De E-Bike thread

Vandaag bij een winkel geweest en nu zie ik nog steeds door de bomen het bos niet meer.
St2 of St3. Riem of ketting 😓
 
i
Vandaag voor de eerste keer naar het werk gefietst. Het ging vlotter dan ik dacht, 18,5 km op 52 min.
Maandag ga ik alleen een andere route zoeken want om 4 uur 's morgens door het onverlichte bos was leuk maar slalommen tussen de everzwijnen, hertjes, vos, marter en twee poezen zal misschien niet altijd vlot verlopen. 😁

Welke app gebruiken jullie om routes uit te stippelen?

ik gebruik eigenlijk altijd gewoon google maps, je kan daar ook routes inmaken maar die worden enkel getoond op de kaart, niet genavigeerd.
Maar dat is voor mij voldoende, ik heb zo ook een route gemaakt naar mijn werk voor op mijn elektrische eenwieler en nadat ik die een keer of 3 doe, kent ge ze eigenlijk al van buiten.
Voordeel aan maps is dat ik elk stuk kan controleren met streetview, zeker wanneer ik de meest kleine landwegjes opzoek.
 
Vandaag bij een winkel geweest en nu zie ik nog steeds door de bomen het bos niet meer.
St2 of St3. Riem of ketting 😓
Eind vorig jaar stond ik hier voor dezelfde keuze. Uiteindelijk de ST3 gekocht. Om 2 redenen : motor is iets krachtiger en dus vlotter om 45 te rijden, zeker bij wind op kop.
En ook omdat er blijkbaar met de nieuwe ST2 veel problemen zijn/waren. Dus beter zekere voor onzekere.
 
Eind vorig jaar stond ik hier voor dezelfde keuze. Uiteindelijk de ST3 gekocht. Om 2 redenen : motor is iets krachtiger en dus vlotter om 45 te rijden, zeker bij wind op kop.
En ook omdat er blijkbaar met de nieuwe ST2 veel problemen zijn/waren. Dus beter zekere voor onzekere.
Ok tnx

Kleuren vind ik wel minder mooi of weinig keuze momenteel.

Collega van mij heeft vorig jaar een ST3 in san Marino blauw gekocht maar wel met ketting.
Hij wilde geen riem meer na een ST2 met alleen maar problemen.

Verende voorvork ga ik niet nemen want naar het werk mooie fietspaden en heb een lang stuk van 16km rechtdoor.
Verende zadelpen lijkt me wel een goede optie.
 
Ok tnx

Kleuren vind ik wel minder mooi of weinig keuze momenteel.

Collega van mij heeft vorig jaar een ST3 in san Marino blauw gekocht maar wel met ketting.
Hij wilde geen riem meer na een ST2 met alleen maar problemen.

Verende voorvork ga ik niet nemen want naar het werk mooie fietspaden en heb een lang stuk van 16km rechtdoor.
Verende zadelpen lijkt me wel een goede optie.
Kleurtje is in mijn ogen minder belangrijk dan het technische😁
Hier een zwarte, zonder voorvering maar met verende zadelpen.
 
Vandaag bij een winkel geweest en nu zie ik nog steeds door de bomen het bos niet meer.
St2 of St3. Riem of ketting 😓
Ik denk dat als je hem snel wil, je best voor een ketting kiest.
Want ik hoor overal enorme leveringsproblemen voor fietsen met een riem. Bij Klever geven ze momenteel geen richtdatum meer. Mensen die al enen besteld hadden hebben ze hun richtdatum geannuleerd.
 
Collega van mij heeft vorig jaar een ST3 in san Marino blauw gekocht maar wel met ketting.
Hij wilde geen riem meer na een ST2 met alleen maar problemen.
Ik ken ook een paar mensen met de ST2 en hebben daar ook wat problemen mee.

Het is wel zo dat het niet zozeer de riem is, maar de naafversnelling. (Volgens mij heeft enkel de ST2 die?)

De ST3 met riem heeft een pinion. Dus de problemen kun je niet doorverwijzen met elkaar.
 
Nu kun je ook een ST2 met pinion krijgen ipv de Sturmey Archer hub. Zouden ze ook gedaan hebben om wat minder in de problemen te zitten.
Het prijskaartje is wel niet mals, dan ben je imo beter af met een Kleven N rogue pinion. Die biedt zelfs nog wat meer opties.

ST2/ST1 vs ST3 is meer een kwestie van minder sportief vs sportieve zit. Tegenwind houdt de ST3 zich beter maar ik heb nu ook geen klagen met de ST1. Als er geen wind is of wind in de rug knallen ze naar 45. Zelfs met een lichte tegenwind haal je dat nog.
 
Dat Pinion systeem is echt wel een mooi stukje techniek op basis van beschikbare video's ... zoiets zou in principe wel toelaten om écht goed/robuust en duurzaam te bouwen. Knap
 
Nu kun je ook een ST2 met pinion krijgen ipv de Sturmey Archer hub. Zouden ze ook gedaan hebben om wat minder in de problemen te zitten.
Het prijskaartje is wel niet mals, dan ben je imo beter af met een Kleven N rogue pinion. Die biedt zelfs nog wat meer opties.

