De E-Bike thread

Zijn er eigenlijk speedpedelecers die hun fiets laten staan als het regent of ermee door weer en wind gaan?
Ik heb soms een beetje schrik voor problemen om door de regen te rijden? Lees regelmatig wel negatieve effecten door water/vocht problemen.
Hier ook door weer en wind.

Niks op aan te merken.
 
Zijn er eigenlijk speedpedelecers die hun fiets laten staan als het regent of ermee door weer en wind gaan?
Ik heb soms een beetje schrik voor problemen om door de regen te rijden? Lees regelmatig wel negatieve effecten door water/vocht problemen.
Stromers durven wat problemen te krijgen met vocht dat in het gat van de claxon binnenkomt, dat zit dan ook onderaan de onderbuis 🤦‍♂️ Van Zijp techniek heeft daar oplossingen voor.
 
Stromers durven wat problemen te krijgen met vocht dat in het gat van de claxon binnenkomt, dat zit dan ook onderaan de onderbuis 🤦‍♂️ Van Zijp techniek heeft daar oplossingen voor.
Ik heb zo'n claxonkapje op mijn ST1 zitten van Van Zijp en nog geen storing in de afgelopen 4 jaar.
Het is vast wel de kleine investering waard.
 
Stromers durven wat problemen te krijgen met vocht dat in het gat van de claxon binnenkomt, dat zit dan ook onderaan de onderbuis 🤦‍♂️ Van Zijp techniek heeft daar oplossingen voor.
Can confirm, maar mijn model dateert van 2019 dus kan zijn dat nieuwere modellen er beter tegen kunnen. Als het echt lelijk deed met regenen viel mijn ondersteuning soms weg en was dat pas terug beter als de fiets helemaal opgedroogd was.

Helaas al lange tijd niet meer met de fiets naar het werk kunnen gaan wegens tijdgebrek. Hopelijk binnenkort wel terug.
 
Can confirm, maar mijn model dateert van 2019 dus kan zijn dat nieuwere modellen er beter tegen kunnen. Als het echt lelijk deed met regenen viel mijn ondersteuning soms weg en was dat pas terug beter als de fiets helemaal opgedroogd was.
Ik heb hier preventief zo'n claxonkapje op mijn ST3 gezet. Van de eerste keer ook een mountplaatje op het stuur voor mijn fietsgps maar qua plaatsing is dat toch niet ideaal.
Die fietsen hebben toch een paar rare designkeuzes zoals die batterijklep die open blijft hangen als er geen batterij in zit. Je moet dan zitten prutsen met velcrobandjes. Dat display zit ook op een onlogische plaats.
 
Hoe deed de Tenways CGO600 pro het bergop?
Ik heb hem 2x getest in de stad (Hasselt) en ben er 1x echt "de brug" (Sint-Truidersteenweg aan Century) mee over gereden en ik merkte weinig tot geen verschil qua performance met gewoon vlakke weg. Wel belangrijk om weten in dit geval is dat ik zelf een relatief lichte knaap ben (kleine 70kg op 1m75). :) Ik verwacht ook geen "elektrische motor" en ben het ook gewend om goed door te fietsen op een manuele fiets.
Ik ben ook wel benieuwd naar ervaringen met deze fiets ...

Als even op`t oog en nu toch CGO600 pro(pebble grey) besteld. Eerste e-bike. Voor in de lente/zomer eens naar het werk te pendelen(5.8km enkel) of soms eens naar de kameraden om te pokeren ipv met de wagen.
Heb hem ook besteld in het grijs. Ik hou van zwart maar op deze fiets (in combinatie met dat mint green logo vond ik het precies behoorlijk goedkoop ogen.

In de loop van volgende week zou ik er om mogen gaan. Ook mijn eerste e-bike. Om in stad mee te fietsen lijkt mij dat een ideale oplossing. Weegt niets, batterij zou toch zeker 50 - 60km mee gaan en gemakkelijk te vervangen onderdelen. Wat een verademing t.o.v. het afdankertje van mijn moeder waar ik al 15 jaar mee rond rij. 😂

Ondertussen is de CGO009 aangekondigd en blijkbaar is dat heel erg veel dezelfde fiets in een andere, minder herstelbaar en gevoelig duurdere vorm. Nog geen reviews van gezien echter.
 
