De E-Bike thread

Smart Shift pinion kan ook shiften onder load.
Fietsenmaker heeft me aangegeven dat ik geen load mocht zetten, enfin ik zal dat wel merken
Ik ben in ieder geval tot nu toe overal content, morgen de fiets pimpen (spatbordverlenger vooraan, draagtasexternders achteraan, en een fietsbel erop zetten). Blijf wel jammer vinden dat die fiets alleen in zo'n boring kleur ter beschikking is.

Overmorgen voor 't eerst met the beast naar 't werk.
 
Dit een speciale serie, de enigste pinion met smartshift, elektronische schakeling dus, ik dacht dat Stromer daar tot eind 2024 monopolie op heeft.

Fietsenmaker heeft me aangegeven dat ik geen load mocht zetten, enfin ik zal dat wel merken
Ik ben in ieder geval tot nu toe overal content, morgen de fiets pimpen (spatbordverlenger vooraan, draagtasexternders achteraan, en een fietsbel erop zetten). Blijf wel jammer vinden dat die fiets alleen in zo'n boring kleur ter beschikking is.

Overmorgen voor 't eerst met the beast naar 't werk.
Strömer heeft zeker geen monipolie op Pinion smartshift.
Ge kunt gewoon andere fietsen kopen met smartshift op. https://www.jongerius.bike/jongerius-gravl-pinion-smartshift ; https://desiknio.com/e-bikes/x20-pinion-smart-shift/ ; ....


Blijkbaar is uw fietsenmaker niet echt op de hoogte van wat hij verkoopt. Met een Pinion smartshift kunt ge gewoon schakelen als ge vol zit te trappen. Dit al vanaf de allereerste versie van smartshift (2022... Die toen inderdaad enkel op Stromer beschikbaar was).
Met de gewone pinions is het pas vanaf het model 2024 dat die onder zware load kunnen schakelen (dat is het grote nieuws van pinion dit jaar, beetje vreemd dat een fm daar niet van op de hoogte is...).

(https://www.raida.cc/en/stromer-st7-speed-pedelec-pinion-smart-shift/ --> "The system changes gears while riding, while standing still and under heavy load")

https://www.cyclingabout.com/2024-pinion-gearbox-is-a-derailleur-killer --> De 2024 gewone Pinion met grote nieuwigheid dat deze nu ook kan shiften under load.
 
Ge moet een dure speedpedelec niet vergelijken met een motorfiets maar met een e-scooter.
Volledige elektrisch rijden tegen 45km/u zonder te trappen voor nog geen 5000euro.
Daat zit toch ook een batterij en elektromotor in.
Fietsprijzen zijn de laatste jaren van de pot gerukt.

En heeft niets met leasing te maken dat de fietsen zo duur zijn, heb dit argument al vaker gehoord maar houd geen steek. Belgie is zowat het enige land dat dit systeem kent. Alsof de fietswereld rekening houdt met wat er in Belgie gebeurt.
Fietsen hebben overal ter wereld min of meer dezelfde prijs en zijn niet enkel in Belgie zo duur omdat we hier dat fietsleasing systeem hebben maar zijn gewoon overal duur.

Wel akkoord natuurlijk dat er nu in Belgie meer mensen een duurdere fiets kopen dan ze normaal zouden doen omdat het via fietslease kan. Begrijpelijk, doe ik zelf ook aan mee 😁

Edit : ik bedoel hier niet mee dat e-scooter beter (of slechter) is dan speedpedelec. Wil alleen enorm verschil in prijs kaderen tussen 2 voertuigen die qua techniek en kost vergelijkbaar zijn. Ik begrijp echt niet meer waarom fietsen zo duur moeten zijn. Zou graag de berekening eens zien van de fietsfabrikanten.

Juni vorig jaar koop ik een moto voor 10.850euro. 660cc 100pk, quickshifter, cruise control, abs, bochten abs, wheelie control. Groot scherm met verschillende rijmodi, pirelli banden (alleen die zijn al tegen de 500euro). Totaal gewicht ronde de 165kg aan materiaal.
Ik krijg het voor mezelf niet uitgelegd dat bepaalde speedpelecs, of e-mtb (sworks levo 13,5k 🤪) duurder zijn.
 
Laatst bewerkt:
En heeft niets met leasing te maken dat de fietsen zo duur zijn, heb dit argument al vaker gehoord maar houd geen steek. Belgie is zowat het enige land dat dit systeem kent. Alsof de fietswereld rekening houdt met wat er in Belgie gebeurt.
Ik heb me laten wijsmaken vorige week door een fietsenmaker, maar zelf niet geverifieerd, dat België het enige land ter wereld is waar Stromer winst maakt.

.... e-scooter ...
Dat zou een reden zijn dat Klever hun prijzen kan drukken.
Die hun moederonderneming maakt ook e-scooters.


Maar de dure prijs zou vooral afhangen hoe duur het is om een speedelec gehomologeerd te krijgen.
Me ook laten wijsmaken door dezelfde fietsenmaker van mijn vorige quote. Maar dat heb ik effectief ook op internet gelezen.
Daarom stoppen bedrijven als Trek ook gewoon met speedelecs. Die krijgen dat gigantische bedrag niet terug verdient.
 
@Knarf ik heb het nu niet exclusief over de pedelecs.
Racefiets, mtb, e-mtb(25km/h) zijn ook heel duur. Die moeten toch niet gehomologeerd worden.
En e-scooters, motors, … moeten toch ook weer wel gehomologeerd worden. Deze kost blijft dan hetzelfde ongeacht type voertuig.
 
