De E-Bike thread

Rijden er nu echt zoveel rond met een e-bike die is opgevoerd of waarvan de begrenzer is afgehaald?
Absoluut. Vanmiddag op de koersfiets ook nog voorbij gereden door een jonge gast op een gewone ebike die +35 reed. Als je er op gaat letten zie je er elke rit wel rijden.

In Nederland hebben ze sinds 2023 de helmplicht ingevoerd voor snorfietsen. Sindsdien zijn de fatbikes daar heel populair, een tijdje terug een artikel over gelezen en 40% zou opgedreven zijn tot 50 per uur en meer.

Als je eenderwelke fiets van pakweg 2500 euro met een chip 50 per uur kan laten rijden, geen nummerplaat, geen helmplicht en quasi nul pakkans. Dan moet je er natuurlijk niet van verschieten dat mensen dit doen.

Overlaatst was de ceo van Granville/Scott op kanaal z. Hij pleitte er voor om alle ebikes 32 per uur te laten rijden. Uiteindelijk is het puur via software dat deze voor Europa op 25 per uur worden ingesteld. In Groot-Brittannië rijden dezelfde fietsen gewoon aan 20 mijl/u.
 
Ik zie geen Bosch motor? Zijn die dan ook ok?
Mivice motor. Zelfde niveau van Bafang voor zover ik lees.
Zelfde motor dat in Tenways CGO600 & CGO600 Pro zit, waar ik veel lovende reviews over gelezen heb.
Met deftige motor bedoel ik vooral, deftige trapondersteuning, niet te onnatuurlijk, niet te luid, etc.
 
25 is gewoon verschrikkelijk voor iemand die een beetje kan trappen… de ondersteuning stopt dan ook alsof je tegen een muur aanrijdt en dat is ontzettend vervelend. Je denkt constant: ik zou sneller zijn mocht ik op een gewone fiets rijden.

33-34 is perfect
Als je kan fietsen, is 25 inderdaad traag. Maar er zijn ook heel veel mensen met amper of geen fiets-behendigheid, en om die nu ook 32 te laten rijden... Op den duur moet de natuurlijke selectie niets nog zelf doen.
 
Als je kan fietsen, is 25 inderdaad traag. Maar er zijn ook heel veel mensen met amper of geen fiets-behendigheid, en om die nu ook 32 te laten rijden... Op den duur moet de natuurlijke selectie niets nog zelf doen.
Daar heb je helaas wel gelijk in. Een bijkomend rijbewijs voor snelle e-bikes zou natuurlijk ook één en ander oplossen.

Wil je mogen knallen? Eerst een behendigheidsproef. Anders mag je slechts 25. Een beetje zoals het A-rijbewijsje voor een brommer (vroeger?)
 
Daar heb je helaas wel gelijk in. Een bijkomend rijbewijs voor snelle e-bikes zou natuurlijk ook één en ander oplossen.

Wil je mogen knallen? Eerst een behendigheidsproef. Anders mag je slechts 25. Een beetje zoals het A-rijbewijsje voor een brommer (vroeger?)
Het heeft meer te maken met verkeersinzicht dan met behendigheid imo. Er zijn nu eenmaal plaatsen waar je gewoon geen 45 kunt rijden met uw speedpedelec omdat het fietspad er zich niet tot leent.

En voor de rest van het verkeer leren omgaan dat er speedpedelecs in het verkeer zijn en dat die sneller rijden dan een fiets en in een zone 50 op de weg mogen rijden zou ook al helpen
 
25 is gewoon verschrikkelijk voor iemand die een beetje kan trappen… de ondersteuning stopt dan ook alsof je tegen een muur aanrijdt en dat is ontzettend vervelend. Je denkt constant: ik zou sneller zijn mocht ik op een gewone fiets rijden.

33-34 is perfect
Er zijn ook enorm veel mensen die een bergop lastig vinden, dan is een e-bike gewoon een luxe middel geworden om daarvan niet meer af te zien. Denk ook aan al diegene die in de Vlaamse Ardennen wonen, als ik bij de bakker ga met de fiets wil ik niet bezweet terugkomen.

