De E-Bike thread

Bullshit dat is hier een wereld van verschil!
En al zeker op ebikes

Ik kan de hardheid van mijn vering zelfs afstellen.
dan zijn uw banden te hard opgepompt of heb je kutvering met een coil. Show me.

Just in case: oppassen met strooitzout (en modder) hé, thank me later!

woppa!
 
dan zijn uw banden te hard opgepompt of heb je kutvering met een coil. Show me.

Just in case: oppassen met strooitzout (en modder) hé, thank me later!

woppa!

Het is geen kutvering als ze perfect werkt.

Bandendruk is wat de fabrikant voorschrijft.

Als ik mijn badendruk lager moet zetten omdat ik geen vering heb staaf je net mijn punt he dat weet je toch ;)
 
Vering op een stadsfiets is imo nutteloos. Een goeie vork kost geld, meeste stadsfietsen hebben geen goeie vork waardoor je meer gewicht meezeult, energie verliest door slechte demping en het stuurgedrag er ook nog eens ferm op achteruit gaat. Bredere banden en lagere luchtdruk gaan veel meer voordeel geven dan een budget (coil)vork.
 
Vering op een stadsfiets is imo nutteloos. Een goeie vork kost geld, meeste stadsfietsen hebben geen goeie vork waardoor je meer gewicht meezeult, energie verliest door slechte demping en het stuurgedrag er ook nog eens ferm op achteruit gaat. Bredere banden en lagere luchtdruk gaan veel meer voordeel geven dan een budget (coil)vork.

In Amsterdam ga ik akkoord maar niet hier in Brussel met een straat vol putten en kasseien
 
Iemand advies voor een elektrische fiets? Waar moet ik op letten? Ik zou gaan voor een sportieve koersfiets want het is voor lange ritten van 100km. De meeste elektrische fietsen zien er saai / lelijk uit vergeleken met een koersfiets. Bestaat dat eigenlijk, een mooie elektrische fiets?

Ik heb hier weinig tot geen verstand van. Graag een batterij die 4-5u mee kan. Ik kan mij hier laten opmeten, dus dan kan die persoon eens kijken voor de juiste maat (ik denk 52)

Heb je al een goede elektrische koersfiets voor 2500 euro? Ik ben zelfstandige dus zal eens vragen of ik hem best koop of lease.

Iedere bergop is er voor mij teveel aan, zelfs aan 2%. Hierdoor duw ik met mijn rug en is deze kapot na 1,5u rijden waardoor ik bv 60km rij op 3u en nadien 3 dagen in mijn zetel KO lig wegens rugpijn. Ik kan écht genieten van fietsen maar na 1u begint alles pijn te doen de laatste 10 jaar.

Ik ben op een leeftijd gekomen dat ik niet meer beschaamd ben in een elektrische fiets. Maar deze zomer wil ik echt uren en uren genieten van een fietstocht.

Mag ook tweedehands zijn maar ja… als je niet weet wat je koopt kan iedereen mij brol verkopen…
 
Laatst bewerkt:
Iemand advies voor een elektrische fiets? Waar moet ik op letten? Ik zou gaan voor een sportieve koersfiets want het is voor lange ritten van 100km. De meeste elektrische fietsen zien er saai / lelijk uit vergeleken met een koersfiets. Bestaat dat eigenlijk, een mooie elektrische fiets?

Ik heb hier weinig tot geen verstand van. Graag een batterij die 4-5u mee kan. Ik kan mij hier laten opmeten, dus dan kan die persoon eens kijken voor de juiste maat (ik denk 52)

Heb je al een goede elektrische koersfiets voor 2500 euro? Ik ben zelfstandige dus zal eens vragen of ik hem best koop of lease.

Iedere bergop is er voor mij teveel aan, zelfs aan 2%. Hierdoor duw ik met mijn rug en is deze kapot na 1,5u rijden waardoor ik bv 60km rij op 3u en nadien 3 dagen in mijn zetel KO lig wegens rugpijn. Ik kan écht genieten van fietsen maar na 1u begint alles pijn te doen de laatste 10 jaar.

Ik ben op een leeftijd gekomen dat ik niet meer beschaamd ben in een elektrische fiets. Maar deze zomer wil ik echt uren en uren genieten van een fietstocht.

Mag ook tweedehands zijn maar ja… als je niet weet wat je koopt kan iedereen mij brol verkopen…
Je vraagt eigenlijk dingen die moeilijk verzoenbaar zijn
Electrische fietsen die geschikt zijn voor erg lange ritten hebben per definitie een grote accu nodig, en zijn dus van die zware gevallen
Maar verder denk ik dat het niet normaal is dat je pijn in je rug krijgt van het fietsen, dat wijst op het verkeerd op je fiets zitten. Ik zou dus sowieso eens naar een goede bikefitter gaan om je fietshouding te verbeteren


Lichte elektrische fietsen die er niet uitzien als een bromfiets bestaan wel, zijn wel niet de goedkoopste

https://www.canyon.com/en-be/electric-bikes/electric-city-bike/roadlite-on/
-> kan je beiden kopen met een extra accu volgens mij, want lijkt dat je die kan vervangen, dan kan je makkelijk > 100 km aan

Verder deze : https://www.bzenbikes.com/nl/e-shop/milano-nl/milano/?v=d3dcf429c679 , maar de accu zit hier in geïntegreerd in de fiets, dus na 70-80 km ga je moeten laden

En dan is er ook nog https://www.tenways.com/products/cgo600-pro, waarschijnlijk de goedkoopste in het rijtje. Koop je daar een tweede accu bij (die kan je hier dus ook wisselen), en je kan geheid 120-150 km afleggen.
 
