De E-Bike thread

Ben aan het denken om een Specialized Turbo Como 4.0 IGH te leasen.

Lang getwijfeld, ook of ik toch niet voor een speed pedelec zou gaan, maar de afstand tot mijn werkplaats is toch te groot (naar mijn mening) om met regelmaat met de fiets te gaan. Daarmee dan maar meer aan het kijken richting een gewone deftige all-round e-bike die ik met plezier zou nemen voor zoveel mogelijk korte autoritten uit te sparen.

Ben aan het denken om een Specialized Turbo Como 4.0 IGH te leasen.

Lang getwijfeld, ook of ik toch niet voor een speed pedelec zou gaan, maar de afstand tot mijn werkplaats is toch te groot (naar mijn mening) om met regelmaat met de fiets te gaan. Daarmee dan maar meer aan het kijken richting een gewone deftige all-round e-bike die ik met plezier zou nemen voor zoveel mogelijk korte autoritten uit te sparen.

Ik heb deze nu een maand of 6:
  • Eerste E -bike, dus buiten proefritten geen echte vergelijking
  • Zalig fietsen, stil, comfortabel, functionele spatborden, geen rammeltjes - volgens mijn bescheiden mening is de fiets echt goed gebouwd, goed bereik (doch behoorlijk minder dan de theorie - maar dat is overal), goede remmen.
  • Minpuntjes: geen eenvoudig/snel wielslot aanwezig - wat soms handig is om vast te leggen bij korte bezoekjes genre slager, best wat heuvels in mijn streek + redelijk gewicht van de bereider maakt dat ik geen 25 km/h haal op hellingen - 18km/h is realistischer. Stuur niet verstelbaar - voor mij geen nadeel want het staat prima zo.
Prijs is ook een factor - en die valt mee i.f.v. wat je krijgt.

Ik heb deze nu een maand of 6:
  • Eerste E -bike, dus buiten proefritten geen echte vergelijking
  • Zalig fietsen, stil, comfortabel, functionele spatborden, geen rammeltjes - volgens mijn bescheiden mening is de fiets echt goed gebouwd, goed bereik (doch behoorlijk minder dan de theorie - maar dat is overal), goede remmen.
  • Minpuntjes: geen eenvoudig/snel wielslot aanwezig - wat soms handig is om vast te leggen bij korte bezoekjes genre slager, best wat heuvels in mijn streek + redelijk gewicht van de bereider maakt dat ik geen 25 km/h haal op hellingen - 18km/h is realistischer. Stuur niet verstelbaar - voor mij geen nadeel want het staat prima zo.
Prijs is ook een factor - en die valt mee i.f.v. wat je krijgt.
Hartelijk bedankt. Dat slot vind ik ook wel jammer precies ja, hoe werkt het "elektronisch slot"?

Ik zou graag een elektrische fiets leasen specifiek om van en naar mijn werk in Brussel te rijden. Ik woon rond Aalst en het zou zo'n 70k per dag zijn, 2 of 3 dagen per week.

Er is in principe geen budget voorzien maar langs de andere kant wil ik ook niet onnodig duur gaan. Het moet een comfortabele fiets zijn die me snel en veilig van punt a naar b brengt en waardoor ik elke morgen zin krijg om hem uit te halen.

Speedpedelec zeker welkom, alternatief dacht ik aan een elektrische mtb omdat ik dit eventueel op reis ook zou gebruiken.

Ik zou graag een elektrische fiets leasen specifiek om van en naar mijn werk in Brussel te rijden. Ik woon rond Aalst en het zou zo'n 70k per dag zijn, 2 of 3 dagen per week.

Er is in principe geen budget voorzien maar langs de andere kant wil ik ook niet onnodig duur gaan. Het moet een comfortabele fiets zijn die me snel en veilig van punt a naar b brengt en waardoor ik elke morgen zin krijg om hem uit te halen.

Speedpedelec zeker welkom, alternatief dacht ik aan een elektrische mtb omdat ik dit eventueel op reis ook zou gebruiken.
Ik ga vanaf januari een speedpedelec leasen voor woon werk verkeer.

