De E-Bike thread

Mijn situatie is de volgende:
*ik mag binnenkort een fiets leasen via het werk
*ik verhuis dit jaar waardoor ik op 12 km van het werk ga wonen
*we hebben maar 1 auto (bedrijfswagen van mijn man)
*we hebben 2 kinderen van 4 en 6j

Gezien bovenstaande punten ben ik aan het overwegen om een longtail e-bike te leasen, heeft iemand daar ervaring mee?
De insteek is dat ik dan ook al eens de kinderen van school kan halen wanneer ik terugkeer van mijn werk.
Een bakfiets of fietskarretje zie ik niet goed zitten want dat is zo log en onhandig en stilaan worden mijn kinderen daar ook wel te groot voor. Anderzijds weet ik ook niet of die nog lang op zo een longtail zouden kunnen zitten samen. De afstand tussen school en huis zal na de verhuis toch een 7km zijn en ik zie hen dat nog niet zelfstandig fietsen (die oudste is echt niet voor fysieke activiteiten geboren). Vandaag is dat maar 1km en fietsen ze dat wel gewoon zelf dus nu stelt het probleem zich nog niet.

Gezien bovenstaande punten ben ik aan het overwegen om een longtail e-bike te leasen, heeft iemand daar ervaring mee?
Ja en ik heb 'm (Bicicapace Justlong) om verscheidene redenen ingeruild voor een bakfiets. Op een longtail zitten kinderen behoorlijk onbeschermd tegen weer en wind (tenzij je er zo'n kap op kan zetten). Een bakfiets biedt ook een betere bescherming bij een aanrijding of een val. Ik weet niet of je reuzekinderen hebt, maar tot pakweg 1m40 passen ze gerust nog in een bakfiets.

Grootste probleem met mijn longtail was de zeer lange ketting die de krachten van de middenmotor niet aankon en aan een ongelofelijk tempo versleet.

Jup. Ik lease een Tern GSD S10. Mijn vriendin zet eerst onze oudste dochter af op school en fietst daarna door naar haar werk (een dikke 10km) met onze jongste zoon.

We hebben er de voornaamste accessoires bijgenomen (clubhouse en stormshield). Voor kleine boodschappen te doen is hij ook heel praktisch. De standaard batterij levert voldoende range en is eventueel nog uitbreidbaar met een extra batterij.

Uit mijn eigen zak zou ik zo een fiets nooit betalen (kostelijk grapje) maar ik leasing is dat zeer goed te doen. De maandelijkse kostprijs haalt ze er al bijna uit met de fietsvergoeding alleen al.

Even getwijfeld waar ik deze zou posten.
Hier dan maar

Ik heb deze week mijn Linka Lasso binnengekregen, een Smart bikelock. Hebben een ART 2 of ART 3 klassering. Ik heb er ook een smartmotionkey bij aangekocht, zodat ik het slot kan openen met mijn sleutelbos in mijn broekzak of handtas. Is eigenlijk wel zalig, gewoon slot openen en sluiten zonder een sleutel te moeten zoeken.
Echt goedkoop is het niet, maar ik ben alvast tevreden.
En? Nog een update?

Is geleverd in uitvoering:
Multicharger Mixte GT vario 750 HS Mixte 47 utility grey/black matt 750 Wh Kiox 300 cockpit Cargo-voordrager
Cargotassen
Extra slotketting met tas
Passagierkit
Safety bar kit

In sport stand haal ik vlot 30 km/uur. In turbo stand 40 km/uur als ik goed doortrap.

Test met de kids vanachter ging goed, benen kunnen in cargotassen of daar langs.
Op en afstappen moet je wel kracht en systeem voor hebben.

Hoe zijn de ervaringen na enkele maanden met deze fiets? De vriendin overweegt om deze fiets te kopen. Rijdt dat even vlot als een gewone fiets? Of toch wat logger?

Hoe zijn de ervaringen na enkele maanden met deze fiets? De vriendin overweegt om deze fiets te kopen. Rijdt dat even vlot als een gewone fiets? Of toch wat logger?
Fiets rijdt wel ok, comfortabel 27-29km/u.

Enkel zonder kids en goed doorfietsen haal ik 40km/u.

We gebruiken vnl op goed weer dagen afzetten 2 kids op school en doorfietsen naar werk. Batterij en performance wel tevreden.

Niet zo praktisch om als speed pedelec te gebruiken als je kids niet moet afzetten.

En? Nog een update?
Ik heb het de twee laatste maanden van 2023 zo druk gehad dat ik het me niet kon veroorloven om met de fiets naar 't werk te rijden. Kost me niet alleen iets meer dan een uur extra, maar ik moest ook zo goed als dagelijks minstens één keer tussen twee sites pendelen, dan is die fiets nog eens 10 min extra verlies. Dus geen update
Ik hoop volgende week of over twee weken terug op de fiets te zitten.

Iemand suggesties voor volgende situatie:

Afstand 29,5 enkel
Route doorheen bos en vervolgens kanaal

Is een speedpedelec hier aangewezen? Denk dat ik vooral in de winter in het bos geen hoge snelheden kan halen, want is volgens mij niet (goed) verlicht. Werk laat wel 35 cent per km toe en de fiets kan geleased worden met tussenkomst.

Iemand suggesties voor volgende situatie:

Afstand 29,5 enkel
Route doorheen bos en vervolgens kanaal

Is een speedpedelec hier aangewezen? Denk dat ik vooral in de winter in het bos geen hoge snelheden kan halen, want is volgens mij niet (goed) verlicht. Werk laat wel 35 cent per km toe en de fiets kan geleased worden met tussenkomst.
Route doorheen bos als verharde weg? kiezel? zand?

