De E-Bike thread

Iemand die hier bekend mee is? Prijs/kwaliteit, onderhoud, ... Alles eigenlijk. Vriend van mij heeft die op het oog voor dagdagelijks woon-werk (20-25km enkel), maar weet niet of die zijn geld waard is.

Iemand die hier bekend mee is? Prijs/kwaliteit, onderhoud, ... Alles eigenlijk. Vriend van mij heeft die op het oog voor dagdagelijks woon-werk (20-25km enkel), maar weet niet of die zijn geld waard is.
Duur kan je de fiets niet noemen, maar hij is dan ook wel vrij basic om dagelijks die afstand te gaan fietsen.

De Active Line is de lichtste motor met 40nm, als er wat bergop in het traject zit wordt je daar niet echt vrolijk van.
Hou er ook rekening mee dat de meeste mensen met een 400wh batterij effectief maar 55 a 60km gaan rijden. Dus hij gaat elke dag met een volle batterij moeten starten (of hij moet op het werk altijd bijladen), na enkele jaren en in de winter zal de effectieve range wel onder de 50km zakken. Qua wielen, banden, zadel etc is het allemaal vrij goedkoop van uitvoering. Maar dat krijg je logischerwijs in die prijsklasse.

Onderhoud hangt in grote mate af van de weersomstandigheden, en of hij die afstand effectief dagelijks gaat doen en ook in de wintermaanden. Ketting en tandwielen kan je 10.000km mee doen maar ook slechts 5000 als het weer tegen zit.

Rijd er iemand met bv Van Moof , Tenways , cowboy , ect ?
Ik zou elke dag 22 km moeten doen ( heen en terug )
Ik vraag me af of die allemaal van goede kwaliteit zijn :)
Speedpedelecs vind ik gewoon nog te duur .
Alle info is welkom

Beter voor de gekende klassieke merken gaan vind ik persoonlijk. Tis allemaal tof tot er wat aan de fiets scheelt en de lokale fietsenmaker er niks mee kan aanvangen. Je gaat beter bij een paar lokale fietsenmakers kijken IMHO.
Voor 11 km enkel heeft een speedpedelec ook niet zoveel meerwaarde, het rijtijdverschil is te weinig om de meerprijs te verantwoorden. Het soort route scheelt ook veel, op een jaagpad of niet te drukke fietssnelweg kan je nog doorrijden met een speedpedelec. Op gewone wegen met smalle fietspaden, zijstraten die je voorrang moet geven (of op zijn minst inhouden), drukkere fietspaden, stadsverkeer, ... zakt uw gemiddelde snelheid een stuk in naar een 33 km/u uit eigen ervaring (tegenover 38 km/u wanneer het 80% fietssnelweg en jaagpad is). Pakweg gemiddeld 24 km/u met gewone e-bike scheelt dan niet veel met een 33 km/u op een speedpedelec.

Alle info is welkom
Kheb een cowboy, persoonlijk denk ik eraan om deze te verkopen omdat ik er vrij weinig mee rijdt ( 520km sinds april 21). Je moet zelf ook wel nog wat inspanning leveren met een fiets als cowboy, goeie ondersteuning bij het vertrekken, eens op snelheid moet je nog steeds goed doortrappen. Probeer hem eerst eens uit zou ik zeggen.

@MisterV ze werken ondertussen wel al samen met wat lokale fietsenhandelaars om eraan te sleutelen indien nodig. Bij mij persoonlijk nog niet nodig geweest.

Zou ik hem opnieuw kopen? Nee dat niet.

Alle info is welkom

Ik rijd met een cowboy. Een tof ding maar heeft wel wat schoonheidsfoutjes en alles is custom.

