De E-Bike thread

Na gisteren nogmaals te merken dat de accu van mijn fiets er echt wel flink op achteruit gegaan is, toch serieus aan 't overwegen om een nieuwe speedpedelec te kopen. Nieuwe accu is weeral 2 k€. En ik heb nu 45000 km gereden met deze ST2.
Probleem is volgens mij dat ik die accu iedere dag tever leeg rijd (kom meestal aan met 20% over).
Ik wil op korte termijn een nieuwe speed-pedelec, maar dan wel één met een accu >> 1 kWh aanschaffen.

Eigenlijk zijn er dan maar twee fietsen die over blijven: de ST7 (accu 1.5kWh) en de Klever X pinion (in Q2 beschikbaar met 1.6 kWh accu). Er zit wel een mega groot prijsverschil tussen beide fietsen (12700 € - 8600 €), maar Stromer heeft wel 't voordeel dat ik heel tevreden ben van mijn huidige fietsenmaker, en dat die de ST7 op stock heeft staan... Die 1,6kWh accu wordt bij Klever al heel lang beloofd, daar kan zou ik dus nog lang op kunnen wachten...

Eerst de eega nog even overtuigen... en mezelf eigenlijk ook wel, want het is een bom geld. Aan de andere kant is 12.700 € vandaag met inflatiecorrectie naar 2018 (toen ik de ST2 kocht) = 10.500€. Dat is wel wat duurder dan de ST2 indertijds (8.000 €) maar ik krijg er hier wel betere verlichting, ABS en een pinion/riem overbrenging bij, watminder onderhoud vergt en ook minder kost in onderhoud....
En een accu waar ik 4 jaar mee zou moeten kunnen rondrijden...
Huidige speedpedelec is 1-1.5k€ waard volgens FM, daar nog eens 2 k€ onderhoud aan doen onder vorm van een nieuwe accu, neen, bedankt.
 
Ellio Max is ook 1150Wh en goedkoper. Deze zou ik nog wel overwegen om mijn ST3 te vervangen ooit. Jammer van de looks, maar de Klever zal ook geen schoonheidsprijs winnen.
 
Ellio Max is ook 1150Wh en goedkoper. Deze zou ik nog wel overwegen om mijn ST3 te vervangen ooit. Jammer van de looks, maar de Klever zal ook geen schoonheidsprijs winnen.
Ellio max weegt 43 kg. Die kan zelfs met de accu er uit niet op het fietsrek, die is dus uitgesloten, net zoals de Opium (daar kan de accu niet uitgehaald worden).
Ik moet nu al naar 27.5" ipv die 26" van mijn ST2, en de ST7 is ook bijna 10 kg zwaarder...
 
Ellio Max is ook 1150Wh en goedkoper. Deze zou ik nog wel overwegen om mijn ST3 te vervangen ooit. Jammer van de looks, maar de Klever zal ook geen schoonheidsprijs winnen.
Heb er nog niet met gereden maar de trapas zou iets lager bij de grond zijn dan bij andere fietsen waardoor je in de bochten niet kunt trappen. Dat in combinatie met dat hij heel hard op de motor afremt zou niet zo fijn fietsen zijn in de bochten.
 
De Launch edition van de T7 was in "Solid Gold". Wanneer ik naar 2dehands kijk heb ik de indruk dat er mensen zijn die denken dat die fiets echt van goud gemaakt is. 10.500€ voor een ST7 van eind 2022 of begin 2023, terwijl een nieuwe 12700€ kost, reken dan nog de korting in , en je komt op 11430€ voor een nieuwe, met twee jaar garantie. Wie gaat er nu voor dat verschil een fiets overkopen war je nog een half jaar garantie op hebt? :rofl:
 
Heb er nog niet met gereden maar de trapas zou iets lager bij de grond zijn dan bij andere fietsen waardoor je in de bochten niet kunt trappen. Dat in combinatie met dat hij heel hard op de motor afremt zou niet zo fijn fietsen zijn in de bochten.
Dat las ik na hier gepost te hebben ook in een review. Inderdaad wel belangrijk.
 
