De E-Bike thread

Welke elektrische fietsen heeft iedereen hier.
Ik kan ook beginnen leasen op het werk.

Ik moet twee keer per week naar het station fietsen (8 kilometer enkel) en ben wat aan't twijfelen wat ik ermee wil doen.
Ofwel een elektrische fiets leasen, ofwel een degelijke gewone fiets.

Op dit moment doe ik het met een vrij aftandse fiets zonder bagagerek. Het steekt enorm tegen om met een bezwete rug toe te komen aan het station.

Geen speedpedelec uiteraard.
Tenways CGO 600 pro. Ziet er goed uit, niet duur, weinig onderhoud en licht.

Perfect voor paar keer per week woon-werk. 7km enkel.
Voor de rest gebruik ik deze om nu en dan eens naar de maten die fietsen om toch eens een pintje op het terras te kunnen drinken(mag in principe ook niet) en soms eens een ritje van +-30km met de vriendin.

Echt toeristisch fietsen zou ik er niet mee doen. Dan zou ik een meer comfortabele fiets kopen met versnellingen.

Gisteren lek gereden en hulp moeten inroepen van mijn Belfius assisance verzekering. Ook al zit er fiets hulp bij in, toch was het enorm moeilijk om hulp te krijgen. Nu wil ik dus veranderen van bijstand.

Welke hebben jullie en of is de beste formule voor bijstand aan een speedpedelec? Ik zie dat sommige maar beperkt zijn tot 3 interventies per jaar?

Wat valt er te vertrouwen als het op tweedehandsfietsen aankomt?

Plan is om een tweedehands elektrische fiets te kopen van een degelijk merk. Al dan niet gecombineerd met een nieuwe batterij.
Alleen weet ik niet goed waar je zoiets kan vinden, buiten 2dehands.be e.a. maar wat ik niet vertrouw. Zijn er bepaalde winkels die ervoor gekend staan?
Ik kan blijkbaar toch niet leasen en ben ook op zoek :)

Upway zoal hierboven gezegd is er inderdaad een.
ook tegengekomen: bike-selection uit stabroek en e-bis in Mechelen.
Dit zijn bedrijven die leasefietsen opkopen en weer doorverkopen blijkbaar.

Ik zoek iets dichter bij Gent, als iemand daar weet van heeft.

Positieve ervaringen met bike selection uit Stabroek.
Mijn vrouw heeft daar haar fiets gekocht. Vriendelijke en behulpzame mensen. Ook correcte service na verkoop.

Welke hebben jullie en of is de beste formule voor bijstand aan een speedpedelec?
Ik heb een polis bij Aedes (omnium en bijstand) voor mijn e-bike. Ze hebben mij al twee keer vrij vlot met de takelwagen naar de fietsenmaker laten brengen, maar blijkbaar is bijstand hier ook beperkt tot 2x per jaar. Kost mij momenteel 119 EUR / jaar.

Ter info : bike-selection is onderdeel van leasefirma b2bike.
Zij verkopen enkel de einde lease fietsen van b2bike. Maar dat zijn er ondertussen al wel wat.

Gisteren lek gereden en hulp moeten inroepen van mijn Belfius assisance verzekering. Ook al zit er fiets hulp bij in, toch was het enorm moeilijk om hulp te krijgen. Nu wil ik dus veranderen van bijstand.

Welke hebben jullie en of is de beste formule voor bijstand aan een speedpedelec? Ik zie dat sommige maar beperkt zijn tot 3 interventies per jaar?
Enra

Tweedehands elektrische fiets gekocht.

Welke fietstassen gebruiken jullie?
Ik fiets naar het station en laat de fiets daar staan in de beveiligde parking. Nu wat twijfel of ik een fietstas wil kopen die tegelijkertijd dienst doet als rugzak, of een traditionele, waterdichte, fietstas wil nemen en die dan op mijn fiets laat.

Ik vraag mij af hoe lang het duurt eer zo'n fietstas gestolen is.