Ik had nu ook wat problemen met de batterij na 4 jaar en is toch wel een gedoe. Nieuwe batterij nodig omdat ik de fiets 2 maanden had afstaan en de batterij gedeep discharged is (ook een teken dat hun power management daar maar matig is. De fiets bleef gewoon stroom trekken tot de lithiumcellen onder 2.5V vielen. Meestal ben je wel 6 maanden safe normaal als het deftig ontworpen is). Bij nieuwe batterij dan slecht contact, wat blijkbaar ook een common issue is want hun officiële oplossing is een soort van 3D printer plaatje onder de connector te steken :p. En in een straal van 40km rondom mij zijn er nog maar 2 fietsenmakers die cowboy ondersteunen (basically enkel in stad Antwerpen).

En achteraf ook wel lastig dat het geen bagagedrager kan hebben. Ik heb er ook een fietskar aan vastgemaakt en dat was ook een gehack doordat de fietsstaaf non standard is.

Dus zou hem ook niet opnieuw kopen maar nu ook niet perse ontevreden na die 4 jaar. Was ook goedkoop eiglijk toen voor wat het is (2000 euro en had hem via werk leasing dus dan al helemaal).

Alle info is welkom
Pagina terug mijn ervaring met CGO600pro van Tenways. Is gewoon echt fijne, betaalbare fiets. Voor langere, meer heuvelachtige ritten zou ik iets anders nemen. Maar voor rond de kerktoren en woonwerk van max 20km enkel ideaal.

Ik zit met een klein dilemma en misschien is hier iemand die kan helpen. Ik kan een nieuwe Stromer ST5 ABS aankopen voor +/- 7500 EUR, maar is nog het model met een ketting. Een nieuwe ST3 pinion kost een goeie 1000 EUR meer, maar heeft als voordeel dat die dus een riem heeft.

Ik zou hem gebruiken om naar het werk te fietsen (23 km enkele rit, grotendeels langs fietssnelweg). De fietsenmaker zei dat ik de ketting ongeveer wekelijks zou moeten onderhouden (proper maken met een vod en dan opnieuw smeren).

Ik ken mezelf: dat onderhoud ga ik sowieso vervelend vinden, langs de andere kant is dit misschien een deal die ik niet kan laten liggen.

Nog mensen die getwijfeld hebben tussen ketting en riem en is een riem effectief zoveel handiger in gebruik? Alvast bedankt!
Ik rijd al 4 jaar met een ST1 rond. 20km enkele rit.
Als ik die ketting 3 keer per jaar reinig zal het veel zijn. Gewoon nu en dan eens wat olie op spuiten en klaar.
Na 15000 km nog maar 1 keer een nieuwe cassette erop laten leggen en 2 keer een nieuwe ketting.
Voor de prijs van die riem kan ik dat nog tig keer laten doen.

Dit is eerder persoonlijk, maar ik vind die riem ook niet zo fijn rijden. Veel minder gevoel met de fiets, alsof je in de soep zit te draaien.

Naar herverkoopwaarde kan die riem dan wel weer een goede plus zijn.

Dit is eerder persoonlijk, maar ik vind die riem ook niet zo fijn rijden. Veel minder gevoel met de fiets, alsof je in de soep zit te draaien.
Dit ligt niet aan de riem an sich, maar aan de naafversnellingen die je normaal op een ebike hebt.
Een riem heeft niet meer rek dan een ketting, getuige ook de vele motorfietsen die met een riem rijden.

Qua naafgevoel kan ik je zeker volgen, maar ik vermoed dat dat met een pinion echt geen issue meer is.

Mijn ma is aan het kijken voor een e-bike (deze: https://flandersfietsen.be/wp/product/futuris/) die ze in de fietswinkel had gezien. Maar ik zie op de site niet welk merk van motor daar in steekt. Ik dacht Shimano maar ben niet zeker.
Het staat inderdaad nergens op de site welke motor het is, alvast geen shimano. Iets no name Chinees dus.

Voor een paar 100 euro meer koop je ook gewoon iets met Bosch middenmotor (met schijfremmen, verende voorvork en batterij op het frame). Bijvoorbeeld

Het staat inderdaad nergens op de site welke motor het is, alvast geen shimano. Iets no name Chinees dus.