Na gisteren nogmaals te merken dat de accu van mijn fiets er echt wel flink op achteruit gegaan is, toch serieus aan 't overwegen om een nieuwe speedpedelec te kopen. Nieuwe accu is weeral 2 k€. En ik heb nu 45000 km gereden met deze ST2.
Probleem is volgens mij dat ik die accu iedere dag tever leeg rijd (kom meestal aan met 20% over).
Ik wil op korte termijn een nieuwe speed-pedelec, maar dan wel één met een accu >> 1 kWh aanschaffen.

Eigenlijk zijn er dan maar twee fietsen die over blijven: de ST7 (accu 1.5kWh) en de Klever X pinion (in Q2 beschikbaar met 1.6 kWh accu). Er zit wel een mega groot prijsverschil tussen beide fietsen (12700 € - 8600 €), maar Stromer heeft wel 't voordeel dat ik heel tevreden ben van mijn huidige fietsenmaker, en dat die de ST7 op stock heeft staan... Die 1,6kWh accu wordt bij Klever al heel lang beloofd, daar kan zou ik dus nog lang op kunnen wachten...

Eerst de eega nog even overtuigen... en mezelf eigenlijk ook wel, want het is een bom geld. Aan de andere kant is 12.700 € vandaag met inflatiecorrectie naar 2018 (toen ik de ST2 kocht) = 10.500€. Dat is wel wat duurder dan de ST2 indertijds (8.000 €) maar ik krijg er hier wel betere verlichting, ABS en een pinion/riem overbrenging bij, watminder onderhoud vergt en ook minder kost in onderhoud....
En een accu waar ik 4 jaar mee zou moeten kunnen rondrijden...
Huidige speedpedelec is 1-1.5k€ waard volgens FM, daar nog eens 2 k€ onderhoud aan doen onder vorm van een nieuwe accu, neen, bedankt.
Hier een Klever X pinion aangekocht, voor vervanging van een ST3 nog geen seconde spijt van. In juli komt Klever met de 1600w
 

Ik blijf het een gevaarlijk iets vinden. 40km/u fietsen om 17u30 in volle spits. Onverantwoord. Fiets nu toch gewoon eens tegen 20km/u

Die hoge snelheden kan je af en toe eens doen op een lang recht stuk waar niemand is.
Ik rijd al bijna 50 000 km met een speedpedelec, de echt gevaarlijke situaties kan ik op een hand tellen
- een overstekende kudde reeën 's nachts , vlak voor me
- een randdebiel in de auto die me van de weg probeerde te rijden omdat hij dacht dat ik op het fietspad moest (2x, één keer de politie gebeld voor verkeersagressie)
- ik heb eind van vorig jaar een noodrem en uitwijkmanoeuvre moeten maken omdat een vrouw rechtsaf wou gaan terwijl ze me voorbij stak (ik reed op het fietspad). Een medewerker van me reed achter me, zag het gebeuren en dacht dat ik onder de auto zou belanden...
- een seniele bomma die naar rechts uitweek, ver het fietspad terwijl ze me passeerde, om een tankstation op te rijden aan de linkerzijde.
- een mongool die met zijn loslopende Golden retriever vanuit een struikgewas het fietspad opsprong zonder om te kijken

Dat zijn alle noodstops die ik me herinner, over die periode. Met anticiperend tijden valt het allemaal nog best mee, maar ik kies ook de wegen uit waar ik rijd (kortste weg naar 't werk is 46.5km, ik doe een traject van 53.5 km). En ik kijk uit.

