De E-Bike thread

Iemand misschien tip voor speedelec, nieuw, onder de 5000 euro? Indien middenmoter belt-driven want anders gaan de tandwielen er nogal doorvliegen.

Heb de indruk dat veel traditionele fietsmerken gestopt zijn met speedelec?
Hangt er ook van af wat je wil.

Met middenmotor is een 35 km/u te doen, wil je sneller dan wordt het al vlug ferm meetrappen aan een stevige cadans. Voordeel is wel dat je verder geraakt met een gelijke batterijcapaciteit t.o.v. achterwielaandrijving. Uit een 500 kWh batterij haalde ik een 35 à 50 km actieradius afhankelijk van de omstandigheden en snelheid. Riemaandrijving drijft de prijs op maar persoonlijk zou ik ook niet anders meer willen op zo'n fiets.
Wil je echt aan die 45 km/u geraken heb je een achterwielmotor nodig. Dan kom je al snel bij Strömer of Klever en hun dito prijzen uit. En voor een actieradius van een 50 à 60 km kom je dan al snel uit bij batterijen van tegen de 1000 kWh, toch zeker als je die afstand ook in de winter en/of met tegenwind wil doen.
 
Hangt er ook van af wat je wil.

Met middenmotor is een 35 km/u te doen, wil je sneller dan wordt het al vlug ferm meetrappen aan een stevige cadans. Voordeel is wel dat je verder geraakt met een gelijke batterijcapaciteit t.o.v. achterwielaandrijving. Uit een 500 kWh batterij haalde ik een 35 à 50 km actieradius afhankelijk van de omstandigheden en snelheid. Riemaandrijving drijft de prijs op maar persoonlijk zou ik ook niet anders meer willen op zo'n fiets.
Wil je echt aan die 45 km/u geraken heb je een achterwielmotor nodig. Dan kom je al snel bij Strömer of Klever en hun dito prijzen uit. En voor een actieradius van een 50 à 60 km kom je dan al snel uit bij batterijen van tegen de 1000 kWh, toch zeker als je die afstand ook in de winter en/of met tegenwind wil doen.
De qwic RD11 speed die hiervoor werd voorgesteld heeft ook een achterwielmotor. En die kost 4 400 € met de grootste accu…
En je hoeft trouwens echt geen achterwielmotor te hebben om 45km/h te rijden, de snelste speedpedelecs op de markt hebben een middenmotor (maar zijn wel duur): M1 en Specter. Ook Ellio heeft geen achterwielmotor…
 
Ik dacht ook dat er hopen keuze was.
Maar heel veel klassieke fietsmerken lijken hun aanbod heel hard ingeperkt of gestopt.

Bv Trek heeft nog één model. Specialized niks meer, ...

Het is voor 2x23km per dag.
Maar ik rij een 10.000km per jaar met MTB (allemaal Ardennen) en gravelbike. Niet elektrisch, dus ik ben wel in vorm.

De bedoeling is ne elektrische fiets wat nog een fiets is . Waar ge echt nog wel moet trappen en niet gewoon uw pedalen bewegen en de fiets doet de rest. 45 is ook zeker geen must. Maar 25 is me toch te traag.

En indien middenmoter graag belt-driven. Anders gaan de tandwielen niet lang mee denk ik.

Eens zien bij Qwic.
Edit: dat ziet er ideaal uit. Eens binnenspringen in ne winkel.
Want al hun speedelecs zijn online niet meer te krijgen. "Misschien nog beschikbaar bij een lokale dealer.". Dus die lijken me ook te stoppen met speedelecs.
 
Laatst bewerkt:
Mijn Carqon bakfiets met een Bosch Cargo line (85nm) weegt 60kilo, is een baksteen qua cw-waarde, heeft slechts een 500wh batterij, enviolo (mega inefficiënt)… en een volspeed tuningmodule

Ik haal daar 43-44 mee als ik echt doortrap, en dan bedoel ik 250w trappen. Om 35-37 te rijden moet ik niet veel doen, ik gok 175w.

