De E-Bike thread

In provincie Antwerpen geeft 1 op 4 werkgevers een fietsbonus volgens dit artikel:
https://www.gva.be/cnt/dmf20230424_97627150.

Een van de personen die wordt geïnterviewd zegt dat ze gehoord heeft dat er plannen zijn om die te beperken tot 40 km. Ik weet niet of dat waar is?
Zelf toch nog niks van gehoord of teruggevonden.
 
Ja?

Ook voor mensen met een bedrijfswagen?
Ja.

Wat bedoel je? Je kan én een bedrijfswagen én een fietsvergoeding krijgen, dat is geen probleem. Je moet gewoon op eer verklaren dat je regelmatig de fiets gebruikt om naar je werk te gaan. Je kan dus perfect een leasefiets en bedrijfswagen hebben en toch je eigen fiets gebruiken om bijvoorbeeld naar het station te rijden en daarvoor een fietsvergoeding te krijgen.

Als je niet fietst krijg je niets natuurlijk.
 
Dat doet er toch niet toe? Een moto heeft veel meer materiaal en technisch veel complexer dan een een fiets.
Hoe bedoel je met "dat doet er toch niet toe?" En hoe is dat "materiaal" en "technisch" dan relevant?

Het gaat er toch om dat qua transportmiddel de elektrische fiets, dankzij de km-vergoeding, financieel voordeliger is. Hoe doet dat er niet toe?
En wat heeft dat dan te maken met materiaal en technisch?
 
Mijn vriendin is opzoek naar een e-bike (een gewone 25 km/h geval) om regelmatig tijdens droge dagen naar het werkt te fietsen. Tijdens regenachtige dagen of winterweer zal ze toch naar de auto grijpen.
Eens we verhuisd zijn is de enkele afstand 6,5km, dus 13km per dag. Voor de rest doet ze geen ritjes met de fiets, maar wat niet is kan nog komen. Maar verder dan een ritje van 20-30km op een dag zal ze toch niet doen.

Wat is een degelijke e-bike voor dit soort ritjes?
We dachten aan zoiets: https://www.gazellebikes.com/nl-be/...rframe=Laag&color=color-petrol-blue&frame=low

Maar ben daar helemaal niet in thuis.
 
Hoe bedoel je met "dat doet er toch niet toe?" En hoe is dat "materiaal" en "technisch" dan relevant?

Het gaat er toch om dat qua transportmiddel de elektrische fiets, dankzij de km-vergoeding, financieel voordeliger is. Hoe doet dat er niet toe?
En wat heeft dat dan te maken met materiaal en technisch?

Hij bedoeld dat een motor veel complexer is en veel onderdelen heeft en toch is die goedkoper in aankoop dan een elektrische fiets.
Dat is toch niet echt normaal te noemen?
 
Mijn vriendin is opzoek naar een e-bike (een gewone 25 km/h geval) om regelmatig tijdens droge dagen naar het werkt te fietsen. Tijdens regenachtige dagen of winterweer zal ze toch naar de auto grijpen.
Eens we verhuisd zijn is de enkele afstand 6,5km, dus 13km per dag. Voor de rest doet ze geen ritjes met de fiets, maar wat niet is kan nog komen. Maar verder dan een ritje van 20-30km op een dag zal ze toch niet doen.

Wat is een degelijke e-bike voor dit soort ritjes?
We dachten aan zoiets: https://www.gazellebikes.com/nl-be/grenoble-c5-hmb?fbclid=IwAR3_osNRfw_c92V7Ny1cCZGFSeuo9T7-FAkNWZynrkLi39v0aMEr1QUGJCw#pim_itemcolorcodeonergb=88,132,128&pim_itemgenderframe=Laag&color=color-petrol-blue&frame=low

Maar ben daar helemaal niet in thuis.
met gazelle kun je weinig verkeerd doen lijkt me. Je kunt wel nog goedkoper gaan kijken indien je dat te duur vindt.
 
Hij bedoeld dat een motor veel complexer is en veel onderdelen heeft en toch is die goedkoper in aankoop dan een elektrische fiets.
Dat is toch niet echt normaal te noemen?

Is dat ook effectief zo bij een motor die goedkoper is dan een speedpedelec?

Een elektrische moto kan zo simpel zijn als een elektrische step. Wat veel minder complex is dan een elektrische fiets.
 
Mijn vriendin is opzoek naar een e-bike (een gewone 25 km/h geval) om regelmatig tijdens droge dagen naar het werkt te fietsen. Tijdens regenachtige dagen of winterweer zal ze toch naar de auto grijpen.
Eens we verhuisd zijn is de enkele afstand 6,5km, dus 13km per dag. Voor de rest doet ze geen ritjes met de fiets, maar wat niet is kan nog komen. Maar verder dan een ritje van 20-30km op een dag zal ze toch niet doen.