Het grootste gevaar voor speedpedelecs is niet hun eigen gedrag op de weg, wel alle randdebielen die achter het stuur van een wagen kruipen.
Als je als automobilist niet instaat bent om de snelheid van een zwakke weggebruiker in te schatten, hoor je niet thuis achter het stuur van een voertuig.
Ik heb iedere week wel enkele situaties waar ik gewoon door te anticiperen op de te verwachten voorrangnegaties door automobilisten mijn eigen hachje red. Gisteren onder meer in een zone 30 waar ik voorrang van rechts had, en iemand tegen minstens dubbele snelheid doorreed voor me, zonder de minste aanstalten om te vertragen.
Het is vooral onverantwoord dat zoveel mensen zonder aandacht achter het stuur van hun wagen zitten. Ik zie vanop mijn fiets (ik kan perfect in 't interieur van die wagens kijken) automobilisten bezig op hun smartphone (we leggen die op de knie). En dat zijn echt geen enkelingen, soms zie ik er twee of drie achter mekaar in bebouwde kom rijden....
 

Ik blijf het een gevaarlijk iets vinden. 40km/u fietsen om 17u30 in volle spits. Onverantwoord. Fiets nu toch gewoon eens tegen 20km/u

Die hoge snelheden kan je af en toe eens doen op een lang recht stuk waar niemand is.
Het grootste gevaar voor speedpedelecs is niet hun eigen gedrag op de weg,

Uit het artikel:

Getuigen zeggen dat de bestuurster van de speedpedelec geen voorrang van rechts zou verleend hebben. Ze reed volgens getuigen ook mogelijk in de verkeerde rijrichting.

Dan vraagt ge er natuurlijk wel om he.

Mensen zoals zij geven speed pedelecers een slechte naam en zorgen ervoor dat (achterlijke) automobilisten het recht in eigen handen nemen en mensen van de baan proberen rammen zoals @ugar z'n 2e voorbeeld.

Ik heb eigenlijk al meer andere speed pedelecers achterlijke stoten zien uithalen dan dat ik gevaarlijke situaties gezien heb veroorzaakt door automobilisten.





Ik heb zelf nog maar 1200km ervaring met m'n speed pedelec, en heb eigenlijk nog geen enkele gevaarlijke situatie meegemaakt.

Uitgezonderd:
- S-bocht aan veel te hoge snelheid genomen en bijna in de gracht gevlogen. Het was ergens in de eerste 10km dat ik met die fiets reed, een smal boerenwegje waar ik dikwijls met een gewone fiets reed. Met de gewone fiets liet ik me uitbollen en kon ik die bocht perfect nemen. Maar als je je aan 45km/h u laat uitbollen rij je natuurlijk nog veel te snel.
- fietstas (deel op de bagagedrager en 2 zakken aan de zijkant) volgeladen met boodschappen, in de rechtse zak zat oa een zak van 5kg patatten. In een bocht die ik normaal perfect aan 45km/h kan doen en waar ik vrij "plat" ga schoot m'n achterwiel weg. Gelukkig me kunnen rechthouden. Thuisgekomen gemerkt dat los van het gewicht van die boodschappen mijn achterband op 1,5bar stond (ipv 3bar).


Maar ik rij rond met het principe dat je moet weten waarmee je op de baan bent, en dat 99% van alle andere weggebruikers idioten zijn.
Velen zien een speed pedelec en denken dat het een gewone fiets is. Ze schatten die snelheid compleet verkeerd in. En ik vind dat je dat als fietser in je achterhoofd moet houden. Ik rij altijd 45km/h als ik kan, maar vertraagd aan kruispunten, op/afritten van winkels,... Ik rij ook altijd op de baan als de toegelaten snelheid max 50km/h is. Veel te veel woningen waar de auto al op het fietspad staat voor die mij nog maar kan zien Als ik van mijn oprit rij met de auto sta ik al volledig op het fietspad voor ik nog maar kan zien of er al dan niet een fietser afkomt, en we wonen ook na een bocht.


Misschien dat ik binnen een paar maand wel al meer situaties zal meegemaakt hebben. Nieuwe job is 42km enkel. Voor ik effectief met de fiets naar m'n werk ga rijden wil ik eerst eens die route "recreatief" doen om te zien hoelang in erover doe, hoe goed m'n batterij dat trekt en hoe bezweet ik ga toekomen.
 