Traject van 18 km enkel, voornamelijk langs fietssnelwegen, passages door woongebieden zijn beperkt. Geschatte verplaatsingstijd 40 minuten.

Ik vond de speedpedelec pas interessant als je voldoende afstand kan afleggen op hogere snelheid. Als het traject door woongebied of grote stukken met een snelheidsbeperking zag ik de meerwaarde niet op een speedpedelec aan te schaffen.

Ook voor mij een belangrijke factor is dat mijn reistijd ongeveer hetzelfde of zelfs korter is met de fiets dan met de auto

Belastingvrije maximumbedrag voor de fietsvergoeding gaat vanaf 1 januari ook omhoog naar 0,35 euro. Door redelijk wat verlof en nat weer weinig met de fiets naar werk gegaan deze maand. Volgende maand weer wat meer hopelijk.

Ik ga vanaf januari een speedpedelec leasen voor woon werk verkeer.

Traject van 18 km enkel, voornamelijk langs fietssnelwegen, passages door woongebieden zijn beperkt. Geschatte verplaatsingstijd 40 minuten.

Ik vond de speedpedelec pas interessant als je voldoende afstand kan afleggen op hogere snelheid. Als het traject door woongebied of grote stukken met een snelheidsbeperking zag ik de meerwaarde niet op een speedpedelec aan te schaffen.

Ook voor mij een belangrijke factor is dat mijn reistijd ongeveer hetzelfde of zelfs korter is met de fiets dan met de auto
Er zitten toch wat stukken in waar ik hoge snelheid kan halen op veilige manier, ook stukken bergop bijvoorbeeld....

Hoe makkelijk is het halen van ca. 40 km/u op zo een speedpedelec ? Ik ga ervan uit dat de ondersteuning ook aan te passen is zodat er toch nog kan 'getraind' worden op de dagen met beter weer en weinig haast ?

Er zitten toch wat stukken in waar ik hoge snelheid kan halen op veilige manier, ook stukken bergop bijvoorbeeld....

Hoe makkelijk is het halen van ca. 40 km/u op zo een speedpedelec ? Ik ga ervan uit dat de ondersteuning ook aan te passen is zodat er toch nog kan 'getraind' worden op de dagen met beter weer en weinig haast ?
Heb proefgereden op een qwic om 45 te halen was het toch goed doortrappen om het te halen.

Je kan ook perfect zonder ondersteuning fietsen.

De modellen met een achterwiel motor halen vlotjes de 40km/h

Met mijn Klever N Rogue lukt het zonder enig probleem om 45km/h te rijden, zelfs bergop.
Met harde tegenwind haal ik meestal wel de 40 nog, maar moet ik zelf iets harder bijduwen.

Het ondersteuningsniveau kan je instellen. (off-eco-tour-max) Ik rib tegenwoordig meestal op tour.

Op de rit naar m'n vorige werkplaats haalde ik gemiddeld 38km/h op een 25km. Waarvan de laatste 5km door een parkje (met spelende kinderen en wandelaars) en het centrum van Gent.

Nieuwe werkplaats is 42km enkel en heb ik nog niet met de fiets gedaan.

Met mijn Klever N Rogue lukt het zonder enig probleem om 45km/h te rijden, zelfs bergop.
Met harde tegenwind haal ik meestal wel de 40 nog, maar moet ik zelf iets harder bijduwen.

Nieuwe werkplaats is 42km enkel en heb ik nog niet met de fiets gedaan.
Benieuwd hoeveel % batterij je overhoud. Wil je het hier effe posten?

Hier is het een klever x speed pinion 600w versie, niet de 800w.
Is denk dezelfde motor als in de N rogue.
Ik heb de 1200wh batterij

Enkele rit is 41km. Met de wind van de voorbije dagen op kop kom ik met 4% op het werk. In deze omstandigheden haal ik niet de Max ondersteuning over heel het traject.
Als ik dan naar huis rij en heb de wind mee kom ik met 38% thuis.

In normale omstandigheden zit ik rond de 22%

Enkele rit is 41km. Met de wind van de voorbije dagen op kop kom ik met 4% op het werk. In deze omstandigheden haal ik niet de Max ondersteuning over heel het traject.

