Ginlong, Sungrow enz. Maar je hebt veel meer merken die er gebruik van maken. Zo gebruiken de omvormers van Solis het dataplatform van Ginlong om te communiceren. Volgens de Chinese wet is élk bedrijf op Chinees grondgebied ook verplicht toegang te verschaffen tot data als de Chinese overheid dat vraagt. En ze vragen dat nogal dikwijls, ja.

Waarom zeg ik dit? Wel, het is toch bijzonder interessant om even bij Ginlong aan te kloppen, toegang tot de data te vragen, en die data door te spelen aan "the BATs" (dit zijn de 3 grootste technologiebedrijven: Baidu, Alibaba en Tencent). Hoewel dat in theorie geen overheidsbedrijven zijn is de invloed van de overheid daar énorm groot. Met concrete info over de omvormers bijvoorbeeld hier uit West-Europa kunnen zij weer hun producten daarop afstemmen. Denk maar aan thuisbatterijen, elektrische autos, warmtepompen, airco toestellen,...

Ik heb zelf een Solis omvormer die standaard gekoppeld zou moeten zijn met Ginlong. Het enige wat ik doe ik is die meter uitlezen met Home Assistant zodat ik mijn productie en injectie alsnog kan volgen. Voor al mijn domotica incl warmtepomp en omvormer heb ik een aparte VLAN maar die mag niet communiceren met *.ginlong.com. Wat ook wel tof is dat de installateur langs hun kant, volledig los van Ginlong, haar eigen platform heeft wat ik kan opvolgen qua productie en injectie. Dat is een Belgisch bedrijf en daar heb ik toch meer vertrouwen in. Er is een reden dat wij vanuit het werk een andere laptop dan we normaal gebruiken mee naar China moeten nemen, en niet onze dagdagelijkse laptop. Think about that.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren was het elektriciteitsverbruik plots 8 Kwh meer dan normaal.
Maar we hebben 6 uur lang de oven gebruikt (voor een kalkoen) dus dat gaat het volgens mij dan wel zijn denk ik?
 
Ik schrik er gewoon van dat een oven zoveel verbruikt lol ..
Dit was me nog nooit opgevallen maar nu heb ik een digitale meter hé :D
Allez als we over stroompieken spreken dan komt de oven, samen met de vaatwas en de wasmachine als eerste op dat lijstje.
8kw voor 6 uur valt dan ook nog wel mee.

Gemiddeld verbruikt, zoals hierboven vermeld, een oven 3 tot 3.2 kwh per uur. Daarom ook dat als je regelmatig bakt in een zwaar geïsoleerde woning dat je minder dient te verwarmen. Het vermogen van een typisch elektrisch vuurtje is +/- 2kw.
 
Ik zou wel eens willen weten wat de impact is van kerstavond en kerstdag op het capaciteitstarief bij velen. Oven, frituur, gourmetstel, kookplaat, de verlichting en de vaatwas aan. Ik denk dat velen hun piekverbruik toch naar een nieuw record zullen zien gaan hebben.
 
Ik zou wel eens willen weten wat de impact is van kerstavond en kerstdag op het capaciteitstarief bij velen. Oven, frituur, gourmetstel, kookplaat, de verlichting en de vaatwas aan. Ik denk dat velen hun piekverbruik toch naar een nieuw record zullen zien gaan hebben.
4,4 kW ipv de normale 3,6 kW. Dat valt hier bij ons nog wel mee.
Maar dat is hier inderdaad wel een nieuw record.

De wagen was ook aan het opladen maar die hangt hier aan de gemeenschappelijke teller. (Wij spelen hiermee dus een beetje vals) dus daar bleef de piek beperkt tot 2,5 kW :D
 
Gisteren was het elektriciteitsverbruik plots 8 Kwh meer dan normaal.
Maar we hebben 6 uur lang de oven gebruikt (voor een kalkoen) dus dat gaat het volgens mij dan wel zijn denk ik?
Een oven verbruikt wel wat ja. En daarnaast zul je ook opgebleven zijn wellicht, dus meer verlichting, misschien ook de kookplaat langer gebruikt enzo?