En ik haal al meer dan 35km.

Dat kan toch niet dat een gewone speedelec niet extreem veel verder en sneller moet kunnen?
 
Mijn Carqon bakfiets met een Bosch Cargo line (85nm) weegt 60kilo, is een baksteen qua cw-waarde, heeft slechts een 500wh batterij, enviolo (mega inefficiënt)… en een volspeed tuningmodule

Ik haal daar 43-44 mee als ik echt doortrap, en dan bedoel ik 250w trappen. Om 35-37 te rijden moet ik niet veel doen, ik gok 175w.

En ik haal al meer dan 35km.

Dat kan toch niet dat een gewone speedelec niet extreem veel verder en sneller moet kunnen?
Probleem is altijd de accucapaciteit.

Ik moet 53 km enkele rit, en zelfs met mijn Stromer (1kWh accu) kan ik niet heel die afstand met volle ondersteuning rijden. Ik produceer zelf 150-200Watt gedurende de meeste ritten, en kom met een gemiddelde van 33-40 km/h thuis aan (hangt vooral af van het weer). Tegenwoordig moet ik de eerste 20 km aan een nog verder gereduceerd ondersteuning rijden om op mijn bestemming te geraken (de eerste 20 km leg ik nu af aan een gemiddelde van 31-35 km/h)

Opium, een nieuw merk, brengt nu een fiets uit met een extreem grote accu, maar dat is echt geen elektrische fiets meer. Dat ding weegt 37 kg, omdat de accu zo zwaar is, kan je ze niet meer uit het frame verwijderen en kan dat ding dus niet op een fietsrek.
De Ellio Max weegt ook 43 kg, maar daar kan de accu nog uit het frame verwijderd worden...

Vorige week op een lokaal fietssalon eens aan 't rondneuzen geweest voor een nieuwe speedpedelec. De huidige (ST2 2018) heeft eind van dit jaar 50000km, wordt toch wel tijd voor iets nieuws... Wat ik koop moet in ieder geval een riemaandrijving hebben (en dan liefst Pinion)
Wat me opviel
  • Opium : veel te groot en te zwaar voor mij. 37 kg. Kan je zelfs niet op een fietsrek zetten, accu kan er ook niet uit. Neen, daar pas ik dus voor.
  • Klever : die pinkers lijken me eigenlijk echt wel een leuke extra. De accu's zijn bij dit merk het goedkoopste, dus voor iemand die lange afstanden doet als mij wel interessant
  • Aska : ziet er in real life echt wel goed uit. Alleen is de accu wel vrij klein, en heb toch wat schrik van de betrouwbaarheid en onderhoudskost van zo'n ingewikkelde ophanging. En ik weet zelfs niet of ik zo'n verende ophanging wil. Eigenlijk ook wel wat te zwaar naar mijn zin (36 kg), maar de accu is verwijderbaar.
  • Stromer: Probleem van Stromer is dat ik eigenlijk niet zo tevreden ben van mijn huidige fiets (heel veel problemen gehad in 't begin). Maar mijn fietsenmaker geeft geweldige service, en die verkoopt alleen Stromer...
  • Ellio Max: was niet aanwezig op de beurs, de laatste contender, maar die vind ik dus ook te zwaar.
  • Specter LR: ook niet gezien, vrij duur, en vooral, een frame uit carbon, heb ik toch twijfels bij, maar hij is wel licht (26 kg) en zou een goede range hebben.
Komende weken alvast een testrit doen met alle speedpedelecs (de opium en Ellio waarschijnlijk niet, omdat die het toch niet worden wegens te zwaar). Ik denk dat het een discussie Aska en Stromer gaat worden. Ook even tweedehands gecontroleerd, maar de vraagprijs voor recente 2dehands speedpedelecs is gewoon ronduit grappig. De meeste komen uit fietsleasecontracten die met lineaire afschrijvingen werken, terwijl de ontwaarding volgens mij niet lineair is.
 