Je vraagt eigenlijk dingen die moeilijk verzoenbaar zijn. Electrische fietsen die geschikt zijn voor erg lange ritten hebben per definitie een grote accu nodig, en zijn dus van die zware gevallen
Die bestaan wel degelijk, alleen niet in de prijsklasse die hij voor ogen heeft.
Oa BMC, Scott en Trek hebben modellen die amper te onderscheiden zijn van een gewone racefiets. Alleen is er in dat segment nog zeer veel ontwikkeling. Eerst had je Fazua, dan Mahle en nu komen de betere modellen met een TQ motor. Op dat vlak vind ik het nogal gevaarlijk om tweedehands iets te kopen, als je over 5 jaar een nieuwe Fazua batterij nodig hebt is de vraag of je die nog gaat vinden? Ik heb een kameraad die met een mountainbike met TQ motor rijdt en die doet daar gewoon TT's van 70km mee hier in de buurt (met grofweg 800hm's), en je kan nog een externe batterij plaatsen ook. Op een racefiets ga je dus vlot voorbij de 100km Vrij impressionant vind ik dat, als ik zelf ooit versleten ben koop ik me ook zoiets.

Als je over zo'n rugpijn spreekt zou ik me in elk geval eerst laten uitmeten. Als je terug met plezier op je fiets kruipt is dat zijn geld altijd waard.

1200x675-SOLACE_ROAD_2023_SCOTT_Ebike_photo_by_MichalCerveny_41.jpg
 
Die bestaan wel degelijk, alleen niet in de prijsklasse die hij voor ogen heeft.
Oa BMC, Scott en Trek hebben modellen die amper te onderscheiden zijn van een gewone racefiets. Alleen is er in dat segment nog zeer veel ontwikkeling. Eerst had je Fazua, dan Mahle en nu komen de betere modellen met een TQ motor. Op dat vlak vind ik het nogal gevaarlijk om tweedehands iets te kopen, als je over 5 jaar een nieuwe Fazua batterij nodig hebt is de vraag of je die nog gaat vinden? Ik heb een kameraad die met een mountainbike met TQ motor rijdt en die doet daar gewoon TT's van 70km mee hier in de buurt (met grofweg 800hm's), en je kan nog een externe batterij plaatsen ook. Op een racefiets ga je dus vlot voorbij de 100km Vrij impressionant vind ik dat, als ik zelf ooit versleten ben koop ik me ook zoiets.

Als je over zo'n rugpijn spreekt zou ik me in elk geval eerst laten uitmeten. Als je terug met plezier op je fiets kruipt is dat zijn geld altijd waard.

1200x675-SOLACE_ROAD_2023_SCOTT_Ebike_photo_by_MichalCerveny_41.jpg
Idd

Of:
https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-endurance-al-e/?childSku=BBENDALE000
 
Zot eigenlijk, je ziet daar amper aan dat het een fiets met ondersteuning is.
Ik vraag me af hoe die achterwielmotor presteert bergop (waar je dan zeker die ondersteuning wilt). Sommige speed-pedelecs met achterwielmotor hebben wel eens last van oververhitting bij lange klims.
 
Ik heb een 53 en ben 1m80, zo slecht zal die maat niet zijn zeker? Ik heb wel pijn aan de polsen, en via Google kom ik dan uit op een te grote fiets.

Anyway, zelfs al koop ik een nieuwe fiets (deze keer met goede maat) dan zal het een elektrische zijn. Ik ga die wel niet online kopen. Welke winkel raden jullie mij aan?
 
Ik heb een 53 en ben 1m80, zo slecht zal die maat niet zijn zeker? Ik heb wel pijn aan de polsen, en via Google kom ik dan uit op een te grote fiets.

Anyway, zelfs al koop ik een nieuwe fiets (deze keer met goede maat) dan zal het een elektrische zijn. Ik ga die wel niet online kopen. Welke winkel raden jullie mij aan?
Tis gevaarlijk om maten te vergelijken, maar een 53 zal quasi altijd te klein zijn voor iemand van 1m80.

Da’s meer 56 territorium.

Edit: zoals @Airjinx zegt: kijk eens bij een merk als Scott en zoek een lokale dealer.

Of vernauw eerst je zoekactie naar een aantal merken en modellen.
 