Wat is een degelijke e-bike voor dit soort ritjes?
We dachten aan zoiets: https://www.gazellebikes.com/nl-be/grenoble-c5-hmb?fbclid=IwAR3_osNRfw_c92V7Ny1cCZGFSeuo9T7-FAkNWZynrkLi39v0aMEr1QUGJCw#pim_itemcolorcodeonergb=88,132,128&pim_itemgenderframe=Laag&color=color-petrol-blue&frame=low

Maar ben daar helemaal niet in thuis.
Ik heb een Specialized Turbo Como 4.0 IGH die binnen 2 weken zou geleverd moeten worden, een aantal fietsen getest - maar verder ook hier de eerste e-bike. Ik heb wel een aantal fietsen getest en ik was geen fan van de Nexus 5 versnelling. Maar ik kan niet zeggen dat er bij de geteste fietsen zaken waren die echt tegenvielen - je merkt wel dat bepaalde zaken net wat beter/steviger zijn uitgevoerd of afgewerkt, dat bvb. een verende zadelpen de "bump" een beetje verminderd - maar niet spectaculair. Ik zou zeker aanbevelen eens te gaan proefrijden - wat je echt merkt tijdens een korte testrit: type van versnelling (klassiek VS Naaf type Nexus VS Naaf type Enviolo) en de kracht van de motor, maar dan vooral in het lagere segment: 50Nm VS 75Nm is duidelijk merkbaar, 75Nm VS 90Nm kon ik niet merken op een golvend traject. Ook zithouding niet onbelangrijk, stevigheid van bagagedrager is toch ook een puntje - is bij bepaalde fietsen echt ondermaats.

Als ik wat km'tjes heb gereden zal ik hier hopelijk iets positief neerpennen.
 
Rijden nu al een weekje rond met zo'n cargo / longtail bike: https://veloe.eu/nl/multi/
Wat een plezier om mee te rijden, wendbaar, ook niet te zwaar. Als er kinderen achteraan opzitten besef je het niet eens.
Is dat wat praktisch met boodschappen & zakken enzo? Hebben Urban Arrow en zijn daar content van qua prakticiteit, maar is zo lomp en onhandig om mee te rijden in stadsgebieden.
 
Is dat wat praktisch met boodschappen & zakken enzo? Hebben Urban Arrow en zijn daar content van qua prakticiteit, maar is zo lomp en onhandig om mee te rijden in stadsgebieden.
Veel hangt af hoe je die configureert. Een bakfiets is meestal echt gigantisch groot maar ook vrij lomp. Het laadvermogen van een bakfiets zal het nooit evenaren. De dochter vindt het alleszins zeer leuk achterop.

Dit is gewoon even wendbaar als een normale fiets.
 
Mijn leasing op de ST1 loopt af in augustus. Uiteraard koop ik die fiets over, kost 890€ en ik heb een fiets waar 3 jaar lang het enige probleem een kapotte koplamp was. Op vandaag sta ik op net geen 11000 km en tegen de zomer kan dat vlot 13000 zijn.

Een collega van mij zit ook einde lease met zijn ST3 XL. Die fiets heeft nu maar 3700km en wil hem overlaten voor 3100€
Hij heeft wel al 4 nieuwe achterwielen gehad, blijkbaar allemaal begin de lease wegens een batch slechte achterwielen bij stromer. Eveneens recent een lek in de rem, maar dat is ook gerepareerd.
Ook heeft hij de 814Wh batterij ipv de Wh983

Nu vraag ik me af of het een deal is om deze over te nemen.
Een soortgelijke fiets leasen kost me weer 100€per maand en dan moet ik nog 1000€ neer leggen als ik die wil overkopen einde lease.

Iemand die ervaring heeft met een ST3?
 
Ik heb een ST3 tweedehands gekocht, met 5000km en de 983Wh batterij voor €2800.
Zolang hij nu op orde staat is het een redelijk goede prijs, hoewel er heel veel te koop staan nu.

ST3 tov van ST1 is wel een gigantisch verschil (positief).
 
Het enige dat me wat stoort is de iets kleinere batterij.
Zou ik zo kunnen wisselen met de mijne maar die heeft al 11k achter de kiezen ondertussen

Wel een XL met rizer stuur en de kinekt zadelpen erbij. Dat zijn grote pluspunten
 
Hoe verhoudt de bafang M420 (80Nm) motor zich tov de Bosch Performance Line CX (85Nm) in kwaliteit.
Beide reden goed, maar ken de kwaliteit niet van bafang.
De 65Nm motor van bosh reed niet goed, dan was de bafang met 65Nm vlotter.
 
Gisteren de stromer ST3 pinion besteld via lease van het bedrijf.
Kreeg vandaag al telefoon van de FM dat ze het model dat ik koos op voorraad hadden. Enkel de nummerplaat en zo moest nog aangevraagd worden dus dat kon wel ff duren.
 
Mijn vriendin is opzoek naar een e-bike (een gewone 25 km/h geval) om regelmatig tijdens droge dagen naar het werkt te fietsen. Tijdens regenachtige dagen of winterweer zal ze toch naar de auto grijpen.
Eens we verhuisd zijn is de enkele afstand 6,5km, dus 13km per dag. Voor de rest doet ze geen ritjes met de fiets, maar wat niet is kan nog komen. Maar verder dan een ritje van 20-30km op een dag zal ze toch niet doen.

Wat is een degelijke e-bike voor dit soort ritjes?
We dachten aan zoiets: https://www.gazellebikes.com/nl-be/grenoble-c5-hmb?fbclid=IwAR3_osNRfw_c92V7Ny1cCZGFSeuo9T7-FAkNWZynrkLi39v0aMEr1QUGJCw#pim_itemcolorcodeonergb=88,132,128&pim_itemgenderframe=Laag&color=color-petrol-blue&frame=low

Maar ben daar helemaal niet in thuis.
Riese & muller zijn wij heel tevreden van… verschillende modellen
 
Welke goedkopere e-bike zouden jullie aanraden?

Want die modellen die jullie hier aanraden zijn duurder dan mijn motor
 
Terug
Bovenaan