Een vrouw van 59 is met haar speedpedelec in de zijkant van een auto gereden. Door de klap vloog de vrouw door de lucht. Ze is in levensgevaar naar het ziekenhuis gebracht. Het ongeval gebeurde op de hoek van de Kleine Daalstraat en de Kerkstraat in Zaventem.
www.vrt.be
Ik blijf het een gevaarlijk iets vinden. 40km/u fietsen om 17u30 in volle spits. Onverantwoord. Fiets nu toch gewoon eens tegen 20km/u
Die hoge snelheden kan je af en toe eens doen op een lang recht stuk waar niemand is.
Ik rijd al bijna 50 000 km met een speedpedelec, de echt gevaarlijke situaties kan ik op een hand tellen
- een overstekende kudde reeën 's nachts , vlak voor me
- een randdebiel in de auto die me van de weg probeerde te rijden omdat hij
dacht dat ik op het fietspad moest (2x, één keer de politie gebeld voor verkeersagressie)
- ik heb eind van vorig jaar een noodrem en uitwijkmanoeuvre moeten maken omdat een vrouw rechtsaf wou gaan terwijl ze me voorbij stak (ik reed op het fietspad). Een medewerker van me reed achter me, zag het gebeuren en dacht dat ik onder de auto zou belanden...
- een seniele bomma die naar rechts uitweek, ver het fietspad terwijl ze me passeerde, om een tankstation op te rijden aan de linkerzijde.
- een mongool die met zijn loslopende Golden retriever vanuit een struikgewas het fietspad opsprong zonder om te kijken
Dat zijn alle noodstops die ik me herinner, over die periode. Met anticiperend tijden valt het allemaal nog best mee, maar ik kies ook de wegen uit waar ik rijd (kortste weg naar 't werk is 46.5km, ik doe een traject van 53.5 km). En ik kijk uit.
Het grootste gevaar voor speedpedelecs is niet hun eigen gedrag op de weg, wel alle randdebielen die achter het stuur van een wagen kruipen.
Als je als automobilist niet instaat bent om de snelheid van een zwakke weggebruiker in te schatten, hoor je niet thuis achter het stuur van een voertuig.
Ik heb iedere week wel enkele situaties waar ik gewoon door te anticiperen op de te verwachten voorrangnegaties door automobilisten mijn eigen hachje red. Gisteren onder meer in een zone 30 waar ik voorrang van rechts had, en iemand tegen minstens dubbele snelheid doorreed voor me, zonder de minste aanstalten om te vertragen.
Het is vooral onverantwoord dat zoveel mensen zonder aandacht achter het stuur van hun wagen zitten. Ik zie vanop mijn fiets (ik kan perfect in 't interieur van die wagens kijken) automobilisten bezig op hun smartphone (we leggen die op de knie). En dat zijn echt geen enkelingen, soms zie ik er twee of drie achter mekaar in bebouwde kom rijden....