De E-Bike thread

Vanaf maandag kunnen we hem officieel bestellen. De N Rogue hebben ze momenteel op voorraad (de Y Muse niet, we zijn vergeten vragen naar de levertijd daarvan), dus ga ik hem wel snel hebben denk ik. Hangt er vanaf hoe snel m'n werkgever en o2o hun werk doen.
Hier ook o2o.
Dat was allemaal best vlot en correct geregeld.
 
Ik vraag me eigenlijk af hoe wettelijk de bepaling van de prijs voor fietsleasing is - een praktisch voorbeeldje:
  • Officiële dealer heeft verschillende Specialized Turbo Como 4.0 IGH modellen staan in de winkel en biedt deze op hun website aan voor 4000 €
  • De cataloog -prijs van deze fiets is echter 5000 €
Indien je koopt via leasing mag je de prijs van 4000 € niet gebruiken

Ik vind dat eigenlijk best straf en vraag me zelfs af of dit wettelijk gewoon kan, ik vind er ook niet echt meteen iets van terug.
 
Rare kronkel; natuurlijk mag dat: waarom zou dat niet mogen?
Een blikje cola kost 30 cent om te maken; wordt voor 60 cent verkocht in de Colruyt, voor 1,1 euro in de nachtwinkel en 4 euro op Tomorrowland.
 
Rare kronkel; natuurlijk mag dat: waarom zou dat niet mogen?
Een blikje cola kost 30 cent om te maken; wordt voor 60 cent verkocht in de Colruyt, voor 1,1 euro in de nachtwinkel en 4 euro op Tomorrowland.

Hier is het anders hé: als ik de fiets gewoon koop als particulier betaal ik 4000 € / als de leasemaatschappij hem in mijn opdracht koopt kost die plots 5000 €, in dezelfde winkel - ik vind dat een heel rare situatie.

Ik ben zelfs niet overtuigd dat zoiets gewoon wettelijk is, ik zie namelijk geen verschil voor de handelaar - wellicht gaat de korting dan ook integraal naar de leasemaatschappij - wij zijn bereid u als handelaar in onze lijst te plaatsen en in ruil willen wij 10-20% van de waarde van de fiets op onze rekening en spreken alle handelaars af om 0,0 korting te geven op fietsprijzen i.f.v. een leasing. Zoiets zou in strijd moeten zijn met zowat elke wetgeving maar het lijkt de normaalste zaak van de wereld te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ze kijken naar de aankoopprijs op factuur en pakken daar 16% van.

Vorige fiets dat ik overkocht, was de cataloog prijs +€3.000. Ze gaven daar 10% korting op, dus factuurprijs was €2.750.
€2.750 16% = restwaarde €440
€2.750 was toen een zeer scherpe prijs voor particulier verkoop. Als ik de fietswinkel mocht geloven.

Uiteindelijk is uw factuur groot deel verantwoordelijk voor uw leasprijs.

Idd, maar dat is het juist: de factuurprijs is in dit geval niet 4000 € (zoals aangegeven op het prijskaartje in de winkel) maar 5000 € zoals aangegeven in de cataloog. Dus sterk nadelig voor de leaseprijs en de latere overnameprijs.
 
Hier ook o2o.
Dat was allemaal best vlot en correct geregeld.
Maandag besteld, donderdagochtend goedgekeurd door o2o, zonet bericht gekregen dat m'n fiets besteld is bij de fietsenmaker.
Die moeten dan nog alles regelen IVM nummerplaat, en WSS eind volgende week heb ik hem.

De site van o2o heeft dinsdag platgelegen door de massale aanvragen :ROFLMAO:



Ik vraag me eigenlijk af hoe wettelijk de bepaling van de prijs voor fietsleasing is - een praktisch voorbeeldje:
  • Officiële dealer heeft verschillende Specialized Turbo Como 4.0 IGH modellen staan in de winkel en biedt deze op hun website aan voor 4000 €
  • De cataloog -prijs van deze fiets is echter 5000 €
Indien je koopt via leasing mag je de prijs van 4000 € niet gebruiken

Ik vind dat eigenlijk best straf en vraag me zelfs af of dit wettelijk gewoon kan, ik vind er ook niet echt meteen iets van terug.
Ze baseren zich op de prijs vermeld op de offerte die ge doorstuurt bij de aanvraag.
 