Ik fiets naar het station en laat de fiets daar staan in de beveiligde parking. Nu wat twijfel of ik een fietstas wil kopen die tegelijkertijd dienst doet als rugzak, of een traditionele, waterdichte, fietstas wil nemen en die dan op mijn fiets laat.

Ik heb ene die ook als rugtas kan dienen. Die gebruik ik vooral naar het werk.

Ik heb een goedkope waterdichte fietstas die ik aan mijn fiets laat hangen. Er steekt enkel een geel vestje in en soms mijn (goedkope, oude) fietshelm. Die staat onbewaakt aan het station en tot nu toe (*hout afkloppen) is die nog niet gestolen. Is toch al een jaar dat ik het zo doe.

Kan iemand mij een fietsrek aanbevelen voor op een elektrische fiets?

Mijn vrouw heeft een Norta e-bike + fietsstoeltje voor de kleine. Maar nu kan ze haar handtas en rugzak niet meer meenemen gezien het kinderzitje in de weg zit en rugzak is te dik voor op de rug.

Ik had een mandje gekocht bij Decathlon maar die past niet omdat haar Bosch computertje in de weg zit voor de bevestiging.

Hoe doe jullie dit?

Ik heb ene die ook als rugtas kan dienen. Die gebruik ik vooral naar het werk.
Welke heb je? Ik heb hier mijn tweede exemplaar Basil B-Safe commuter, opnieuw kapot aan dezelfde rits, heb collega met exact hetzelfde probleem. Nog wat andere problemen met de kwaliteit dus geen Basil meer voor mij en op zoek naar vervanging. Momenteel Vaude Cycle 20 II of 28 II in de running maar vooral die laatste lijkt enorm groot en lomp om aan een fiets te hangen.

Welke heb je? Ik heb hier mijn tweede exemplaar Basil B-Safe commuter, opnieuw kapot aan dezelfde rits, heb collega met exact hetzelfde probleem. Nog wat andere problemen met de kwaliteit dus geen Basil meer voor mij en op zoek naar vervanging. Momenteel Vaude Cycle 20 II of 28 II in de running maar vooral die laatste lijkt enorm groot en lomp om aan een fiets te hangen.
Ik heb deze:

Ik zit met een klein dilemma en misschien is hier iemand die kan helpen. Ik kan een nieuwe Stromer ST5 ABS aankopen voor +/- 7500 EUR, maar is nog het model met een ketting. Een nieuwe ST3 pinion kost een goeie 1000 EUR meer, maar heeft als voordeel dat die dus een riem heeft.

Ik zou hem gebruiken om naar het werk te fietsen (23 km enkele rit, grotendeels langs fietssnelweg). De fietsenmaker zei dat ik de ketting ongeveer wekelijks zou moeten onderhouden (proper maken met een vod en dan opnieuw smeren).

Ik ken mezelf: dat onderhoud ga ik sowieso vervelend vinden, langs de andere kant is dit misschien een deal die ik niet kan laten liggen.

Nog mensen die getwijfeld hebben tussen ketting en riem en is een riem effectief zoveel handiger in gebruik? Alvast bedankt!

Ik zit met een klein dilemma en misschien is hier iemand die kan helpen. Ik kan een nieuwe Stromer ST5 ABS aankopen voor +/- 7500 EUR, maar is nog het model met een ketting. Een nieuwe ST3 pinion kost een goeie 1000 EUR meer, maar heeft als voordeel dat die dus een riem heeft.

Ik zou hem gebruiken om naar het werk te fietsen (23 km enkele rit, grotendeels langs fietssnelweg). De fietsenmaker zei dat ik de ketting ongeveer wekelijks zou moeten onderhouden (proper maken met een vod en dan opnieuw smeren).

Ik ken mezelf: dat onderhoud ga ik sowieso vervelend vinden, langs de andere kant is dit misschien een deal die ik niet kan laten liggen.