Laatst bewerkt:
Zowat elke e-bike met een Bosch middenmotor (500 Wh batterij) en schijfremmen? Laat u niet verleiden door allerlei gimmicks op die console (Nyon en van die toestanden), die zijn de meerprijs niet waard. Voor fietstochten is zo'n Garmin fietsgps veel beter.
Heb je tips qua lerk/model?
 
Heb je tips qua lerk/model?
7 Jaar geleden een Trek TM600 gekocht, dik on orde, er valt niks op aan te merken, enkel de klassieke slijtage-onderdelen zijn al vervangen geweest. Maar dat ding zat toen al boven uw budget. Geen idee wat er tegenwoordig op de markt is, maakt ook niet zoveel uit denk ik als je bij de gekende merken blijft. Een degelijke fietsenmaker in de buurt is nog veel belangrijker.
 
Heb hem ook besteld in het grijs. Ik hou van zwart maar op deze fiets (in combinatie met dat mint green logo vond ik het precies behoorlijk goedkoop ogen.
Ha! Ik had net hetzelfde. :)

Ondertussen is de CGO009 aangekondigd en blijkbaar is dat heel erg veel dezelfde fiets in een andere, minder herstelbaar en gevoelig duurdere vorm. Nog geen reviews van gezien echter.
Op zich inderdaad mooie fiets, maar ik het design is voor mij te "hipster" en toch wel wat zwaarder ook.

Review: https://urbanbike.news/en/review-tenways-cgo-009-in-the-test/

Bright heeft er ook al een kort stukje over. Zal wel snel een video review van komen.
 
Ik overweeg om onze tweede wagen te vervangen door een speed pedelec. Zou serieus wat kosten besparen en best wat centen opleveren door de fietsvergoeding (traject van 26 km enkel). Recent een Ellio Original kunnen testen voor enkele dagen en dat beviel me zeer goed. Nadien ook een korte test met de nieuwe Ellio Max en dat beviel nog beter. Lijkt me de ideale fiets als vervanging voor een wagen. Comfortabel als het moet en fun als het kan.
 
Beide hebben geen vering?

Dat is iets dat ik wel zou missen op een fiets

Zadelvering is bij beide modellen als optie bij te nemen. Zelf heb ik ook niets van vering op mijn SP. Mijn traject is wel 85% fiets autostrade, eigenlijk nog nooit last van gehad.
 
Zadelvering is toch een must op zo'n fietsen als je uw rug een beetje wil sparen. Vering in de voorvork mis ik wel op mijn Strömer maar met een meerprijs van 1000 € was dat er echt wel over.

Met 26 km enkel bestaat de kans wel dat je gaat moeten bijladen op het werk, zeker in de winter en met tegenwind. Uw batterij niet compleet leegrijden is ook beter voor de cellen.
 
Zadelvering is bij beide modellen als optie bij te nemen. Zelf heb ik ook niets van vering op mijn SP. Mijn traject is wel 85% fiets autostrade, eigenlijk nog nooit last van gehad.

Ik mis voorvering in de stad echt wel en op kasseien je handen trillen dan zo hard niet te doen :(
 
Heb op mijn qwic zadel en voorvering. En ben toch blij dat ik ze heb.

Het enige wat er ambetant aan is aan de fiets is dat hij automatisch afremt als ge boven de 45km/gaat.
 
Ik mis voorvering in de stad echt wel en op kasseien je handen trillen dan zo hard niet te doen :(
Een voorvering, tenzij een lefty van Cannondale, doet geen hol op kasseien.

De druk die een normale luchtvering nodig heeft om uit de suction van de seals te komen is groter dan wat een kassei gaat geven. Tenzij je met een coil-vering werkt, maar dan heb je andere redenen om het absoluut niet te willen.

Zet je banden eens op 3 ipv 5 bar. Tzal al ok zijn.
 
Terug
Bovenaan