Zo, de beslissing om een nieuwe ST7 te kopen is genomen. Fm heeft de fiets op stock staan, dus ga hem redelijk snel hebben.
De "oude" ST2 zonet op 2dehands gezet. Ben eens benieuwd, het is de goedkoopste ST2 van 2018 op 2de hands, en de koper krijgt er nog een tweede accu bij.
 
Laatst bewerkt:
Bij aankomst op het werk gemerkt dat er 5 spaken in het achterwiel van mijn Strömer ontbraken en nog twee losgeschoten en verbogen zaten. Op de VAB camion terug naar de fietsenmaker, leek mij niet meer veilig om daar nog mee te fietsen.

Geschift voor een fiets van 2 maanden oud en nog geen 1000 km. Ik wil niet weten wat dat geeft als je aan 45 km/u door uw achterwiel schiet omdat er een spaak te veel los komt. Totaal geen idee wat daarmee is gebeurd, het is niet dat ik daar rare stoten mee heb uitgespookt.

Klucht is nog dat die pechverhelping ("wij brengen jou en je fiets naar een plaats naar keuze") op geen kloten trekt: Fiets ging naar depot en van daar verder naar de fietsenmaker dus ik mocht mijn plan trekken. Uiteindelijk met bus + ouders bij fietsenmaker geraakt (daar stond vervangfiets klaar) en 10 minuten voor mijn aankomst was mijn fiets daar ook geleverd door VAB.
 
Bij aankomst op het werk gemerkt dat er 5 spaken in het achterwiel van mijn Strömer ontbraken en nog twee losgeschoten en verbogen zaten. Op de VAB camion terug naar de fietsenmaker, leek mij niet meer veilig om daar nog mee te fietsen.

Geschift voor een fiets van 2 maanden oud en nog geen 1000 km. Ik wil niet weten wat dat geeft als je aan 45 km/u door uw achterwiel schiet omdat er een spaak te veel los komt. Totaal geen idee wat daarmee is gebeurd, het is niet dat ik daar rare stoten mee heb uitgespookt.

Klucht is nog dat die pechverhelping ("wij brengen jou en je fiets naar een plaats naar keuze") op geen kloten trekt: Fiets ging naar depot en van daar verder naar de fietsenmaker dus ik mocht mijn plan trekken. Uiteindelijk met bus + ouders bij fietsenmaker geraakt (daar stond vervangfiets klaar) en 10 minuten voor mijn aankomst was mijn fiets daar ook geleverd door VAB.
Niet OK in ieder geval
 
Ik rij nu een twee weken met Tenways CGO600 pro.

Mijn eerste e-bike. Gekozen om zijn 'normale' looks, licht gewicht, budgetvriendelijk, onderhoudsvriendelijk en omdat ik een e-bike zocht voor sporadische tripjes naar vrienden, terrasjes, korte dagtripjes.

Echt een fijne fiets. Die koppelsensor fiets gewoon echt fijn. Heel natuurlijk. De eigenschappen waarvoor ik deze fiets kocht zijn ook gewoon de voordelen.

Ook wat niet onoverkomelijke nadelen.
Het stuur geeft een wat té sportieve houding. Niet zo relax. Voor 5km geen probleem, maar alles daarboven is het voor mij persoonlijk niet ideaal. En ander stuur ondertussen besteld, moet nog gemonteerd worden.

Het zadel is wat goedkoop en voor mij te hard. Eerst zien welk effect de nieuwe rijpositie gaat geven met het nieuwe stuur. Dan gaan we eventueel voor een ander zadel om de iets langere ritjes wat aangenamer te maken.

Geen versnellingen is in de meeste situaties niet zo een probleem. Het voordeel is dat je tov een e-bike met versnellingen wat meer beweegt. Het nadeel is dat je tov een e-bike met versnellingen wat meer beweegt. ;)

Voorverlichting in het frame is mooi, niet ideaal. Het geeft wat vertraging als je een bocht instuurt en in een compleet donkere omgeving heeft het licht wat te weinig dieptebereik. Het achterlicht is goedkoop en door de batterijen niet echt duurzaam te noemen. Snel vervangen door een duurzamer, oplaadbaar exemplaar.