ST2/ST1 vs ST3 is meer een kwestie van minder sportief vs sportieve zit. Tegenwind houdt de ST3 zich beter maar ik heb nu ook geen klagen met de ST1. Als er geen wind is of wind in de rug knallen ze naar 45. Zelfs met een lichte tegenwind haal je dat nog.
Net eens gaan zien op hun site. Komen deze maand net uit. :)

Kan me wel voorstellen dat ze daarom een pinion versie hebben gemaakt. Van de mensen die ik ken die de ST2 hadden met naafversnelling, moesten de winkels steeds het volledig achterwiel opsturen naar Zwisterland en bleef die lang weg.
 
Ik denk dat als je hem snel wil, je best voor een ketting kiest.
Want ik hoor overal enorme leveringsproblemen voor fietsen met een riem. Bij Klever geven ze momenteel geen richtdatum meer. Mensen die al enen besteld hadden hebben ze hun richtdatum geannuleerd.
Levertijd vind ik niet direct een probleem hoor.
Ik heb geduld want doe nu al zo lang zonder 😉
 
Net eens die ST3 opgezocht, begint bij 7k. Ik ben helemaal niet thuis in de fietswereld maar dat is toch echt veel geld? :p
 
Net eens die ST3 opgezocht, begint bij 7k. Ik ben helemaal niet thuis in de fietswereld maar dat is toch echt veel geld? :p
Fietsleasing en km-vergoeding maakt het gratis natuurlijk, mochten die er niet zijn zou de verkoop slechts een fractie zijn. Anderzijds heeft een goede vriend net een koersfiets van 16k gekocht - het kan dus nog exuberanter. Laat ons hopen dat de stimulans resulteert in meer fietsers en een goede infrastructuur.
 
Net eens die ST3 opgezocht, begint bij 7k. Ik ben helemaal niet thuis in de fietswereld maar dat is toch echt veel geld? :p
Inderdaad, houdt mij ook tegen een te kopen. Daar heb je een kleine 2de handswagen voor. En onderhoud van zo'n fiets is ook niet goedkoop denk ik als je alles volgens het boekje doet.
 
Inderdaad, houdt mij ook tegen een te kopen. Daar heb je een kleine 2de handswagen voor. En onderhoud van zo'n fiets is ook niet goedkoop denk ik als je alles volgens het boekje doet.
Exact dezelfde discussie gehad vorige week. Ik ben ook aan het overwegen om een speed pedelec te kopen, maar een kameraad van mij is niet echt voorstander. Waarop die dit voorstelde als alternatief: Yamaha Tricity

Functioneel kan dit idd net hetzelfde doen: u op een snelle manier van A naar B brengen en toch in contact met de buitenlucht. Maar het is uiteraard een totaal ander concept, een bromfiets vs een elektrische fiets.
Maar waarop ik geen tegenargumenten had: waarom kost een deftige speed pedelec 7 tot 8k en kost deze Yamaha 5k? Nochtans lijkt het als leek dat er veel meer technische componenten aanwezig zijn in een bromfiets, veel meer gebruikte materialen, geavanceerder remsysteem, een 'cockpit', ... enz.

Bijgevolg: wat rechtvaardigt de prijs van een speed pedelec en zeker wanneer je deze vergelijkt met een alternatief? (en dan spreek ik nog niet over een kleine tweedehands auto)
 
Kennis van mij heeft via zijn werk een elektrische fiets geleased van Victoria.
Hij vertelde mij dat de dealer zijn leasefiets heeft opgevoerd naar 30km/u, met de optie om die nog eens te laten opvoeren naar 35km/u. (Reëel eerder 28-33km/u.)

Die Victoria's zouden daar blijkbaar speciaal op voorzien zijn o.i.d.

Heeft er iemand al gehoord of geweten, dat een dealer dat doet i.c.m. een lease?
Iemand een idee wat dat doet met de verzekering en het leasecontract?
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, houdt mij ook tegen een te kopen. Daar heb je een kleine 2de handswagen voor. En onderhoud van zo'n fiets is ook niet goedkoop denk ik als je alles volgens het boekje doet.
Mha, ivm fietsvergoeding terug na enkele jaren.

ST3 hier,
Onderhoud: ketting en kranskes van casette vervangen om de 6000km +-70EUR , sommige doen er +10K mee
Om de 300km ketting proper maken en smeren. 2min werk
Hier remblokken vervangen na 15K km 50EUR
Nu 20K km op de teller en nog steeds eerste banden...
 
Iemand een idee wat dat doet met de verzekering en het leasecontract?
Zolang je niks voor hebt, niets.
Dat het niet wettelijk is weet je zelf ook wel neem ik aan. Als je een ongeluk veroorzaakt en de tegenpartij heeft door dat je te snel reed voor je gewone e-bike, dan sta je uiteraard alleen.
 
Mha, ivm fietsvergoeding terug na enkele jaren.

ST3 hier,
Onderhoud: ketting en kranskes van casette vervangen om de 6000km +-70EUR , sommige doen er +10K mee
Om de 300km ketting proper maken en smeren. 2min werk
Hier remblokken vervangen na 15K km 50EUR
Nu 20K km op de teller en nog steeds eerste banden...
Of wat je een schoolvoorbeeld van geen goed onderhoud kan noemen :p
20k km met een setje banden en elke 300km eens de ketting kuisen, ja oké dan :p

De prijs van een speed pedelec is gewoon buiten proportie, de prijs van fietsen in het algemeen.
Maar we zitten er nu eenmaal mee.
 
Terug
Bovenaan