  • Leuk
Waarderingen: JDB
Idd, maar dat is het juist: de factuurprijs is in dit geval niet 4000 € (zoals aangegeven op het prijskaartje in de winkel) maar 5000 € zoals aangegeven in de cataloog. Dus sterk nadelig voor de leaseprijs en de latere overnameprijs.
Ja had mijn post verwijderd.
Ik had het verkeerd gelezen. :)

Als uw prijs op de factuur anders is als particulier, dan is dat inderdaad in het nadeel.

Als ik deze topic lees dan zit er toch nog veel verschil op het financieel voordeel en leasing onderling. Ondanks ik zou denken dat het overal wel gelijk zou zijn.

De 2 fietsen die ik heb geleasd tot nu toe waren op factuur hetzelfde als ik deze particulier zou kopen.
 
Laatst bewerkt:
Maandag besteld, donderdagochtend goedgekeurd door o2o, zonet bericht gekregen dat m'n fiets besteld is bij de fietsenmaker.
Die moeten dan nog alles regelen IVM nummerplaat, en WSS eind volgende week heb ik hem.

De site van o2o heeft dinsdag platgelegen door de massale aanvragen :ROFLMAO:




Ze baseren zich op de prijs vermeld op de offerte die ge doorstuurt bij de aanvraag.
Ik denk dat een maat van mij dezelfde werkgever als jou heeft. Die kwam met precies t zelfde verhaal af qua nieuwe leasingmogelijkheden op zijn werk.
Hij heeft een Qwiq RD11 genomen. Ook een goede keuze maar persoonlijk zou ik voor de N Rogue gegaan zijn. Mijn ST1 doet qua rijgedrag alles van een RD11 net iets beter.
Ik ga toch eens testrijden met een N rogue als het wat beter weer wordt. Heel benieuwd naar.
 
Ik denk dat een maat van mij dezelfde werkgever als jou heeft. Die kwam met precies t zelfde verhaal af qua nieuwe leasingmogelijkheden op zijn werk.
Hij heeft een Qwiq RD11 genomen. Ook een goede keuze maar persoonlijk zou ik voor de N Rogue gegaan zijn. Mijn ST1 doet qua rijgedrag alles van een RD11 net iets beter.
Ik ga toch eens testrijden met een N rogue als het wat beter weer wordt. Heel benieuwd naar.
Die kans is groot.. Spoorwegen.

Ze hadden het wel kunnen voorspellen. Een bedrijf met ongeveer 30.000 werknemers dat al enkele maanden zegt tegen ons: "vanaf 6/03 kunt ge een fiets bestellen". Dat zijn ineens veel aanvragen tegelijk e..


Die Qwic heb ik ook bekeken, maar viel snel af. Batterij van 525wh is echt veel te weinig. Voor 420€ extra kan je er een van 735wh hebben, maar dat vind ik nog te weinig. Ok, die is dan 1500€ goedkoper dan mijn Klever met 1200wh batterij. De Klever ziet er alleszinds een pak robuuster uit.
Ieder zijn keuze natuurlijk, en als hij niet zo ver moet is het prijsverschil wel groot...
 
Imo zal de Klever ook wat meer zijn waarde behouden na afloop van de lease. Afhankelijk van de afstanden die je wil doen en of je een nieuwe zult leasen na afloop van de termijn is dat ook wel iets dat kan meespelen.

En idd spoorwegen :)
 
Man man man, alles was klaar om eind zomervakantie te kunnen instappen als werknemer, krijg je dit bericht.
Nog een jaar wachten zeker dan.....