Voor die afstand Stromer st1 983w of klever N 1200w (opladen op het werk zal nodig zijn)

Route doorheen bos als verharde weg? kiezel? zand?

Voor die afstand Stromer st1 983w of klever N 1200w (opladen op het werk zal nodig zijn)
Excuses, route doorheen bos is een fietspad, maar ik denk niet dat het goed verlicht is. Ik zou er eens met mijn gewone fiets door moeten gaan. Denk je dat het de moeite is? Een korte berekening op basis van 12 dagen pendel (8 dagen thuiswerk) scheelt me toch al 500 euro als ik mijn benzinekosten niet meer heb.

Mijn situatie is de volgende:
*ik mag binnenkort een fiets leasen via het werk
*ik verhuis dit jaar waardoor ik op 12 km van het werk ga wonen
*we hebben maar 1 auto (bedrijfswagen van mijn man)
*we hebben 2 kinderen van 4 en 6j

De insteek is dat ik dan ook al eens de kinderen van school kan halen wanneer ik terugkeer van mijn werk.
Een bakfiets of fietskarretje zie ik niet goed zitten want dat is zo log en onhandig en stilaan worden mijn kinderen daar ook wel te groot voor. Anderzijds weet ik ook niet of die nog lang op zo een longtail zouden kunnen zitten samen. De afstand tussen school en huis zal na de verhuis toch een 7km zijn en ik zie hen dat nog niet zelfstandig fietsen (die oudste is echt niet voor fysieke activiteiten geboren). Vandaag is dat maar 1km en fietsen ze dat wel gewoon zelf dus nu stelt het probleem zich nog niet.
Wij hebben een Badoo bakfiets (een 8 jaar) ik doe daar alles mee in de buurt. Genoeg plaats voor werkelijke boodschappen enz... (Wel maar 1 kind mee dan)

Ik kan daar mijn 4 kinderen in kwijt (oudste 10, jongste 4), zitten door de kap erover droog.

Voor vervanger van een auto zijn we heel tevreden.

We hebben ook nog een fietskar, maar dan vooral te gebruiken ipv een buggy/kinderwagen omdat je daar ook redelijk wat spullen kwijt kunt en we geen bolderkar moeten meenemen.

Daarbuiten ga ik straks mijn lease fiets halen speedpedelec, voor woon werkverkeer af te leggen 18km enkel. Theoretisch zou ik evenveel tijd kwijt zijn dan met de wagen. Maandag kan ik zien of het in praktijk ook zo is.

Excuses, route doorheen bos is een fietspad, maar ik denk niet dat het goed verlicht is. Ik zou er eens met mijn gewone fiets door moeten gaan. Denk je dat het de moeite is? Een korte berekening op basis van 12 dagen pendel (8 dagen thuiswerk) scheelt me toch al 500 euro als ik mijn benzinekosten niet meer heb.
Voor mij het verschil in reistijd doorslaggevend zijn.

Bij zou het verschil tussen fiets en auto verwaarloosbaar zijn, alsook dat ik nu een vergoeding krijg en anders het mij geld kost om met de auto te rijden.

Uiteraard, verlichting op een pedelec is veel beter als op een gewone fiets. Je kan er steeds ook een extra lamp (lezyne xxl) of iets anders op monteren.

kopen/leasen en fietsen, winnaar ben je altijd.

Voor mij het verschil in reistijd doorslaggevend zijn.

Bij zou het verschil tussen fiets en auto verwaarloosbaar zijn, alsook dat ik nu een vergoeding krijg en anders het mij geld kost om met de auto te rijden.
Qua reistijd is het ongeveer hetzelfde. Met de auto is het 35 minuten + 10 minuten wandelen, met de fiets ongeveer 45 maar lijkt me eerder een minimum op basis van de tool waar ik het op berekend heb.

Voor de ervaringsdeskundige hoeveel lagen kleren doen jullie aan of doen jullie fietskledij aan en nemen dan een outfit mee op het werk?

We hebben douches en kastjes ter beschikking.

Met mijn Stromer doe ik mijn gewone kleding aan want zweten heb ik daarop nog niet gedaan.
Onder vriespunt thermisch ondergoed, muts onder helm (voorhoofd goed beschermen), buff, dikke jas en wanten (verschil met handschoenen is immens).

Vanaf vriespunt tot +-/ 6 graden geen muts, meestal buff en handschoenen ipv wanten

Voor de rest maakt het weinig uit.

Ik rij met een ouder model van de Gazelle Cityzen Speed (geleend van mijn vader, weet niet exact uit welk jaar).

Sinds 1 september rij ik er zo goed als elke dag 70km mee. Doet zijn werk, maar denk wel dat je het verschil met een topmodel speedpedelec duidelijk voelt. Bergop trekt die niet zo hard door en snelheden van 40km/h haal je enkel op het vlak met sérieus bijstoempen (tenzij op de turbo stand).

Batterij doet bij de fiets nog ongeveer 50km op de tour stand, afhankelijk van de wind en de hoeveelheid bergop.
Over het algemeen wel content van, rijdt vlotjes, niet overdreven zwaar, de shimano Deore groep schakelt proper, etc...

Ondertussen verkoopt mijn pa deze fiets, moest er iemand op zoek zijn naar een degelijke budget speed-pedelec:

https://www.2dehands.be/v/fietsen-e...1KlGm6ZNqHC8kPv82j_R2-gvJX4aijHVN1sVX_GHyhzAo

Geen topmodel, maar altijd heel goed onderhouden geweest en doet nog steeds wat die moet doen :)

Heb mijn speedpedelec sinds vrijdag. Wou er vandaag mee naar het werk gaan, maar toch maar niet gedaan met de sneeuw. Had er eigenlijk wel naar uit gekeken.

Terug
Bovenaan