Merci voor de info. Hopelijk komen ze begin 2024 met hun nieuwe 1600w op de markt.

Als het eens een mooie dag is, de ki djes op s hool zijn en ik verlof heb ga ik de rit eens recreatief doen. Vooral om te zien hoela g ik erover doe, en wat de beste route is. (Vooral het stuk van de fietstunnel onder de schelde tot aan Antwerpen-Centraal).
Ik zal er proberen aan denken.

Een paar maand geleden een tochtje gedaan van een 80km, en ik kwam thuis met 13% over.

Ik heb idd ook een 600w motor, en een 1200wh batterij.

Met de wind nu, die 4% is toch heen en terug neem ik aan? Want 96% van uw batterij verbruiken op 41km lijkt me wel heel veel.

Met de wind nu, die 4% is toch heen en terug neem ik aan? Want 96% van uw batterij verbruiken op 41km lijkt me wel heel veel.
82km kan ik nooit halen met 1 lading in Max stand. Ik moet altijd laden op het werk, anders geraak ik niet thuis. Ik denk het beste dat ik ooit had 46% was na een rit, maar dan zijn de temperaturen hoger en heb ik veel wind in de rug gehad.

4% is dus een enkele rit van 41km. Met veel wind op kop en lage temperatuur. De laatste 7km fiets ik dan 5km in tour en de laatste 2 km in eco. 2 weken terug eens vertrokken met 86% en de laatste 4km had ik niets meer.

Is eigenlijk niet veel verschil met mijn collega’s die ook klevers hebben en gelijkaardige afstanden fietsen.

82km kan ik nooit halen met 1 lading in Max stand. Ik moet altijd laden op het werk, anders geraak ik niet thuis. Ik denk het beste dat ik ooit had 46% was na een rit, maar dan zijn de temperaturen hoger en heb ik veel wind in de rug gehad.

4% is dus een enkele rit van 41km. Met veel wind op kop en lage temperatuur. De laatste 7km fiets ik dan 5km in tour en de laatste 2 km in eco. 2 weken terug eens vertrokken met 86% en de laatste 4km had ik niets meer.

Is eigenlijk niet veel verschil met mijn collega’s die ook klevers hebben en gelijkaardige afstanden fietsen.
Fuck. Dat is toch echt wel extreem weinig voor zo’n batterij. Ok, 41km is niet niks, maar je zou toch wel verwachten dat je daar 2u op vol vermogen mee kan rijden.

Tenzij je natuurlijk zelf maar 50w trapt…

Wow, dat had ik eigenlijk nooit verwacht.
Ik heb er ook nog niet erg ver mee gereden bij koudere temperaturen. Ik heb de mijne sinds april, en ik gebruik hem momenteel enkel voor kortere ritten (apotheker, kinesist, kleine boodschappen, af en toe plezierritje,...).

Maar ik rij wel steeds op "Tour", en die staat op 5 bij de instellingen. Qua ondersteuning merk ik weinig verschil tov "max", maar ik geraak denk ik wel verder met 1 lading batterij.
Het is ook beter voor de motor heb ik gelezen omdat die minder warm zou worden.

Maar uw ervaring sterkt me wel in eerst een goede testrit te doen. Mijn vrouw heeft een Y Muse en dus dezelfde batterij, die kan ik meenemen als reserve voor als ik zonder power zou vallen.

Fuck. Dat is toch echt wel extreem weinig voor zo’n batterij. Ok, 41km is niet niks, maar je zou toch wel verwachten dat je daar 2u op vol vermogen mee kan rijden.

Tenzij je natuurlijk zelf maar 50w trapt…
2 uur vol zal het zeker niet zijn.

41km doe ik normaal zoiets van 1 uur en 2 minuten over. Meestal is het naar het werk wind op kop en kom ik op het werk aan met net een rood balkje, wat 20% is. In de zomer iets meer.

mijn traject is wel tussen velden en de Scheldelaan, dus als je wind hebt, heb je constant wind.

Ik trap altijd wel goed door. Ik denk moest ik 40km/h rijden dat de batterij sneller leeg is. Dan merk je echt goed de ondersteuning in Max stand en moet je niet hard trappen.

Terug
Bovenaan