Bij de opmaak van het raamcontract van het Facilitair Bedrijf met KBC Fietslease werd uitgegaan
van een inschatting van het aantal fietsen dat zou besteld worden.
▪ Maar door het grote succes van het fietslease programma bij de Vlaamse Overheid, werd dit aantal
veel sneller dan verwacht overschreden. Hierdoor kunnen andere openbare instellingen
waaronder ook De Lijn geen bestellingen meer plaatsen.
▪ Het Facilitair Bedrijf heeft in overleg met het Kabinet van de bevoegde minister nog gezocht naar
een oplossing, maar deze gesprekken brachten geen uitkomst
 
Man man man, alles was klaar om eind zomervakantie te kunnen instappen als werknemer, krijg je dit bericht.
Nog een jaar wachten zeker dan.....


Bij de opmaak van het raamcontract van het Facilitair Bedrijf met KBC Fietslease werd uitgegaan
van een inschatting van het aantal fietsen dat zou besteld worden.
▪ Maar door het grote succes van het fietslease programma bij de Vlaamse Overheid, werd dit aantal
veel sneller dan verwacht overschreden. Hierdoor kunnen andere openbare instellingen
waaronder ook De Lijn geen bestellingen meer plaatsen.
▪ Het Facilitair Bedrijf heeft in overleg met het Kabinet van de bevoegde minister nog gezocht naar
een oplossing, maar deze gesprekken brachten geen uitkomst

Onze fietsenhandelaar vertelde me vorige week dat we blij mochten zijn dat de spoorwegen voor o2o gekozen hadden ipv KBC. Niets dan miserie daarmee naart schijnt. Ook rare kronkels ivm budgetten, merken en regeltjes.
 
Net een E-bike gaan bestellen, tis een specialized turbo como 4.0 IGH geworden, sporadisch wat woon werkverkeer en hopelijk wat meer de fiets nemen voor die korte verplaatsingen.
 
Vandaag gaan test rijden en deze modellen spraken mij het meeste aan.
De advanced fietste het fijnst maar is ook het duurste. Ik ga hem waarschijnlijk alleen gebruiken voor woon werkverkeer (20km enkel) en dan enkel bij mooi/droog weer .
Ik vraag me af als een zwaardere batterij en motor dan zijn geld waard zijn?
Die Gazelle is ook oke en is ook geschikt voor wat ik hem wil gebruiken.
 
Vandaag gaan test rijden en deze modellen spraken mij het meeste aan.
De advanced fietste het fijnst maar is ook het duurste. Ik ga hem waarschijnlijk alleen gebruiken voor woon werkverkeer (20km enkel) en dan enkel bij mooi/droog weer .
Ik vraag me af als een zwaardere batterij en motor dan zijn geld waard zijn?
Die Gazelle is ook oke en is ook geschikt voor wat ik hem wil gebruiken.
Die Gazelle heeft ook een Bosche Performance Line motor, zie ik.

Mijn Trek e-bike heeft een Bosch Performance Line Cruise motor (250 W met eveneens 65 Nm) en die is voor mij toch krachtig genoeg. Voor mij is het 17 km enkel.
 
Mijn R&M 3 maanden (!) kwijt geweest door vastgelopen Enviolohub. 10 dagen heb ik 'm terug en nu breekt de riem bij het vertrekken. :angry:
 
Imo zal de Klever ook wat meer zijn waarde behouden na afloop van de lease. Afhankelijk van de afstanden die je wil doen en of je een nieuwe zult leasen na afloop van de termijn is dat ook wel iets dat kan meespelen.

En idd spoorwegen :)

Ik was toch wat verrast dat je met een budget van €9000 bruto maar een fiets van ongeveer €6500 kan bestellen, en dan heb je €0 budget voor onderhoud. Ook 0 flexibiliteit qua opleg bij Infrabel bv.
Stromer ST1 met de beste batterij is dan net binnen budget, maar dan neig ik toch eerder naar een 2dehands ST3...

Wat een vreemde procedures ook om een tweedehands speedpedelec in te schrijven.
 
Hier al ff ant twijfelen voor een e-bike / motor te gaan gebruiken voor 20km ww. Geraak er niet echt aan uit, maar hoor hier precies wel regelmatig problemen voor de fietsers?
 
Terug
Bovenaan