Voor een paar 100 euro meer koop je ook gewoon iets met Bosch middenmotor (met schijfremmen, verende voorvork en batterij op het frame). Bijvoorbeeld
Merci. Zal het haar ook eens voorstellen. Het was vooral de lage instap waarom ze interesse had voor die van Flanders (weet niet welke gezien heeft in die winkel).

Iemand ervaringen met fietsen van het merk Flanders?

Mijn ma is aan het kijken voor een e-bike (deze: https://flandersfietsen.be/wp/product/futuris/) die ze in de fietswinkel had gezien. Maar ik zie op de site niet welk merk van motor daar in steekt. Ik dacht Shimano maar ben niet zeker.
Check eens een Tenways CGO-800. Zelfde vrouwenfietsmodel, maar pak strakker, voor €100 meer. Rijdt echt goed; riem, torque sensor, achteraangedreven.

Ik ga (als ik op tijd uit m'n bed geraak) morgen voor het eerst eens met de speed pedelec naar m'n nieuwe werkplaats.

Een rit van ongeveer 42km, grotendeels over fietssnelweg F4 (Waasland richting Antwerpen), en vanaf de Schelde tot aan het station Antwerpen-Centraal.

Zou dat vlot lukken in ongeveer 1u15?

M'n vorige werkplaats was 23km en daar deed ik 36' over. Laatste 5km was aan 15-20km/h wat de gemiddelde snelheid enorm deed dalen.

Edit: bijkomend voor mensen uit de buurt?
Wat is het meest aangeraden, de fietserstunnel aan de Kennedytunnel, of doorrijden via de Beatrijslaan tot aan de Sint Anna tunnel?
Ik zou denken het 2e, want minder door stad Antwerpen..
Vandaag was het eindelijk zover, de eerste keer met de speed pedelec naar Antwerpen.

42,8km, 1u26 over gereden, gemiddelde snelheid van 29,7km/h. Tot aan Zwijndrecht was het gemiddelde nog 38,6km/h.

Van Zwijndrecht richting fietserstunnel me serieus misreden, ik zat plots op de werf van die grote werken, en geraakte er niet meer af door dranghekkens. Dus een stuk moeten terugkeren. :wallbash:

Door het nieuws dat speed pedelecs binnenkort de roltrappen van de voetgangerstunnel niet meer gaan mogen gebruiken wou ik via de fietserstunnel rijden. Maar m'n route stond nog richting voetgangerstunnel en ik was er al voorbij voor ik het doorhad.
Daar stond al iemand aan de lift te wachten, dus deed ik dat ook. Na ruim 5 minuten en veel mensen met een speed pedelec te zien passeren toch via de roltrappen gegaan.
Na een korte nacht, met een zware fiets en met 35km in m'n ongetrainde benen was dat toch niet erg gemakkelijk.
En dan door centrum Antwerpen me ook een paar keer misreden, dikwijls voor een rood licht moeten staan wachten,...

Dus ja, de laatste 8,5km heel veel tijd verloren. De terugrit vanavond zal veel vlotter zijn denk ik. Dan via de fietserstunnel en met de lift 😝

Check eens een Tenways CGO-800. Zelfde vrouwenfietsmodel, maar pak strakker, voor €100 meer. Rijdt echt goed; riem, torque sensor, achteraangedreven.
Maar wel geen versnellingen. Dat is voor sommige toepassingen niet altijd evident. Zelf heb ik de CGO 600 pro. Niet ideaal voor wat langere tourritten of ritten die wat meer hellingen hebben.

Maar wel geen versnellingen. Dat is voor sommige toepassingen niet altijd evident. Zelf heb ik de CGO 600 pro. Niet ideaal voor wat langere tourritten of ritten die wat meer hellingen hebben.
Dat klopt. Het is echt een stadsfiets pur sang. Alhoewel ik nooit last ondervind bij hellingen (bruggen) omdat de krachtondersteuning wel stevig is, ook in de eerste stand.

