De E-Bike thread

Dat krijg je dan met al die leasing fietsen en voordelen van de regering, 🤷‍♂️ Iemand moet de rekening wel betalen.
Die prijzen zijn niet enkel hier zo hoog natuurlijk :p
Een fietslease zie ik persoonlijk enkel maar voordelen in. Hoe meer mensen op de fiets hoe beter!
Alleen moet de infrastructuur mee en moet de berijder er ook met zijn verstand ermee rijden.
 
Die prijzen zijn niet enkel hier zo hoog natuurlijk :p
Een fietslease zie ik persoonlijk enkel maar voordelen in. Hoe meer mensen op de fiets hoe beter!
Alleen moet de infrastructuur mee en moet de berijder er ook met zijn verstand ermee rijden.
Zo'n fietslease is niet slecht, hè. Enfin. Niet alle fietslessen. Er zitten er zeker mindere tussen. De infrastructuur moet inderdaad wel beter, elke dag kom ik wel veel te diepe putten of gewoon slechte fietspaden tegen. Dat is niet iets wat op een-twee-drie gaat veranderen. Laatst eens geprobeerd om een bericht te sturen naar de schepen van mobiliteit en nog steeds geen reactie. Ik hoop er al zelfs niet meer op. Ik zal dan ook niet volks genoeg zijn om te vertegenwoordigen.
 
Of wat je een schoolvoorbeeld van geen goed onderhoud kan noemen :p
20k km met een setje banden en elke 300km eens de ketting kuisen, ja oké dan :p

De prijs van een speed pedelec is gewoon buiten proportie, de prijs van fietsen in het algemeen.
Maar we zitten er nu eenmaal mee.
Vertel me eens wat een goed onderhoud volgens u zou zijn.
Ketting is hier om de 3 werkdagen. Rij haast al 7jaar met de speed pedelec. Nog nooit problemen ondervonden vanwege mijn "slecht" onderhoud...
 
Vertel me eens wat een goed onderhoud volgens u zou zijn.
Ketting is hier om de 3 werkdagen. Rij haast al 7jaar met de speed pedelec. Nog nooit problemen ondervonden vanwege mijn "slecht" onderhoud...
Een goed onderhoud is relatief.
Maar banden voor 20k gebruiken is alvast geen goed idee. Banden voor speed pedelec’s zijn steviger dan gewone fietsbanden, maar ze dienen gemiddeld genomen om de 10k km vervangen te worden. Die banden slijten door steeds het hoge koppel, het afremmen, het rollen aan 40km/h veel meer dan een gewone touring band.
Plus dat je elke dag, of toch zeer regelmatig u banden moet controleren op onregelmatigheden.

Ketting dat is dan weer sterk afhankelijk van in welke omstandigheden je rijdt. Is het in de regen dan kan het zijn dat je die na elke rit moet bijhouden. In de zomer kan je misschien wegkomen met 1x per week.
En de kettingen slijten ook relatief sneller net door dat hogere aanzetkoppel en het hogere sustained koppel. Ook schakelen on load, wat je hoe dan ook doet, is minder interessant voor een ketting.

Iedereen staat uiteraard vrij om zelf zijn intervallen te bepalen. En hoe proper hij zijn fiets houdt.
Maar als ik kijk op het werk is iedereen zijn opvatting daar toch anders over. Maar dan hoor je wel dat ze “alweer” een platte band hadden.
Dat verontwaardigd mij dan keer op keer, “weer een platte band, NEE dat kan toch niet?? Jij bent echt geboren voor het ongeluk!” :ironic:
 
En de kettingen slijten ook relatief sneller net door dat hogere aanzetkoppel en het hogere sustained koppel. Ook schakelen on load, wat je hoe dan ook doet, is minder interessant voor een ketting.

Dat geldt natuurlijk veel minder voor achterwielmotoren.
 
Dat geldt natuurlijk veel minder voor achterwielmotoren.
Klopt.
Maar niet elke speed pedelec heeft een achterwielmotor. En een achterwielmotor heeft ook zijn nadelen natuurlijk :p
Als je platrijdt achteraan dan is het vloeken.

De R&M superdelite heeft een bosch motor, gekoppeld met een KMC X11 ketting.
Dan weet je zelf ook dat dat dus vrij sleetig is :p
 
Een goed onderhoud is relatief.
Maar banden voor 20k gebruiken is alvast geen goed idee. Banden voor speed pedelec’s zijn steviger dan gewone fietsbanden, maar ze dienen gemiddeld genomen om de 10k km vervangen te worden. Die banden slijten door steeds het hoge koppel, het afremmen, het rollen aan 40km/h veel meer dan een gewone touring band.
Plus dat je elke dag, of toch zeer regelmatig u banden moet controleren op onregelmatigheden.

Ketting dat is dan weer sterk afhankelijk van in welke omstandigheden je rijdt. Is het in de regen dan kan het zijn dat je die na elke rit moet bijhouden. In de zomer kan je misschien wegkomen met 1x per week.
En de kettingen slijten ook relatief sneller net door dat hogere aanzetkoppel en het hogere sustained koppel. Ook schakelen on load, wat je hoe dan ook doet, is minder interessant voor een ketting.