@Knarf ik heb het nu niet exclusief over de pedelecs.
Racefiets, mtb, e-mtb(25km/h) zijn ook heel duur. Die moeten toch niet gehomologeerd worden.

Klopt.

Maar voor racefiets/MTB kan je ook wel zéér degelijke fietsen kopen aan 'normale' prijzen.
Neem bv een Trek X-Caliber: https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/...-caliber/x-caliber-9/p/35112/?colorCode=black

Dat is een fiets waarmee je in België overal mee uit de voeten kan. Inclusief de zwaarste ardennen ritten. XT 1x12 ; RockShox Recon.
Dat is een MTB die mogelijks even goed is als iedere MTB die je 10/15 jaar geleden in het profcircuit zag. Dat is echt ruim voldoende voor iedereen.

Wil je echter een S-Works.... Dan schiet de prijs omhoog omdat die dingen zooo licht gemaakt moeten worden. Eigenlijk is dat gewoon competitiemateriaal.

Om het te vergelijken met moto's. Een WSBK Superbike (ook competitiemateriaal) kost om en bij de €300.000. Als je over die prijs nadenkt denk je toch ook : "hoe kan die nu 30 keer meer kosten als ....")

Nu een WSK Superbike, dat koopt niemand, omdat niemand dat kan betalen. Maar een S-Works is nog binnen bereik van de 'gewone' mens.



Een E-MTB is ook nog wel te vinden aan min of meer aanvaardbare prijzen: https://www.12gobiking.nl/cube-reaction-hybrid-performance-2023 (daar zou ik nu wel niet in de Ardennen gaan rijden)


Voor een Speedelec echter. Dat begint bij €5000. Als je dat 20 jaar geleden zei: ne fiets van 200.000 frank..... "loco"

En e-scooters, motors, … moeten toch ook weer wel gehomologeerd worden. Deze kost blijft dan hetzelfde ongeacht type voertuig.

Dat vraag ik me ook af.
Ik vermoed het eigenlijk ook...
 
Dat zou een reden zijn dat Klever hun prijzen kan drukken.
Die hun moederonderneming maakt ook e-scooters.
Ter extra info : dat gaat over Kymco.

Op de Klever zijn volgende onderdelen afkomstig van Kymco: remmen, koplamp, vering, pinkers.
Aangezien zij die R&D allemaal al hebben gedaan kunnen ze dat nu goedkoop gebruiken. Voor Stromer is het bijna onbegonnen werk/onbetaalbaar om bv zelf nu veringen te gaan ontwikkelen.
 
Zowel de leasing als het werk hebben alles goedgekeurd 🥳 Nu hopen dat de fietsenwinkel de bestelling snel plaatst, dan zou het ongeveer 2 weken levertijd zijn. Ik kan niet wachten 🤩
 
Via bepaalde kranten kan je het merk Veloci (verschillende modellen) aankopen aan een voordeligere prijs:


Ik rijd ondertussen al een jaartje of twee sporadisch met het model Veloci Vivid en ik heb er geen spijt van. Van technische inhoud heb ik geen weet, maar deze rijd heel aangenaam en comfortabel :)

Ze hebben verschillende winkels waar je de fietsen kunt testen met een proefrit en uiteindelijk ook afhalen.

Bedankt voor de tip, mijn vader is er vandaag mee gaan fietsen, en zei dat ie wel goed reed. Hij heeft de fiets die ik momenteel gebruik ook getest, dus weet wat ik ongeveer zoek. Zelf kan ik em vrijdag pas gaan testen, maar lees online wel goede reviews.
 
Vandaag de eerste woon-werk rit met de ST7. Toch altijd een beetje range anxiety bij die eerste rit.
Zowel in heenrit als terugrit aangekomen met een gemiddelde van afgerond 40 km/h, had na 53.7km nog 32% over.
's Ochtends zelf wel wat te enthousiast getrapt, aangekomen met een gemiddelde hartslag van 146 bpm. In de terugrit was zat ik dan wel in de beoogde hartslagzone (126 bpm).

Dit is echt wel een heel andere "fiets" dan de ST2, rijdt eigenlijk ook een pak comfortabeler.
Ik win met de ST7 ongeveer 8 min tov van de ST2, en weet nu dat ik me absoluut geen zorgen moet maken over de range..
 
Als nerd bevalt me het pinion MGU concept erg goed (e-motor & pinion gearbox in 1 unit).

Eigenlijk de logica zelve, jammer dat het momenteel nog wat duur is.

Straks met automatisch schakelen via software update.

Nu nog een ABS systeempje erop en een halvering van de prijzen, en voilà, ik koop ook een eMTB.
 
Blijkbaar is uw fietsenmaker niet echt op de hoogte van wat hij verkoopt. Met een Pinion smartshift kunt ge gewoon schakelen als ge vol zit te trappen. Dit al vanaf de allereerste versie van smartshift (2022... Die toen inderdaad enkel op Stromer beschikbaar was).
Wel, dat staat dan in het boekje, maar opschakelen lukt wel, terugschakelen niet onder last (je hoort dan het systeem meerdere keren na mekaar proberen te schakelen).
Met de gewone pinions is het pas vanaf het model 2024 dat die onder zware load kunnen schakelen (dat is het grote nieuws van pinion dit jaar, beetje vreemd dat een fm daar niet van op de hoogte is...).
Ik heb een ST7 uit voorraad gekocht, omdat die sneller beschikbaar was. De Supernova M99 is ook nog het model 2023, dus mijn ST7 is van 2023, niet 2024. Mijn fm weet dus perfect wat hij verkoopt.
 
Terug
Bovenaan