Nog mensen die getwijfeld hebben tussen ketting en riem en is een riem effectief zoveel handiger in gebruik? Alvast bedankt!
Zelf ben ik direct voor een model met een riem gegaan, heb je inderdaad minder onderhoud aan. Fiets nu al anderhalf jaar rond en het enige onderhoud dat ik doe is, af en toe de fiets eens poetsen. Jaarlijks breng ik hem wel voor onderhoud naar de FM.
Dus als je zelf aangeeft dat je onderhoud vervelend gaat vinden, is de keuze nogal voor de hand liggend lijkt me.

Ik ga (als ik op tijd uit m'n bed geraak) morgen voor het eerst eens met de speed pedelec naar m'n nieuwe werkplaats.

Een rit van ongeveer 42km, grotendeels over fietssnelweg F4 (Waasland richting Antwerpen), en vanaf de Schelde tot aan het station Antwerpen-Centraal.

Zou dat vlot lukken in ongeveer 1u15?

M'n vorige werkplaats was 23km en daar deed ik 36' over. Laatste 5km was aan 15-20km/h wat de gemiddelde snelheid enorm deed dalen.

Edit: bijkomend voor mensen uit de buurt?
Wat is het meest aangeraden, de fietserstunnel aan de Kennedytunnel, of doorrijden via de Beatrijslaan tot aan de Sint Anna tunnel?
Ik zou denken het 2e, want minder door stad Antwerpen..

Laatst bewerkt:
Ik ga (als ik op tijd uit m'n bed geraak) morgen voor het eerst eens met de speed pedelec naar m'n nieuwe werkplaats.

Een rit van ongeveer 42km, grotendeels over fietssnelweg F4 (Waasland richting Antwerpen), en vanaf de Schelde tot aan het station Antwerpen-Centraal.

Zou dat vlot lukken in ongeveer 1u15?

M'n vorige werkplaats was 23km en daar deed ik 36' over. Laatste 5km was aan 15-20km/h wat de gemiddelde snelheid enorm deed dalen.

Edit: bijkomend voor mensen uit de buurt?
Wat is het meest aangeraden, de fietserstunnel aan de Kennedytunnel, of doorrijden via de Beatrijslaan tot aan de Sint Anna tunnel?
Ik zou denken het 2e, want minder door stad Antwerpen..
Voetgangerstunnel is sneller en betrouwbaarder dan de fietserstunnel. Verder zou ik niet héél de F4 afrijden omdat dat laatste stuk veel draaien en keren is wat de snelheid er helemaal uit haalt. Oftewel er ter hoogte van station Melsele af gaan, dan zo naar P&R Melsele en dan via dorp Zwijndrecht en Blancefloerlaan naar tunnel. Of aan station Zwijndrecht naar het dorp en dan zo Blancefloerlaan.

@Waelvis
Ik rij ook van het Waasland naar Antwerpen Centraal met de (gewone) fiets.
Ik neem altijd de fietserstunnel (wel vaak via de trap omdat je na de lift soms lang moet aanschuiven). De lift daar valt sinds een grondige renovatie een paar jaar geleden nog zelden in panne hoor.
Grootste nadeel van de voetgangerstunnel is dat je boven komt in het centrum van Antwerpen en je door een hele hoop kleine straatjes moet navigeren. Via de fietserstunnel kan je gewoon via de leien tot aan het stadspark en daar naar het station. Dat zijn bijna allemaal banen met een apart fietspad waar je wat beter kan doorrijden.

Ik neem altijd de fietserstunnel (wel vaak via de trap omdat je na de lift soms lang moet aanschuiven). De lift daar valt sinds een grondige renovatie een paar jaar geleden nog zelden in panne hoor.
Met een gewone fiets pak ik ook soms de fietserstunnel omdat je dat dan inderdaad de trap kunt nemen maar met een speedpedelec is dat, zeker naar boven, geen optie. Als je dan moet wachten en je hebt de pech de lift net gemist te hebben dan kan het soms lang duren.

Toch maar wijselijk met de trein gegaan 😅
En ik vanmorgen maar uitkijken naar een Waelvis op een speedpedelec (ik deed het omgekeerde traject deze ochtend)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan