De E-Bike thread

Ik ben aan het kijken om er een op de zaak te kopen waarmee mijn vrouw ook af en toe kan rijden. Ik zou dan een maat 53 nemen (hoogstwss). Het gaat om de R&M Nevo GT vario 51 (dus model van vorig jaar): € 4.459. Een andere die ik op het oog heb is de Koga E-NOVA EVO-PT Pro 625Wh 53, kostprijs van deze is € 4.599.
 
Ik hem mijn oog laten vallen op de Ridstar Q20 PRO. Die gaat wel tot een 55km/u, krijg je dat hier zelfs verzekerd als ebike/speedpedelec?

Iemand ander suggesties, wil graag een 'fiets' die met een gashendeltje toch wel die 45km/u kan halen die eventueel ook rechtstreeks in belgische winkels verkocht worden?

Ik weet dat je dan wel een nummerplaat/helm/verzekering moet hebben, dat is geen issue.
 
Laatst bewerkt:
Ebikes met een gashendeltje zijn gewoon illegaal in België. Als je zonder iets te doen 50 per uur wil rijden moet je een brommer kopen.
 
Ebikes met een gashendeltje zijn gewoon illegaal in België. Als je zonder iets te doen 50 per uur wil rijden moet je een brommer kopen.
Neen, dat is niet helemaal juist, het zijn gewoon geen ebikes, het zijn motorfietsen klasse B wanneer ze 45 km/h max rijden . En als ze 55 km/h max halen zijn zijn het volgens mij moto's.
 
Neen, dat is niet helemaal juist, het zijn gewoon geen ebikes, het zijn motorfietsen klasse B wanneer ze 45 km/h max rijden . En als ze 55 km/h max halen zijn zijn het volgens mij moto's.
Das waar. Een loodjesgeweer is legaal, maar een loodjesgeweer dat 600 schoten per minuut kan afvuren niet want dat noemen ze een AK-47.
 
Ik ben de afgelopen weken door problemen met de auto gaan werken met een e-bike van mijn schoonvader. Het beviel mij wel, en ben ook aan het overwegen om er één aan te schaffen. Mijn schoonvader heeft een fiets van het merk Trek, waarmee ik zonder problemen 25km/u haalde. Maar specificaties van de fiets weet ik niet.

Waar moet ik zelf op letten bij de aankoop? Mijn vader zag er één staan in promotie bij zijn plaatselijke Hubo van het merk Minerva, was afgeprijsd naar 900€. Is dat een beetje een deftig merk? Specificaties van die fiets weet ik morgen pas als ik zelf ga kijken.
 
Ik ben de afgelopen weken door problemen met de auto gaan werken met een e-bike van mijn schoonvader. Het beviel mij wel, en ben ook aan het overwegen om er één aan te schaffen. Mijn schoonvader heeft een fiets van het merk Trek, waarmee ik zonder problemen 25km/u haalde. Maar specificaties van de fiets weet ik niet.

Waar moet ik zelf op letten bij de aankoop? Mijn vader zag er één staan in promotie bij zijn plaatselijke Hubo van het merk Minerva, was afgeprijsd naar 900€. Is dat een beetje een deftig merk? Specificaties van die fiets weet ik morgen pas als ik zelf ga kijken.
Minerva was een iconisch merk vroeger (luxewagens, fietsen en bromfietsen), maar dat bestaat al jaren niet meer. De merknaam is nu opgekocht /gerecycleerd en wordt gebruikt om opnieuw fietsen aan de man te brengen.
Website van minerva geeft weinig detail over componenten, maar aan de prijzen te zien gaan die fietsen niet uit toponderdelen zijn opgebouwd. Dat wil niet zeggen dat je per definitie geen jarenlang plezier van zo'n fiets kan hebben. Mijn broer rijdt ondertussen al 3-4 jaar rond met een elektrische fiets van net iets boven de 1000€
 
Bedankt voor je antwoord! Heb het uiteindelijk niet gedaan, fietsen zagen er wat goedkoop uit, en klein. Was ook een voorwielmotor, wat niet zo aangenaam reed.
 
Bedankt voor je antwoord! Heb het uiteindelijk niet gedaan, fietsen zagen er wat goedkoop uit, en klein. Was ook een voorwielmotor, wat niet zo aangenaam reed.
Er bestaan wel goedkope, degelijke elektrische fietsen hoor.

Ik denk dan onmiddellijk aan https://www.tenways.com/nl

Dat zijn fietsen die blijkbaar aangenaam rijden. Reken ook de fietsvergoeding die je misschien kan ontvangen op je werk in, daar kan je die investering ook ten dele mee terugverdienen.

Uitgerust met riem, dus geen last van ketting onderhoud (die riem moet wel om de zoveel 1000 km vervangen worden)
 
Ik ben aan het kijken om er een op de zaak te kopen waarmee mijn vrouw ook af en toe kan rijden. Ik zou dan een maat 53 nemen (hoogstwss). Het gaat om de R&M Nevo GT vario 51 (dus model van vorig jaar): € 4.459. Een andere die ik op het oog heb is de Koga E-NOVA EVO-PT Pro 625Wh 53, kostprijs van deze is € 4.599.
Niemand ervaring met R&M en/of Koga? Mag ook iets anders zijn, maar een riem, ingebouwde batterij in het frame en degelijke ondersteuning is wel een vereiste.
 