Vandaag was het eindelijk zover, de eerste keer met de speed pedelec naar Antwerpen.

42,8km, 1u26 over gereden, gemiddelde snelheid van 29,7km/h. Tot aan Zwijndrecht was het gemiddelde nog 38,6km/h.

Van Zwijndrecht richting fietserstunnel me serieus misreden, ik zat plots op de werf van die grote werken, en geraakte er niet meer af door dranghekkens. Dus een stuk moeten terugkeren. :wallbash:

Door het nieuws dat speed pedelecs binnenkort de roltrappen van de voetgangerstunnel niet meer gaan mogen gebruiken wou ik via de fietserstunnel rijden. Maar m'n route stond nog richting voetgangerstunnel en ik was er al voorbij voor ik het doorhad.
Daar stond al iemand aan de lift te wachten, dus deed ik dat ook. Na ruim 5 minuten en veel mensen met een speed pedelec te zien passeren toch via de roltrappen gegaan.
Na een korte nacht, met een zware fiets en met 35km in m'n ongetrainde benen was dat toch niet erg gemakkelijk.
En dan door centrum Antwerpen me ook een paar keer misreden, dikwijls voor een rood licht moeten staan wachten,...

Dus ja, de laatste 8,5km heel veel tijd verloren. De terugrit vanavond zal veel vlotter zijn denk ik. Dan via de fietserstunnel en met de lift 😝
Roltrap is kwestie van de juiste techniek, stuur schuin en achterwiel tot tegen de trede.
Ik moet mijn fiets zelfs niet vasthouden, die leunt tegen mij.
Ik zag trouwens op de affiches dat 'zware fietsen' in de lift de 'norm' is. Dat klinkt voor mij niet erg 'verplichtend' dus blijf gewoon de roltrap nemen. Mijn fiets weegt maar 26kg en het veiligheidssargument slaat op niet veel. De dagelijkse commuter op de roltrap is minder gevaarlijk dan de toerist op een Velo'ke die staat te worstelen met zijn fiets.
Succes met de fietserstunnel, daar kan je soms lang staan, ik pak die enkel als ik niet anders kan want heb een hekel aan wachten 🤭
Ben ook wel benieuwd waar jij dan plots op een werf zat 😂

Roltrap is kwestie van de juiste techniek, stuur schuin en achterwiel tot tegen de trede.
Ik moet mijn fiets zelfs niet vasthouden, die leunt tegen mij.
Ik zag trouwens op de affiches dat 'zware fietsen' in de lift de 'norm' is. Dat klinkt voor mij niet erg 'verplichtend' dus blijf gewoon de roltrap nemen. Mijn fiets weegt maar 26kg en het veiligheidssargument slaat op niet veel. De dagelijkse commuter op de roltrap is minder gevaarlijk dan de toerist op een Velo'ke die staat te worstelen met zijn fiets.
Succes met de fietserstunnel, daar kan je soms lang staan, ik pak die enkel als ik niet anders kan want heb een hekel aan wachten 🤭
Ben ook wel benieuwd waar jij dan plots op een werf zat 😂

Mja, mijn fiets weegt 35kg, excl mijn fietstas waar onder andere ook de (grote, zware) lader in zat. Het was vooral de 1e keer verschieten hoe snel die roltrap eigenlijk ging. Kheb 2 treden terug moeten stappen..
Maar idd, mits wat gewoonte en de juiste techniek zal dat wel meevallen.

In het terugrijden via de fietserstunnel gegaan en dat voelde toch een pak vlotter. 1e lift 3' moeten wachten, 2e ging net open als ik aankwam.
1u12 over gedaan en gemiddeld 33,2km/h gehaald.

Ivm de werf, vanaf Hier wou ik terug richting Antwerpsesteenweg, maar net daarvoor vol dranghekkens. Die groene strook boven "parallelweg zuid" is een tijdelijke Werfstraat vol steenpuin nu.

Terug
Bovenaan