Tis gevaarlijk om maten te vergelijken, maar een 53 zal quasi altijd te klein zijn voor iemand van 1m80.

Da’s meer 56 territorium.

Edit: zoals @Airjinx zegt: kijk eens bij een merk als Scott en zoek een lokale dealer.

Of vernauw eerst je zoekactie naar een aantal merken en modellen.
Dat is sowieso een rare opmerking, aangezien ik altijd het gevoel heb dat mijn stuur ver van mij staat. Waardoor de polsen pijn doen. Anyway, ik ga me eerst laten opmeten, om dan de gepaste elektrische fiets te zoeken. Thanks!
 
Dat is sowieso een rare opmerking, aangezien ik altijd het gevoel heb dat mijn stuur ver van mij staat. Waardoor de polsen pijn doen. Anyway, ik ga me eerst laten opmeten, om dan de gepaste elektrische fiets te zoeken. Thanks!
Er zijn meerdere maten van belang bij een fiets, kadermaat (= lengte van trapas tot bovenkant zadelbuis) is daar maar 1 van en zegt eigenlijk te weinig over de positie op de fiets. De zgn. 'stack' en 'reach' zijn eigenlijk veel nuttiger omdat deze effectief iets zeggen over de houding op de fiets (hoe diep je zit en hoe gestrekt):

stack-en-reach-4.jpg


En daar komt dan nog bij dat ieder lichaam anders is, langere romp, lange/korte armen of benen, heupmobiliteit, etc... Allemaal parameters die mee bepalen hoe goed je op een bepaalde fiets past.
 
Er zijn meerdere maten van belang bij een fiets, kadermaat (= lengte van trapas tot bovenkant zadelbuis) is daar maar 1 van en zegt eigenlijk te weinig over de positie op de fiets. De zgn. 'stack' en 'reach' zijn eigenlijk veel nuttiger omdat deze effectief iets zeggen over de houding op de fiets (hoe diep je zit en hoe gestrekt):

stack-en-reach-4.jpg


En daar komt dan nog bij dat ieder lichaam anders is, langere romp, lange/korte armen of benen, heupmobiliteit, etc... Allemaal parameters die mee bepalen hoe goed je op een bepaalde fiets past.

ik ben wel nog steeds een voorstander van de effective toptube als metric. Reach neemt namelijk de STA niet in rekening, en dus ook niet hoe ver je effectief van je stuur verwijderd bent wanneer je op je zadel zit. De zadelbuislengte slaat idd nergens op, die is sinds het eerste sloping frame op de markt kwam totaal obsolete geworden.

Bij racers ligt dat natuurlijk allemaal vrij dicht bij elkaar, maar een paar graden verschil, zeker icm lange benen kan echt centimeters verschil betekenen.
 
Iemand misschien tip voor speedelec, nieuw, onder de 5000 euro? Indien middenmoter belt-driven want anders gaan de tandwielen er nogal doorvliegen.

Heb de indruk dat veel traditionele fietsmerken gestopt zijn met speedelec?
 
Zoek ebike lage instap voor gebruik combi mezelf en vrouw
Vereisten: Bosch performance, min 500 wh, ketting met naafvitesse is voldoende (riem hoeft niet)
Aanraders?
Vond Cube goed geprijsd. Maar fietsverkoper toonde dat ze minder kwalitatief zijn uitgerust vs gazelle/norta.
Van andere fietsverkoper hoor ik dat dit laatste merken zijn voor conservatieve mensen op leeftijd…
 
Iemand misschien tip voor speedelec, nieuw, onder de 5000 euro? Indien middenmoter belt-driven want anders gaan de tandwielen er nogal doorvliegen.

Heb de indruk dat veel traditionele fietsmerken gestopt zijn met speedelec?
Speedpedelec die gemakkelijk de 45kmh kan aanhouden ja of nee?
Als je dat wilt, dan zit je al snel wat duurder alleszins. Als dat geen must is en je gewoon een vlottere fiets wilt, dan vind je normaal wel heel wat mogelijkheden.

Voor vlot de 45kmh te halen/aan te houden, net boven je doelbudget : Klever N Rogue 45 voor 5150 euro met de "kleine" batterij. (850wh) (Klein tussen aanhalingstekens, aangezien dit al de grootste of gewone batterij is bij sommige merken, zeker in die prijsklasse.)
 
Iemand misschien tip voor speedelec, nieuw, onder de 5000 euro? Indien middenmoter belt-driven want anders gaan de tandwielen er nogal doorvliegen.

Heb de indruk dat veel traditionele fietsmerken gestopt zijn met speedelec?
Heb een qwic
 
Qwic RD11 performance voldoet inderdaad volledig aan de vraag van @Knarf. Met "grote" accu (735 Wh) kan je daar ook nog een redelijk afstand mee doen (maar zeker geen 55 km zoals de website aangeeft)
Volgens mij nog wel 36V systeem, van zodra de accu onder de 50% zakt vermindert de ondersteuning gevoelig.
 
Terug
Bovenaan