Mijn vrouw heeft onlangs een R&M gekocht en is er tevreden over.
Alleen spijt van de midden motor bij hevige tegenwind.
Ze haalt amper nog +/- 35 km/h en ze moet al hevig stampen dan
 
Mijn vrouw heeft onlangs een R&M gekocht en is er tevreden over.
Alleen spijt van de midden motor bij hevige tegenwind.
Ze haalt amper nog +/- 35 km/h en ze moet al hevig stampen dan
Ik heb een testrit met een R&M gedaan en vond die heel onaangenaam rijden..
 
Niemand ervaring met R&M en/of Koga? Mag ook iets anders zijn, maar een riem, ingebouwde batterij in het frame en degelijke ondersteuning is wel een vereiste.
R&M Nevo en Specialized Turbo Como 4.0 IGH kort getest hier - goed voor beiden maar uiteindelijk gekozen voor de Specialized wegens goede dealer dichtbij en het vriendelijkere prijskaartje - gezien beperkte gebruik. Nu ongeveer 1000km en tevreden van. Puur qua bouwkwaliteit zijn beiden gewoon goed in de belangrijkste componenten - denk dat het vooral op persoonlijke voorkeur zal aankomen. Vrienden van ouders hebben beiden een R&M Nevo en zijn daar ook tevreden van.
 
Mijn vrouw twijfelde ook tussen een R&M en een Trek. Ze is voor de Trek gegaan. De R&M had een sterkere motor maar die voelde iets 'onstabieler' aan dan de Trek.
 
Waarom zijn die Stromer fietsen zo duur eigenlijk? 5k, 7k, 9k zelfs? Waarom zijn die e-bikes veel beter dan eentje van 2500 euro?
 
Speedpedelec die gemakkelijk de 45kmh kan aanhouden ja of nee?
Als je dat wilt, dan zit je al snel wat duurder alleszins. Als dat geen must is en je gewoon een vlottere fiets wilt, dan vind je normaal wel heel wat mogelijkheden.

Voor vlot de 45kmh te halen/aan te houden, net boven je doelbudget : Klever N Rogue 45 voor 5150 euro met de "kleine" batterij. (850wh) (Klein tussen aanhalingstekens, aangezien dit al de grootste of gewone batterij is bij sommige merken, zeker in die prijsklasse.)


Qwic RD11 performance voldoet inderdaad volledig aan de vraag van @Knarf. Met "grote" accu (735 Wh) kan je daar ook nog een redelijk afstand mee doen (maar zeker geen 55 km zoals de website aangeeft)
Volgens mij nog wel 36V systeem, van zodra de accu onder de 50% zakt vermindert de ondersteuning gevoelig.

De qwic RD11 speed die hiervoor werd voorgesteld heeft ook een achterwielmotor. En die kost 4 400 € met de grootste accu…
En je hoeft trouwens echt geen achterwielmotor te hebben om 45km/h te rijden, de snelste speedpedelecs op de markt hebben een middenmotor (maar zijn wel duur): M1 en Specter. Ook Ellio heeft geen achterwielmotor…

Om op bovenstaande terug te komen.
De Qwic is niet meer te vinden. Ook contact opgenomen met Qwic zelf en zij zullen geen speedelecs meer produceren.

Ook klassieke fietsmerken zoals Giant, Trek, Scott, Specialized, .... zijn gestopt, of zo goed als gestopt (nog 1 model dat dat nog ergens heel misschien te vinden valt) met Speedelecs.

Blijkbaar kost het hun dat handen vol geld om een fiets goedgekeurd te krijgen als Speedelecs. In is het de investering niet meer waard.

Daarom zijn er nu nog enkel speedelecs van 'gespecialiseerde merken'. Stromer, Klever, Ellio, ...
Enkel Gazelle en R&M lijken daar nog tussen te staan. Maar deze zijn ook gewoon aan Stromer prijzen. Gazelle is zowat het goedkoopste nog te vinden voor €4900.
Waarom zijn die Stromer fietsen zo duur eigenlijk? 5k, 7k, 9k zelfs? Waarom zijn die e-bikes veel beter dan eentje van 2500 euro?

"Blijkbaar kost het hun dat handen vol geld om een fiets goedgekeurd te krijgen als Speedelecs.".
Blijjkbaar hiervoor. Hoewel volgens mij dat voor auto's en moto's ook moet.


Ik was bij de Stromer dealer. En daar stond ook eentje van 16k. Vraag me toch of wie dat koopt?
Ter vergelijking: een Yamaha R7 kost 10K : https://www.yamaha-motor.eu/be/nl/motorcycles/supersport/pdp/r7-2022/
Dan heb ik snel gekozen... Dat is wel gene fiets natuurlijk maar ook een vervoersmiddel waar ge geen last van files hebt.
 