Ik dacht ook dat er hopen keuze was.
Maar heel veel klassieke fietsmerken lijken hun aanbod heel hard ingeperkt of gestopt.

Bv Trek heeft nog één model. Specialized niks meer, ...

Het is voor 2x23km per dag.
Maar ik rij een 10.000km per jaar met MTB (allemaal Ardennen) en gravelbike. Niet elektrisch, dus ik ben wel in vorm.

De bedoeling is ne elektrische fiets wat nog een fiets is . Waar ge echt nog wel moet trappen en niet gewoon uw pedalen bewegen en de fiets doet de rest. 45 is ook zeker geen must. Maar 25 is me toch te traag.

En indien middenmoter graag belt-driven. Anders gaan de tandwielen niet lang mee denk ik.

Eens zien bij Qwic.
Edit: dat ziet er ideaal uit. Eens binnenspringen in ne winkel.
Want al hun speedelecs zijn online niet meer te krijgen. "Misschien nog beschikbaar bij een lokale dealer.". Dus die lijken me ook te stoppen met speedelecs.
Is qwic onlangs niet failliet gegaan?
 
Vorige maand toch veel met de e-bike naar het werk gereden. Ik rij quasi altijd (net geen) 25 km/u. Misschien dat het aan mij ligt maar het viel mij wel op dat ik regelmatig vlotjes werd gepasseerd door anderen met een gewone e-bike die na enkele minuten al weer uit mijn zicht waren.
Rijden er nu echt zoveel rond met een e-bike die is opgevoerd of waarvan de begrenzer is afgehaald?
 
Zoek ebike lage instap voor gebruik combi mezelf en vrouw
Vereisten: Bosch performance, min 500 wh, ketting met naafvitesse is voldoende (riem hoeft niet)
Aanraders?
Vond Cube goed geprijsd. Maar fietsverkoper toonde dat ze minder kwalitatief zijn uitgerust vs gazelle/norta.
Van andere fietsverkoper hoor ik dat dit laatste merken zijn voor conservatieve mensen op leeftijd…
Niemand?
 
Probleem is altijd de accucapaciteit.

Ik moet 53 km enkele rit, en zelfs met mijn Stromer (1kWh accu) kan ik niet heel die afstand met volle ondersteuning rijden. Ik produceer zelf 150-200Watt gedurende de meeste ritten, en kom met een gemiddelde van 33-40 km/h thuis aan (hangt vooral af van het weer). Tegenwoordig moet ik de eerste 20 km aan een nog verder gereduceerd ondersteuning rijden om op mijn bestemming te geraken (de eerste 20 km leg ik nu af aan een gemiddelde van 31-35 km/h)

Opium, een nieuw merk, brengt nu een fiets uit met een extreem grote accu, maar dat is echt geen elektrische fiets meer. Dat ding weegt 37 kg, omdat de accu zo zwaar is, kan je ze niet meer uit het frame verwijderen en kan dat ding dus niet op een fietsrek.
De Ellio Max weegt ook 43 kg, maar daar kan de accu nog uit het frame verwijderd worden...