Tijdens de opwarmfase gaat de onze wel naar 3.2kW. Eens op temperatuur neemt dat wel af en uiteraard speelt de isolatie van de oven ook een rol.
Gisteren hebben we beperkt de oven gebruikt +-45min en 10min de airfryer en de temperatuur zat hier op 23C deze nacht om 2h toen de familie naar huis ging. Normaal stoken we op 21.5C.
 
Bij de installatie werden de gasmeters van Jordy en zijn onderbuur omgewisseld, en dus ook de gasfacturen

Ah damned hoe zit dit dan als je dit kan bewijzen? Krijgt die buur dan een extra megafactuur in de bus en hijzelf een correctiefactuur?
Straf dat zoiets kan gebeuren maar ik schrik van niks meer.
Mijn 1e app was dat ook het geval. 99% van de keren heb je dat niet door want verbruik is ongeveer wel hetzelfde.

Weet niet meer wie wat door had dat er iets niet klopte. Er is uiteindelijk een fluvius mannetje langsgekomen met een machientje en was snel opgelost.
 
Mijn 1e app was dat ook het geval. 99% van de keren heb je dat niet door want verbruik is ongeveer wel hetzelfde.

Weet niet meer wie wat door had dat er iets niet klopte. Er is uiteindelijk een fluvius mannetje langsgekomen met een machientje en was snel opgelost.

Ik heb zoiets gehad met de telenet aansluiting. Dat zijn we te weten gekomen toen de onderbuur (was een blokje van 2 appartementen) verhuisde en ik zonder service kwam te vallen. Gelukkig hadden we hetzelfde pakket en waren er financieel geen implicaties.
 
Hetgeen ik te horen krijg over waterstof (en dan niet tijdens de presentaties van Fluxys of Van der Straeten, want dat is per definitie een goed-nieuws-show) is niet al te rooskleurig. Maar ik ben zelf geen expert in de materie. Laten we gewoon stellen dat er nog heel wat problemen voor ons liggen en dat het niet zeker is dat waterstof de toekomst is.





Maar groene waterstof is te duur, groene elektriciteit te schaars en er worden wel veel waterstofprojecten aangekondigd, maar dat wil niet zeggen dat ze ook worden gebouwd, blijkt nu. Een recent rapport van het Internationaal Energieagentschap wijst er nog eens op: van alle projecten die wereldwijd worden aangekondigd om hernieuwbare elektriciteit om te zetten in waterstof, zal naar schatting slechts 7 procent ook operationeel worden voor 2030.

Een grote zwakte van groene waterstof blijft de lage efficiëntie. Bij de productie gaan grote hoeveelheden elektriciteit verloren. Daarom is het vaak veel interessanter om die elektriciteit rechtstreeks te gebruiken, in bijvoorbeeld elektrische wagens of warmtepompen, en waterstof alleen te gebruiken waar er geen fossielvrij alternatief is, zoals in de staal- en cementindustrie.
 




Maar groene waterstof is te duur, groene elektriciteit te schaars en er worden wel veel waterstofprojecten aangekondigd, maar dat wil niet zeggen dat ze ook worden gebouwd, blijkt nu. Een recent rapport van het Internationaal Energieagentschap wijst er nog eens op: van alle projecten die wereldwijd worden aangekondigd om hernieuwbare elektriciteit om te zetten in waterstof, zal naar schatting slechts 7 procent ook operationeel worden voor 2030.

Een grote zwakte van groene waterstof blijft de lage efficiëntie. Bij de productie gaan grote hoeveelheden elektriciteit verloren. Daarom is het vaak veel interessanter om die elektriciteit rechtstreeks te gebruiken, in bijvoorbeeld elektrische wagens of warmtepompen, en waterstof alleen te gebruiken waar er geen fossielvrij alternatief is, zoals in de staal- en cementindustrie.
Ik zag dat je originele citaat dat je citeert een reactie op een post van mij was waar ik het leek op te nemen voor waterstof. Om dat toch wat te nuanceren, wil ik graag zeggen dat ik zelf ook al een behoorlijke scepticus ben over hoe men waterstof aan ons probeert te verkopen. Infeite komen mijn kritieken uit mijn post uit 2021 sterk overeen met de inhoud van de artikels die je hier post.