Zeer tevreden tot dusver. Waar ik vroeger bezweet en wat ambetant bij vrienden aankwam op de BBQ is dat nu fris en met de glimlach ;)
 
Hoe doet deze het bergop?
Welke snelheid haal je dan?
Eens stevige brug kan je in ondersteuning stand 2 van 3 makkelijk op en haal je nog steeds je 25km/u. Standje 1 ga je toch de benen ook wat extra moeten inschakelen. Als het je doel is, regelmatig de Ardennen of wat meer verticaal uitdagendere routes te doen, dan zou ik opteren voor een e-bike met versnellingen en wat grotere batterij.
 
Ik ben op zoek naar een tweedehands speed pedelec en vroeg me af hoeveel km een belt + pinion-systeem ongeveer meegaat (mits goed onderhouden) voordat het risico op problemen te groot wordt. De fietsen die mij interesseren hebben soms als 20-30.000 km op de teller en ik heb geen flauw idee of dat (te) veel is.
 
Ik ben op zoek naar een tweedehands speed pedelec en vroeg me af hoeveel km een belt + pinion-systeem ongeveer meegaat (mits goed onderhouden) voordat het risico op problemen te groot wordt. De fietsen die mij interesseren hebben soms als 20-30.000 km op de teller en ik heb geen flauw idee of dat (te) veel is.
De levensduur van een riem + tandwielsysteem op een speed pedelec hangt af van verschillende factoren, zoals:
  • Kwaliteit van de riem en tandwielen: Goedkope riemen en tandwielen slijten sneller dan exemplaren van een hogerwaardig merk.
  • Onderhoud: Regelmatig onderhoud van de riem en tandwielen, zoals schoonmaken en smeren, verlengt de levensduur aanzienlijk.
  • Rijgedrag: Als je veel in heuvelachtig gebied fietst of met zware ladingen, slijt de riem sneller dan wanneer je over vlak terrein rijdt met lichte bagage.
Met goed onderhoud gaan riem + tandwielsystemen op speed pedelecs meestal 20.000 tot 40.000 km mee. Er zijn echter ook uitzonderingen: sommige mensen halen probleemloos 50.000 km of meer, terwijl anderen al na 15.000 km met problemen te maken krijgen.
20.000 tot 30.000 km is dus zeker geen onrealistisch aantal kilometers voor een tweedehands speed pedelec met riem + tandwielsysteem. Maar het is wel belangrijk om de fiets goed te inspecteren voordat je hem koopt. Let op de volgende punten:
  • De staat van de riem: De riem mag geen scheuren of barsten vertonen en moet soepel lopen over de tandwielen.
  • De staat van de tandwielen: De tandwielen mogen niet versleten of gepunt zijn.
  • Het geluid van de riem en tandwielen: De riem en tandwielen mogen geen piepende of slijpende geluiden maken tijdens het fietsen.
Vraag de verkoper ook naar het onderhoudshistoriek van de fiets. Is de riem en tandwielen altijd volgens de voorschriften onderhouden? Zo ja, dan is de kans groter dat de fiets nog een lange levensduur heeft.

Conclusie:
  • Een riem + tandwielsysteem op een speed pedelec gaat met goed onderhoud 20.000 tot 40.000 km mee.
  • 20.000 tot 30.000 km is geen onrealistisch aantal kilometers voor een tweedehands speed pedelec.
  • Inspecteer de fiets goed voordat je hem koopt en vraag naar het onderhoudshistoriek
 
+ de batterij checken, een fietsenmaker kan die normaal uitlezen en daar een print van meegeven

Na 20 à 30 000 km zal die al wel een stuk capaciteit kwijt zijn, zeker als die vaak werd leeggereden.
 
Terug
Bovenaan