Is het doelpubliek ook niet +50 jarigen? Jouw post gaat over een gezonde 20 - 30er (die kopen inderdaad geen e-bikes)
 
Is het doelpubliek ook niet +50 jarigen? Jouw post gaat over een gezonde 20 - 30er (die kopen inderdaad geen e-bikes)
Anno 2010 zou ik ja gezegd hebben, anno 2024 is dat toch volledig achterhaald.

Als je een groepje 16-jarigen naar school ziet rijden is daar gegarandeerd iemand op een e-bike bij. Veel mensen zitten ondertussen al aan hun 2e leasing, na afloop van de 1e leasing is de overname prijs pakweg 500 euro. Interessanter om die fiets over te nemen en aan zoon of dochter te geven ipv een nieuwe fiets te kopen.
Bij de plaatselijke voetbalclub is er deze week een kampje, gastjes van een jaar of 12 zag ik daar deze ochtend toekomen, waaronder ook eentje op de e-bike. (ook nog eens volle gas langs de verkeerde kant van de straat maar dat is voor een ander topic 🙈).
 
Niet onmiddelijk een e-step topic gevonden, dus maar hier. Bestaan er e-steps die je ook in een auto kan opladen? Bedoeling zou zijn om de step altijd mee te nemen in koffer voor als ik eens verder moet parkeren (aan een laadpaal).
 
Daar heb je helaas wel gelijk in. Een bijkomend rijbewijs voor snelle e-bikes zou natuurlijk ook één en ander oplossen.

Wil je mogen knallen? Eerst een behendigheidsproef. Anders mag je slechts 25. Een beetje zoals het A-rijbewijsje voor een brommer (vroeger?)
Vroeger was dat A3, nu is dat AM.
Maar dat rijbewijs geld toch ook voor de speedpedelec? Tenzij je reeds een hoger rijbewijs hebt, Motorrijbewijs (A1, A, ?) of een autorijbewijs (B).
 
Niet onmiddelijk een e-step topic gevonden, dus maar hier. Bestaan er e-steps die je ook in een auto kan opladen? Bedoeling zou zijn om de step altijd mee te nemen in koffer voor als ik eens verder moet parkeren (aan een laadpaal).
Afhankelijk van uw elektrische auto kan dat mogelijks al? Kia's zijn uitgerust met een regulier stopcontact bijv.
 
25 is gewoon verschrikkelijk voor iemand die een beetje kan trappen… de ondersteuning stopt dan ook alsof je tegen een muur aanrijdt en dat is ontzettend vervelend. Je denkt constant: ik zou sneller zijn mocht ik op een gewone fiets rijden.

33-34 is perfect
Eigenlijk vind ik 45 per uur voor speedpedelecs ook maar stom. Overal in Vlaanderen waar auto's 50 per uur mogen rijden moet ik op de baan 45 rijden ipv op het fietspad. Hoeveel gefrustreerde apen er zo niet ostentatief langs mij scheren om duidelijk te maken dat ik op het fietspad thuishoor. En wie kan ze dat verwijten? Automobilisten kennen de regels voor speedpedelecs totaal niet, dat werd hen nooit aangeleerd. Het enige wat ze zien is dat daar een fietser te traag in hun weg rijdt. Als er overal in Vlaanderen zone 50 en zone 30 bestaat, waarom zijn fietssnelheden dan niet begrensd op 50 en 30 per uur?
 
Eigenlijk vind ik 45 per uur voor speedpedelecs ook maar stom. Overal in Vlaanderen waar auto's 50 per uur mogen rijden moet ik op de baan 45 rijden ipv op het fietspad. Hoeveel gefrustreerde apen er zo niet ostentatief langs mij scheren om duidelijk te maken dat ik op het fietspad thuishoor. En wie kan ze dat verwijten? Automobilisten kennen de regels voor speedpedelecs totaal niet, dat werd hen nooit aangeleerd. Het enige wat ze zien is dat daar een fietser te traag in hun weg rijdt. Als er overal in Vlaanderen zone 50 en zone 30 bestaat, waarom zijn fietssnelheden dan niet begrensd op 50 en 30 per uur?
Een scooter is ook maar 45 en ook op baantjes van 50 word ik meermaals voorbijgestoken met de auto door andere bestuurders waarvoor de snelheidslimieten slechts een richtlijn zijn. Gefrustreerde mensen ga je altijd hebben hoor.
 
Terug
Bovenaan