Vorige week op een lokaal fietssalon eens aan 't rondneuzen geweest voor een nieuwe speedpedelec. De huidige (ST2 2018) heeft eind van dit jaar 50000km, wordt toch wel tijd voor iets nieuws... Wat ik koop moet in ieder geval een riemaandrijving hebben (en dan liefst Pinion)
Wat me opviel
  • Opium : veel te groot en te zwaar voor mij. 37 kg. Kan je zelfs niet op een fietsrek zetten, accu kan er ook niet uit. Neen, daar pas ik dus voor.
  • Klever : die pinkers lijken me eigenlijk echt wel een leuke extra. De accu's zijn bij dit merk het goedkoopste, dus voor iemand die lange afstanden doet als mij wel interessant
  • Aska : ziet er in real life echt wel goed uit. Alleen is de accu wel vrij klein, en heb toch wat schrik van de betrouwbaarheid en onderhoudskost van zo'n ingewikkelde ophanging. En ik weet zelfs niet of ik zo'n verende ophanging wil. Eigenlijk ook wel wat te zwaar naar mijn zin (36 kg), maar de accu is verwijderbaar.
  • Stromer: Probleem van Stromer is dat ik eigenlijk niet zo tevreden ben van mijn huidige fiets (heel veel problemen gehad in 't begin). Maar mijn fietsenmaker geeft geweldige service, en die verkoopt alleen Stromer...
  • Ellio Max: was niet aanwezig op de beurs, de laatste contender, maar die vind ik dus ook te zwaar.
  • Specter LR: ook niet gezien, vrij duur, en vooral, een frame uit carbon, heb ik toch twijfels bij, maar hij is wel licht (26 kg) en zou een goede range hebben.
Komende weken alvast een testrit doen met alle speedpedelecs (de opium en Ellio waarschijnlijk niet, omdat die het toch niet worden wegens te zwaar). Ik denk dat het een discussie Aska en Stromer gaat worden. Ook even tweedehands gecontroleerd, maar de vraagprijs voor recente 2dehands speedpedelecs is gewoon ronduit grappig. De meeste komen uit fietsleasecontracten die met lineaire afschrijvingen werken, terwijl de ontwaarding volgens mij niet lineair is.
Ik ga een van de weken eens proberen een testrit te fixen met een Spectre LR omdat die toch alles heeft wat ik wil. Waarom heb je twijfels bij Carbon? Ze maken toch ook mountainbikes met carbon frames? Ik heb dan weer een beetje schrik van die ingebouwde custom made tablet.
 
Rijden er nu echt zoveel rond met een e-bike die is opgevoerd of waarvan de begrenzer is afgehaald?
Valt mij ook al jaren op toen ik nog met een gewone e-bike reed. Een paar km/u verschil kan nog, de mijne was wat dat betreft “traag” ingesteld. Maar er zitten zeker opgedreven exemplaren tussen.
 
Probleem is altijd de accucapaciteit.
Dat versta ik, maar toch begrijp ik het niet.

Als mijn ongelofelijk inefficiënt vehikel (op alle vlak: gewicht, vorm, aandrijving) al bijna 40km haalt, aan +35 gemiddeld, met een 500wh batterij, hoe kan het dan dat een normale fiets van 25-30kilo, die 3 keer zo gestroomlijnd is, geen 60, 70, 100km haalt aan die snelheid?

Ik denk dat de meesten gewoon verwachten dat ze met 80w 40km/u kunnen rijden, en dat gaat natuurlijk niet.
 
Ik ga een van de weken eens proberen een testrit te fixen met een Spectre LR omdat die toch alles heeft wat ik wil. Waarom heb je twijfels bij Carbon? Ze maken toch ook mountainbikes met carbon frames? Ik heb dan weer een beetje schrik van die ingebouwde custom made tablet.
Bij carbon zie je gewoon niet of er een beschadiging is na een evt val...
 
Dat versta ik, maar toch begrijp ik het niet.

Als mijn ongelofelijk inefficiënt vehikel (op alle vlak: gewicht, vorm, aandrijving) al bijna 40km haalt, aan +35 gemiddeld, met een 500wh batterij, hoe kan het dan dat een normale fiets van 25-30kilo, die 3 keer zo gestroomlijnd is, geen 60, 70, 100km haalt aan die snelheid?