Iedereen staat uiteraard vrij om zelf zijn intervallen te bepalen. En hoe proper hij zijn fiets houdt.
Maar als ik kijk op het werk is iedereen zijn opvatting daar toch anders over. Maar dan hoor je wel dat ze “alweer” een platte band hadden.
Dat verontwaardigd mij dan keer op keer, “weer een platte band, NEE dat kan toch niet?? Jij bent echt geboren voor het ongeluk!” :ironic:

Welk product gebruikt ge best voor een ketting zo lang mogelijk gezond te houden?

Ik heb mijn Klever N Rogue (achterwielmotor) nu een paar weken en zit net aan 100km. (in andere omstandigheden zat ik al aan 1000 wss).
Met m'n vrouw haar fiets (Klever Y Muse) zit ik aan 20km, ik wissel wat af met die 2 fietsen zodat haar fiets hier geen maanden stof staat te vangen.

Ik heb dus nog niets met die ketting gedaan.

Wat ik sowieso wel altijd doe is schakelen zonder druk te zetten. Ik trap wel nog, maar even wat zachter tot ik geschakeld heb. Ik schakel ook altijd terug tot een van de grootste tandwielen telkens ik vertraag en terug moet vertrekken, anders slijten de kleinste tandwielen veel te hard heb ik me laten wijsmaken.
 
Welk product gebruikt ge best voor een ketting zo lang mogelijk gezond te houden?

Ik heb mijn Klever N Rogue (achterwielmotor) nu een paar weken en zit net aan 100km. (in andere omstandigheden zat ik al aan 1000 wss).
Met m'n vrouw haar fiets (Klever Y Muse) zit ik aan 20km, ik wissel wat af met die 2 fietsen zodat haar fiets hier geen maanden stof staat te vangen.

Ik heb dus nog niets met die ketting gedaan.

Wat ik sowieso wel altijd doe is schakelen zonder druk te zetten. Ik trap wel nog, maar even wat zachter tot ik geschakeld heb. Ik schakel ook altijd terug tot een van de grootste tandwielen telkens ik vertraag en terug moet vertrekken, anders slijten de kleinste tandwielen veel te hard heb ik me laten wijsmaken.
Ik zou zeggen een goed smeermiddel gebruiken.
Een wet lube of een dry lube, moet je maar eens opzoeken.
En regelmatig eens met een vod erover gaan, olie bij doen en regelmatig als je de fiets kuist uw ketting goed ontvetten, afdrogen en opnieuw olie op doen.

Schakelen lijkt me zeker iets wat je moet doen, als je altijd dezelfde tandwielen gebruiken zullen deze uiteraard het hardst slijten.
Ook wat wisselen in cadans is zeker niet slecht op de stroomfiets.
Hoe dan ook zul je merken dat als je de casette vervangt er sommige tandwielen nog vrij oké zullen zijn. Dat kan je niet tegenhouden.
 
Boeshield T-9

Casette vervangen is overbodig. Meestal gebruik je niet meer dan 3 tandwielen. Veel goedkoper om de losse kransen te vervangen...
Noem mij eens een cassettefabrikant waarbij je de kransen los kan vervangen?

En zeg niet Miche hé
 
Vandaag de ST3 getest met verende zadelpen en zonder abs en verende voorvork.
Ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben van het rijden en de zitpositie.

Het was de bruine SE kleur die wel mooi is maar niet mijn favoriet
 
Vandaag voor de eerste keer een "deftige" rit gedaan met m'n Klever. Eens de route naar m'n werk en terug uitgetest.

Wat een zaligheid is dat toch om met zo een Speed Pedelec te rijden.
Echt enorm tevreden van mijn fiets.

Batterij stond op 25% als ik thuis kwam. 40km aan volle ondersteuning en 10 op "Touring" gereden.

In totaal dus 50km, gemiddelde snelheid van 31km/h. Ik mag rekenen op een 45-50 minuten enkele rit. Vooral de 5km dichtst bij m'n werk haalden de gemiddelde snelheid fel naar beneden. Van thuis tot 5km voor m'n werk zat in gemiddeld aan 38km/h.
Jammer genoeg op de interessantste/vlotte route enkele stukken waar ik in principe niet mag rijden (Keizerspark, Bellevue park). Dus daar rij ik max 25km/h. (Waardoor m'n gemiddelde snelheid dus naar beneden gaat, maar liever veilig rijden)
Het stuk langs de Schelde had ik in de heenrit een verbodsbord uitgezonderd fietsen en brommers klasse A. Maar hetzelfde stuk in de andere richting stond dan een verbodsbord met ook een uitzondering voor Speed Pedelecs.
 
Vandaag de ST3 getest met verende zadelpen en zonder abs en verende voorvork.
Ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben van het rijden en de zitpositie.

Het was de bruine SE kleur die wel mooi is maar niet mijn favoriet

Amaai zotte prijs wel voor een fiets.

Voor die prijs heb je al een mooie moto
 
Terug
Bovenaan