Ik denk niet dat die perse beter zijn dan andere, maar ik merk wel zelf dat ik met mijn Stromer andere speedpedelecers iets sneller voorbij rij of inhaal.
Maar snelheid hoeft niet beter te zijn.
 
Om op bovenstaande terug te komen.
De Qwic is niet meer te vinden. Ook contact opgenomen met Qwic zelf en zij zullen geen speedelecs meer produceren.

Ook klassieke fietsmerken zoals Giant, Trek, Scott, Specialized, .... zijn gestopt, of zo goed als gestopt (nog 1 model dat dat nog ergens heel misschien te vinden valt) met Speedelecs.

Blijkbaar kost het hun dat handen vol geld om een fiets goedgekeurd te krijgen als Speedelecs. In is het de investering niet meer waard.

Daarom zijn er nu nog enkel speedelecs van 'gespecialiseerde merken'. Stromer, Klever, Ellio, ...
Enkel Gazelle en R&M lijken daar nog tussen te staan. Maar deze zijn ook gewoon aan Stromer prijzen. Gazelle is zowat het goedkoopste nog te vinden voor €4900.


"Blijkbaar kost het hun dat handen vol geld om een fiets goedgekeurd te krijgen als Speedelecs.".
Blijjkbaar hiervoor. Hoewel volgens mij dat voor auto's en moto's ook moet.


Ik was bij de Stromer dealer. En daar stond ook eentje van 16k. Vraag me toch of wie dat koopt?
Ter vergelijking: een Yamaha R7 kost 10K : https://www.yamaha-motor.eu/be/nl/motorcycles/supersport/pdp/r7-2022/
Dan heb ik snel gekozen... Dat is wel gene fiets natuurlijk maar ook een vervoersmiddel waar ge geen last van files hebt.
Heb van de fietsenwinkel vernomen dat men terug kan bestellen bij qwic.

Hetgeen ze mij hebben verteld. Als ge gemakkelijk 45 wilt rijden, moet de motor op het achterwiel zitten.

Belangrijk is ook om te kijken welke route je neemt voor je verplaatsingen. Het is op sommige plaatsen gewoon niet mogelijk om 45 te rijden met gezond verstand. Als je zo veel plaatsen hebt op je route is een gewone elektrische fiets imo beter.

Ik zou ook voor motor kiezen, maar daar kon ik geen lease voor het werk voor krijgen en geen vergoeding. Anders had ik nooit voor speedpedelec gegaan. Voor de inspanning moet ik het niet doen, volgens mijn horloge.
 
Heb van de fietsenwinkel vernomen dat men terug kan bestellen bij qwic.
Enkel gewone e-bikes. Speedelecs worden niet meer geproduceerd.
Vandaag contact opgenomen.
Hetgeen ze mij hebben verteld. Als ge gemakkelijk 45 wilt rijden, moet de motor op het achterwiel zitten.

Belangrijk is ook om te kijken welke route je neemt voor je verplaatsingen. Het is op sommige plaatsen gewoon niet mogelijk om 45 te rijden met gezond verstand. Als je zo veel plaatsen hebt op je route is een gewone elektrische fiets imo beter.
Gewone elektrische fiets gaat me wat te langzaam.
Ik heb een route van 12km langs het kanaal.

Of een route met een heel lang fietspad door natuurgebied. Daar is 45 wat snel maar...


Ik zou ook voor motor kiezen, maar daar kon ik geen lease voor het werk voor krijgen en geen vergoeding. Anders had ik nooit voor speedpedelec gegaan. Voor de inspanning moet ik het niet doen, volgens mijn horloge.
Dat is inderdaad de situatie.
Ik heb het gevoel dat Stromer enzo daar van profiteert. Langs de andere kant, veel winst maken al die speedelec firma's niet.
 
het is waanzinnig duur, maar als je kijkt wat een beetje koersfiets tegenwoordig kost vind ik dat toch nog een pak frappanter.

Volgens mij is de enige oorzaak de fietsleasing. Daardoor komt zowat elke hyperfiets binnen bereik van een gigantische doelgroep die daar nooit zoveel geld aan zou spenderen.

Ik heb mijn Canyon Endurace van €1900 verkocht omdat ik een fiets kon leasen van €6999... dat zou ik nooit ofte nimmer doen mocht ik die moeten kopen, not even close.

Maar ik ga er alles bij elkaar een dikke 4K voor betalen over 3 jaar, en dan is die fiets (behoudens eventuele schade) gewoon nog makkelijk 3,5K waard. Dat is €500 afschrijven op 3 jaar tijd, om met een absolute droomfiets te rijden. Tjah, dan doe je dat. En ook fabrikanten weten dat.

Al zeker omdat heel wat bedrijven met een fietsvergoeding werken.

EDIT: De frameset (met het lichtere carbon) van mijn fiets kost €4.400. Akkoord dat er wat handenarbeid aan te pas komt, en wat extensieve QC, maar what the actual fuck.

https://www.cannondale.com/nl-nl/bikes/road/race/supersix-evo/supersix-evo-hi-mod-frameset
 
Terug
Bovenaan