Ik zie waterstof als een noodzakelijk kwaad dat zeker twee belangrijke niches vervult: Staalproductie en 'dispatchable capacities' om in de winter zogenoemde 'Dunkeflautes' op te vangen. Misschien ook als brandstof voor vrachtverkeer op zee, al spreekt men de laatste paar jaar steeds meer in bredere zin over 'groene molecules' ipv het puur over waterstof te hebben. Ammoniak zou dan bvb een geschiktere molecule kunnen zijn in veel gevallen.

Het probleem met waterstof is niet technisch, maar financieel. Het is extreem duur en inefficient om het te produceren, dus komen projecten niet van de grond. het lijkt misschien raar tussen alle noodkreten over het klimaat, maar misschien zijn we gewoon te vroeg begonnen met het proberen realiseren van waterstofinfrastructuur. Zoals het ook zinloos is een warmtepomp te installeren als je huis nog niet eens een geïsoleerd dak heeft. Er zijn momenteel gewoon veel betere dingen waar we ons geld aan kunnen geven.

Volgens Elia kunnen we onze volledige energievoorziening elektrificeren en alle seizoensmatige schommelingen opvangen door wind-en zonenergie in de juiste verhouding uit te bouwen, interconnecties te voorzien, en Demand Response. Het is enkel voor die paar weken per jaar waneer er over het hele continent weinig wind en zon tegelijk is dat we naar alternatieven moeten zoeken, en da's waarschijnlijk het allerlaatste dat we in Europa tegen 2050 nog met gas gaan doen. Het is het laatste, moeilijkste puzzelstukje van de energietransitie. We hebben nog 26 jaar om daarvoor een oplossing op schaal uit te bouwen. We kunnen in de komende 11 jaar nog zien welke nieuwe technologieën komen bovendrijven, (flexibele kernenergie? Nieuwe batterijchemie? Compressed air? Toch iets met zwaartekracht?) om dan de laatste 15 jaar jaar volop in te zetten op het uitbouwen ervan.
 
Laatst bewerkt:
Was niet specifiek op jou bedoeld hoor, eerder een algemene post over waterstof en hoe er in het publiek debat nu ook steeds meer vraagtekens bij worden gezet. Vraagtekens die ik van in het prille begin vanuit de professionele sfeer heb gezien.

Studies van Elia lees ik trouwens altijd met een korrel zout. Beursgenoteerd bedrijf, eigen agenda, en iets te veel een tandem met Tinne VdS deze legislatuur. Ik zie gas nog niet snel uit de energiemix verdwijnen. Maar bon, ik ben dan ook een gazier. Tegen 2050 een gazier op rust, weliswaar.
 
https://www.standaard.be/cnt/dmf20240417_93030979
De gasputten worden dichtgestort met beton. De Eerste Kamer stemde daar dinsdag mee in.


https://www.gasunietransportservice...van-aardgas-na-sluiting-van-het-groningenveld

Uit de visie blijkt verder dat de komende twee gasjaren een mogelijk capaciteitstekort kan optreden bij uitval van gasstromen. Om voldoende aanbod op de lange termijn te creëren blijft uitbreiding van importcapaciteit voor LNG zoals momenteel bij Gate en in Duitse terminals, belangrijk voor de leveringszekerheid. Ook zullen de bestaande LNG-installaties beschikbaar moeten blijven.

Als de komende winters kouder dan gemiddeld verlopen, zullen de seizoensbergingen na de winter relatief leeg zijn. Er bestaat dan een reële kans dat er in de navolgende zomer onvoldoende aanbodcapaciteit en mogelijk ook onvoldoende aanbodvolume is, om de seizoensbergingen weer te kunnen vullen tot de vulnorm.

Uit ideologische overwegingen zegt Nederland z'n verzekering tegen energieschaarste op.
 
Terug
Bovenaan