Ge moet een dure speedpedelec niet vergelijken met een motorfiets maar met een e-scooter.
Volledige elektrisch rijden tegen 45km/u zonder te trappen voor nog geen 5000euro.
Daat zit toch ook een batterij en elektromotor in.
Fietsprijzen zijn de laatste jaren van de pot gerukt.
En heeft niets met leasing te maken dat de fietsen zo duur zijn, heb dit argument al vaker gehoord maar houd geen steek. Belgie is zowat het enige land dat dit systeem kent. Alsof de fietswereld rekening houdt met wat er in Belgie gebeurt.
Fietsen hebben overal ter wereld min of meer dezelfde prijs en zijn niet enkel in Belgie zo duur omdat we hier dat fietsleasing systeem hebben maar zijn gewoon overal duur.
Wel akkoord natuurlijk dat er nu in Belgie meer mensen een duurdere fiets kopen dan ze normaal zouden doen omdat het via fietslease kan. Begrijpelijk, doe ik zelf ook aan mee
Edit : ik bedoel hier niet mee dat e-scooter beter (of slechter) is dan speedpedelec. Wil alleen enorm verschil in prijs kaderen tussen 2 voertuigen die qua techniek en kost vergelijkbaar zijn. Ik begrijp echt niet meer waarom fietsen zo duur moeten zijn. Zou graag de berekening eens zien van de fietsfabrikanten.
Juni vorig jaar koop ik een moto voor 10.850euro. 660cc 100pk, quickshifter, cruise control, abs, bochten abs, wheelie control. Groot scherm met verschillende rijmodi, pirelli banden (alleen die zijn al tegen de 500euro). Totaal gewicht ronde de 165kg aan materiaal.
Ik krijg het voor mezelf niet uitgelegd dat bepaalde speedpelecs, of e-mtb (sworks levo 13,5k
) duurder zijn.