Ik denk dat de meesten gewoon verwachten dat ze met 80w 40km/u kunnen rijden, en dat gaat natuurlijk niet.
De mijne is natuurlijk niet zo gestroomlijnd (2 grote Ortlieb Backrollers op het bagagerek).
Ik kan alleen volop in de zomer echt doorrijden (en dan haal ik dus gemiddeldes van 39-40 km/h over een afstand van 53 km). Maar dan trap ik zelf > 150 Watt
Nieuwere stromers recupereren ook remenergie, misschien helpt dat nog wel een beetje.

Ik lees af en toe wel mensen die klagen dat ze geen 45 km/h halen zonder inspanning wanneer ze flink wind op hebben :rofl:
 
Zoek ebike lage instap voor gebruik combi mezelf en vrouw
Vereisten: Bosch performance, min 500 wh, ketting met naafvitesse is voldoende (riem hoeft niet)
Aanraders?
Vond Cube goed geprijsd. Maar fietsverkoper toonde dat ze minder kwalitatief zijn uitgerust vs gazelle/norta.
Van andere fietsverkoper hoor ik dat dit laatste merken zijn voor conservatieve mensen op leeftijd…
Collega heeft een cube Kathmandu. De 25km/h versie die hij gechipt heeft. Hetzelfde model kan je in 45km versie ook krijgen. Hij heeft er nu 15.000km mee gedaan en op gewone slijtage na niets van kosten en zeer tevreden. Rijd altijd op 1 na hoogste ondersteuning en heeft een gemiddelde snelheid van +-32km/h
 
Rijden er nu echt zoveel rond met een e-bike die is opgevoerd of waarvan de begrenzer is afgehaald?

Kort antwoord: ja

Ik rij momenteel met een Trek Verve. Die gaat 27 als ge goed doortrapt (niet getuned).
Maar er komen er toch redelijk wat mij, stevig voorbij, zonder nummerplaat.
 
Allé, hebben Tenways CGO800S besteld. Drie weken levertijd.

Vrouw wilde een comfortabele stadsfiets die vlot reed voor €2-3000 zonder batterij op 't bagagerek, mooi uiterlijk en vrouwenmodel voor de kinderen. Ik wou iets met een riem, deftige motor, zoveel mogelijk off-the-shelf componenten (ipv van custom remmen à la Cowboy etc.) & een deftig display.

Tenways was het enige dat we vonden dat daaraan voldeed bij een dealer in groot-Antwerpen. Testrit was al erg positief. Zullen zien of het goed blijft marcheren op lange termijn.
 
Allé, hebben Tenways CGO800S besteld. Drie weken levertijd.

Vrouw wilde een comfortabele stadsfiets die vlot reed voor €2-3000 zonder batterij op 't bagagerek, mooi uiterlijk en vrouwenmodel voor de kinderen. Ik wou iets met een riem, deftige motor, zoveel mogelijk off-the-shelf componenten (ipv van custom remmen à la Cowboy etc.) & een deftig display.

Tenways was het enige dat we vonden dat daaraan voldeed bij een dealer in groot-Antwerpen. Testrit was al erg positief. Zullen zien of het goed blijft marcheren op lange termijn.
Lijkt me een goede keuze, het enige alternatief dat ik dan nog ken is Bzen (die hebben lokale onderhoudspartners). Bij Bzen is dat display wel heel beperkt.
 
Allé, hebben Tenways CGO800S besteld. Drie weken levertijd.

Vrouw wilde een comfortabele stadsfiets die vlot reed voor €2-3000 zonder batterij op 't bagagerek, mooi uiterlijk en vrouwenmodel voor de kinderen. Ik wou iets met een riem, deftige motor, zoveel mogelijk off-the-shelf componenten (ipv van custom remmen à la Cowboy etc.) & een deftig display.

Tenways was het enige dat we vonden dat daaraan voldeed bij een dealer in groot-Antwerpen. Testrit was al erg positief. Zullen zien of het goed blijft marcheren op lange termijn.
Ik zie geen Bosch motor? Zijn die dan ook ok?
 
Terug
Bovenaan